20 Mart 1933 Tarihli Vakit Gazetesi Sayfa 10

20 Mart 1933 tarihli Vakit Gazetesi Sayfa 10

,imdi dünyanın beynelmilel iktı .— EE yer Gi akan Sayıfa: 10 Cebelitarık tüneli, deniz altın - dan Avrupayı Afrikaya bağlıya cak olan tünel... o Yakında belki tatbik edilecek olan büyük fen bülyası işte budur.. Bugün, işsizlerine iş bulmak i- gin çalışan gneç İspanyol cümhu- riyeti, bu büyük fikri benimse - mek istiyor., Geçenlerde sondaj lar yapıldı, böyle bir tünel kaz - mak ihtimalinin mevcut olduğu tespit edildi. Teknit plân Paris ilim akademisine 1927 senesinde verilmiş olan meşhur teknik plân kabul edildi. Şimdi mühendisler hazırdır. Yalnız hükümetin ve. | ; maliyecilerin kararları bekleni - yor... ! Bir İspanyol istan- | bulu mu ? İktısadi ve siyasi neticeleri i barile Cebelitarık tüneli, Ispanyo) | iktısadiyatı çerçevesini aşacak, ve büyük dünya transit yolları ü- zerine tetir yapacaktır. Panama ve Süveyş kanalı ile, Senplon ve Sengotar tünelleri için de böyle olmuştu. İlk evvelâ, © bir milletin eseri gibi görünen bu yolların, « | plon tarafmdan 20 kilometre sadi hayatı için elzem olduğu gö- rüldü... Fransa için, bu yeni kara yolu, ! Avrupayı, Afrikadaki müstemle kelerine bağlamak itibarile saya- mı dikkattir. Her şeyden evvel, bu yol tam bir emniyet arzetmekte dir. Denize ve masraflı nakliyatı tabi değildir. Asri şeraitle, ağır ve seri elek trikli trenlerle işletilen bu hat çok büyük miktarda nakliyatı, mühim bir iktısatla temin edecek- tir. Cezair ve Fasın yemiş, et gibi çabuk çürüyen maddeleri, hu- susi vagonlarla nakledilecek ve kendilerine geniş bir Piyasa edebilecektir. Askeri noktadan da Cebelita - çık tüneli çok ehemmiyetlidir, İş- panyayla, Fransanın © arasında kuvvetli dostluk bağları olmasına rağmen, tünelin yeğâne sahipleri sıfatile, Fransaya asker ve esleha nakline müsaade edecekleri süp temin — helidir. Fakat, Fransanm bu yol » dan istifadesi, kendisi için çok mühimdir.. Bu suretle denizden bir muhasaradan kurtulmuş olur, Bundan on beş sene kadar ey - vel, ilim ve fen akademisinde M. Ch. Lallemand şu beyanatta bu - lunmuştu: “— Coğrafi vaziyeti itibarile, İspanya, istikbalde mühim bir rol oynamağa namzettir, Afrika | kâfi miktarda zenginleşip, işle «| meğe başladığı zaman, İspanya, | Avrupa ile Asya arasında bir ne « İ vi köprü olan İstanbulun zengin - leşmesi gibi bir rol oynıyacaktır , İşte mühendisler, bugün bu fik- ri tabike çalışmağa hazırlanmak- tadırlar. Büyük bir tünel nasıl açılır ? Hurafelere nazaran Cebelita « ML | mityolu ile bağlamak demektir. rik, Herkül tarafından açılmıştı .. Bu masal her halde bazı yerlerin- de 1000 metre derinliğinde olan bu boğüzın büyük ve şiddetli bü zelzele neticesinde açıldığından kinaye olsa gerektir. Yeni yapılan plâna göre, tünel lpanya tarafında Vakres köyü ile, Tanda arasında kazılacaktır.. Burada deniz 396 metre derinli - (Siyah renik ve Fran- VAKIT - Deniz altından Avru- Hit er ve payı Afrikaya bağlıyacak tünel Londradan cenubi Afrikaya kadar