29 Haziran 1933 Tarihli Vakit Gazetesi Sayfa 6

29 Haziran 1933 tarihli Vakit Gazetesi Sayfa 6

— 6 — VAKIT 29 Haziran 1933 “Yeni kabul ediler bazı kanunlar © Büyük Millet Meclisinde kabul dilen kanunlar 4 vilâyete tebliğ olunmaktadır. Bir kısmının Ticaret mukaveleleri . akdetmiyen devletler Ve ticaret mukavelesi veya Modüs 'vivendi akdetmiyen devletler ül - >kesinden Türkiyeye yapılacak it - alâta memnuiyetler veya tahdit veya lakyitler tatbikine dair olan 22 temmuz 931 tarih 1873 numara kı kanuna müzeyyel kanuna göre eket iktisadi ihtiyaçlarının “Neşri tarihinden muteber olan | göstereceği müstacel lüzum üzeri - | “ne İcra vekilleri heyeti mer'i” tari- fedeki gümrük resimlerinde tadi - icrasına salâhiyettardır. > Hükümet mütekabiliyet şartiyle ticaret muahede ve mukavelelerile “bu mukavelelere merbut iste - ede lüzumuna yöre tadiât icra ve- “ya tamamen ilga ve ticaret muahe- delerine yeni listede ilâvesine ve .modüs vivendilerle — yeni listeler ki bul ve istihsaline salâhiyettar - ii Bu maddelere göre aldığı ted - leri hükümet bir ay ozarfmda z Millet meclisinin tasdikine arzeder, © 8 haziran 1929 tarih ve 1499 nu Büyü gümrük tarifesi kanununun eri maddesi tayyedilmiştir. Bu kanun 22 subat 1936 tarihine ar muteberdir. Matbuat kanunu © Matbuat kanununun muvakkat B, maddesini tadil eden kanuna | “göre bu kanunun neşri tarihinde ete ve mecmualarda çalışmak» i 5 başmuharrirler, Oo umum müdürler, yazı işleri müdürleri ve filen bulundukları vaziyete mak - sed olmak şartiyle sahipler bu ka n tahsil derecesi bakımından ko duğu kayitlere tabi değildirler, Kanun neşri tarihinden muteber - Kaçakçılığın men'i — 1918 sayılı kanuna eklenen ka- men ve takibi hakkında una göre Maliye Vekilliğinden almaksızın Türk memleketleri na sikke veya külçe veya san'at meti kalmıyan hurda halinde iİtm çıkaranlar hakkında altı ay- an Üç seneye değin hapis ve çı - kardığı altının beş katı değerince ağır para cezası hükmolunur. © Kaçak altın çıkarmıya teşebbüs edenlerin çıkarmak istedikleri al- tın müsadere olunmakla beraber larında altr aydan üç seneye de hapis ve çıkarılmasına teşeb - büs edilen altınların bir katı değe- ince ağır para cezası hükmolu - “ Üzerlerinde on veyn daha az al lira çıkan yolcular hakkında ” 8 numaralı kanunun © 18 inci ddesi hükmü tatbik olunur, © Kaçak olarak tutulan © altınlar abıt varakasiyle birlikte makbuz lığında o yerin mal memuru- na teslim edilir , Bu zabıt varakalarının bir eşi de a verilir. Bu altınlar saklan- üzere şubesi bulunan yerlerde huriyet Merkez O bankasına erilir ve bankanım altın değeri üğe bildirilir. Kaçak altınların değeri müsa - kararı kat'ileşince (ve para hulâsası şunlardır : gönderilir. Bu değer ile para cezaları güm * rük idarelerince 1918 sayılı kanu- nun 60 ve 61 inci maddelerine gö- re mustahsillerine dağıtılır. Altın ihracmın men'i (hakkındaki 18 Kânunu sani 931 tarihli kanunu il ga edilmiştir. 