15 Nisan 1933 Tarihli Vakit Gazetesi Sayfa 2

15 Nisan 1933 tarihli Vakit Gazetesi Sayfa 2

Rusyadaki “muhakeme | |) (Baş tarafı 1 inci sayıfadadır) kat mahkeme kendisile Makdo - naldın yüzleştirilmesinde Thorn «| tonun Makdonald'dan askeri ma - hiyette malümat aldığını gerçek - leten ifadesini okumuştur. Thorn «| ton, istintak sırasmda bu ifade de | bulunduğunu teyit etmekle bera - ber bu ifadenin tamamen geveze - Tik mahiyetinde olduğunu ispata çalışmıştır. Thorntonun inkârına rağmen müddei umumilik muma - ileyhin askeri, siyasi ve casusluk mahiyetinde malümat topladığmı tespit eylemiştir. Bundan sonra, müddei umumi Thorntonun, Sovyet toprakların - da casusluğun . kendisile Monk - iktisadi | pılan isticvabın tazyikı altında yapmış olduğu beyanatı ret ve in- kâr ederek Metro Vikers müstah- i yasi casusluklarda bulunmadıkla - rını söyledikten sonra Mak Donald | da kendisinin mücrim olmadığını kat'i surette tekrar etmiştir. Thronotn, Makdonaldın kendi» sine gizli askeri malümat vermiş olduğu isnadını reddetmiş ve de - miştir ki: — Neden dolayı Makdonald - dan gizli askeri malümat istiye - yim. Ben, askeri mıntakalar civa- | rında çalışmış olduğumdan daha çok evelden bu malâmata O sahip bulunuyordum. VAKIT YS ON HABERLER VAKIT'ın Hususi Telgrafları Ücretlerin indirilmesihak- kındaki proje Vekiller heyetinde .. ANKARA, 14 (Hususi) — İstanbulda telefon ücretlerinin in- dirilmesi hakkında posta umum | müdürlüğünce hazırlanan proje * | nin bugünlerde vekiller heyetinin tasvibinden geçmesi bekleniyor. Haber aldığıma göre telefon üc » retleri tarifesinde İngiliz lirasının düştüğü nispette tenzilât yapıla - houes tarafından idare edildi - ilngiliz hükümeti “Biz onları) caktır. Bu etnzilât İstanbulluları ğini gösteren ifadesini okumustur. Firmanın İngiliz peyderpey casusluk celbedilmiştir. Son zamanlarda, müessesenin 27 İngiliz memuru — ki Thornton bunların ismini ver - miştir — siyasi ve iktisadi casus - lukla ve Sovyet Rusyanm tedafüi ve tegavüzi vesaitinin tetkikiyle meşgul olmaktaydı. Thornton okunan ifadeleri ar - zusu ile yazdığını itiraf (etmekle beraber bu ifadelerde bildiren vak'aların doğruluğunu inkâr et - Müddei umumilik: O vakit ni - çin böyle ifade verdiniz — Suali - ne Tohornton — Benden itiraf etmemi rica ettiler; ben de bu ta - lebi isaf ettim. — Cevabmı ver - miştir, inkâr lüzumsuz ! MOSKOVA, 14 (A.A,) — Reüter ajansından: İngiliz mü - islerinin muhakemesi esna - sında İhornton maznunlardan her birinin verdiği ifadenin başka maznunlara da okunmuş olduğnu söylemiştir, memurları Gene bu maznunlardan Makdo- nald, demiştir ki: — Thornton'un beni malümat toplamak işinde kullandığı yolun - daki ifadeleri beni çok müteessir etti, İnkâr etmenin lüzumsuz o - lacağı fikrinde bulundum. Thornton da demiştir ki: — Mowckhouse'un ve Makdo- nald'ın ifadelerini bana da oku - dular. Bu ifadeler beni çok müte- €ssir etti, Maznunlardan herbirinin, baş - ka maznunun ifadesi kendisini mü teessir ettiğini söylemesine göre ilk önce kimin ifade verdiğini an - Tamak üzere sorulan süal cevapsız kalmış ve bu cihet