20 Nisan 1933 Tarihli Vakit Gazetesi Sayfa 2

20 Nisan 1933 tarihli Vakit Gazetesi Sayfa 2

Ü Serli Türkistanda 3 N Mi r © bilelerinden birinin efradı başla- — rında bulunan Çinli - karşı ayaklanmışlar ve © etrafında bulunan mıntakayı isti- lâ etmişlerdir. © takım kargaşalıklar olmuştur. Bu — İsyan hareketi görünüşe nazaran şimdilik ecnebiler aleyhine müte- - veccih değildir. Eyaletin bir kıs- | - mında Çinlilerin idareyi muvak - | © katen ellerinden çıkarıp kaybetme — lerinden korkulmaktdaır. lerini kandıran kadın! ——. Bir Ingiliz casusu Almanların bütün İngilterede askeri bir mahke- rüe, bir müddetteriberi İsköçyalı bir zabiti, casusluk töhmeti ile mu | hakeme ediyordü. Muhakeme nihayet bulmuş ve zabit Norman Stewart beş seneye mahküm olmuştur. Londradan oh posta ile gelen | gazeteler bu hâdiseye ait çok mü-! him malâmat vermektedir. Bu ma İümata göre, askeri (Oo mahkeme,| davayi rüyet ettiği esnada bütün Alman casusluk şebekesini mey- dana çıkaran Edgor Hill'i dinle- meğe lüzum hissetmiş, ve ancak önün hâdiseyi tenvir edebileceği | ne kani olmuştu. ! Edgor Hill geçen senenin 40- nuna kadar Almanya © istihbara- tında çalışıyordu. Bu adam Al-| manlarca, memleketini ül mürşit bir İngiliz sayılmakta idi. Zabit Norman Stewort'un da- vasında bilhassa iki Alman mev- zuu bahsolmakta idi. Bünların bi ri Otto Ast, biri de “Marie Lou ise,, namile anılan bir kadındı. Bunlar kimdi? | Askeri mahkeme bu esraren- | ! | ! giz şahsiyetlerin hüviyetini anla- mak için Edgor Hill'i ifade ver- meğe çağırmış, ö da (o İLondraya gelmiş ve bâdisenin bütün iç yü- zünü anlatmıştır. Londra gazetelerinden biri Ed | gör Hillile görüşmüş © ve ondan | şu malümatı almıştır: “Hâdise geçen © teşrinisanide başladı. Ben ö zaman Pariste i- dim. Bazı Alman casuslarını ta- kip ediyordum. Her © şeyden ev-| vel Almanların içine girmek, on- larla beraber © çalışmak, onların © ami kazanmak icap ediyor Almanları memnun edecek bir ! çok malâmatım vardı. Fransanın ! müstahkem hududu üzerinde u- laşmağa başladım. Günün birin- | de temiz giyinmiş bir adam bana yaklaştı ve benimle konuştu. Bu suretle temas baslamıştı, | Almanlar peşimi birakmaz ol. ' dular. Çalışa çalışa binbaşı Jobn ın muhabbetini kazandım, Binba- | - ştJobn Alman istihbarat daire - | sinde Alfer Gemüuse namile ma » ruftur ve işareti (C, 3. A.) dır, Otto Olbst namındaki adamı, bu binbaşi sâyesinde tanıdım. O- nun asıl adı o Oberst'tir. Müstaar atlarından biri miralay Jeager'-| dir. Bu zat, B3, C 3 dairelerinin müdürüdür, duğum için bu adamla görüşecek ve mukadderatımı o tayin edecek ti. Bende bu (zat ile görüştüm. Kendisi beni Mısır ve Filistinde kullanmak (istiyordu. Çünkü bu memleketlerde ihtilâl (© çıkması matluptu. Ni Bunun üzerine bana muhabere şifresi verildi. Ve ayni sirada Ma rie Louise müstaar adını taşıyan kadınla tanıştım. Bu kadının «- istihbarat ve casusluk sırlarını öğrendi! Memurlar Kaç yılda tekaüt edilecekler? ANKARA, 19 (Hususi) — Dahiliye encümeni mülkiye me «| İ murlarımın yaş tahdidi hakındaki Ben Almanlara hulâl etmiş ol- lâyihayı müzakere ve şu şekilde kabul etmiştir: Birinci sınıf kaymakamlar elli beş sehede tekaüt edileceklerdir. Mülkiye müfettişleri, polis dürleri, ikinci sınıf kaymakam - lar elli sekiz, üçüncü sınıf kayma- mü - kamlar, mülkiye müfettişleri, po- | lis müdürleri, elli altı senede te- kaüt edileceklerdir. Bunlardan hizmetlerine devamlarında fay - da olduğu anlaşılanlar mafevk - lerinin