10 Ağustos 1933 Tarihli Vakit Gazetesi Sayfa 8

10 Ağustos 1933 tarihli Vakit Gazetesi Sayfa 8

> Pariste bir film studyo- sunda neler görmüştüm? Yeni bir filmin mevzuundan bir kaç parça: Meşhur çapkın Kazanova Foto » Vakıt İyvan Mojokin ile Stadyo müdürü ve Studyoda film çevrilirken .. Gomon şirketinin Paristen ay - rılmadan evvel son gönderdiği hu susi davetten istifade ederek tek- rar bu meşhur fransız film kum » panyasının stüdyolarmı gezdim. “VAKIT,, okuyucuları namına ye ni çevrilmiye başlanılan “Cham - pignol malgre lui,, nin bazı sah - nelerinin alınmasında hazır bulun- dum. Fransızların şimdi her çevir- dikleri film gibi bu da mevzuunu zam” unda tiyatroda muvaffakı - yet © zanmış Georges Feydeau' - nun .r piyesinden alıyor. Artistle rin başında İstanbulluların tanı - dıkları “E. Simon Gerard,, Ja - nine Guise ve “Dranem,, var. Bu- na bir de tanımadıkları Urbanı de ilâve edeyim. Musiki evvelden Miltonun birçok filmlerinde zevk-| Moretti ! le dinlediğimiz Raoul kompoze etmiş. Sahnesine konma» sma gelince, adını şimdiye kadar! hiç işitmedikleri Fred Heliss ba - kıyot. Zayıf, çok sinirli bir adam.. Benim sahnenin fotoğrafını aldı -| ğımı görünce hiddetle bağırıyor: — Ne o, casusluk yok! Üstüme atılıyor. Makineyi zor- la elinden kurtarıyorum. — Gazeteciyim. — Flani ya kartınız?. —iİşte.. — Pek âlâ öyle ise... Rahatça fotoğrafımı alıyorum. Onlar sahneyi tekrar etmiye başlı- yorlar. Bakın anlatayım; hoş me- selenin esasmı bilmiyorum ama: “E. Simon Gerard,, (Ebedi aşk olacak) oyun bozan koca tarafın - Kurtul - dan yakalanmak üzere.. | postu harekete geliyor.. Başı hava- ya kalkıyor. Ağzı açılıyor ve al - tından sıcaktan ter döken âşikin başı çıkıyor: — Kuku, buradayım! İşte sahne bu. Perde de göste - rileceği zaman epeyce kişiyi gül - dürecek olan bu sahne en aşağı on defa tekrar edildi. Ve beş defa - sında da film çevrildi. Ziyan edi - len metroyu siz hesap edin artık! Bunlar böyle uğraşa dursunlar, yanlarındaki atelyede “Barberis,, (Kazanova) yı çevirmekte devam ediyor. Rus artisti İvan Mujokin tarafından oynanılan meşhur Ve - nedikli çapkınm etrafını altı kız sarmış. Burada şunu da fısıldıya - yım ki kızların altısrda çirkin.| Senaryoya göre herbiri bir cümle söyliyecek: — Bizi yalnız mı bırakıyorsu - nuz?. — O kadar âlicenap... — O kadar sevimli. — O kadar kadınları seven. — Sizin gibi bir efendiyi nasıl buluruz?. — Hep sizi düşüneceğim.. Kazanova, her kızın çenesini okşarken sadık uşağı geliyor, koşa koşa: — İşte getiriyorum! Bu getirilen kimdir? Meşhur çapkımın uşağma © saklaması için emrettiği bir şey midir? Hayır. Sadece Kazanovanın yeni metresi Anjel! İnanmazsınız ama, ben size temin edeyim ki bu sahne tamam manın yolunu divanın önünde yer- kırk beş defa tekrar edildi. Man - de serili ayı postunun altma sak - lamakta bulmuş. Bu hareket fil - me alınmıyor. Kadın tehlikeli oda- nm kapısı önünde. Bu sırada koca rine birdenbire nın sesi: (Şahıs görülmediği için | Yen! gelenleri alacaktı. Kırk beş| sahne koyucu bizzat yapıyor) — Kim var orada?, Kadın tabii kimse şok diyor. "Jzaklaşan ayak sesleri (bunu