30 Haziran 1933 Tarihli Vakit Gazetesi Sayfa 7

30 Haziran 1933 tarihli Vakit Gazetesi Sayfa 7
Metin içeriği (otomatik olarak oluşturulmuştur)

ALAK UL yun l in Haberleri o LA nada güzel ve alı bir müessese dunun bu seneki mezunları müdirelerii« Buradan mezun olanlardan bi - mü - risi Berutta, bir diğeri de biçki yurdu | da terzihane açmışlardır. Bundan başka bir hanım da bir yetiştirmekte - Yurdun mezunları aile ihtiyaç - temin ettiklerinden, , yoluna koydukların - an pek ziyade memnun Şimdiye kadar bu müesse 53 hanım mezun olmuştur | nakış ve tuvalet takımını yapabilecek kadınlara lüzum ve ih rdiği mezunlarm muvaffa - le iftihar etmekte bulu - diresini tebrik et- İsmet Paşa heykeli için Yy Başvekil İsmet Paşa Hazretleri- nin İzmirde Mezarlıkbaşı meyda- nında rekzedilece! faaliyete geçen yapıldı. Harşit tarafından mürac, atlarda bulunulmuştur. müracaatları tetkik edecek ve bilâhare Türk heykeltraşları ara - sında bir müsabaka açılacaktır. Eşkiya Hüseyin jandarma m Karahisar | müfrezemize teslim oldu » 10 köprü ile| & Hacı Veli çetesi efradından ve tinden olup jandar » seyin Adanada jandarma müfrez: olmak mecburiyetinde Talip oğlu E - rasma tamaan arm yakalanmaları Geliboluda bir kaza bir çocuk, ar - a kenarında oy « » bir şey bulmuş, İlinin iki parmağını koparmıştır. namitli kapsülü olduğu anlaşıl « e gönderil —| mıştır. Orhan tedavi altına alın « 30 Hariran 1933 — 2GUZEI SANATLARIN Münakaşa Bizim istediğimiz edebiyat Türkiyenin 1914 — 1918 har -| Ahmet Bey, Akın gazetesinde ga: inden sonraki görünüşü acıklı bir | liba benim kitabın çıkması müna- | Yilntr manzarasıdır. Fakat dev -| sebetile — bir başmakale yazarak İ& olarak manasını kaybeden Tür-| alay etmek istedi, arada bilinmez iye, millet olarak her zamanki| ne münasebetle hükümete çatmı #ibi canlı ve yaratıcı idi; netekim! ya kalktı; Peyami Safa Bey, İfte Osmanlı © imparatorluğunun | Cümhuriyelte bastırdığı | yazısile Sürük çatısını ateşleyip yerini te -| tezin şiddetle aleyhinde bulundu. Mizleyip genç ve umutlu bir gele-| Yukarsında benim adımın da geç- “eğe hazırlıklı olarak yükselen| tiği bu yaz bu yolda bir edebiya Sümburiyet, bütün parlaklığı ilo| istiyenlere karşı savrulan bazı si Bözönündedir. İ yasi küfürlerle bitiyordu. Behçet 1914 — 1918 harbinden sonra-| Kemal Beyin Hakimiyeti milliye - i Türkiyede her şeyde olduğu| de çıkan makalesi, kitabım ve be- $ibi edebiyatta da bir dağılma ha-| nim için pek lütufkârane bir ilti - li vardı. Karanlıkta kalan sanat, | fat olmakla be ir türlü yolunu bulamıyordu. © | kuvvet es: ber dava için de lacak değerli düşünce Milâttan yüz yıllarca önceden| leri" taşıyor. Selâmi İzzet Bey başlıyarak, türlü ilerleme ve yük -| Vakıbte çıkan yazısında tezle bera elme yolla i an geçerek, — nice| ber kitabımı da müdafaa © Yüce medeniyetler kuran büyük| arkadaşlığını gösterdi, beni borç - ürk, yeni Türkiyeye büyük ve| lu bıraktı, Ağaoğlu Ahmet ve Pe üçlü bir sanat eri gibi yeni bir) yami Safa Beylere cevap verdi Yuh atslışı ve kafa olgunluğu ile akıyetini evvelce Davanın mu Yeni bir çamuru yuğurup şekil! çıkan eserlerile temin etmiş olan Verdi; bu yeni doğuş gözlere hay-| Sadri Etem Bey, gene Vakıt'teki Tanlık parıltısı ve gönüllere son -| makelesinde münakaşayı tahlil Süz bir tat çarpıntısı ge neliydi. | ederek en doğru hükmü ortaya lu gönül coşkunluğı inden geçen herkes, oraya, büyül rtgi fırkayla Meşe, büyük ışığın » aydınlattığı a bir kavg Yere koşmalıydı. 