20 Mart 1933 Tarihli Vakit Gazetesi Sayfa 1

20 Mart 1933 tarihli Vakit Gazetesi Sayfa 1

Bugünkü sayımızda Mizah ve Sine- ma sayılaları 16 ıncı Yıl » Sayı: 5458 Balkanların hasta | adamı i Umumi harpten evel Osmanlı imparatorluğunun Avrupa diplo - Matları arasında hususi bir adı var dr: Hasta adam!. Osmanlı impara torluğunun vücudünü kemiren has talık mikropları muhtelif dilde, muhtelif arzudaki akalliyet unsur larmdan geliyordu. Türkiyeye düş Man bir takım yabancı devletlerin tahriklerine vasrta olan bu unsur- lar milli bünyeyi baştan aşağıya dar sarmış bulunuyordu. Bal - n muharebesi esnasında ve umu mi harp içinde hastalık en vahim tezahüratını gösterdi. Az kaldı, talk unsurları bizzat Türk mil- etinin varlığını bile tehlikeye dü - Yürecekti. Fakat bir mucize hükmünde o - milli muvaffakiyetler sayesin- de eski hasta adam içinden yep ye hi, dip diri bir Türk milleti, bir Tür | kiye Cümhuriyeti meydana geldi. Binaenaleyh Avrupalıların eski- den tanıdığı (Hasta adam) bugün artık tarihe karışmıştır. Fakat an- cak beş, on sene kadar diplomatlar arasında unutulan (Hasta adam? tabiri gene ortaya çıkmıştır. Bu defa bu tabir (Yogoslavya) devle- ti için kullanılmağa başlanmıştır. Yugoslavyanın hastalığı da ay- Fi ayrı muhtariyetler halinde idâre olunmak istiyen Hırvat, .Sırp ve Sloven unsurların Kral Aleksandı- rm diktatörlüğü altında tutulma - ğa çalışilmasından, Sırnları kendi: inden harsça ve medeniyetçe da ha yüksek olan kütlelere hâkim Yapmak gayretinden ileri geliyor. Ümümi harpten sonra Yugoslav Yada bir müddet meşrutiyet idare- ti tecrübesi yapıldı. Bu tecrübe mu Vaffak olamayınca meclisler da - Gitildı. Kral diktatörlüğü ilân olun du. Fakat bu diktatörlük te ayni âkibete uğradı. Bu defa zahiri bir meşrutiyet ile diktatörlüğü telif et Mek çareleri arandı. Kralm evel - “İn tayin ettiği mebuslardan mü - J vekkep bir meclisi mebusan ve ona Köre bir ayan teşkil olundu. İşte şimdi hayretle görülüyor ki, Yuğoslavyadaki bugünkü idare bu Mehmet Asım (Devamı 2 inci sayıfada) ya DİLİMİZ Bu ee Türkçele- — 9 uncu liste > ANKARA, 19 (A.A.) — T.D. » Cemiyetinden verilmiştir: Karşılıkları aranacaka Arapça Ve Farsça kelimelerin 9 numaralı listesi şudur: 1— ibda (Be-| 7 — iddia daatten) — İbra — Iemal — İcra — İctihat — Idare 8 — Idman 9 — Idrak 10 — İhale 11 — İhdas 12 — ihraz Listede çıkan kelimelerden ma- haları birden fazla olanların her Manası için ayrı karşılıklar ileri ü ilir. (Bulduğumuz kelimeler ve o- kuyucularımızın gönderdiği kar- Sılıklar beşinci sayıfamızdadır.) Eski bir mezar IZMIR, 19 (Hususi) — Aydında Sakallı Celâl Beyin arsasında temel açılırken Milât « tan eski zamana ait bir mezarda çok kıymetli Tahrir Telefonu: 24379 Pazartesi, 20 MART- & ümüem - 1933 antikalar bulunmuştur. İdare Telefonu: 24370 Sayısı 5 Kuruş çi Kral Yorgi Yuna- Gayrimübadillerin | istedikleri olmadı! dö , ia | ayrıldı. reisini dövmek