ya-| pan da elektrikçi muavini) tehli - Ka- zanovayı kızlarla konuşurken ala- zara çekme makinesi evvelâ cak. Sonra uşağın bağırması üze-| sağma dönerek defa tekrar edilmesine rağmen bu ehemmiyetsiz panoramik yapı- lamadı. Ve nihayet sahne iki muhtelif plânda © alınmağa karar i verildi. Burada bunu anlatışımın ke geçti. Artık kupıyı açmıya bir | sebebi var. Son günlerde Pariste mania kalmadı. Netekim genç ka- | alkışlarla gösterilen da (Janine Guiss) böyle ya - | yeni bir sistemle renkli “Balmumu du: pwyor: — Nerdesin?. Aman yarabbi buda ne? Ayılda, insanı ayakta baştan başa Maske,, isimli Amerikan filminden bahsetmek içindir. Mevzu aslın - uyutacak bir Dünya Avrupa ve Amerikanın en bü. yük şirketleriyle yaptığımız anlaş malar neticesinde, stüdyolarda o - lup bitenleri her gazeteden evvel vermeğe muvaffak olacağız. De. mek istiyoruz ki bu sütunda oku yacağmız haberlerin hiç birisi “Ci nemonde,, veya “Pour Voüs,, dan veyahut herhangi bir Avrupa ga « zetesinden nakledilmiş değildir. Türkiyede çıkan hiç bir gazetenin bunları iktibasa hakkı yoktur. Birküçük bebek konturat altında Bu küçük aktör bir yaşını geçen lerde tesit eden Baby Lery'dir. Bu münasebetle Paramount onu 7 se nelik bir konturatla kendisine bağ lamıştır. Baby Leroy'nun muvaf « | fakıyetine sebep Maurice Chvalier | nin son çevirdiği “Bir yatak hikâ- yesi,, filminde gösterdiği gayrettir. “Bir yatak hikâyesi,, şimdi Lon« drada gösteriliyor, yakmda Paris- te de göstdsilecek. Okey .. Oakie.. Holivutta Paramount Şirketi he- sabına (Kollecte Eğlence) filmini çok sever. Geçen gün ona oynadı « ğı oyundan memnun olup olmadr | ğını sordukları zaman şöyle cevap vermiş: — Topumu herkesin gönderece- ği en uzak yere alıyorum. Yalnız mesele şuradaki bu fırsata herkes ten daha az nail oluyorum. Prenses Nadiya i Haç IZI filminde imparatoriçe Pope rolünü yapan Claudette Cok İ bert bu sefer genç bir Fransız i (Fredric March) tarafından sevi - len küçük bir prensesin hayatını yaşıyor, Filmin mevzuu diye kadar bir çok kere (gördüğümüz muhayyel Balkan Krallıklarmdan birinde geçiyor. Bu suretle Haç IZI'nden sonra ilk defa Fredric March ve Claudette Colbert çifti « ni birleşmiş göreceğiz. Üç Ofa filmi UFA Kumpanyasının Fransızca nüshalarını hazırladığı “Kahirede bir mevsim,, “Valensia (Yıldızı, “Kraliçe ve Ben,, isimli üç filmi Pariste muvaffakıyetle gösterili - yor. Bu mevsim bu üç filmi İstan- bulda da göreceğiz. “Sarışın Venus,, Alman- yada menedildi Bade hükümetinin teşebbüsü ü- nilikleri yüzünden çok kazanıyor. | Sahne koyucusu sesli filmlerin en bir çare bulmuş: Manzara çekme makinesinin yerini mütemadiyen değiştirmek: Bir sahneyi yukarı - dan, aşağıdan, soldan, sağdan alarak can (vermek. Bu sayede seyirci bir iki dakika aynı manza rayi « iyi ki bu hal her zaman tek- rarlamıyor — artistin fena maki- yajını, yanlış mimiklerini görmek- ten kurtuluyor. Kazanova yakında bitecek. Kat'iyetle zannediyorum ki İs- en büyük kalitesi hakiki muhte- şem dekorlar içinde alınmış ol- masıdır. Bu da gözden kaçırılmı - yacak bir mesele. A. Fuat çeviren Jak Oakie golf oynamağı | — en masal