1918 numaralı kanu- nün bü kanunun neşri tarihine de- ğin tutulan kaçak altınların değe - riyle kaçakçılarmdan alınan para cezaları bu kanun dairesinde de - Hiştirilir. Bu kanun neşri tarihinden mu- teberdir . Harç tarifesi 12 numaralı 1304 tarihli harç tarifesine müzeyyel mehakimi sul- hiye vazifesini o ifa ile mükellef mehakim ve devairede © alınacak harçlar hakkında 12 Eylül 1329 tarihli kanunun muvakkat bir mad de ilâvesine dair kanuna göre, bir gayri menkulün hissedarlar ara - sında taksimine dair sulh mahke - melerinden verilen kararlardan maktuan (100) kuruş harç alınır Taksimi mümkün olmıyan gayri menkulün satılarak bedelinin tak- simi suretiyle şüyuun izalesine mü teallik verilecek hükümlerden, mü şam açık arttmma ( neticesindeki kıymetinin yüzde biri nisbetinde harç almır. Bu harç müşarikler - den hisseleri nisbetinde istifa olu- nur. İdra dairelerince bu gibi hüküm lerin icrasında başkaca resim tah- | sil olunmaz. Bu kanun da neşri tarihinde mu- teberdir . Muhtarlıkların lâğvı Belediye teşkilâtı olan yerlerde mahalle muhtarlıkları (e ve ihtiyar heyetlerinin lâğvı hakkındaki ka: nuna göre bu mila ve hey- etler lâğv edilmiştir. Muhtelif ka - nunlarla ve nizamname ve talimat namelerle bu muhtarlıklara ve ihti yar heyetlerin verilmiş olan vazife ve salâhiyetler,yapılacak bir nizam name ile belediyelere, zabıtaya ve | aidiyetine göre diğer devaire dev- redilmiştir. Bu kanuna muhalif olan diğer kanun hükümleri mülgadır. Bu kanun 1 inkici kânun 1934 tarihinden muteberdir. Hasta adam yatla karnından çıkarıldı Cenevrede hırsızlık yüzünden yakalanan bir adamın hasta oldu- ğu görülmüş ve kendisine ameli - yat yapılmak üzere hapishanenin hastanesine sevkedilmişti. Ameli - yat esnasında hırsızın midesinde kırık iki gümüş kaşrk, ve beş adet bronz para iki demir sürgü, küçük bir tornavida ve iki çivi bulun - muştur. Doktorlar, bu adamın bil- hassa on santim boyundaki iki sür güyü yutabilmesine hayret ediyor lar. Sarıyer m Sarıyer kazası dahilindeki ilk mekteplerden mezun talebelere bu İse kaçakçıdan alınması - | sabah Halkevinde merasimle dip- nı müteakip gümrük idarelerine | lomaları verilecektir. ARM Bir avcı 'Domuzla boğuşur- ken nasıl kurtuldu? LUNATNI a 0 Memleket Haberleri o “UL YA am Ege iktısat mıntakası Ticaret kongresinde IZMIR, 27 (Hususi) — Cuma Muhtelif yerler halkının, murahhas- larının dilekleri ve verilen bazı kararlar İzmir, 2€ (A.A.) — Birkaç gün | Mısıra, Balkan hükümetlerine sev- evvel açılan Ege iktısat mmtakası | ki çareleri tesbit olunmuştur. günü, Değirmenderede 20 kadar Avcmın iştirak ettiği bir sürek a- vında şayanı kayıt bir hâdise ol - muştur. Hâdise şöyle olmuştur: Yirmi avcı, domuzların fazla | ticaret odaları kongresi bugün İz - bulunduğu bataklık bir yerde di- ! mir ticaret odasmda son içtimamı zi Bataklığa iyice yaklaşıldığı esna - da müthiş bir hışırtı arasında yir- mi kadar domuz sağa, sola çarpa- rak koşmıya başlıyor. Silâh sesleri biribirini (takip ediyor. Domuzlardan bir kısmı da vurulup öldürülüyor. Mustafa isminde şöhret bul - muş bir avcı, önünden geçen anaç bir domuzu yaralıyor. Domuz, ak dığı yaranın acısı ile avcıya doğru