aydınlanma - mıştır. LONDRA, 14 (A. A.) — Tah- ripçilere ait davada Thornton, is- tintak esnasında uzun uzadıya ya- Muhadenet refikimizin dün gelen nüshasında gördüğümüz şu satır- lar ibret ve dikkatle okunmalıdır: İstanbul Kadın birliğinin, Keriman Ha - uman Mrsrda yuptaldarı için Vakrt gazete - sine gönderdiği Yuzıyı beğenen bazı Türkler. den aldığımız mektapları basmayı azla isi - | Yuyoruz. Çünkü bizce Keriman Hanım buba- sanem Sözünü dinlemekten başlan bir şey yap mamıştır. Daha Musıra ayak hasmazdam ev. | teşkilâtına | kullanmadık ,, diyor İ LONDRA,IA4(A. A.) — Hari- ciye nazırı Sir John Simon Avam Kamarasında yaptığı beyanatta | demiştir ki: | — Bu adamlardan hiç biri istih- barat servisimizin her hangi bir şubesinde gerek doğrudan doğru - ya, gerek dolayısile hiçbir vakitte kullanılmamıştır. Bunlardan hiç - biri böyle bir şubeye hiçbir vakitte herhangi bir haber (o vermemiştir. Hiçbiri böyle bir haber vermesi i- çin para yahut mükâfat vaadi al - mamıştır. Böyle haberler elde et - mesi için de para almamıştır. Bun- lardan hiçbiri istihbarat servisi - mize yahut bu servis hesabına hiç bir zaman bir rapor yapmamıştır. Bu söylediklerimin hepsi Vic - kers Company müessesesi hakkın- dada varittir ve doğrudur, Demek istiyorum ki bu kumpanya bizim istihbarat servisimizle hiçbir va - kitte hiçbir münasebette bulunma» miş Ve bülünmamaktâdır. Fransız bütçesi Müzakereden son- ra bütçe yapıldı PARİS, 14 (A.A.) — Meclis memnun edecek derecede mühim olacaktır. ———— Kış yeniden geldi ANKARA, 14 (Hususi) — An- karaya yeniden kış geldi. (Etraf kar içindedir. Dün yağmuru müte- akip başlıyan sürekli kar elân de- vam etmektedir. Kayseri beyazla- ra bürünmüştür. Yağan kar 15 santimi gecmiştir. Hizanda kar müthiş! HİZAN, 14 (Hususi) — Bura- ya sekiz gündenberi fasılasız su- rette yağmurla karışık olarak kar yağmaktadır. İki günde karın yük- sekliği 133 santimetreyi bulmuş - | tur, Sıcaklık sıfırdan aşağı 10 de- recedir, İhtiyarlar şimdiye kadar bu mevsimde böyle soğuk ve kar görmediklerini söylüyorlar. Öldürülen bir şaki ANKARA, 14 (Hususi) — Şark vilâyetlerinde şakavette bu * lunan meşhur şaki Vemanlı Hasan jandarma müfrezelerile yapılan bir müsademe neticesinde öldü - rülmüştür. Maarife tahsisat ANKARA, 14 (Hususi) Maarif Vekâletinin âşiret çocuk - larını okutmak için istediği tahsi- sat bütçe encümeni tarafından ka» bul edilmiştir. uzun bir gece içtimamdan sonra | sabahleyin saat altı yirmide dağıl- | mıştır, Meclis içtimamda 1933 bütçesinin heyeti 67 reye karşı 514 reyle kabul ettik - ten sonra 16 Mayısa kadar faali- yetini tatil etmiştir. Kabul edilen 1933 bütçesinin masraf kısmı 50,092,025,000 franka, varidatı da 45,914,9000 bin franka varmakta- tedir. Ihtiyar Tekirdağın- | vs gelirken | boğuldu Romadaki — | demininin ne iktsadi ve ne de »i-| Telefon ücretleri IIktısat vekâletinde Yeni teşkil edilen ölçüler müdürlüğü çalışmağa başladı ANKARA, 14 (Hususi) — İktısat vekâletinde kimya, maki - ne, ölçüler ve mensucat müdürlük» leri ihdas edileceğini bildirmiş - tim, Ölçüler müdürlüğü şimdiden ihdas edilmiş, müdürlüğüne