30 Haziran 1933 Tarihli Vakit Gazetesi Sayfa 1

30 Haziran 1933 tarihli Vakit Gazetesi Sayfa 1

Londra iktısat konferan- sında bir teklifimize alâkayla iştirak edildi (2 inci sayıfamızda) 16 ıncı Yıl , Sayı: 5557 Tahrir Telefonu: 24379 Cuma 30 HAZİRAN » (6 ıma «y) - 1933 Sofyadaki vakaların içyü- zü: Makedonya teşkilâtı ihtilâlciler (G6 ncı sayıfamızda ) Idüre Telefonu; 24370 Sayısı 5 Kuruş Gazi Hz.nin Ankaradan Hareketleri" Medeni Terakkiyat üzerine birdüşünce Geçen gün evine yeni bir rad- Yo alan bir dostum bana şu fık - Fayı anlattı: Radyoyu eve getirip te işletmeğe ve dünyanın her bu- Sağından türlü türlü sesler isti “hanlarında suall so meğe başlayınca hizmetçisi demiş iz — Ah efendi, dünyada akıl art- tu, bereket kalktı!. a Kövlü hizmetçi kadının akıl dediği şey radyodur, tayyaredir, her gün başka bir şekilde insan» liğin medeni terakkiyatını ileriye götüren keşiflerdir, eserlerdir. Bu- günkü insan kendi evinde oturur- ken meselâ Berlinde çalman bir musiki âletini dinliyor, Viyana - da söylenen bir şarkıyı duyuyor. Möskovada verilen bir konferansı anlıyor. Sonra geceliyin evinden çıkıyor, şehirleri baştan başa elek- trikle gündüz haline gelmiş gö - rüyor. İsterse tayyareye biniyor, ancak iki üç haftada gidilecek bir yere bir iki saat içinde varıyor. Fa- kat bütün bu işler kendi kendine olmuyor: Fazla masraf, fazla emek, fazla kuvvet sarfetmeği i- cap ediyor. BALAM. a eeavariliğin hağiin varmış olduğu terakki derecesi in- #ana hayret verecek kadar ileri - dir. Bugün insanlar tayyareyle havada (13,500) metre yüksekli - ğe çıkiyorlar. Saatte (647) kilo - metre mesafe alıyorlar, hiç bir yere inmeden (8,600) kilometre uzaklığa gidebiliyorlar.. Fakat bir de bu muvaffakiyetleri kazanmak için sarfedilen emekleri, masraf - lârı, küvetleri düşünmek lâzımdır. Bugün herkes biliyor ki tayya- reler bir motörlü olduğu gibi iki, üç, hattâ dört motörlüsü de vardır. Bu motörlerin her birinin kuvveti bazan (500), (600) beygir kuv - vetine müsavidir. Bu tayyarele - rin her birine beş, altı kişi biner. Bir tek adam taşıyan tek motörlü tayyarelerin en küçük modeliyse &n aşağı (20), yahut (30) beygir kuvvetinde bir motörle işler.. Ma- kinede bir beygir kuvveti günde sekiz saat çalışan gürbüz on adam kuvvetine müsavi farzedildiğine göre yirmi beygirlik bir motörle işliyen ve ancak bir adam götüren bir küçük tayyarenin uçması için iki yüz adam kuvveti sarfediliyor demektir. Yirmi beygirlik bir mo- törle işliyen bir tayyarenin mas - rafı bu kadar ağır olursa her biri beş yüz, altı yüz beygir kuvvetin- de olanüç, dört motörlü tayyarele- rin masrafları kolayca hesap edi- lebilir, Bu itibarla medeni terakkiyat insanliğım lehine mi, yoksa aleyhi- ne mi'inkişaf ediyor, bugün mü - him bir mesele olarak ilim adam- ları arasında münakaşa edilmek - tedir. Eğer medeni terakkiyatla be- raber bütün insanların müsavi bir hisbet dairesinde kazançları art - Mehmet Asım Devamı Ikinci Sayfada Gazi Hazretleri mektep- lerde ve imtihanlarda Medeni bilgiler, tarih ve coğrafya im Relsicümhur Gazi Hz.nin talebe arasında alınmış bir resimleri ANKARA, 29 (Hususi) — Ga- zi Hazretlerinindün Ankara er- kek lisesine giderek imtihanlarda bulunduklarını bildirmiştim. Reisicümhur Hazretleri yanla- rında Bozüyük mebusu Salih ve Gaziantep mebusu Nuri Beyler ol- duğu halde lissye sâat dörtte git- mişlerdir, Maarif Vekili Reşit Galip Bey daha evvel oraya gitmiş bulunu- yordu. Gazi Hazretleri liseye geldikleri zaman doğruca ve ansı- zın imtihan salonuna (girmişler, tarih, coğrafya, medeni bilgiler dersleri imtihanlarında bulunarak talebeye bizzat veya (o muallimler vasıtasile sualler