ilerliyor. Domuz bir saniyede avcı yı altına alıyor. Ve avcıyla iri si- yah domuz arasında bir boğuşma başlıyor. Avcının silâhı kırılıyor. Mücadele tehlikeli bir şekilde de- vam ederken, bunu, şoför Mehmet efendi isminde diğer bir avcı gö- rüyor. Fakat avcı Mehmet efen - dinin silâhında fişek yoktur, Meh- met efendi, büyük bir (cesaretle domuzun altında kalan arkadaşı - nım beline doğru uzanıyor ve be - linden iki fişek çekerek süratle si- lâhmı doldurup domuza ateş edi - yor, Bu suretle Müştafa efendinin hayatı kurtuluyor. Boluda camiin minaresi yıkıldı Boluda, şiddetli bir fırtma çık - mış, on dakika devam eden, fakat bütün şehri kasıp kavuran bu fırtı- na esnasmda bardaktan boşanırca sma yağmur yağmış, iri taneli dolu düşmüstür. Fırtına on dakika içerisinde şe- hirde çok tahribat yapmıştır. Akpı nar camiinin minaresi yıkılmış, iki büyük ağaç yerinden sökülmüştür. m İki katil idama mahküm oldular Bergamada tüccardan fabrika - tör Baki Beyin katli keyfiyetinden dolayı maznun ve mevkuf bulunan Gümüşlü Abdullah ve refik Hüse- yin haklarında evvelce icra kılman muhakeme neticesinde maznunla - rm on yedişer buçuk sene mahkü - i miyetlerine dair Bergama ağırceza / Çaldığı mallar bir ameli- | mahkemesince verilen karar mah- kümlar tarafından temyiz edilmiş- ti. Evrak temyizden nakzen gelmiş ti. Bugün yapılan mahkemede her iki suçlunun idamlarına karar ve - rilmiştir. Kereste fabrikasında yangın Bozöyük — Bozöyük kereste fab rikasındaki talaşlar kızışarak ateş almıştır. Bu sırada şiddetli bir rüzgâr es- mekte olduğundan ateş fabrikanm müdüriyet dairesine sirayet etmiş- tir. Müdüriyet binası tamamen yan- mış, fakat ateşin önü alınamamış- tır. Yangın birkaç saat devam ettik- ten sonra birçok mesai sarfile ge- halinde ve tetikte ilerliyorlar, | akdederek encümenlerin hazırla. mış oldukları raporları tetkik et - miştir. Sanayi encümeninin raporunda Eğe mıntakasını alâkadar eden ha Icılık, dokumacılık, sabunculuk ha kkmda esaslı noktalara temas edil miştir. Son zamanlarda ihracı azalmış olan halılarımızın fazla miktarda sevki için bazı hükümetlerce tat - bik edilen ağır gümrük resminin ha fifletilmesi çareleri görüşülmüştür. Ibraç edilecek halılarımıza souk damga konulması halıcılığımızın resim şubesinin Türk harsıa göre zenginleştirilmesi gibi tedbirler it- tihazı muvafık görülmüştür. İsparta, Burdur havalsinde istih sal olunan gül yağlarımızın ihra- catını çoğaltmak için bir koopera- tif teşkili düşünülmüştür. Bu koope ratifin biran evvel vücude getiril « mesi kongre mukarreratındandır. Bundan mada küçük Menderes havzasmda bir çuval fabrikasının ve bilhassa ayakkabı sanayiimizin , | himayeci için bazı tedbirler alın - ması, Ege mmtakası sahillerinde avlanan süngerlerin bir şirket tara fmdan mübayaası ve Avrupa piya | salarma bu şirket vasıtasile sevki. Harpten evvel olduğu gibi bu 1 neler zarfında da sabunlarımızın İngiltere hükümetinin, Ottava konferansı münasebetile üzümler - de olduğu gibi incirlerimizin de be her İngiliz kentalinden 7 şiling ye - rine 10 şiling 