trenle ; gitmek imkânları | Fransızlar | Almanyanın yeni bay- rakturımın Fransızlara verdiği endişeler sanın matemi Fransanın meşhur gazetelerin den “Le Joumel,, şunları yazıyor: Hiltler: — Mazi artık kat'iyyen ölmüş“ tür, Ondan hiç bir şey kalmıya - caktır. Diyor ve eski imparatorluk bay: | rağını tekrar ihya ediyor. Anlaşıl- | 20 Mart1933 gm gi mamazlıkla kimseyi itham etmi - yelim. Mesele “mazi,, kelimesinin | ğindedir ki bu, kazılacak tünelin vasati 440 metre olacağı demek tir. Uzunluğu 32 kilometresi deniz altımda olmak üzere, 48 kilometre olacaktır. Fakat ihtilâflara imey - da nvetmemek için, ve Tanca beynelmilel bir şehir olduğu için, tünelin Afrika tarafmdaki âğzı - inn İspanyollara «it Fasta © yapıl - mast düşünülüyor. Bu, 48 kilometrelik tüneli, Sen- ile tutulan rekoru kiracaktır. Tüneli kazmak için sarfedile - cek para 700 milyon frank kadar tahmin ediliyor. Bu para düşünü - lecek olursa o kadar mühim de - ğildir. Geçenlerde Fransada deni- ze indirilen büyük (Normandie) gemisi için, bu paradan üçte biri nispetinde daha fazla para sarfe- dilmişti. Londradan Kap'a trenle Bu tünelde işliyecek elektriki trenin cereyanı, Vadiyülkebir hav zası tarafından temin edilecektir. Bu arazideki sulardan 200000 beygir kuvvetinde elektrik * cere- yanı istihsali kabildir. Mübim bir nokta da şudur: İspanyol şirsen » diferlerile Avrupa şimendiferle rinin biribirine uymıyan tarafları hatların İspanyada geniş olmasın- dandır. Fakat İspanyollar buna da çare bulmuşlar, yeniden aldıkları tren lerle ve eski trenlere koydukları bir takım tertibatla işi halletmiş - lerdir. Bu suretle, hat, Paristen Da - kar'a kadar uzayınca, Avrupadan Rio de Janeiro'ya seyahat, Atlaş denizini tayyareyle geçmek şar tile, altı güne inecektir. Diğer taraftan, Sahrayı Kebir -| den geçecek bir hat, Cap trenle -| rile birleşecek, ve o zaman İngil- tere, Manş tünelini kazmak vazi- yetinde kalacaktır ki, bu bici Yı, Cap müstemlekesine bir de İşte Cebelitarık tünelinin orta ya çıkardığı meseleler,. ——ş—ş—şğşğ———ş—Z—ş-— İmamlara lataları | | İmam, hatip v müezzinlerin di-| İni vazifelerini yaparken giyecekle İri lâtaları bundan sonra yeniden | yaptırdıkları takdirde tercihan imili mensucatımızdan Türkiye! manası üzerinde mutabık kalmak | tadır. Üçüncü “Reich'in,, müsse - | sine nazaran bu mazi, İ9İĞ senesi | felâketile Almanyanın 1933 sene&- | sinin yeniden dirilmesi arasmda | geçen zamandır. Hitler büyük Almanya bânisi Höbehzollern hanedanının methi- yesini kaç defa yapmıştır. Rayiş- tağ. Postdamdaki büyük Frederi- kin mezarı önünde toplanılmağa davet edilmedi mi? Bu hanedanın tekrar iktidara getirilmesi ihtimali ortadan kal dırılmış değildir. Hitler, yarın ne yapacağını, muhakkak ki bugün bilmiyor, Fakat bayraktan başla - nirsa, alt tarafına yol açılmış olur. Bayrak, bir rejimin timsalidir. Fransada da böyle bir bayrak me- | selesi oldu. Ve bu, sadece Fransa yı kurmuş olan hanedanın beyaz bayrağile, demokrasiyi bütün dün ya devletleri arasına yaymış