1914 — 1918 aki Türkiyede dağılma hali gös tere arbinden son n, esasen ondan önceki ıllar- | birini me da da, henüz kendisini toplıya Mamış olan edebiyatımız için tek bir kurtuluş ve ilerleyiş yolu var.| ki kavga da dr: Bu yol, inkılâbı pytlu, yürek çarpıntısı ve. gönül| © Faruk Nafiz Bey, Hakimiyeti taşkınlığı il lu olan büyük yo.| Milliyede çıkan fıkrasında kita a idi. Sanat, yaşıyabilmek için bahsederken kendi kıy yanalı olmalı ve artık müspet iş-| metli eserlerini unutmak tevazuu- er arasına geçmeliydi. Yirminci bımd göstererek memleketimizde ,,E- Surda müspet işler arasına geç -| debiyat, olmadığını Miyen bir sanatın m dı. Kütlelerin #ulüm ve istibdadına karşı ayak -| vile anıp kendi kendisini idare et bakkeını aldığı. yirmin ni olursa olsun edebiyata ih - dığı ve Ferdin| tiyacımız old muhtelif ne - uda kten sonra bunlar arasından n edebiyat eserle, ek | gel asırda her | benim söylediğim vasıfları taşıyan Yeyle beraber sanat da ancak ce Miyet için olduğu takdirde mana- söyledi. * ve devamlı olabilirdi. Değerli sanatkâr Yaşar Nabi Bey, Milliyette çıkan “Cemiyet edebiyat,, adir yazısında “İçtimai, sözleri arasmda - edebiyatı üstün tutmak lâzimgel - , Pu fikri benden — daha ön -| ki farkı anlamamazlıktan gelen ye, daha sonra — çok daha iyi, | Peyami Safa Beyin fertçi edebiya- | * ye kuvvetli söyliyenler olmuş - | tr müdafan eden davasmı adama: ye Fakat ben doğru bildiğim da- | kıllı baltaladı. Peyami Safa Bey i, De kadar çok konuşulursa o ka: | Yaşar Nabi, Selâmi İzzet ve Sad- iç faydalı olur diye düşündüğüm | ri Etem Beylerin yazılarma cevap “Sin geçenlerde “Bizim istediği - edebiyat,, adlı kitabı çıkar vermek istiyen, fakat daha ziya de eski fikirlerinden bir nevi ya - dam, “za garı | Resmin geçirdiği | buhran Şuman ve San'atkâr 1840 senesinde ve bu yıl Şuman İSan'atın istikbalini bu yolda lâzımdır: Hizmet etmek, faydalı olmak! “ Ben artık yalnız. yorum. Duydui Şuman, işte bu kıymetli w zel genç kıza gönül vermişti, F; de en güzel şarkılarını idi? Kızmı zengin bir koca ile ra- ti. Yüz elli san'at eseri doğura Romantikler içinde hislerini kamal ere kısa bir tarzda ifade edebilen bes | Td" Onlar, gene gizli gizli mek £ “ Resim ölüyor mu? ,, tuplaştılar. Bütün mantıki tedbir * tekâr Robert Şuman'dır irem Üstat, bir haleti ruhiyey mak için uzun uzun mücadele genci birbirinden ayıramadı. Senelerce devam eden mücade - naz, Bir akor ona Zaten Şumanın hususiyeti, dehast nın büyüklüğünü, en küçük sonra, Klara babasını karak Şumana kaçtı, Şuman iri da gösterebilmesindedir. nın edebiyata da ok okur. Edebi Ressamlarla heykeltraşlar, mi san'atkâr çift için mari sanatı İle teşrili mesaiyi im- “Ben bu kadar güzel bir ahenk kânsız bir hale getiriyorlar!, zmedim,, demekte çok hak- ve bir musiki mec- Heykeltraş Janniot diyor ki: Roux < Spita'in, muası çıkartmıştır. Musikişinaslı - karı, hakkı var denilebilir. bu güzel san'at şubeleri ğına inzimam eden bu iştigal Şuman, hayatının son senel meleke sayesinde tabiidir ki zen - gin Alman edebiyatı: İnsanlardan kaçıyı ki anlaşmamazlığı mim bancı kalmış ilk dah Rodine kadar ç güzel şiirlerini çekmedi. Şarkılarında şiir ve mu - siki birbirile tatlı bir ahenk halin“ | bir tek kelime çıkmadığı Üzel asla de birleşir. Piyano sadece akompa- 1 eserler artık; dinliye Byiman vazifesini yapmaz; lere zevk vermez olmuştu. De lığa o kadar bağlıdır ki, bir ara - da oldukları zaman beykeltraşlık arlık orta olursa heykel - traşlık kendisini