1 Mart 1933 Tarihli Vakit Gazetesi Sayfa 6

1 Mart 1933 tarihli Vakit Gazetesi Sayfa 6

manya n Hükümet komünistleri da fevkalâde tedbirler alınmaktadır dürünü öldürdüler ezmiye azmelmiş görü- nüyor, ferdin hürriyeti kısmen tahdit olundu (Baş tarafı 1 inci sayıfamızda) den Van der Lubbe'dür. 24 yaş- larında olan Lubbe'un cebinde bir Felemenk pasaportu ve Felemenk Komünist fırkasına ait hüviyet va- rakaları bulunmuştur. Lubbe, bu fırkanın azasından olduğunu söylemiş, o Reichstağ meclisini kendisinin tutuşturdu - ğunu itiraf etmiş, fakat bir emir üzerine hareket ettiğini inkâr et- miştir, Neticesiz kalmış bir hükümet darbesi BERLİN, 28 (A.A.) — Reichs- | tag meclisi yangının hakkında ya- pilan tahkikat, bu yangının bol - şevikler tarafından umumi sükün ve asayişe karşı yapılmış en bü - yük suikastlar arasında yer bu - Tan bir vak'a olduğunu açıktan açığa ortaya çıkarmıştır. Filhakika, Berlindeki komünist fırkası merkezi ittihaz edilen ve Kral Liebknecht Haus denilen bi- nada yapılan bir araştırmada ele geçirilen bazı vesikalardan anla- | şıldığına göre, Rusyada olduğu şekilde geniş mikyasta bir suikast tertip etmek için komünistlere et- raflı talimat verilmiştir. İ Bu talimata göre, bütün hükü- met daireleri, saraylar, müzeler | ve umuma mahsus müesseseler, | komünistlerle zabıta kuvvetleri 2 rasında vuku bulacak çarpışma - | Jar esnasında yakılacaktı. Komü- | mistler, bu hâdiseler esnasında | saflarının en ilefisine kadınları ve çocukları, mümkün olduğu ka- dar polis karılarını ve çocukları - nı geçirmek istiyorlardı. İ Bu vesikaların meydana çıka - | rılması sayesindedir ki, bir Bol . | şevik ihtilâlinin patlak vermesi - nin önüne geçilmiştir. Reichstag yangını, kanlı bir dahili harp ve ihtilâl başladığını | gösteren bir işaret o mahiyetinde olacaktı. Bu ihtiâl, bu sabah saat 4 te başlıyacak ve Berlinde geniş bir mikyasta bir yagmagerlik ha- reketi başlıyacaktı. Gene bugün | "Almanyanın her tarafında meşhur şahsiyetlere ve mülklere karşı, korkutmak maksadile suikastlar yapılması derpiş edilmişti, Prusya dahiliye nezaretine me- mur Alman komiseri M. Goering şu beyanatta bulunmuşutr: “Alınan fevkalâde tedbirler sa- yesinde gayet büyük bir tehlike » | nin önünü almağa muvaffak ol - duk. Hükümetin kuvvet ve nüfu- zunu, her türlü ahval ve şerait i- çinde her türlü vasıtalarla muha- faza edeceğiz. İlk hücum, geri püskürtülmüştür, Daha pazartesi akşamından i- tibaren resmi daireler, zabıta kuv- vetlerinin himayesi ve muhafaza- sı altma alınmıştır. Zabıta me - warlarile dolu kamyonlar, Ber - Ein sokaklarında dolaşıp duruyor Prusyanın her tarafında komü- Ni yağakalari, —beyannamaleşi, | mpcmmaları ve İlânları 4 hafta | müddetle intişarrdan menedilmiş - tir, Gece tevkif edilen ve yangının #aih sayılan şahıs, sosya! - demok- rat İrrkasile alâka ve münasebet- | neti vataniye cürmü hakkında na- ! Bunların arasında komünis" meb- dan dolayı sosyal - demokrat fır- kasınm fikirlerini neşreden ga - | zete, mecmua ve mevkut yazıla - | İ rın hepsi iki hafta müddetle me- nedilmiştir. Alman hükümeti komiseri M. | Gocring, sükün ve disipline riya | yet göstermesini asayişi muhafaza için kendisine yardım etmesini, Alman milletinden tir. talep etmiş - Bir em'rname BERLİN, 28 (A.A.) — Hiya - zırlar meclisi tarafından dün ak: | şam süratle hazırlanan kararna » me, reisicümhur tarafından tasdik | edilmiştir. | Ecnebi gazetelerde Almanya | için zararlı haberleri ecnebi ga - | zetelerde neşrederek bilâhare ik- Bu emirnameye göre, askeri sırlarin meydana vurulmasına ait cürümlerde idam veya müebbet kürek cezası verilecektir. tibas eden kimselerin hareketleri | de ağır cezalar sırasında maktadır. Ordu polis kuvvetleri arasında disiplini bozup yıkmağa çalışa - sayıl - | cakların cezası kalebentlikten kü- reğe çevirilmiştir. Hükümet nüfuz ve kuvvetine karşı cebir ve şiddete müstenit ha- reketlerle siyasi makasatlarla hal- kı greve teşvik edecek tazrdaki | hareketlerin de cezaları arttırıl - maktadır. Tevkif olunanlar | BERLİN, 28 (A.A.) — Zabi - tanın dün gece Reichstag yangını | ile alâkadar ölürük'giriştiği bare: ket ve Faaliyetler neticesinde 100 kadar kimse tevkif edilmiştir. | uslar, avukatlar, ve komünist fır- kası azaları vardır. Prusyanın bir çok şehirlerinde zabıta, komünist merkezlerinde a- | raştırmalar yapmıştır. | Bu taharriyat esnasında ko - münist fırkası lider ve memurla - | rından bir çoğu bir ihtiyat tedbiri | olarak tevkif edilmişlerdir. Yugoslavya Bulgaristana bir nota verdi SOFYA,28(A.A.) — Yüugos- lavya sefiri bugün M. Muşanofa vekâlet eden dahiliye nazırını zi: | yaret ederek bir nota vermiştir. Bu notada Bulgar topraklarında aktedilen son Makedonya kong - resinde açıktan açığa Yugoslavya aleyhinde tezahüratta bulunulmuş ! olması ve bu tezahüratta bazı res- | mi zevatın da hazır bulunması | protesto edilmiştir. Yugoslavya notasında, bu nevi tezahürlerin tekerrür etmesi tak- dirinde Makedonya ihtilâlcileri tarafmdan Yugoslavyaya müte - veccih hasmane hareketlerin Bul- gar toprağında hazırlandığı ne - İ posta ve telgraf müdürü 'umumisi | Cinayet şöyle olmuştur: Posta umumi mü- İ işinden çıkarılan bir memur Karil Postâ umumi müdürü Sıelan ivano! Sofya, 27 (Hususi) — Se: Sinatski Bulgar Stkfadı ;İvsmofi biz: poslu tarafından ; öldürüldü. Katil Ste | Sinarski isminde bir müvezzidir. Samokof köylerinde müvezzi - lik eden Ste Sinarski bir sene ev» vel, Sofyadan gelen bir mektubu sahibi olan genç kıza Fakat mektup için kız, posta Vermiştir, açılıp okunduğu müdürlüğüne şi « kâyette bulunmuş, bunun üzerine | de müvezzi işinden çıkarılmıştır. İ Sinarski mahkemeye (verilmiş, beraat etmiş, fakat işine alınma" mış, son zamanlarda Samokofta | gene bir vazifeye alınmış ise de gene çıkarılmıştır. Evli ve çocuk sahibi bulunan: Sinarski niha - yet müdürü .umumiyi öldürmi « ye karar vermiş;'dün sabah oto - mobille'Sofyaya gelerek 16 leva- ya, bir bıçak satın almıştır. Sin - arski saat ona doğru müdürlük bi- naşına girmiştir. Müdürü umuminin kabul sa Yeni kontenjan | kararnamesi (İkinci sahifadan devam merkez bankasına . yatırılmak ve | dövizleri merköz bankasının mak - buzu tarihinden itibaren altı ay sonra tesviye edilmek şartlarile umumi kontenjan listesinde ve M listesinde yazılı eşyayı kontenjan miktarları haricinde .memleket: sokmak istiyenlere müsaade olu - nur. Ancak bu suretle memlekete | sokulmasına müsaade edilebilecek | eşya miktarları mecmuu M listesin | de yazılı olan maddelerden nisan, mayıs ve haziran kontenjanları - | nın : birer mislini umumi | kontenjanda yazılı olan mad- delerleden Nisan, Mayıs, Ha - | ziran, temmuz, ağustos ve eylül | ve aylarına ait verilmiş olan konten - jan miktarlarının ikişer mislini te | cavüz edemez, Bu suretle memle - | kete