bildirmesi üzerine Dahili- ye Vekâleti ve Vekiller heyetinin karariyle beş sene daha tekaüt edilmiyebilirler. Vilâyet idareleri kanununa mü- zeyyel kanunun üçüncü madde - | sinde sarahat olduğundan valiler Norman Belli sıl adı Lotte Poritzki'dir. Kendisi bütün Avrupa casusluk âleminin tanıdığı bir kadındır. Güzel ve son derste câğiptir. Kapkara saçlı, bembeyaz vücut- ludur. Uzun kirpikli esrarengiz gözleri pek tehlikelidir. ğıma göre bu kadm binbaşı Jobn ile birlikte yaşıyordu. Onun va- zifesi genç zabitleri avlamaktır. Bununla beraber bu kadın son de rece ihtiyatsızdır. İngiliz zabiti Norman Stewort Almanyada buluşmuş ve onun iğ- faline kapılmıştır. İngiliz zabiti- nin tevkifi Almanyanm < istihba- rat dairelerinde bir hayli endişe- ler uyandırmıştı. Zabit Norman Stewort'ı iğfalden maksat, İngil- terenin teslihatr hakkında malâ- mat almaltı. Mahut Marie Louise'in iğfa- line kapılan zabit vatanma iha- net etmiş olduğu için cezaya uğ- ramış bulunuyor.,, UNUN ENNE GEN EE TANEYE EEEAEEEEA EEE, İsyan! halk ayaklandı SINİLA, 19 (A.A.) — Şarki Türkistan - Sin Kiang eyaleti ka- idarecilere Kaşger Şehirlerden bir © çoğunda bir Çorumda Trabzonlu üç hocanın muhakemesi başladı ÇORUM, 19 (A.A.) — Ezanm Türkçe okunmasını Oo kendilerine bildiren Evkaf hakkında kanuni muamele yapılması talebi ile Trab zon müddeiumumiliğine müraca- at eden müezzin Oo Osman oğlu Hamdi, Hasan oğlu Musa, İbra - him oğlu Halilin ağır cezada mu- hakemelerine başlanmıştır. Suçlular arzuhalcının öyle de- diğini ve maksatlarının bu olma - dığını söylüyorlar. İstinabe için mahkeme başka güne bırakıldı. lât almamamıştır. Asilerin Yarkende kadar iler- ledikleri ve burda (da köylerin Anladır | hakkındaki kayıtlara lüzum gö - rülmemiş ve bu husustaki madde lâyihadan çıkarılmıştır. Tekaüt maaşlarının sureti he - sabı hakkındaki madde de bu ka- nunla tekaüde sevkedileceklerin tekaüt maaşlarının mülki, askeri tekaüt kanununun 26 ıncı mad - desi hükmüne göre muamele gö - rebeği zikredilmektedir. Encümen" esbabr'“'mucibesinde mülkiye memurlarının memleket- te gezici ve yorucu işler gördük- lerinden memleketin asayişi nok- tasından daima © zinde olmaları muvafık görüldüğünü ve lâyiha- nın bu esas dahilinde tadil edildi» ğini bildirmektedir. Nüfus işleri —— Umumi müdür teftiş için Anadoluda dolaşıyor İZMİR, 19 (Hususi) Nüfus işleri umum müdürü bugün Manisadan buraya geldi. (İskân dairesi işleri haziranda tapu ida- resine devredilecektir. Nüfus u - müm müdürü yarın Aydına gide- cek, Denizli, Burdur ve İsparta da teftişlerde bulunduktan sonra Ankaraya dönecektir . Halk Fırkasında Umumi idare heyeti muhtelif işleri görüştü ANKARA, 19 (A.â.) —C. H. Fırkası umumi (idare heyeti bugün de toplandı. Maraş vilâyeti fırka vaziyeti tetkik edildi. Birinci umumi müfettişlik mın takasındaki fırka vaziyeti ile halkevleri açılması işleri, umumi müfettiş Hilmi Beyin huzurile ko- nuşuldu. İzmir vilâyeti idare heyetinin tasdiki, vilâyet heyeti reisi Hacim Muhittin Bey bülunduğu — balde müzakere edildi. Ve tasdik işi, yeni heyete seçilen iki arkadaşın va Kaşger ile münakale ve muha- | ayaklanması tehlikesinin belirdi - | kongre sırasındaki hareketlerinin berenin güclüğünden ötürü tafsi - e; N eid si ği söylenmektedir. b tahkiki neticesine bırakıldı. /ilk tahkikat ve duruşmaya aittir . İ Nerliderede Müddeiumumilerin sa” hiyetleri genişletiliyf Ceza muhakemeleri usulüne & bir lâyiha meclise verildi ANKARA, 19 (Hususi) —| Ceza muhakemeleri usulüne da » ir müzeyyel lâyiha B. M. Meclisi | ne gelmiştir. Lâyiha hazırlık tah- kikatr, hukuku âmme davaları, Lâyihanın hazırlık O tahkikatına dair maddelerine göre müddeiu- mumiler şahitler hakkında celp ve ibzar müzekkeresi verebilecek lerdir. Kâtip huzuriyle şahitleri dinliye- bilecekler, ehli hibre tayin ede - bilecekler ve keşif yapabilecek - ler ve hâkimlerin bazı selâhiyet - lerini kullanacaklardır. Müddetumumiler © sorgudan sonra maznunların, on beş gün geçmemek üzere, tevkif ettirme - İzmir tramvayları Belediyece devralınması için salâhiyet verildi İZMİR, 19 (Hususi) İzmir şehir meclisi bugün toplan- | dı. Rıhtım tramvayları ile Körfez | vapurlarısişletme işinin belediye ve, devri meselesi görüşüldü... Bu mevzu üzerinde hararetli müza'- kerelerden sonra bu şirketler im- tiyazlarının belediyece (alınması için belediye reisine salâhiyet ve- | rildi. 70 bin altın! İzmirde büyük bir define olduğu ihbar edildi IZMIR, 19 (Hususi) yetmiş bin altınlık bir define olduğu alâkadar ma - kamlara ihbar edildi. Araştırma" lar başladı. Diğer taraftan İzmi - rin yirmi yerinde eski tarihi eser- ler bulundu. Ebemmiyetle tetkik ler yapılıyor. Dahili istikraz İZMİR, 19 (Hususi) Burada Dahili istikraz tahvilleri- ne halkın gösterdiği rağbet çok fazladır. Zehirli gazlara dair... İZMİR, 19 (Hususi) —| Emin Beliğ Bey bugün Halk -| evinde zehirli gazlardan korun - ma çareleri hakkında bir konfe - rans verdi. İsimlerini Türkçeleştiren Museviler IZMIR, 19 (Hususi) Borsada çalişan dört musevi ad -| larını Türkçeleştirdiler. Avner : Avni, Alber: İbrahim, Moiz: Mu- zaffer, Vitali: Hilmi oldular, Vekiller heyeti toplandı ANKARA, 19 (Hususi) — Vekiller heyeti bugün saat or ye- dide toplanarak geç vakte kadar çalıştı. ğe salâhiyetleri olacağı falete rapten tahliye de ceklerdir. Maznunların umumilerin bu selâhiyeti sında itiraz hakları olm tır. Iddianameler müstantik müddeiumumilerce yapili” Ağır cezayı müstelzim # tahkikatı maznunlar mev” dukları halde yapılır. Ya suçları işliyen maznunlarif liyesi icin müddeivmumi tantik ve hâkimin ittifak € | ri esası konmaktadır. Lâyihada duruşmaların * laştırılması için yeni hükür” vardır. Dilimij Derleme fişle i bin 653 tanef ; varmıştır # ANKARA, 19 (A.A) T. Cemiyetinden: 7 Mart sonunda 34,30 Yöl mış olan derleme fişlerinde sanm ilk İS günü zarfınd 15 bin 303 tane gelerek b bin 653 e varmıştır. Vilâyetlerden © yenide$ fişlerin sayıları şunlardır: Aiyon 479, Amasya 246, kara 1,109, Antalya 320, 44, Bilecik 815, Bolu 1245 dur 113, Bursa 316, ber” ket 863, Çanakkale 442, Sİ 71, Çorum 171,» Diyarrbek Edirne 82, Erzincan 298, © rum 100, Eskişehir 215, © tep 70, Gümüşhane 456.58 159, İsparta 734, İstanbul” Kars 243, Kırklareli 154, hir 211, Kocaeli 198, Kö Kütahya 500, Manisa 94, “$ 82, Mersin 122, Muğla 2014 de 106, Ordu 242, Siirt 25, Sinop 72, Sıvas dl binkarahisar 524, o Tekir Tokat 114, Urfa 90, Yo Zonguldak 851. i İL gen maki Ankarada bir konf€ ANKARA, 19 (A.A.) gün halkevi salonunda ve taze meyvacılık,, nev39” rine milli iktisat ve vasarri yetinin tertibi ile Londr3 pi, Mümessili Kurtoğlu Faik © | rafından bir konferan9 | ve Kanadada elmacılık ? İİ bugünün en modem me, sandıklama ve ticaret ( rini havi bir film gö d Konferansta bir çok er ve büyük bir kalabalık * lunmuş ve büyük bir ask di) dırmıştır. İktisat vekâlet dan getirilmiş olan fi ' telif şehirlerimizde de cektir. vü ii Be meç Alen Ba alak