20 Mart 1933 Tarihli Vakit Gazetesi Sayfa 2

20 Mart 1933 tarihli Vakit Gazetesi Sayfa 2

| Balkanların asia adamı DME (Başmankuleden devam) — şekilde teşkil edilmiş meclisi me- © busan ve ayanı bile memnun ede -! memektedir. Nihayet kral Alek -| © sandrm en sadık bendeleri arasm-| 'dan ayan meclisine intihap ve ta 2 “yin edilmiş olan bir zat (Hırvat! milli grup mensuplarından M. Şü-| perina) son günlerde bütün grup! © azalarına imza ettirerek okuduğu © bir beyanname ile Sırplar, Hırvat — ar, Slovenler için ayrı ayrı muhta- © riyeti idare istemiştir. Bu hâdise bizzat Yugoslavya diktatörünün © bile artık vaziyetten memnun ol - © madığını gösteren en kuvvetli bir — delil sayılabilir (*7. Acaba Balkanların bu yeni has- a ta adamı için nasıl bir akibet hazır or? © — Arasıra Yugoslavyada diktatör — krallığın yakm bir zaman sonra “sümhuriyet olacağını söyliyenler Böyle bir ihtimal hiç yok değildir. Fakat bu bir ilâç olabilir © mi? Mesele buradadır. Yalnız mu- © hakkak olan cihet şudur ki, Yugos İavyada bugünkü idare bu tarzda © ok zaman devam edemiyecektir. © ve işin en mühim tarafı Yugoslav © yadaki Sahili hastalığın ihtilât pey da ederek harici tehlikeler ile ka- | , rışması ihtimalidir. Bu ihtimal ise » bütün Balkanların sulhunu tehli - | o keye koyabilir. Mehmet Asım 191 Diğer bir sayıfamızda bu beyanname» “ği parçaları âynen tercüme edilmiş- vana kap ona game ARAMAM EN ir l “Gayrimübadillerin | | istedikleri olmadı! g RE İ (Baş tarafı birinci sayıada) , mukavelenin tatbiki ile alâkadar-| dır. Bu şartla muhtelit mübadele | komisyonu emrine verilmiştir. Ha- | © Zine menfaati noktai nazarından « mukavelenamenin tatbiki dikkat| © ve alâka ile takip edilmektedir. © — 5 — Müzayedeye çıkacak mal-| ların kıymetlerinin tahmininde ira “dim 9p 10 nun esası tutulması: Tah | - min işi ziraat bankaları şubelerin - İ © ce ve mütehassıs heyetler tarafın - dan yapılır. Bunun yerine mutlak — surette irat esasınm kabulü isabet oh bir tedbir olamaz. © 6 — Gayri mübadillik için yapı: | Tacak müracaatlara artık bir niha- “yet verilmesi: ” Bu mesele birçok vatandaşların | teşkilâtı esasiye kanunu ile emni - — yet altma alınan mülkiyet hakları » Mi alâkadar eder. Diğer taraftan © Ankara mukavelenamesi yeni bir - sınıf gayri mübadil meydana çı - — karmıştır. Bunun için bir kanun! p hnun olmadıkça bu vaziyet de- © Giştirilemez. Esasen vekiller heye- tinin 10 Haziran 930 tarihine ka- ! dar müracaat etmiş ve edecek o - anlarım müracaatlarınm kabulü © hakkındaki kararı da buna müste- nittir. Hilâfına hareket etmek hem > bu karara hem de teşkilâtı esasiye b kanununa mügayir olur. 0 — ar bedellerinden toplan“ © mış mebaliğin dağıtılması: © Mallarm mühim bir kısmı satıl- dığma göre, icarlar her ay azalı - ; “yor. Bir taraftan da buna ilân ve © satış masrafları biniyor. Binaena- © leyh şimdilik bu yerden de tevziat © yapılmasına imkân yoktur.,, Gör İngiliz ve İtalyan başve- görüşmesi killerinin ROMA, 19 (A.A.) — Dün ge- <e saat 20 den sonra M. Musolini ile İngiliz nazırları arasında cere- yan eden müzakerelere dair hiç bir tebliğ neşredilmemiştir. Bu görüşmelerin mevzuunu mali me- selelerle beynelmilel işlere ait nok- tai nazarlar teatisi teşkil etmiş ol- duğu beyan edilmektedir. M. Musolini tarafından Vene- dik sarayında verilen ziyafet, saat | 21 de başlamıştır. 