30 Haziran 1933 Tarihli Vakit Gazetesi Sayfa 6

30 Haziran 1933 tarihli Vakit Gazetesi Sayfa 6

— 6 — VAKIT 30 Haziran 1933 Sofyadaki son hadiseler Makedonya komitesinin işleri Hükümet uzaktan seyirci kalırken kolları sıvadı ve baskını yaptı SOFYA, 28 ( Hususi) — Sofya vakayiinin en belli başlı #millerinden biri, Makedonya da- hili ihtilâl komitesinin faaliyeti - dir.. Bir zamanlar, bu komite, Bul- gar istiklâlini temin maksadiyle kurulmuş, fakat zamanla, maksat Ve gayesini kaybetmiştir. Makedonyanın taksiminden son- ra, Bulgaristana hicret edenler Yu- goslavya ve Yunanistanda kalan kardeşlerine karşı faaliyete ve hü- cuma geçtiler.. Makedonya dahili ihtilâl komi- tesi bir kaç senedenberi ikiye ay- Yılmca işler bütün bütün karışık bir hal aldı. Mikailof tafartarları ile, ölen Protogerof taraftarları kan davası gülmeğe başladılar. Bu Senenin iptidasında, iki parti ara- sında bir anlaşma husule geldi, fakat çok sürmedi. Son haftalar zarfında siyasi sui kastler birbi - rini takip otti, Her gün yeni bir cinayet işle- miyordu. Her iki taraf ta, kan da- “Yasıgütmeği kendilerine bir seref “meselesi, bir izzeti nefis meselesi Yaptılar, Bugüne kadar hükümet uzak - tan seyirci kaldı. Cinayetlerin ce- zasmı, kendi düşmanları veriyor- du. Fakat bu halin devamı kabil değildi. Ordü asayişi temin ede- cek ve seri halindeki cinayetlere bir nihayet verilecektir. Paristen gelen haberlere na - « Tan bir çok ecnebi muhabir, bu son harekâtı Mikailof taraftarlar - nın bir zaferi addediyorlar, Le Journal'ın yazdığına göre; Mikailof taraftarlarının kabine i- çinde elleri varmış. Başvekilin verdiği izahat Belgrad, 29 (Hususi) — Sabık | deleri alarak İzmire getirmiştir. İ suya girmek büyük bir ihtiyaçtır. kazasındaki 140 talebenin diplomaları dün “ Sarıyer k Dün 'diplomalarını alan talebeden bazıları Sarıyer Kazası dahilindeki ilk| dukları mektepler 14, 41, 30, 28, ka müfettişi merasimde bulunmuş- mekteplerden mezun olan 140 ta- İebenin diplomaları dün sabah saat 11 de halkevinde merasimle veril- wepur iskelelere uğrrya, uğrıya ta- dahili ihtilâl başvekil M. Liapçef, Berline ha - reket ederken Sofya vakayii hak- | İ kında gazetecilere şu sözleri söy- | lemiştir: “.— Artık herkesin canına tak demişti. Bu katil hadiseleri Ma - ! kedonyalılar arasında cereyan e - derken, hükümet bu hali tasvip et- memekle beraber, bu cinayetlerin önüne geçmek için ala ciddi tedbirlerde tereddüt! gösteriyorlar» dı. Fakat son günlerde, bir çok masumlar cinayetlere kurban git- meğe başladı. Buna bir nihayet vermek lâzımdı. “Merak etmeyiniz. Sükün ve asayiş temin edilecektir. 'Son ay- larda Sofya “bu hadiselerin kânlı bir sahnesi olduğu'icin, efkârı u- mumiye hükümetin ieraatma ta -| râaftardır.,, Elli kişi üzerlerinde silâh bu - | lunduğundan mahkemeye sevke - dildiler. 