olan üç renkli bayrak arasında bir mü- cadele olmadı. Ve bir gün geldi ki kırmızı bayrağın yolunu kesmek içni, Lamartin üç renkli bayrağın Avrupayi devrettiğini hatrlatmak mecburiyetinde kaldı. Alman vatanperverlerinin mil- li vahdetlerini temin eden bayra- ğa sadakatlerini anlamak kabildir. Fakat bu bayrağın 1871 de yapıl - dığını da hatırlamak kabildir. Bu bayrak, Versay sarayında doğ - muştu ve siyah renk, Fransanın mateminc delâlet ediyordu. Yeni Alman rejiminin bu bayrağı, yeni bir emperiyalizm ve hegemonya Fenerbahçe kl Yeni stadını asrileştirmek için büyü bir piyango tertip ediyor Milli takım seçildi bk serra sarman vor ee İİ ubu Bayii ri MilİE takim için yedi oyuncusu çağırılan Fenerbahçe birinci takımı Memleketimizin en ileri spor| varlıklarından birisi olan “Fener- bahçe,, klübü önümüzdeki Kurban bayramında kuruluşunun — yirmi | beşinci senesini idrak edecektir. Klübün kıymetli rükünleri bu çey» rek asırlık varlığı kutlulamak için geniş ve güzel bir program hazır - lamaktadırlar, Bütün klüplerin iş- tirak edeceği atletizm müsabaka- ları, Macaristandan getirtilmesi kararlaştırılan kuvvetli bir takım- la futbol maçları bu programın esaslı hatlarını çiziyor. Fenerbahçe klübü, bütün İstan bul için hakiki bir spor bayramı teşkil edecek bu müsabakalardan Başka yeni stadların dön ihtiyaç - larını da bitirmek ve stada zammâ- na uygun bir şekil vermek için bü- | yük bir eşya piyangosu da hazır - lamışlardır, Bu piyankodan elde »ilecek menfaatle stadyom tribünleri 20 bin kişi alabilecek bir hale getiri - | lecektir. Bu tribünler yapıldıktan | sonra Fenerbahçe stadı Paristeki i Kolomp stadının küçük bir eşi o- | lacaktır. Memlekete yeni ve asri bir stat kazandırmak için bu işe başlıyan Fenerliler, her şeyden zi“ | yade halkım büyük sevgisine da * | yanmaktadırlar. Bu teşebbüsün daha alâka uyandırıcı bir hale gelmesi için piyangoya çok değer” hamlesi istediği zaman ihya edil - diğini unutmamak icap eder. Bu rejim unutulacak kadar eski de - gildir ve şimdiden, bir çoklarının zannettiğinden daha kuvvetli ol- duğunu gösteriyor. Bir el çabuk - lağile, cenubi Almanyanm hususi- yetlerini ortadan kaldırmıştır. Na- İ hiye intihapları buna delâlet edi- yor. Komünistlerle (sosyalistler mümessillerinden yüzde yirmi ve yüzde otuzunu kaybediyorlar. Ay- ni zamanda imparatorluk meclisi ile Prusya hükümeti meclisi yeni hükümet fırkalarına karşı tabak - kümlerini gösteriyorlar. Bu suret - le kaybolan az ömürlü Alman| cümhuriyetinin renkleri değildir, İ Ayni zamanda Weimar meşruti : i yeti defnediliyor. Üçüncü Reich, birincisine ga - | rip bir surette benziyor. Istanbul İkinci tera Memürlağundan Bir borçtnn dolayı mahcuz ve piraya çevrilmesi roukarrer ev eşyası 224-033 Çarşamba günü saat 16 dan itibâfer tiftik cemiyeti mamulâtı olan An - kara sofundan yaptırmaları lüzu | mu evkaf umum müdürlüğünden tavsiye ve tebliğ edilmiştir. anti ü bağli Şişlide Gazi caddesinde Sebuhyan apar. umanmda 10 Nö-lu dairesinde soh açık artörma