110 davetli var- | dır, hazır bulunanlar münhasıran İngiliz ve İtalyan devlet adamları | idi. Mis Mac Donald, M. Musolini- nin sağında, Laidy Graham solun- | da ve M. Mac Donald karşısında idi. Yemeğin sonunda M. Musolini ile M. Mac Donald'İngiltere ve 1- talya şerefine içmişlerdir. Yeniekten sonra M. Müsolini, | Sir John Simon ile uzun müddet görüşmüştür. M. Mac Donald da maliye nazı" | rı M. Yung ile mülâkatta bulun - muştur. a Bu sabah saat 8,30 da M. Mac Donald beraberinde kızı: olduğu halde Capitole'u ve müteakiben Forum'a gezmiştir, Alman meclisi açılıyor BERLİN, 19 (A.A.) — Hükü - met, gazetelerden önümüzdeki Sa- | İl: günü açılacak olan Raichstag'a müteallik merasim programının 3 gün sıra ile neşredilmelerini iste - miştir. Cumartesi, Pazar ve Pazartesi günleri radyolar, tamamile resmi nümayişlere hasredilecektir. BERLİN, 19 (A.A.) — Diyetin intihabattan sonra şu suretle te - şekkül etmiş olduğu resmen bildi- | riliyor: Naziler 211, demokratlar ve sosyal demokratlar 83, komünist - ler 63, milli blok 43, muhtelif 8, —— Türk mahsulât ve mamulâlı hakkında ANKARA, 19 (A.A.) — Türk mahsulât ve mamulâtına henüz pa zar olmıyan memleketlere takas tarikile yapılacak ithalâta dair 18 -12-932 tarihinde gazetelerde neş- redilen ilânın dördüncü maddesin de yazılı memleketler arasına Nor | veç dahi ilâve edilmiştir. | duktan sonra, bazı yerlerde söyle - | nildiği gibi heyetin salâhiyetini te- cavüz etmediğini, heyetin kendi - sine verilen vazifeyi tam bir dürüs tü ile takip ettiğini söylemiş, gay - ri mübadillerin haklarmı kaldıra- cak hiç bir hâdiseye hükümetin cevaz vermiyeceğini, bundan son- ra yapılacak işin maliye vekâleti - nin kararını beklemekten ibaret bulunduğunu bildirmiştir. Heyete | İskân memurlarından teşekkür edildikten sonra içtima iğ üşmenin mevzuu mali meselelerle beynelmilel işler olduğu söyleniyor | İngiliz başvekili saat 11 de fa- şist inkılâbı müzesini ziyaret etmiş ve orada fırka kâtibi umumisi M, Marinelli tarafından karşılanmış « tır. Saat 11,45 te nazırlar kral tara- fından hususi surette kabul edil - mişlerdir. Saat 12,30 dan Ouirinal sara - yında bir ziyafet verilmiştir. Kra- ln sağında M. Mac Donald ve s0- lunda M. Musolini bulunuyordu. Ziyafette şu zevat hazır bulun- muştur: Dahiliye müsteşarı M. Rossoni, bariciye müsteşarı M. uvick, hari- ciye kalemi mahsus müdürü M. Aloisi, İngiliz sefiri, müsteşarı M. Murray, İngiliz saray erkânı, Makdonald Parise de gidecek PARİS, 19 (ALA.) — Havas a-| jansı muhabirinden: | Salı günü öğleden sonra