22 Ocak 1933 Tarihli Vakit Gazetesi Sayfa 3

22 Ocak 1933 tarihli Vakit Gazetesi Sayfa 3

Sayıfa 2 — Üç Perdelik Siyasi Er 1913 senesinde toplanan büyük ermeni kongresinin müzâkerelerini mneşrediyoruz — di a3 5399 uncu savımızdan devam : 4 ale : in diği Zavaryan — Çıldırdın mı? Bu ikinci pci de | kadar da hiyanet olur mu? Hem Ertesi günü akşama doğru sa- İ ben kendimde hiç bir rahatsızlık | at dört buçukta Galata Ermeni kilisesinden içeriye girdim. İsti - | şare odasına baktım. Bazı arka - daşlar gelmişlerdi. Burada (Za - yaryan) da vardı. Yalnız başma oturuyordu. Yana gittim. Daha oturmadan bana yavaşça dedi ki: — Şurada yan odaya git. Mü - him söyliyeceklerim var. Bura * da konuşamayız.,, Bunun üzerine bitişik odaya gittim. Bir dakika sonra kendisi de geldi ve aramızda şu mükâle « me cereyan etti; Ben — Nasıl oldü? Kendi nok- tai nazarını arkadaşlarına kabul ettirebildin mi? Zavaryan — Maalesef bunlar insan değiller. Bu yılân yavruları analarından doğmaz olaydılar... Diyorlar ki: Peki, biz burada söy- le veya böyle bir karar verecek olursak hariçteki komiteler bize isyan etmezler mi? Daha iyi de- ğil midir ki onların da tey ve mu- vafakatlarını alıp hep birlikte bir neticeye varalım? Lâkin bu bir iki günde olacak şey değildir. Aylar ister, Bir komisyon intihap edelim ve maksada varmak için bu komisyon çalışsın. Bu yol da- ha muvafık değil midir? Görü - yorsun ya, bu kurnazlar beni iki çember içerisine soktular. Saba” ba kadar kâh tehdit ederek, kâh mülâyim. vaziyet alarak ne yap - trmsa hiç faydası olmadı. En nihayet tekliflerini kabul et- miye mecbur kaldım ve komisyon seçildi. Ben — Seçilen azalar kimler- dir? Zavaryan — Ben, Artin Şah - rikyan, Hraç. U Ben — Geceleyin toplanıp dok- tor Paşayanın evinde yemek ye - diniz mi? Zavaryan — Tuhaf şey, lâkin onün bu bahisle ne alâkası var? Aç kalacak değildik ya? Ben — İçki içtiniz mi? Zavaryan — Bira içtik. Canimi sıkma. Ne demek istiyorsun? Ben — Eyvah korktuğum ol - du. Seni zehirlediler. Allah vere de geç kalmış olmasak. Hemen doktor Hıntıryana gitmeliyiz. Gazi Hz. Balıkesirde (Baş tarafı 1 inci sayıfada) tın almasından çifçilerimizin is - tifadesi büyük olmuştur. Gazi Hz. Balıkesir Bağlı Dursun bey civa - rmdaki kültür mevkiine dair vali B.den izahat istediler ve bilhassa kolordu dairesinde harita üzerinde bu mevzuuntetkikine devam buyut dular. Kültür bir tepedir ve üze- rinde etrafında ekilen tarlalar varidat kaydında bu kelime mev - cuttur. Dikkate değen bir husu - siyet bu mıntakanın kâmilen Türk halkı ile meskün olması ve köy i- simlerinin hep Türkçe ve mana « ları herkes tarafından anlaşılacak derecede açık bulunmasıdır, Ge « ns yalnız bu Mmıntakada değil Balıkesir vilâyeti ve havalisinde ziraatle alâkadar bir neyi olacak manasma kullamlan * Kelter ke - Brseleri vardır. Yol olmadığın - dan Gazi Hz. bu köye gitmiye - İ hissetmiyorum. Ben — Beni kızdırma. Meşhur “Kapani,, tertibi tesirini iki üç İ gün sonra gösterir. - Bu formülü | unuttun mu? Sana zehirlendin, | İ diyorum, Haydi, vakit yok, gide - lim, Zavaryan — Şuradan şuraya ayak atmam, Vazife başında ölü- rüm. Olabilir, sağlığımla yapa - madığım şeyi ölümümle yaparım, Ben — Sen ölürsen, ben de ölü- | rüm. Ö vakit bu milletin hali | olur? Zavaryan — Öl, ne var? Yoksa ölümden korkuyor musun? Cesa- retin yok mu? Kim bilir belki ö- | lümümüz bu ahaliyi kurtarır. Ben salâhiyeti kâmileyi haizim. Bizim gibi adamlar ölümden korkma - malı. ne Ben — Pekâlâ, senin dediğin olsun. (Bir dakika süküt...) Zavafyan — Dünkü celsede ke- Tekyâhın nihayete kadar hiç bir söz | söylemediğine ne mana verirsin? Ben — Ne bileyim? Zavaryan — Bu adam iki