istediler “© nistana gelecek.. Selânik belediye Çaldarir fırkasından ayrlan grupun ba- Kıral Yorgi LONDRA, 19 (Hususi) — Ge çen Pazar günü İngiltere kralı Bü- kingam sarayında sabık Yunan kralı Yorgi şerefine resmi bir zi- yafet vermiş ve bunda bir çok ri- cali siyasiye davetli olarak hazır bulunmuştur. Mahafili siyasiyede bu ziyafete büyük bir ehemmiyet atfolunmakta ve yakında Floran sada Rus kilisesinde medfun bulur | nan müteveffa kral Kostantin ve kraliçe Sofi ile validei krali Olga - nın cesetlerinin Yunanistana nak ledilecekleri bildirilmektedir. Ay- ni mahafilde kral Yorginin ebe - veyninin . Yunanistana nakil ve tedfini merasiminde hazır bulun - mak üzere Yunan hükümetinden müsaade istiyeceği söylenmekte - dir. Belgrattan gelen haberlerde Cümhuriyetin Yunanistanda ilga olunarak kraliyetin iade edileceği bildirilmekte ve Belgr. şında Wi. Mavromihalis bulunmaktadır bu habere iki kralın bacanak ol- malarından büyük bir ehemmiyet atfedilmektedir. Londra gazetele- ri müteveffa kral Kostantinin ye- rine kral Yörginin iadesinin bir hak ve adalet meselesi olduğunu yazmaktadır, SELÂNİK, 19 (Hususi) — Harpte ölenlerin ruhlarını taziz i- gin bugün burada yapılan bir me- rasim esnasında Çaldaris taraftar- ları belediye reisi M. Vamvakas'a hücum ederek dövmek istemişler- dir. Zabıta belediye reisini Çalda- ristlerin elinden zorlukla kurtara- bilmiştir. ATİNA, 19 (Hususi) — Çalda- ris fırkasına mensup meb'uslar- dan on kişilik bir grup ayrı bir fır ka yapmak üzere Çaldaris fırka - sından ayrılmışlardır. Bu grupun başında Mavrumihalis bulunmak - Heykeltraş ihsan B. talebesi ve dostları arasında Kırk yıllık san'atkâr Heykeltraş ihsan B. için merasim yapıldı Güzel sanatlar akademisinin en / tığı eski hocalarından heykeltraş İh - san Beyin 40 ıncı sanat ve hocalık hayatımı idraki münasebetile dün Alay köşüknde bir toplantı yapıl - mıştır. Toplantıda güzel sanatlar mensuplarından birçokları ve ih - san Beyin yetiştirdiği talebeleri ha zır bulunmuşlardır. Heykeltraş Nejat Bey hocanın hayatından ve sanat uğurunda yap YENi SELAMİ mücadelelerden bahsetmiş, müzeler umumi kâtibi Kemal Bey, İhsan Beyin en büyük ve kıymetli eserlerinin müzelerde bulunduğu- nu bu eserlerde İhsan Beyin büyük sanat kudretinin görüldüğünü söy- lemiştir. İhsan Beyin talebeleri ho calarının elini öpmüşler, daha çok yaşamasını temenni etmişlerdir Merasimden sonra bir çay ziyafeti verilmiştir. ROMANIMIZ İZZET yazıyor: KİMSESİZ rr amm ee “VAKIT,, pek yakında okuyucularına Selâmi izzet Beyin yeni bir romanını takdim edecektir : Kimsesiz Saraydan konağa, konaktan apartımana geçeh, nibayet bir odada yaşamıya mecbur kalan bir genç kızın macerasıdır. | Çaldaris fırkasından bir grup| : Dünkü içtimada Ankaradan dönen heyetin raporu okundu Dünkü kongrede bulunan Gayrimübadiller Gayri mübadiller dün saat üçte Halkevinde bir toplantı yapmışlar dır. Celseyi