Parise uğrıyacak olan M. Mac Donald, ihtimal M. Daladier ile görüşe - cektir. İngiliz başvekili Fransız başvekiline M, Musolini ile görüş- müş olduğu hususlar hakkında ma lümat vereceği muhakkaktır. Mekkeye demir yolu yapılıyor KAHİRE, (Hususi) — Elmuaz- zam gazetesinin verdiği malümata ataşamiliteri ve Beş sene hapse mahküm oldu TAHRAN, 19 (A.A.) — Cina - | yet mahkemesi, gizli celsesinde yapmış olduğu müzakerelerden sonra eski saray nazırı Timur Taş Hanı 5 sene hapise ve 63,000 tö - men para cezasına mahküm etmiş tir, Mahkümiyetinin sebebi, irti - kâp ve dolandırıcılıktır. Balkan konferansı Bu sene Selânikte toplanacak BÜKREŞ, 19 (A.A.) — Balkan birliği meclis işlerini bildirerek dağılmıştır. Meclis dördüncü Bal- kan konferansının birinci teşrinde Selânikte toplanmasına karar ver miş ve ruznamesini hazırlamıştır Bu ruznamede başlıca evelki kon - feranslarda verilen kararların ekal liyetlere ait olanlarda dahil olduğu halde tatbiki, Balkan iktısat bir - lik çalışması mukavele projesi ve | Balkan memleketleri arasında yol ve münakalât meseleleri vardır. İRAN ingiltere ile anlaşıyor TAHRAN, 19 (A. A.) — Parla; | m açılması, münaaçbetile,| söylemiş olduğu bir nutukta sah, entonun Anglo Persian Oil ile yapılmakta olan müzakerölerin pek yakın bir zamanda neticeye iktiran edeceği ümidini izhar etmiştir. Müşarünileyh, ayni zamanda bu uzlaşmanm dostane bir şekil - | ithalât ve ihra- catımız Gümruük ve İnhisarlar vekâle" ti statistik ve tetkik müdiriyetiğğ " mart ayının ilk 15 günlük ithalât ği ve ihracatını toplamıştır. pi Hazırlanan statistik hülâsasınt göre 15 günde ithalâtrmızın 2 mik yon 344,317 liralık bir krymet göt | temesine karşı ihracatımız bunu £ (436,414) lira eksiğile 1,807,930' lira olmuştur. ” Bu senenin iki ayma ait rak” İ kamlar bu son rakkamlara katış” tırılınca, iki buçuk aylık ithalâtı8 13,286,871 ve ihracatmın da 1$ milyon 744,040 lira olduğu görü * lür ki, bu iki buçuk ayda ihracat mız ithalâttan (2,457,169) lira fi la olmuştur. 932 senesinin iki bu” (|, . çuk aylık ithalâtı ise (13,331,632) (ir * ve ihracatı da (21,295,083) İlirayf bulmuştu. Martın birinci 15 gününde baş" lıca ithalât ve ihracatrmız aşağıd8 gösterilmiştir. ITHALAT Eşya cinsi Yün ve kıl iplikler Yün mensucat Şeker Kahve Sargılık kâğit Matbaa kâğıdı Pamuk iplikleri 107,704 Yünlü mensucat Her nevi demir 38,587 Galvanizli demir saç levha 39,474 Değirmen, hamur ve sair makine 3409 Benzin 20, Patrol 28,329 Ağır maden yağları 79,521 Serom ve aşılar 20,076 Sair eşya 1,004,884 IHRACAT Eşya cinsi Lira 119.068 107,247 80,898 80,694 İh 37,505 71,598 göre Kral re ye ile de olacağı ve İranm hukukunu te- Yumurta Hindistan müslümanlarından mü - | win ve muhafaza eyliyeceği ümi - | Barsak teşekkil bir grupu temsil eden Se - yit Apdülkadiri Ceylâni arasında Mekke ile Cideyi demir yolu hattı ile yetiştirmek için bir mukavele imzalanmıştır. (Cide — Mekke )İficaret mektebinde demir