sana « yi umum müdürlüğü şube müdür » lerinden Reşat Bey tayin olunmuş- tur, Müdürlük faaliyete geçmiştir. Makine, mensucat, kimya müdür « lükleri de buğünlerde teşkil edile- cektir. Izmirde Ticaret ofisi ANKARA, 14 (Hususi) Ege mmtakasının iktısadi ehem » miyeti nazarı dikkate alınarak İz- i mirde bir ticaret ve sanayi ofisi teşkili İktisat vekâletince düşünül İ mekte ve bu mevzu etrafında tet- kikat yapılmaktadır. Çorumdaki mu- hakeme Suçu inkâr eden maznuna ait tahkikat ÇORUM, 14 (A.A.) — Bursa- da Yıldırım camii imamı Mehme- din muhakemesine başlandı. Maz- nun bayram vaızlarında Türkçe .ezanın © aleyhinde © bulunmakla suçludur. Maznun sucunü” inkâra çalıştı ve tanıklara sağırlık atfet- mek istedi. Bazı hususlar Bursa - dan sarulacaktır, Bursalı Muhtar Müminin mu - hakemesi bitti. Ezan Arapçaya çev rilecek, müjde dediği sabit oldu - ğundan bir sene ağır hapse ve o kadar nezaret altına alınmağa mahküm edildi. ... A EEEEEELEEKEEE KANIK EEE ERENENERE YAAR ESASEN konuşma- lardan sonra izahat Dört devlet arasında anlaşma dünya sulhüne hizmet edecek !.. LONDRA, 14 (A. A) —A- hudilerinin kabulü meselesine te- mas etmiş, Almanyadaki işçi sı - nıfından yahudilere dağıtılmak ve Bir sinirli bir nisanda başlıyan senenin yarr- sı içinde kabul edilecek yahudile- rin miktarından mahsup edilmek üzre şimdiden bin tane muhaceret vesikası verilmesi için Filistin âli komiserinin lâzım gelenlere mezu- niyet verdiiğni bildirmiştir. Bu sözlerden sonra Sir Con Si- Ahırkapı açıklarında bir ihti - | mon dört devlet arasında güya ak vel ölümlü böyle dünyu güzelliğinden üstün | yar adamın cesedi bulunmuştur. | tedildiği söylenen misak hakkın - tuttuğunu işitiğimiz Keriman Hanımın bele Ceşet, zabıta tarafından denizden | daki vesikaları bir an evvel mecli- Mısır yolculuğundan sonra kadınlık namı - na Kadın birliğinden daha çok acılar duyda- fana inanmamak günahtır. Bundan dolayı biz bu hususta bütün bildiklerimizi, okuduk- Yapımızı, duyduklarımızı yazmak İstemeyiz. Bununla beraber bu halin daha fazla sürme- #ini de istemeyiz Dileriz ki Türk adı, Türk sanı İçin tifiz olan Türkiye hükümeti Türk - Mike bir alış verişi olmadığını övünerek söy- lediği gazete sütunlarına gecen bir adamın Türk pasaportile yahaner ellerde Türklüğe yumruklar indirmesine meydan vermesin *, çıkarılmış, morga nakledilmiştir. se tevdi etmek niyetinde olduğu » Tahkikat yapılınca cesedin, Tekir. | hakkında şu sözleri söylemiştir: dağlı Mehmet Efendi olduğu an- Böyle büyük ve tantanalr bir laşılmıştır. Mehmet Efendi sinirle. | tabir Romada yapılan mükâleme - ri bozuk olduğu için vapurla Te- | ler hakkında her hale kullanıla - kirdağından İstanbula geliyordu. | maz. Herhangi mes'ul bir Burada Mazhar Osman Beye ken- | de hiçbir vakitte böyle bir kimse tabir disini gösterecekti. Sinirleri bozuk | kullanmamıştır. ibtiyarın ölümü tahkik edilmekte: dir. Sir Con Simon Roma seyahati hakkında sy sözleri söylemiştir: — Bu plân tasarlanmasından dır. Bu suretle bütçe açığı 4 milyar | vam kamarasında hariciye nazırı maksat böyle bir plânın dünya 1777 milyon 125 bin