sokulmak . istenilen. eşyalar | için gümrük idarelerine müracaat | olunur. Gümrük idareleri gümrük İ ve inhisarlar vekâletince kendile - | rine ayrılmış olan kontenjan mik- | tarlarını alâkadarlar arasında tak | sim ettikleri usul veçhile bu müra- | caatları dahi talipleri arasında tak | sim ederler, Gümrük idarelerince yapılacak kontenjandan mahsup tarihinden itibaren alâkadarların azami on beş gün zarfında malın gümrükten geçirilmesi için icabe- den muameleleri bitirmiş ve resim | leri tediye etmiş bulunmaları mec | buridir, Gümrük idareleri dahi mu | amele alâkadarlar tarafından mun tazaman takip edilmek suretile bu muameleleri müracaat tarihinden itibaren ayni müddet içinde bitir- | meğe mecburdur. Ancak eşyanın kimyahanede tahlil ve muayenesi" | ati olduğu için herkes sandalye - | lerde oturmakta, beklemektedir. Sinarskiden e | vel bir kadın içeri girmiş, sonra | sıra kendisine gelmiştir. Müvezzi içeri girinci, müdürü umuminin | telefonla görüşmesinden bilistifa- sını da kesmiştir. Sinarski, cinayeti yaptığını söylemiştir. bırakma de üzerine atılmış, 14 bıçak dar - bitiril : güm besile yere serip öldürmüş, kafa- | cek hale getirilmiş olan malların | bedellerinin Türk parası olarak C. boşta kaldığı için | Merkez bankasına yatırıldığına i rüklerden geçirilmesine müsaade ve tarifeye sureti tatbikinde ihtilâf | kabul sırasını | vukuu gibi gerek gümrüğün ve ge v - | rek eşya sahiplerinin kusuruna at- | fedilmiyecek sebepler hâdis oldu - ğu takdirde bundan doğan zaruri gecikme günleri yukarıdaki müd - dete zammolunur. ş ve gümrükten geçirile « Muameleleri | dair makbuz irae edilmedikçe güm edilemez. On beş gün zarfında gümrük muamelelerini bitirmeyen İ mma veya bir kısmma da şamil | “evet, | | kat'i şartı | istiyeceğiz. Cenevrede Tevfik Rüştü Beyin beyanatı CENEVRE, 2 8(A.A.) — Si* lâhları bırakma umumi komisy6* nunda, müstemleke kıtaatının yek nesak bir hale getirilmesi mese * lesinin omüzakeresi (o esnasında Türkiye hariciye vekili Tevfik Rüştü Bey söz alarak demiştir kit “— Şimdi müzakere etmekte olduğumuz mesele, orduların yek” nesaklığı deniz aşırı mevcutların tamamına veya bir kısmına da şa”! mil olup olmadığıdır. Yeknesak * lık deniz aşıri mevcutlarm tama “ olmalı mıdır? noktasma şeklinde rey vermekle ekseriyetin | kararına muahlefet etmiş olmayız. Fakat tenzilât emsali mevzuu bah” solduğu vakit, biz noktai nazarr mızda israr edeceğiz. Bu noktai nazarımız şudur: Bütün ordular için ayni tenzi- lât emsali olmalidir. Umumi ko” misyoh başka türlü karar verirse müstemlekeleri olan küçük ve bü“ yük devletlerle veya bu devletle” rin hâkimiyeti altında bulunan menileketlerle Türkiye gibi doğ * rudan doğruya komşu olan mem * leketler | için omuvafakatımızın olarak komsiyondan teadülü temin edecek bir tashih * Uzun münaşakalardan sonra reis şu meseleleri reye koymuş * ur: 1 — Yeknesekirk deniz aşırı mevçuhlavım bamamınn samil ol 4 malı mıdır? 