yolu iki senede nihayet bu - lacak ve önümüzdeki ikinci teşrin den itibaren inşaat başlıyacaktır. İmtiyazı alan grup Kral İbnissu- ut hükümetine peşin olarak bir mil yon ruple vermektedir. Bu para i- lerde hattım varidatından tahsil o- lunacaktır. ——— izmirde dolu İZMİR, 19 (Hususi) Burada şiddetli yağmur ve tolu yağdı. Arkasından da fırtına çık- tı, Fırtına gaz depoları üzerinde- ki Lamarinaları uçurdu. Tevkif edildi İZMİR, 19 (Hususi) — Fevzi Bey #ujistimal ve tahrif suçundan vi- lâyet idare heyeti kararile tevkif edildi. izmirde nâfla işleri IZMİR, 19 (Hususi) — Vilâyet meclisi nafia işleri için Es- naf bankasından 85 bin liralık is- tikraz aktine karar verdi. Yunanistanda zelzele ATİNA, 19 (A.A.) — Halkidik- dinde bulunmuştur. Yüksek iktısat ve ei (Birinci sayıfadan devam) yeti bu türlü vazife harici hareket lere katiyen cevaz vermezler. Talebe için bir tek vazife var - dır: O da müessesenin mânevi şah siyetine hürmet ve derslerine ça - lışmaktır. Noksanları görmek ve imkân derecesinde tebdil etmek mektebin azami inkişafa mazhar olması için karar almak hakkı, yu karıda da işaret ettiğim gibi, dere- ce derece mesul ve salâhiyettar makamlara aittir. Binaenaleyh hiç şüphe yok ki, evvelâ bu gibi toplan tıların resmi ve salâhiyetli bir mik yası yoktur. Bu itibarla esasen €- hemmiyetli bir şey telâkki etmiyo- rum, Memlekette her iş için rast gele, şöyle böyle, salâhiyet harici düşüncelere yer verilirse hiç bir İşin yürümesine imkân kalmaz. Ders ihdasr, ders lâğvı gibi me- seleleri düşünmek vazife ve salâhi yeti nizamnamelerinde tebeyyün ettiği surette mesul heyetlere, yük sek makamlara aittir. Yoksa ulu orta “Biz bunu isteriz, şunu isteme yiz,, gibi rast gele sözler hiç bir kıymet ifade etmez. Yukarıda da söylediğim gibi bütün talebe bu va ziyeti hayretle karşılamış, bana ve yada şiddetli bir zelzele duyulmuş | müderrislerine karşı teessürlerini | femi ve hocalar: tur, İerissos ahalisi, dehşete düş - müştür. Kırlarda oturmaktadırlar. izhar etmiştir. Mektebimiz Mİ mezunlarının meli Av derileri Halı Arpa Kepek Kuru üzüm Kuru incir Fındık Zeytinyağı Tütün Palamut Palamut hülâsası Pamuk Afyon ! Kereste Maden kömürü Sair eşya müesseselerde münhasıran yer al“ İl malarını elbette isteriz. Ve bütü? İn mektep mezunları, mensupları bi” lirler ki, idare daima bu sayej* doğru gitmiş ve şahsen buna daif bütün imkânları temin etmiş ve © miye de çalışmıştır. Bunun için m8. hiyet itibarile başka mekteple”” misal getirmeğe de hacet yoktu” © Gene gazetelerde bir arkadaş! * mın dediği gibi talebe mektebe 0" cak okumak için girer. Başka V#' " zifeleri yoktur. Kimbilir içlerinde” zl bir ikisi zevk için böyle mekte? haricinde toplantı yapmak ve v8 iş kitlerini böyle geçirmek istemi lerdir! Fakat bu, talebemin uri” mi hayatını alâkadar etmez. Biz en ziyade disiplini m zaya memur insanlarız. Ben Vi 1 da vazifelerini * mükelleftir çin ei noktadan görmekle ter.,, , atlağlğ