1.104 kişi hüviyetlerini evrakı müsbite ile isbat edemedik- lerinden tevkif edildi. Hüviyetle- rini isbat edenler bırakılacak, di- | gerleri vilâyetlere nefyedilecektir. | Taharriyat neticesinde 250 tü» | fek, 600 tabanca, 200 bomba, 400 | de mevaddı müştaile bulunmuş - tur. 5 kişilik bir kayık devrildi, bir kişi boğuldu f İzmir, 29 (A.A.) — Beş kişinin | içinde bulunduğu bir kayık Çeş -| mealtı mevkiinden Yeni kaleye | doğru gelmekte iken Kilizman a -| ne bir kaç çocuk (o boğulmaktadır. vaffakryeti anlattıklarmı gördüm. | tim, çıklarında çıkan fırtınadan dev -| rilmiş ve içindekilerden bir kişi | boğulmuştur. Diğer dört kişi ül i Kilizmandan yetişen balıkçılar ta- rafmdan kurtarılmış ve Foçadan avdet eden Uşak vapuru kazaze - | 29, 36, 27 inci ilkmekteplerdir. Son sınıfların muallimleri Na - zife, Safinaz, Lütfiye hanımlarla | Kâzım, Bürhan Doğan, Nuri bey - AR KALKAN o Memleket Haberleri o “ÜAK AE A Ceyhanda | Adanada güzel ve Bir bomba patladı, iç ç-| faydalı bir müessese dg cuk öldü, iki çocuk — e” EZ yaralandı Ceyhan kazasının — Bürhanlı köyünde, oturan Mustafa ağanın Süleyman, Nazmi on yaşlarındaki oğlu diğer oğlu, beş yaşlarında kızı dört O yaşlarında Ümmehan Fransızlar tarafından bırakılan hir oynarlarken za - bomba (bulmuşlar, bomba birdenbire patlamış, vallı yavruları paramparça etmiş, o sırada misafirlikle bu evde bu - lunmakta olan komşulardan Meh - met çavuş kızı Emine ile diğer bir çocuk ağır surette yaralanmıştır. Meriçte iki çocuk boğuldu Adana Biçki yurdunun bu seneki mezunları müdireleriie ADANA, (Hususi) — Bundan Buradan mezun olanlardan bi - yedi sene evvel Adanamızda mü -| risi Berutta, bir diğeri de Adana | ğulmuştur. verildi Edirnede Meriç nehrinde Vitali ve İsrail adlı iki musevi genci bo - Vitali ve İsrail cuma günü ar - kadaşlarile top oynamak üzere söğütlüğe gitmiş ve biraz Ooyna- dıktan sonra yıkanmak üzere ev - velâ İsrail Meriç nebrine (o girmiş, fakat kendisini suyun cereyanına kaplırarak feryada başlamıştır.. Bunu duyan Vitali arkadaşını kur- tarmak üzere derhal suya atılmış» | sa da İsrailin kendisine sarılması! yüzünden ikisi birden boğulmuş - lardır. Bu çocukların biri 18, diğeri 19 yaşındadır ve boğulduktan iki saat şonra naaşları meydana Çı - karılmıştır. Edirne gazetesi diyor ki: — Nehirlerimizde hemen her se- Bunun önünü almak için, beledi- yenin nehirlerin münasip bir yerin de mutlaka bir hamam yaptırması lâzımdır. e Yaz mevsiminde ha - raret derecesi çok defa kırkı bu - lan Edirne gibi sıcak bir ( şehirde lardır. Halkevinde talebelere ayrı ay- rı diplomaları verilmiş ve #onra trenle Yeşilköye gitmişlerdir. Ta - lebeler Yeşilköy tayyare mektebi- Mebele- foplamış, köprüye geitr - | lerdir. Mekteplerin müdürlerile di| ni ve hangarları, Yeşilköy Feneri- iştir *lebenin mezun ol -| ğer muallimleri ve maarif mmta -İni gezmişlerdir. teşebbis birtürk kadını biçki yurdu ismiyle bir müessese açtı. Türk kız. larını, kadınlarını aile iktısadiya - tını alt üst eden terzi ücretlerinden kurtarmış ve faydalı bir unsur ha - line getirmek maksadiyle açılan bu yurdu ziyaret ettim. Mektebin müdürü Refika Hanım bana bin müşkülât içinde yaşattığı müessesesini gezdirdi. Sergide teş- hir edilen işler hakkında izahat ver di. Her ders senesnin sonunda gü - zel eserlerden mürekkep bir meş- her meydana getiren bu müessese yi takdir hisleri duyarak gezdim. Kostümler, manto ve tuvaletle - rin, çamaşırların, Belçika ajürile yapılan bluzlarm, o