2 — Yeknesaklık deniz aşır! mevcutların bir kısmına mı şamil olmalıdır? Komisyon birinci suale 16 reyle ve ikinci suale de 8 reyle menfi ce vap vermiştir. Müteakiben komisyon, askerlik hizmeti müddetinde iptidai talim ve terbiyenin de hesap edilip edil « miyeceği meselesine geçmiştir. Umumi komisyon mevcutlar me selesinin müzakeresine devam ka - rarı vermiştir. Türk heyeti murah- hasası müstenkif kalmıştır. e — —— Türkiye ile Rusya lerle gümrük veznesi makbuzu ta- i rihinden itibaren bir hafta içinde İ Mubalif kaldılar, diğerleri | C. Merkez bankasmın makbuzunu yeknasak orduya taraftar | ibraz etmiyenler sıralarını ve hak- CENEVRE, 28 (A.A.) — Silâh ları bırakma konferansı umumi ko misyonu bugün öğleden sonra de- niz aşırı memleketlerdeki kuvvet- ler meselesile meşgul olmuştur. Fe lemenk, İngiltere ve Belçika deniz aşırı memleketlerdeki kuvvetlerin ana vatandaki kıyas edilmiyeceği- ni söylemişlerdir. larmı kaybederler. Bu suretle sıra sı ve hakkı sakit olanların yeniden gümrüklere müracaatla sıra numa rası almaları icap eder. Madde 6 — Beşinci madde mu- cibince memlekete mal sokmak is- tiyenlere müsaade verilirken bu eşyanın kontenjan dahilindeki mik tarlarmın tamamen memlekete gir Umumi komisyon, Türkiye ile| miş olup olmadıklarına bakılmaz. Rusyanın muhalif reyine karşı 16 reyle Avrupa ordularının yekna - sak bir hale getirilmesi kararının i deniz aşırı kuvvetlere şamil olmı - yacağını kabul etmiştir. Almanya ile İtalya müstenkif kalmışlardır. Cenup hududumuzda kaçakcılık ANKARA, 28 (A.A.) — Bize verilen malümata göre bu ayın Ancak bu suretle memlekete soku lacak mallardan M listesinde ya - zılı olanların bu listedeki memle - ket ve nisbet esaslarını muhafaza ederek getirilmesi mecburidir. Madde 7 — Bu kararnamenin neşri tarihinden itibaren halı ve ki Tim, tiftik, gülyağı, palamut ve hü- lâsası, kereste ve travers 1930 ve ya daha evelki seneler mahsulün - den tütünün ve kömür hariç olmak tihaz edilen kıymettir. İhracatın it halâttan evel yapılmış olması şart tır. Bu usul ile ithalâta müsaade o lunmak için ihraç edilip satılan bu nevi mallara ait dövizlerin memle kete ithal edildiğinin usulü daire - sinde ispati mecburidir. Bu husus ispat edilmedikçe bu neviden olan ithalât eşyasının dövizleri tediye olunmaz. Bu kararnamenin neşri tarihinden evel ihracat yapmış © lup ta işbu ihracat mukabilinde M listesinden ithal edecekleri eşya * nın cins ve nevilerini bu tarihe ka dar ait oldukları ticaret ödalar! ve tetkik heyetlerine bildirmiş o * lanlar ile bu kararnamenin neş * rinden evel veya sonra ihracat ya” Pıp ta mukabillerinde umumi kon tenjan listelerinde yazılı eşyadan M listesindekilerden maadasını i# hal etmek istiyenler ihraç tarihin den itibaren altı ay zarfında ithal i hakkından eski şartlar dahilinde | üzere bilümum madenlerin ve ik-| istifade ederler. Iktısat vekâletile dördüncü haftası içinde cenup hu İ tısat vekâletince tensip olunacak | yapılmış olan hususi mukavelelef dudunda muhafaza kuvvetleri 41 kaçak vakasında 34 kaçakçı ya - diğer maddelerin ihracı mukabi - linde M listesinde yazık eşyayı hükümleri mahfuzdur. Madde 8 — M listesinde yazıl! kalamış ve bu vakalarda 1615 kilo kontenjan harici olarak sokmak | memleketlere tefrik edilmiş olan şeker 3000 defter cigara, kâğıdı) istiyenlerin ithal edecekleri bu eş- | eşyanın o memleketler mamulâ * 1744 kutu kibrit 158 kilo gaz 2 tü| yaları ihracat ve satış yaptıkları | tından bulusması ve bunun ispat ticesine varılacağı ifade edilmek» leri olduğunu itiraf etmiştir. Bun- tedir, | fek 2 tabanca ile bir miktar altın! memleketlerden getirmeleri mec- ve gümüş para ve 52 kalem kumaş | buridir. Bu eşyanın ithal kıymet - ve eşya ele geçirilmiştir. leri muamele vergisine matrah it - edilmesi şarttır. Madde 9 — Bu kararname nef” ri tarihinden muteberdir.