yüz- lüdür bunu bilmiş ol. Ben — Delilin nedir? Zavaryan — Elimde kat'i bir delilim yoktur. Fakat hissiyatım böyledir ve beni hissiyatım hiç aldatmaz. Ben — Ne yapalım diyorsun? | Zâvaryan — Bu herife * karşı gayet ketum davranmalı ve göz - lerini dört açmalısın. Ben — Pekâlâ. Haydi, artık gidelim. Bir şüpheye mahal ver- miyelim.,, Bu suretle her ikimiz istişare odasına döndük. Azaların hep! gelmiş olduğunu gördük. Reis Ce- | vahirciyan Efendinin — gelmesini | bekliyordu. Biraz sonra o da gel di. Mektep kapısına doğru gider- ken bizler kendisini takip ederek yürüdük. Artık tıpkı birinci perdede ol- duğu gibi salonda herkes yerle - rine oturdu ve müzakerenin a - çılmasını bekliyor. (Devarm var) S5. Tumacan ! cekler. Gazi Hz. belki Kütahyaya giderken o civar köylülerile ko - nuşacaklardır. Reisicümhur Hz., C.H.F.da ikonuşma cereyanı | Museviler | izmirde Türkçe İZMİR, 21 (Hususi) İzmir Musevileri arasında Türk - çe konuşmak temayül ve cereyan- ları devam etmektedir. Bugün havralarda, Musevilerin Türkçe den başka dil O konuşmamaları mevzuu etrafında vaızlar verildi. Musevi ticarethanelerinden ba zılari müesseselerinde çalışan me- mur ve müstahdemlerin Musevi İspanyolcası konuşmalarını me - nettiler. Sıbhat vekilinin seyahatı ANKARA, 21 (Hususi) Sıhhat ve içtimai muavenet vekili doktor Refik Bey önümüzdeki hafta içerisinde garp vilâyetleri- mizde bir tetkik seyehatine çıka- caktır. izmirde nüfus artıyor İZMİR, 21 (Hususi) Son üç yıl içinde İzmir vilâyeti 6000 kişi artmıştır. .Başvekilimiz 22 Kânunusani 1933 — VAKIT' ın Hususi Telgrafları a İzmirde Yakında Antal- Kasten dükkâl haline konacak mı? BERLİN 21 TATA:Y — AVustur ya büşvekilirM. Dol merkez fırkası iktisat meclisinde | beyanâkta bulunarak Avusturya :| Bavyera ! 8; nım bitaraflaştırılacağına dair olan haberlerin yanlış olduğunu, böyle İ bir meselenin mevzuu bahis olma- dığını söylemiş ve böyle bir te! fin müzakere bile edilmiyeceğini ilâve etmiştir. — man zena rica ederim,, dediler. Gazi Hz., | hususi olarak öğle yemeğini dai « relerinde yedikten sonra Lise ve muallim mektebini çatısı altında birleştiren yeni mektebi ziyaret buyurdular. Derslere girerek tak- rirleri dinlediler ve talebeye bazi sualler sordular. Mektebin salon- larını, yemek ve yatak yerlerini gezdiler, Ayrılmadan müdürlük odasm- da bazı kelimeler üzerinne araş « tırmalar yaparak ve Türk tarihi. nin muhtelif kısımlarında dura - rak uzun müddet kıymetli izah - larla muallim beyleri aydınlattı - | lar. Saat on yedi buçukta mektep- kendilerini bekliyen azanın heye canlı tezahürlerile karşılandılar. Fırka salonunda dil derleme işle İ rini sordular. Sonra Ankara Hah | kevi tarafından çıkarılacak mec | muanın adı üzetinde fikir müda * | ten talebenin coşkun © alkışları, | sevgileri arasında çıktılar askeri mahfelde çay içtikten sonra vali konağına döndüler. Iktisat veki'nn tetk'kleri | | BALIKESİR, 21 (Hususi) — Bitaraf bir devlet VEISİICU yaya gidiyor ANKARA, 21 (Hususi) Başvekil İsmet Paşa Hz., önümüz- deki hafta seyahate çıkacaklar - dır. Başvekilimiz Pazartesi veya Salı günü buradan hareket ede - cekler ve Antalyaya gidecekler - dir. Değişen mek- tupçular ANKARA, 21 (Hususi) Çorum mektupçusu Mitat B., Te- Tekir - mektupçusu Salim BR. Çorum Zonguldak mektupçusu Salâhattin Bey Di - yaribekir mektupçuluğuna tayin edilmişlerdir. kirdağ mektupçuluğuna, ktupçuluğuna, Gümüşhane evkaf müdürlüğü- Şevki, Muğla evkaf müdürü Haydar Beyler ta- yin edildiler. ne Siirt evkaf müdürü Siirt evkaf müdürlüğüne hur yakan bakkal İZMİR, 21 (Hususi) Alsancakta bakkal İsmail Efe bugün tevkif edildi. Tevkifin bebi İsmail Efendinin Alsancâ | taki