cemiyet reisi İsmail Müştak Bey açmış ve Ankaradan dönen heyetin raporunu okumuş - tur, Heyetin raporunda, gayri müba dillerin istekleri ile bunlara maliye vekâletince verilen cevaplar şöyle bülâsa edilmektedir: “1 — Yeniden bono tevzii: Elde henüz imha edilmemiş iki buçuk milyon liralık bono vardır. ve ber yerde ziraat bankalarınca satışlara devam olunmaktadır. Bu vaziyet karşısında netice anlaşılın cıya kadar yeniden bono tevzii ka bil değildir. Bunun için de asgari dört ay beklemek lâzımdır. emmsesensensrermaneaserms rare 2 — İstanbuldaki müzayedelerin durdurulması: Bonoları kıymet - lendirmiye matuf bu tedbire de » vam olunmak zaruridir. 3 — İkinci defa verilecek bono « lardan sonra bakiye kalacak istib- kakın temini: Yunanlı emvalinden başka etab li ve firari mallarından gayri müs badillere tahsisi lâzım gelenler mu kaveleler ve kanunlarla taayyün et miştir. Bu esastan ayrılınmıyacak, ve bunlar kâmilen gayri mübadil « lere tahsis olunacaktır. 4 — Muhtelit mübadele komis- yonu emrindeki 62500 İngiliz lira sının gayri mübadillere dağıtılma- sı: Bu para Yunanlılara yapılan (Devamı 2 indi sayıtada) Yüksek iktısat ve ticaret mektebinde Müdür, ıslâhat programı yapan talebe hakkında ne diyor ? Dünkü gazetelerde yüksek iktı- | bunu istemezük şeklinde ve salâ « sat ve ticaret mektebi talebesinin bir toplantısından bahsedilmiş ve bu toplantıda bazı derslerin lâğvı bazı profesörlerin hariçteki vazi - feleri dolayısile mektepte müder- risliğin tam manasile teessüs ede- mediği gibi bazı bahislerin konu - şulduğu yazılmıştı. Bu havadisi mektepten öğrenmek ve işin aslmı tahkik etmek istedik. Mektep mü- dürü Hüsnü Beyi ziyaret ettik. Bi- ze mütaleasını ve bu hususa dair düşüncelerini şu suretle izah etti: “ — Telebemizin şunu isterük, — Annemde babamın bir tutam saçı vardır. — İyi ama baban daha sığ — Evet ama başı dımdızlaktır. hiyet ve vazifelerinin - haricinde, yeri olmıyan isteklerde bulunaca « ğmı hiç zannetmem, Nitekim bu sabah birinci ve ikinci devreler ta» lebesi ile bu toplantıda reislik eden , Efendi ve cemiyetin idare heyetin den iki üç Efendi beni ziyaret et - tiler. Memlekette mânevi şahsiyet leri çok iyi tanınmış müderris, ma allim arkadaşların bir nevi haksız teşhiri mahiyetinde gazeteye ge“ çen sözlerin çirkin ve yersiz oldu » ğunu müttefikan söylediler, Benim fikrime gelince; talebe « nin ıslahat raporu hazırlaması ne demektir, bunu anlamam. Biz müs essesenin tekâmülü ve umumi men faatinin korunması hususların talebe içtimalarında münakaşa ve müzakeresini asla kabul edemeyiz. Çünkü dünyanın hiç bir yerinde ta iebenin böyle bir işte âmil olduğu görülmemiştir. Talebenin bir şey- den şikâyete hakki olabilir. Bu da derslerinden bihakkin istifade ede medikleri cihetini tetkiktir. Bunun ıslahı için de görüşme yeri talebe içtima değil, mektep idaresidir. Mektep idaresi ve müdetrisler hes (Devamı 2 inci sayfada)