frank etmek- | Sir Con Simon Filistine Alman ya sulhüne hizmet edeceği, Avrupa - nın garbindeki dört büyük devlet arasında bir anlaşma husule gele- bilecek olursa bu plânm bir istik- rar âmili olacağı düşüncesinden i- baretti. M. Makdonald ve ben M. Mu - solini ile ikinci konuşmamızda hiç bir taahhüt altma girmediğimizi söyledik. Hiçbir nokta hakkında hiçbir itilâf beyan etmedik. An - cak, bu vesikada M. Musolininin düşünmeğe ve nazara almağa lü - zum göreceği bazı noktalar bulun- duğunu ehemmiyetle kaydettik. Sir Con Simon bu mesele hak- kında yakında bir beyaz kitap neşredilece”'ni ihsas etmiştir. Sir Con Simon mecliste izhar edilen endişenin dört büyük dev - let arasında emek ve çalışma bir - Eğ'nin manası hakkın“aki anlasa- mamazlıklara istinat ettiğini söz - lerine ilâve etmiştir. ei Kinüriliir. Tagi mt Vaşington mülâkat” dan böyle bir netice çıka? (Başenakaled? E öl V eldi, Filhakika sabık Amerift ği, hur reisi Hoover zama! rika İngiltereye karşı tam tane siyaset takip edemem! giliz başvekili M. Makdor” defa memleketinde iş b çer geçmez Vaşingtona şti ver ile görüştü, Fakat bu melerde büyük bir nezaket amele görmekle beraber tad diğini bulamadı. İngiltere merika arasında muallâk ler hallolunamadı. Bunun #3 si olarak İngiltere Çin m de Jnponlara karşı hima masa bile müsamahakâr bif yet aldr. Amerika bu hatasmı şir lamış görünüyor. Bu def üd em 77714 başvekili M. Makdonald Vİ, tona davet edilirken mutat da denecek kadar büyük susiyet ve nezaket iltizam si bundandır. Vâkın Amerikanın A letlerine karşı siyasetini biri re değiştirmesinin sebebini konferansında mevzuubahs€ meselelerde arıyanlar vardif da doğrudur. Fakat hakikai imamı değildir. Amerikanm paya yaklaşması için daha sebepler vardır. Bu sebeplef ponyanın son senelerde büj yanusta aldığı vaziyet ile # dardır, Hattâ bu vaziyet do le Amerikalılar şimdiye ki nımadıkları bolşevik Rusya resini bile tasdik etmek - zırlanmaktadır. Japonya bugünkü halde Manğuriyi eline geçirmiştir. 1-8 li -İ a Çinin en mühim bir eyaleti Wi Jehol'ü işgal etmiştir. Şimdi setlerini bile aşmak teşebbi ne giriyor. Bu suretle Asy# sı üzerinde kendisine mühir Unatgâh temin etmiş olan J8f diğer taraftan umumi harp sinde Almanyadan alm di mandası altına verilmiş Karolin, Mareşal adaların! ireyi de tahkim etmiştir. BU yeti ile Japonya büyük Ok! ta Amerikaya karşı bir tehi' line gelmiştir. Tabii olarak Amerika puf ke karşısmda kendisine fik arıyor. Ve bunu olsa gilterede bulabileceğini W diyor. Zira bir taraftan tasma, diğer taraftan denizindeki (adalara Japonlar yalnız Amerikay”. ayni zamanda Kanada ve türalya müstemlekeleri d0*. İngiltereyi de düşündü vaziyettedir. Onun için Vaşingtonds nan Avrupa diplomatları görüşülecek mevzular ikti ferans, yahut harp bo: silâhlarım tahdidi münhasır kalmıyacaktır. © 4 da bilhassa büyük Okyar” vazenesi tetkik olunacakt'!, halde Amerika IngiltereYi va'lan tamamen a; rafa almak için ç Şu halde acaba Vi zakerelerinden sonra İngiltere arasmda bir itti” dana çıkacak mıdır? İşte zamanda beklenen mi lerden biri de budur. Mehmet » ği Dm ER LA