dükkânmı sigorta ücret tama ederek yakmakla suçlu * masıdır. Dükkânda gazli ve b l bulunmuşt | Tahikata devam ediliyor. Gümrüklerdeki mallar Iİ İZMİR, 21 (Hususi) İ Evvelce gümrüklere gelmiş ol İ eşyanın takas karşılığı olar | memlekete ithali hakkmdaki | rar üzerine tüccarlar bu gibi ma | larını gümrükten çıkarmak üzt alâkadar başladılar; | Adi'ye intihap encümeni | ANKARA, 21 (Hususi) Bir müddettenberi faaliyet hali de bulunan adliye intihap encü İ meni mesaisini ikmal etti. İzinli paçavralar dairelere o müracat Avusturya | Yeni ve eski Amerika larıarasındi Börelar meşelesi çin imgiliy ve Ame: rikân murahhaslai VAŞİNGTON, 21 (A.A.) M. Huver ile M. Ruzvelt, dün sa- bah Beyaz Sarayda M. Stimson, M. Oğşden Mills ve iktısat müta- hassısı M. Moley hazır bulundu - "ğu halde görüşmüşlerdir. M. Huver ile M, Ruzvelt, borç- lar hakkında İngiltere'ile acilen müzakerata girişilmesine karar vermişlerdir. M. Stimsona İngiliz ve Ame - rikan murahhaslarından mürek - kep bir konferansın içtimaa dave- ti maksadile İngiltere ile müzake- ratta bulunmak için talimat - ve » rilmiştir. Bu konferans, Mart bidayetin- de akdolunacaktır. Müzakere ruz» namesi yalnız harp borçları me « selesini değil, ayni zamanda &i - hana ait iltısadi müşkülleri ve bunların izalesi çarelerini de ihti - va edecektir. LONDRA, 21 (A.A.) — Siyasi mahafil Amerikanm önümüzdeki Mart ayında harp borçlarını mü - »akereye memur bir İngiliz « Ame ının içtimaa davet lardan M. Leith-Roos ve M. Fi herden mürekkep olacaktır. Amerikanın bu teşebbüsü mü zakeratta takibi mübtemel hareket itibarile İngiltereyi ted riksiz yakalamıştır. Fakat mese ihtimal cihanın iktisadi ve mali lâkası kadrosu dahilinde konul. caktır ki, Amerikan davetinin p pr da budrr. Kanser izmirde bir miücad cemiyeti kuruldu İZMİR, 21 (A.A.) — Şeh: mizin kıymetli doktorları taraf dan kanser mücadele birliği nari altında bir cemiyet teşkil ediln ve faaliyete başlamıştır. İ o Avrupa kanser mücadele te: ! kilâtr ile de temasta bulunacıj olan bu cemiyetin başlıca maksi | dı kanser hastalığının omahiyel hakkında icap eden malüma | neşir ve tamim etmektir. Böyli likle ha'kımızı irşat ve tenvir ej İ mekle beraber erken tedavi başlandığı takdirde kabili şi velesinde bulundular. Fırka bina“ ! Bugün 11,30 da Reisicümhur Hz. sı önünde birikmiş yüzlerce hal- kım alkışlarile buradan ayrıldı - | lar, Belediyede şehrin nihayetine | kadar getirilmiş olan suya ve şe- i birde talebe pansiyonuna dair aza ile görüşüp malümat aldılar. | Belediyeden çıkarken (o belediye | reisi Naci Beye dönerek: “Balıke- | sir halkınm hakkımda gösterdiği samimi hislerden fevkalâde mü - tehassis ve memnun oldüm. Bil - hassa teşekkürlerimi bildirmenizi | İ | ile birlikte gelen Iktisat Vekili Celâl Bey, (o öğleden kazslardan Gazi fiz.ni mağa gelen zatlarla bir musaha- sonrü karşıla » bede bulundu. Heyete dahil bu » | - Bu müzakereler, Mart ayında ya lunanların kazalarına ait ikta - di işler ve dilekleri etrafında gö- rüştü. Hükümetin (düşüncelerini izâh etti. Toplantı'üç saat kadar sürdü. Çok iyi bir tesir bıraktı. Kenan i bu mah rikan konferansını içtimaa davete | olan bü hastalığı herkese tanrta karar vermesini memnuniyetle kar | rak tahripkâr vaziye.. izaleye ç ulamaktadır. Zira haziran taksiti | şmnkietı (tn bıdemliler! Her mesleğin en wdemiisi kimlerdi ve meslekleri üzerinde neler düştinüyerlar ? —— Bir ksö «wne kadar okywer- “miz Torlıyan A. “ırrı ili giddi surette meşgul etmekte idi. pilacak olursa taksitin tediyesi o - tomatik bir tarzda teehhür edecek tir. İngiliz heyeti hiç şüphesiz hükü- met erkânından biri ve ihtimal. M. Chamberlain ile'mali mütehassıs -