sormuşlardır. Gazi Reisimizin talebeye sor - dukları sualler arasında, üzerinde bilhassa durduklarından bazıları şunlardır: Orta Asya medeniyeti, Türkle - rin bütün dünyaya medeniyet yay- dıkları sahalar, Asyada en kuvvet- (Devamı 5 inci Sayıfada) “.EEANEEASANEENEAE BEAN EANEAEEEENEEEENNENEENAEEENAEEEE Büyük Reisimizin bugün İzmüitten deniz tarikile gelmeleri muhtemeldir Gazi Ha?relteri, dün akşam SAatön sökiZi ön geçerek, Gazi istasyonundan (hususi trenle hareket ettiler. Refakatlerin- de Afet Hanımefendi, kâtibi umumileri Hikmet, Kılıç Ali, Recep Zühtü ve Salih Beylerle mutat zevat bulunuyordu. Başvekil İsmet, erkânı har- biye reisi Fevzi Paşalarla Ve- kiler ve Ankara'da bulunan mebuslar Gazi istasyonunda Paşa Hazretlerini teşyi etmiş- lerdir. Büyük Reisimizin bu sabah İzmitte trenden ayrılarak İstanbulu şereflen- dirmeleri muhtemeldir. - Seyrisefain dünden itibaren ei rr şi tarihe karıştı! EE a Seyrisefain idaresi dünden iti-| —Yeni'idare bügünden itibaren baren tamamen tarihe karışmıştır. | resmen faaliyete başlamış vaziyet- Seyrisefain'meclisi idaresi dün son içtimaını yaparak idareye ait bütün muameleleri tasfiye etmiş, bilhassa tasarruf sandığile (o idare memurları (vaziyetini de kat'i surette kararlaştırmıştır. : Sabık seyrisefain idaresi umum müdürü Sadullah Bey dün son va- ziyet hakkında demiştir ki: tedir. Seyrisefainden açıkta kala -|Dün başlıyan cak memurlar hakkında evvelce verilen tasfiye kararı üzerine 85 kadar memur açıkta kalmıştır. Tekaüde Temmuzdan itibaren idarece alâ - kaları kesilmiştir. İdareden tekaüde sevkedilen -| girmek öze- (Devamı 5 inci Sayrfada) sevkedilenlerin delrece meraklı Bir tepede, yıkık bir evde hırsızlar Bir kurabiyeci ihtiyarın ş.J evine 5 kişinin baskını er: Devletçilik ve devlet Bu 70lik ihtiyarın 15 senede biriktirdiği syalizmi nedir ? Bir talebenin cevabı! 500 lirayı aldılar. Döğdüler, kaçtılar Kurabiyeci Şerif baba Evvelki gece Emirgân ile Boya- ciköy arasındaki tepede bir (eve gece hırsızları baskın O yapmışlar, yetmişlik bir ihtiyarın 500 lirasını aldıkları gibi karısını da bıçakla » mışlardır. - Evi basılan adam, Boğaziçinde oturanların pek iyi tanıdıkları ku - rabiyeci Şerif babadır. Şerif baba vapurlarda, mesire yerlerinde elin de sepetle kırk paralık (kurabiye sataf ve herkes ihtiyara acıyarak bir iki tane kurabiye alır... Şerif baba: Şerif babanın basılan evi — Kuruş, kuruş! Diye kurabi li linde yaptığı tahkikata göre, hâdi- yesini sattığı için kendisine kuruş| se şöyle olmuştur: baba ismi verilmiştir. İ © öden bite doğra evih solii ii Şerif babanın Emirgân ile Bo- | pısını beş kişi omuzlıyarak o içeri yacıköy arasında Meşrutiyet ma - | girmişlerdir. Bunların arkadaşlas hallesinde iki katlı ahşap bir evi! rından biri kapının önünde gözçü vardır. Ev, çilek tarlalarma ya-| kalmıştır. İçeri girenlerden biri kın ve tepededir ve mahallenin de | üst kata çıkmış, biri taşlıkta kak nihayetindedir. mış, üçü alt katta karı Okocanın Bu evde Şerif baba, karısı ve | yattığı odaya girmiştir. Bu üç üç oğlu, bir kızı ve bir gelinile ©- kişiden biri oda kapısının önünde turmaktadır. durmuş, diğer ikisi Şerif babanm Şerif babanın biraz parası ol -| üzerine atılmışlardır. duğu mahallede şayidir. Şerif baba, oğulları sinemada Evvelki geceki baskınm bu şa- olduğu için kapıyı kaldırıp açan « yialar üzerine yapıldığı tahmin €| ların oğulları olduğunu zannetmiş, dilmektedir. ses çıkarmamıştır. Biraz sonra Bir arkadaşımızın vaka mahak |! (Devamı 5 inci Sayıfada) Cizvitlerin EŞ, ği Esrarı A * # yeni Tefrika- mızın son de- safhalarına e mir akra ak ; — Yemek yemiş gibi yaparak ye A reyiz dirmek kime > >