6 peni gümrük resmi tatbiki İngilterece olan incir ihra - catımızın bu seneden itibaren sek te vereceği anlaşılmaktadır, i Dominyonlarda incir istihsal o « lunmadığı için incirlerimize ağır gümrük resm vazedilmemesi hak - kında Balıkesir murahhası Doğan oğlu Zeki Beyin yaptığı teklif müt- tefikan kabul edilmiş ve keyfiyetin alâkadar makamlara arzı kararlaş- tırılmıştır. Ayvalık murahhası, Seyrisefain vapurlarının Ayvalık limanına uğ- rıyarak İzmir-Mersin hattımı yap - masını teklif etmiş, bu teklif te tet kike şayan görülmüştür. Kongre azaları maliye encüme- ninin hazırladığı rapor hakkında münakaşalar yapmış ve bazı karar lar vermiştir. Encümenlerin rapor- larında serdedilen mütaleaların ek serisi müstacel işler olduğu için ge- lecek sene Ankarada aktedilecek alan smmm Lanorave arzedilinceye Z kudar yapılması iktiza etmekte di” duğundan kongre riyaseti bu nok - taları alâkadar makamlara bildire cektir, Kongre mesaisi hitam bul ması münasebetile kongre reisi ta* rafından murahhas beylere İzmir şehir gazinosunda bir ziyafet veri" lecektir. Gemliklilerin Debi Hilâliahmer tarafından Yalovaya tertip edien lien gezinti | güzel oldu Gemlik, (Hususi) — Geçen se- ne Uludağa çıkan ve Uludağ ta tepesinde Keşişin delik, deşik o - lan türbesinden güzel görebildiği yerleri kuş bakışı seyreden Gem - likliler, bu senede Yalovayı gör - düler, zümrüt Yalovanın zümrüt kucağında gezdiler, eğlendiler. Gemlik Hilâliahmer cemiyeti şu besi tarafından tertip edilen Yola- va gezintisi geçen hafta buradaki barometrenin daha perşenbe gü - nünden düşmeye başlaması ve ha- vanın bozulacağını göstermesi do - layısile yapılamamış bu cumaya kalmıştı. Gemlikten kalabalık olarak ve i- ki otobüsle Yalovaya gidiyoruz. Bi zim otobüste söylediği sözlerle ka- tılırcasma güldüren $. C. Bey de var. Yolculuk bu.. Bir buçuk, iki saatlik yolu hoşça geçirmek lâzım, otobüs içinde sarsıla, sarsıla gidi- yoruz. Otobüs sür'atle gidiyor. Bereket bu taraf otobüslerine şark şimen- difer demiryolları gibi bir büyük devden rakip yok. Bursa, Gem- lik, Yalova yolunda gittikçe artan, ceye doğru söndürülebilmiştir. arttıkça son sistemleşen otobüsler göze 1 söke yöküümükte. Hattâ bazısı öy“ le yananki tıpkı yataklı vagonlar gibi.. Yalovadan Orhangaziye, Or- bangaziden Gemliğe, Gemlikten Bursaya ve Bursadan ilerisine gü » zel yollar yapılmıştı. Küçük bir i - Biş ve bir beton köprü... İşte Bursa vilâyetini İstanbula, İstanbulu Bur- sa vilâyetine bağlıyan beton köprü — Oh, İstanbu kokusu geldi. Canım İstanbul kokusu... Kıvrıla, kıvrıla, sağı, solu züm * rüt bayırlı yollardan zümrüt Yola” vaya iniyoruz. Deniz göründü. Bir vapur, mavi denizin durgun sula * rında köpükler içinde yıkana, yı“ kana siyah dumanlarmı boşluğ* bırakarak Yalovaya geliyor. Biz d9 Yalovanm ilk evi önünde kasabö” ya giriyoruz. ! Gemliklilerin Yalova gezinti" pek neş'eli oldu. Kasaba içini mesirelerde, kıyılarda, kaplıcala' da gezildi, oturuldu, eğlenildi V* akşama iyi geçirilmiş bir günün İk: hatırasile ve ağız tadile dü. # Kiraz Ali oğlU