olan bu film tekniğinin ye » büyük kusuruna, hareketsizliğe ? Bu güzel artistin oynadığı ve yeni oynıyacağı filmlerden bazıları Önümüzdeki mevsimde sinema- /larımızda göreceğimiz Maurice Chevalier'nin son filmi “Aşk yo - lu,, nda takdir edeceğimiz Jacgue- line Francell iyi bir sinema artisti olduktan başka şimdiye kadar 0#- nadığı operet ve piyeslerde de çok muvaffak olmuştur. o Kaliforniya çük Fransız kızı herkesi (o hayrete düşürmüştür. Daha henüz 21 ya - şında olmasına rağmen Jacgueline İngilizceyi koyu bir Amerikalı gi « zü: Artist çok meşhur bir tenor olan babası ile Kanada da seneler- ce yaşamış. Periste, sahnede “So- yununuz!,, “Flosi,, “Arsen Lüpen Banger,, operetlerinin birinci rol » lerini oynamış. Sinemaya gelince bilhassa, “Küçük Çikolatacı kız, zerine yüksek sansör heyeti Mar- lene Dietrich ve Strenberg'in meş- hur eseri “Sarışın Venüs,, ün. Al- | manyada gösterilmesini menet » İ miştir. Marlene Dietrich'in yeni plâkları Pariste oturması esnasında Mar lene Dietrich Polydor kumpanya- sı hesabına iki Fransızca ve dört Almanca plâk zaptettirmiştir Fransızca şarkılar: “Assez,, — Yetişir ve “Jem'ennuie,, — Sıkılı- orum. Almancalar: o“Alleinin Einer Grossen Stadt,, — Koca şehirde yapyalnız. “Mein Blondes Baby,, — Sevgili çocuğum. “Wo, İst Der mann?.,, So Bin ich,, — Evet, işte ben öy leyim bu 3 plâk ağustos bu ay için de piyasaya çıkacaktır. Marlene tatilini bitirip döndüğü zaman bu kumpanya hesabına bir kaç plâk daha dolduracaktır. Paristen 21 temmuzda ayrılmış, tanbulda gösterilecek. Bu filmin | bir ay kadar istirahat - etmek için |len, Hazım, Vasfi Riz# Fransanın cenubundaki Akdeniz sahillerine gitmiştir, Bu sırada ken disini tiyatroya başlatan, yahudi artistlere yapılan fena muamele yü zünden memleketinden kaçan meş Moris Şövalye'nin yet Hüberleri oyun arkadaşı France stüdyolarına girer girmez bü kü * | bi konuşmaktadır. Meselenin iç yü | Erkek nerede?. ve “Ya, | ve “Paris rüyaları, film kahramanı olmuştur. Pari hayatını olduğu gibi gösteren bu sonuncu film i seyirciler tarafından ıslıkla lanmıştır, Fakat sonra her rildiği yerde alkışlanmıştır. Son gelen haberlere i “Aşk yolu,, filminin hem İn ve hem de Fransızca nü çevirecektir, Yaz tatillerind fade ederek Parise gelecek, Guitri'nin bir piysinde oyn tır. i Jacgueline “Monik,, küçük köpeğini çok seviyof” yoda çevirdiği zaman köp beraber getiriyor, Genç ve artist köpeğinin kendisine (li getirdiğine kanimiş. . hur sahne koyucu Max Re" ile görüşecektir.. Moris Şövalye nasıl $ Maurice yeni şarkıların oynamadan evvel dostl: nünde tekrarlar. Bu topla” nasında dostlarının yaptığ! mi tenkide çok ehemmiyet c. B.de Mille'in yeni Bir kaç ay evvel (Maç İ ren Amerikalı sahne koyu. Demille yeni bir film çev” dı, (Dört korkak adam). Cd Colbert gene başrolü alm Cennette karışıkli Ernest Lubitsch'in son ği ve Biriam Hopkins, yi cis, Chalie Ruggles gibi ir lerin oynadığı “Cennette lık,, Pariste büyük muvaffi kazanıyor, “ Allâh bir söz bir" | İpekfilm Stüdyolarındı. o | | l Muammer Ruşen Beyleri” lek Muhlis Sabahattin di N oynadığı “Allah bir söZ pi pre bitmek üzeredir.