suretile sanlacağından mahallin- de hazır bulunacuk memuruna müracaat Jarı ilân olunur. li eşyalar da konmuştur. Bunların içinde dünyanın beklemekte oldu: | ğu Avusturya « İngiltere maçı için | bütün teferrüatile bir Viyana se-| yahati, Afrika olempiyatları için | hazırlanan İskenderiye Mermer stadının yıldönümü merasiminde hazır bulunmak üzere bir Mısır se- | yahati, bu sene Atinada yapılacak Balkan olempiyadı için bir Atina seyahati, Varna plâjlarında bir hafta kalmak üzere iki kişilik bir seyahat, şehrimizin büyük sayfiye otellerinden herhangi birinde iki « şer kişilik bir haftalık istirahat (bu istirahat mükâfatını ayrı ayri beş çift kazanacaktır), bir spor © temobili, bir motosiklet, muhtelif | oda takımları, mücevherat, bisik letler, gramofonlu radyolar, foto- ğraflar, ve üç binden fazla kıy- metli hediyeler mevcuttur. Sofyada maç yapacak milli takım oyuncuları seçildi İSTANBUL, 19 (A.A.) — Fut- | bol federasyonu, İstanbul mınta ! kası futbol heyeti reisinin de işti- | rakile toplanmıştır. Bu içtimada | 6 ve 9 mayıs tarihlerinde Sofyada yapılacak Türkiye - Bulgaristan | beynelmilel ve İstanbul - temsili maçları için hazırlani kadroyu seçmiş ve çalışma şeki rine dair bazı esaslar tespit miştir. Federasyon reisi H Emin Bey bu kararlar haldat Anadolu ajansına şu beya bunmuştur. “— Yaklaşan beynelmilel m dolayısile dün toplandık ve m kadroya girecek namzetlerle, lışma şekillerine ait bazı esasi kararlaştırdık. Seçtiğimiz nan ler 26 kişiden ibarettir, bunlar Fİ nerbahçeden Hüsamettin, Ya Cevat, Fikret, Zeki, Muzaffer, N yazi; Beşiktaştan Sadri Hi Feyzi, Eşret, Hakkı, ere Gal tasaraydan Avni, Nihat; İl spordan Samih, Aziz, Reşat, S hattin; Vefadan, Süleyman, Mi teşem; Süleymaniyeden Büli Beykozdan Ridvan; Ankar. Vasfi; İzmirden Nazmi ve Lö! Beylerdir. Bu 26 oyuncu ayın inci Çarşamba günü yapacağ içtimada bulunacaklar ve tayin dilecek üç idman gününde ha sinde bulunabileceklerini bize direceklerdir. Alacağımız mali mata göre bir ferdi çalışma pı ramı hazırlıyacağız. Bu progra: tatbikatmı © federasyonumuz Sait Salâhattin Bey mürakabe decek idmanlara da Fenerbahç nin antrenörü Her Şevenk tara dan nezaret olunacaktır. Sofya! oyunanacak beynelmilel maç zim için ehemmiyetli bir temas duğu cihetle'idmanların ciddi muntazam yapılması icap et tedir. Federasyon bu hususta samabhasız davranacak idmanl gelmiyen sporcuları milli kadr. sokmıyacaktır. Vaziyetleri iti rile idmanlara gelmekte müşkil çeken futbolcülarin izin ve bul mümasi| güçlüklerini hal için raşacağımız tabiidir. Ferdi idmanlarn ikmalin sonra elimizdeki oyuncuları İ ayrı takım halinde karşılaştır: ğız. Toplu idmarlar için bâyri da burada buluhması mukarrer lan Macar profesyonel Boskoy İ kipinden de istifade etmek istifi ruz. Bu maksadı temin için bul mıntakasının tavassutunu teveceğiz. Eğer bunu yapâı milli takım oyuncularımızın ci bir tecrübeden geçmeleri imk dahiline girecektir, Asıl milli takım kadrosu ve tiyatlar son ekzersizden sonra silecektir.