Çava,'Antep; filitre işlerinin, yastıkların, ipek işlerinden Çin iğnesi ile meydana rının ve sairenin büyük bir mu « da terzihane açmışlardır. Bundan başka bir hanım da bir yurt açarak talebe yetiştirmekte - dir. Yurdun mezunları aile ihtiyaç » larmı temin ettiklerinden, müte - şebbislerini, yoluna koydukların - dan pek ziyade memnun görün » mektedirler. Şimdiye kadar bu müesseseden 53 hanım mezun olmuştur. Bu mik tarı az görmek mümkündür. Fakat tedrici olan talebe miktarı artmak tadır. İktısadiyatrmızm fena git « mesi ev işlerini görebilecek, dikiş, nakış ve tuvalet takımını kendisi yapabilecek kadınlara lüzum ve ih tiyaç hissettiriyor. Adananın kadınlık hayatma, İ yüksek mesaisine yardım eden v8 i yetiştirdiği mezunlarm muvaffa - | getirilen albümlerin, dikiş kutula - | kiyetleriyle iftihar etmekte bulu - İ nan müessese müdiresini tebrik et- .. Gireson vilâyetinde yol faaliyeti Gireson, 29 (A.A.) — Vilâyet- te yol faaliyeti ehemmiyetle de - vam ediyor. Gireson — Trabzon yolunda 80 metre uzunluğunda mükemel bir geçit yapıldı. Harşit ve Kurtun yolurida 8930 amele ça- lıştırılarak bu şose tevsian tamir edildi. Gireson ile gerilerinin irtibatı- nı temin eden ve altı yedi ay kam- yon nakliyatına karşı kapalı ka - lan Gireson — Şıbın Karahisar yolu üzerinde harap 10 köprü ile istinat duvarları bu sene içinde yapılmış olacaktır. Bu köprülere sarfedilecek para hazırdır. Arnavudu öldürenler Karacabey kazasının oAydın çiftliğinde Arnavut Talip oğlu E - min isminde biri parasma tamaan üç kişi tarafından öldürülmüştür. Cinayeti yapanlar Gönenin A - lâettin köyünden Muharrem ile Gönenin Kurtuluş o mahallesinden Dereizirin köylü Ramazan Oğlu Niyazi, Gönenin Kurtuluş mahal - ilesinden Derviş oğlu Hurşit ol- duğu anlaşılması üzerine (Gönen ı jandarması faaliyete geçmiş, ka” | illeri şakalanmıya muvaffak ol- Katillerin her Arnavuttur. Üzerlerinde maktule ait taban - ca kılıfı ve kara kemik saplı o bir bıçak bulunmuştur. Katiller Karacabeye gönderil »- mişlerdir. muştur. üçü de İsmet Paşa heykeli için müsabaka Başvekil İsmet Paşa Hazretleri- pin İzmirde Mezarlıkbaşı meyda- nında rekzedilecek heykeli O için faaliyete geçen komisyona bazı heykeltraşlar tarafından müraca « atlarda bulunulmuştur. Komisyon bu müracaatları tetkik edecek ve bilâhare Türk heykeltraşları ara - sında bir müsabaka açılacaktır. Eşkiya Hüseyin jandarma müfrezemize teslim oldu Hacı Veli çetesi efradından ve Aydınlı aşiretinden olup jandar « malarımızı pusuya düşürerek şe « hit edenlerden biri bulunan Hü - seyin Adanada Pınar Oköyünde jandarma müfrezelerimize teslim olmak mecburiyetinde kalmıştır. Geriye kalan bir kaç şerir de her taraftan sıkıştırılmış bulundukla. rından bugün yarm yakalanmaları bekleniliyor. . Geliboluda bir kaza Gelibolu'da Orhan isminde 10 — 12 yaşlarında bir çocuk, ar » kadaşlarile kasaba kenarında oy - narken yerde kurşun (kalemine benzer bir şey bulmuş, eline alıp oynamıya başlamıştır. Fakat © bu şey birdenbire patlamış, çocuğun elinin iki parmağını koparmıştır, Bulunan şeyin, bir bombanın di « namitli kapsülü olduğu anlaşıl. mıştır. Orhan tedavi altına alin « mıştır. İ