gösteremez. Bun #muvaffakıyetinde da ses kadar mühim bir rolü var - | günden güne sönüyordu. Bir eteyi fırlatarak tahammülüm kalmadı. Piyano ile ses, beraber coş tukları zaman, lisan leri piyano söyler; pi- | mütemadiyen bir Kafamın içinde A diye bi lar, Çıldıracağım! lar, biribirinin İâmil olacaklardır. Ve ün aezini gene ses örter bir şaheserse bunun sebebi bina -| Bu büyük san'atkâr İnen mimariye heykeltraşlığa | Rückert, ait bütün teferrüstmın tarafından düşünülmüş ve bu Geceleri kâbus! baş| misso'nun bir çok şiirlerini beste on ve Şubertin İrn yapılmasına ayni başın neza -| severdi. | cet etmiş olmasıdır. zannediyordu. Üstat'da Ressamlığın geçirdiği || sarkılar Alman sanatindeki his in- | alâmetleri belirmişti. Bu feci va > buhrana gelince yumuşaklığınız. | Ziyeti gören Klara, onu teskin et » mek için bütün geceler Biz tapisöri gibi bir tezyin va: | canlı bir nümunesi olarak gösteri sıtasının da manasını lebilir. Üç yüzden fazla şarkılar, Jirik rusikinin Eski tezyini sanat | günkü hayata ait birçok sahneler evden kaçarak Ren nehri kı na doğru ilerledi, balıkçılar garip £ bozumu, oduncular Ve) Şuman bile bir gün: “Kendim den daha büyük bir şey beklemi - Geren Okalağaktalar, vü taire... Bugün bu nekten çekiniliyor. Bu ihtirazın ılmak korkusudur Bir mevzu hiçbir nevzulara tema. vine teslim ettiler. Zaman adi ol - akat san'atkârın istrabı beğendiğini itiraf etmi maz. Noksan, mevzüun den güne artıyordu. Klara, bütün büyük ad lâkadar eden harikulâde ifade edilmesine ait olabilir Os Büeüğİk Kekkinbde tan sonra, Şuman, 44 yaşı nistti, Mendelshon, ve Chopin, de istidadına hayrandılar. asasını gittikçe kay- rım sola dönüş gibi görünen bir| betmesi itibarile öl Dokuz yaşında konserler vermi in Se kitapta Türk edebiyatının) makale neşretti. Peyami Safa B., |olmak.. Bu kaba kelimeyi bilhas - timdiye kadar geçtiği yolu, bu ara- | bu son yazısma “Sanat ve ye,, 'a hayatla olan sıkı münasebetini, başlığını koymuştu; Nurullah Ata he 4, Zaman samimi, ne zaman sah. | Bey de sanatta gaye mevzuu hak e olduğunu, şhte olduğunu, bundan sonra sa- | Akın'da iki makale bastırarak her ye başlıyan bu kız» Paganini Gurbette sa kaydediyorum. Sanat eseri, ev  bir işe yaramalıdı serinin güzelliği cabasıdır, fazla niçin samimi, niçin| kında biri Sonposta'da, (ötekisi | dandır. Tabiat ! güm Ye canlr olabilmesi için han-| zaman olduğu gibi birinde ak de eserleri, muayyen bir iş için kul $i yoldan yürümesi lâzrmgeldiği -| diğine ötekisinde kara dedi & sebeplerile ve kendi görüşüme| © Dün de Milliyette Elif Naci re anlattım, Beyin “İnkılâp sanatkârr,, isimli 4, B“ küçük broşürün uyandırdı-| makalesi çıktı. Şralâka, kitabın değerinden de - leri Sİ, meselenin ehemmiyetli olu - maraz iyetli ol Düşünce yoldaşlarımın yardım: kmet Münir B., Haber gaze- bizden ayrı olanlara verilecek kar tesi ing Metüfkâr bir şekilde tahlil edip | kacak VAKIT'; beklesinler İarını haber verdi. Ağa Oğlu | Refik Ahmet Değerli san'atkâr Hasan Âli Beyin “Dönen ses,, isimli bir şiir kitabının çıktığını haber v bu manzumeyi oradan alıyoruz. lanılmış eserlerdir ü artist, artık işin htisas sahibi olmuş bir kimsedir. İşin yalnız bir şubesinde İ ve teferruat ile larına teşekkür ederim. Duygusu | fikrini kaybetmiştir. Sanat, tekrar hizmet et bade yazdığı bir makaleyle kita: | sılıklarım var. Pazartesi günü çı »| 21 old ve müşterek bir faaliyet andan itibaren ye - İniden hayat bulacaktır.,,

Bu sayıdan diğer sayfalar: