16 Ağustos 1933 Tarihli Vakit Gazetesi Sayfa 10

16 Ağustos 1933 tarihli Vakit Gazetesi Sayfa 10

| | ——10 — VAKIT 16 Ağustos 1933 Kanser ameliyatsız tedavi edilebilir mi ? — Doktor Baha Bey bunun hangi nokta- larda mümkün olduğunu anlatıyor liyatın ne kadar elzem bir te- davi çaresi o'duğunu an'atmıştı. Bir müddet sonra Ankarada doktor Baha Gelenbevi beyin ayni mevzu üzerinde bir mek- tubu intişar etti. Doktor Baha bey hemen hemen umumileşmiş bir kanaat bilâfına, apandis'tin ameliyatsız da tedavisi wümkün olduğunu, had âpandisitin cer. rahi müdahalesiz antisept.k tıb. bi tedavisinin faydalarını iler.ye sürüyordu. Ku iddia etraftan büyük bir alâka topladı. Do'- torlarımızdan bir kısmı ile ope- ratör Mim Kemal bey bu iddi: aya cevap verdiler. Biz, Baha beyin mukabil ce- vaplar üzerinde ne düşündüğü- DÜ öğrenmek üzere Ankara mu- habirimizi kendisile konuşmuya memur ettik, Muhabirimizin dok- tor Baha Gelenbevi beyle yap tığı mü'âkat şudur: — Apacdst has'alığının “anti- söp'ik tıbbi tedav s',, hakkındaki meşriyatınız Üzerine meslektaşla- | rmızıan ve bilhassa öperstör M. Kemal Beyin mütalealarını oku- muşsunuzdur; bütün bunlar hak- kındaki düşüncelerinizi öğrene bilir miyim?., — Filhakika Akşam gazete- sinde operatör M. Kemal Beye- fendinin evvelce çıkan ve bu mevzula alâkador yazısı dolayı- sile bugün klâsik tıp kitapla. Tırla “geçen * apandisitin omalüm | tedavi usullerine rağmen gilt'kçe revaçta bulunan ve adına “apan- disitin antiseptik tıbbi teda iSİ,, denilen bir de böyle ve yeni bir tedavi metodu bulunduğunu yaz- mıştım. Şahsen bu gibi ilmi | mevzuların gündelik gazetelerde münakaşasına muarız bulundu- ğumdan önümüzdeki tıp kongre- sinde de tedavinin bütün safa- hatını tebliğ etmeği vadetmekle iktifa etmiştim; kararımı el'an muhafaza ediyorum. Bu yazım yazarken her taraftan bir çok itirazlara maruz kalacağımı esa- sen tahmin etmiştim, Çünki böy- le bir tedavinin bu günki ilmi donnes'lere muarız gibi görünen veçhesi haddizatında bastalığın seyrinde âmil olantıbbi ve marâ- zi şeraite göre alınmış bir ted- bir ve dahili tıp'a alâkadar bir tedavi tarzı olmasına rağmen yalıhz cerrahinin “ ehemmi mü- himme tercih ,, preosipine daya- nan usulünü müdafaa eden meş- | lektaşlarımın kuvvetli itirazlarına uğrayacağı şüphes'zdi. Bununla beraber, M. Kemal Beyefendi. nin “Akın, gazetesinde ve Mus tafa Ahmet Beyin Akşam güze- tesinde çıkan beyanat ve yazı- larından bazı Sözlerini pek te mahalline masruf bulmadığımı itiraf mecburiyetindeyim. Onla- rın dedikleri “ Efkârı umumiye üzerinde zehirli bir akis bıraka- cak neşriyat! .. ,, bizim anladığı- "mız gibi yalnız, ilmi hakikatlere gözlerini > bağlamış, okuyucu. | larmi O gayrimeşru bir surette gafil avlayan neşriyatı. (Apan- disitin ameliyatsiz antiseptik tedavisi hakkında yük- sek ilmi otoriteleri olan bir cok müelliflerin yaptıkları araş. * j leri bir kaidei rma ve meşriyat ise, dikkatli ve cddi bir tetkik ve tecrübe mahsulü o'up tedev'sini deruhte ettiği vakaları fna değil bilâkis iyileştirmeyi istihdaf eden pelice itibarile muvaffak olan ilmi metodun bizzat kendisidir. Binsenaleyh, önümüzdeki tıp bosgresinde mesleklaş'arın hu- zurunda mevzuubahsimiz olan te- davinin bötün busemanın tebliğ ve münakuşası da ayrıca mev'ut tu unduğuna göre, bu metodun memleketimizde de tatbik ve tamimini temenni etmekliğim, Mustafa Ahmet Beyin dedik- leri : “Bir sergüzeşte atılmaktan farklı değildi!,, gibi gülünç bir zehabı fikirlerde uyandırmaktan pek uzaklır!.. Irsanların koyduğu mâzariye ve prensipleri diğer kuvvetli “bir - nazariye pekâlâ ifna edebilir. Bugünkü ma'üme- külliye olarak kabul edip antagonsit ilmi bir donne'yi tetkik etmeden reddet- mek yirminci asır zihniyetinin kaldıramıyacağı bir iddiadır! Diğer taraftan muellim M. Kemal Beyefendinin apandisitin dahili tibbi tedavi ilede iyi olabileceğini kabul eden sözleri arasında “Bizim ameliyat yap- lığımız vak'aların aşağı yukarı yüzde sekseninin mükerrer nö- betler geçiiniş “olduğu nazarı dikkate ahnır...., cümlesile umu: miyetle tatbik edilmiyen kıymetli bir prensipi müdafaa etmiş ol dular. Halbuki biz, berhangi bir hastaya ve tamamen başka sıhhi bir maksatla yapılan lâparonomi ameliyatında “Haydi karın açık» ken bâri şu apandisit uzvünu da ahverelim!!.... Mmantalitesile ha- reket edildiğini gördük ve işittik!, Tabiatin yarattığı bir uzvu, sıhbi ve âcil bir lüzum yokken ortadan kaldırmak bugünkü ilmi ve | İstanbul Ikinci Icra Memurlu- ğundan : İpotek cihetinden paraya çev- rilmesi takarur eden ve Ye minli ehli vukuf tarafından ta mamına üç bin altı yüz on lifa kıymet takdir ©'unan Eeyoğum- da. hüseyin ağa maballes'nde Yeşil so cakta kâ'n eski 17 yeni 9 sumara ile mürakkam ve dahilen ! cüz'i kısmı abşsp maa bahçe bir bap kâğır hanenin tamamı acık arttırmaya konulmuş olup 19 . 9. 933 tarihine müsadıf Salı günü saat İten 16 ya kadar dairede birinci açık oritırması icra kilına- cakır. Arttırma bedeli kıymeti mu vamminenin yüzde yelmiş be- şni bulduğu takdirde müşter si vhdesine ihalesi yapılacaktır. Ak- si suretle son arthranın taah- büdü baki kalmak üzere 4 - 10. 933 tarihine müsadf Çarşamba gü- nü saat İdten 16 ya kadar keza dairemizde yapılacak o'an ikinci | arttırmasında dahi arttırma be- deli kıymeti muhamminenin yüz- de yetmiş beşini bulmadığı tak dirde satış 2280 No-lu kanun ahkâmına tevlhıkan geri bırakı- lacaktır. Artlırmıya iştirak etmek isti- yenlerin mezkür gayri menkulün kıymeti muhamminesinin yüzde yedi buçuğu nisbetinde pey ak- çesi veya milli bir bankanın te- minat mektubunu hamil bulunma- ları lâzımdır. Hakları tapu sicil- lerle sabit olmıyan ipotekli ala- caklılarla odiğer a'âkadarların irtifak hakkı sahiplerinin bu hak- larını ve bususile faiz ve masa- rife dair olan iddialarını ilân ta- rihinden itibsren yirmi gün için- de evrakı müsbitelerle birlikte daireye (bildirmeleri (lâzımdır. Aksi takdirde hakları tapu si- cillerile sabit olmuyanlar satış be- delinin paylaşmasından hariç ka- hırlar. Müterakim vergi > vakıf icaresi ve tanzifiye ve tenviriye- den mütevellit belediye Tusumları müşteriye aiftir. Daha fazla ma- lümat almak istiyenlerin 18-8 - 933 tarihinden itibaren herkesin görebilmesi için dairede açık bulundurulacak (oOolan arttırma şartnamesile 93) - 2867 No-lu dosyasına müracaatla mezkür dosya desununda mevcut mahalli mezkürün evsaf ve mesaba ve sairesini havi vaz'ıyet > m kıymet raporunu görüp anlıya- bilecekleri ilân olunur. | (64195 telâkkilerle kabili telif olmıyan | serme bir hareket değil midir?1. Arka- daşım Mustafa Ahmet beyin te- mas etmek istemediği, 3pandis uzvunun fisiologiyaca vazifeleri © uzvun sebepsiz o'arak çıkarıl- masını hiçbir suretle terviç et- tirmiyecek kadar kıymetlidir!... — Makalenize verilen cevap- larda ameliyata külliyen muhalif bulunduğuauz tenkit ediliyor; bu doğru mudur?.. — Yazımı dikkatle okumak lütfunda bulunan meslektaşla- nm pekââ (görmüşlerdir ki ameliyatın bazı şartlar altında yapılması lâzım geldiğini tama- men tasdik ve kabul edenlerde- nim, Apandis.tte ameliyat, vak- tinde hiç bir tedavi görmeyip hastalığın malüm ve vahim ihti- lâtalının (kangren, peritonit gibi mevzubahs olduğu ovak'alara münbasir olmalıdır. Tıbbi tedavi taraftarları bu hakikati ilmiyeyi her şeyden evvel göz önünde tutarlar ve battı O harekete rini ona göre tesbit ederler. Şüp kes'z ki M. Kemal Beyefendinin dedikleri: “Apandis'tli bir has- tarı ameliyattan vazgeçirmek onu ameliyata ikna etmekten daha mesuliyetli ve güçtür!,, sö- zü yalnız ku gibi ibtilâtı şekil- lere basredilebilen (o vak'alarda teemmül edilir, Eğer bu hekimane sözlerin medlülü her vak'aya tatbik edil mesi lâzım gelseydi, faraza mide çibamı gibi, : tehlikesi itibarile apandisitten daha az vahim ol. mıyan bir hastalık için “Yok de- linir, peritonit yaparak insanı ö/- dürür!... ,, diyerek onu da derhal ameliyat masasına sevketmek lâzım gelecekti!.. Halbuki hekim ler mide çıbanının tıbbi teda- visini, cerrahi tedaviden evvel tutarlar ve çok defa aldıkları neticelerin, bu günkü tababet ilminin arzettiği mes'ut inkişafın yanında artık eskimiş bir söz olan: (La medecine traite mas la cbirwgie güerit) sözünün da. bili kekimliğe âit o'an yalnız te davi eder sıfatını unulturan mes- ut ve esaslı bir zalerini ilân ede- cek kadar kuvvetli ve kanaat- babş olduunu göstermiştir. Son söz olarak, bir çok uzun münakaşa ve tedkiklerden sonra mikrobik bir hastalık olduğu | katiyetle teayyün edene pandisille mücssir olan tedavi entanın doğ- rudan dojuya âmili olan bak- terilere (spec figuc) bir suret- te tesir eden ameliv.t değil (anbseptik twbbi tedav nin) biz zat kendisinin o'duğunu göster- miştir. Ameliyat bakımsız kala- rak maüm ihbilâtlasnın tevlit edebileceği büyük teh ikelerin önünü almak için yapı'acak en son tedbirdir!... Türkiye — Amerika vers omansasamanse ser emüsüne vene smmliaMdnmemmek Tazminat i kü ilk toplantısı Uzumi harp do'ayısile Türk ve Amerikan teb'alanının her iki büküretten istedikleri tazminat meselelerini omüzakere “etmek üzere Bir muhtelit komisvon teş- kil edilmiş, bu kom'syon ilk iç timamı dün akşam yapmıştır. Mesele, Türk ve Amerikan teb'asının umumi harpten müle- velit bazı mafalibatına dairdir. Mütarekeden sonra 1923 de Amerika ile hükümetimiz ara- sındaki siyasi münasebatın iadesi mümessili amiral Bristol ile hü- kümetimiz arasında teati edilen mektuplarda bu mesele mevzu | bah olmuş, tarafeyu teb'asının zarar ve ziyanlarının tesbiti için mubtelit bir komisyon teşkiline karar verilm şti, Bilâhare 1927 senesinde gene amiral Bristol ile bökümetim'z arasında bu mesele üzerinde bir itilâf imzalanmış, ve itilâfta da muhtelit bir komisyon teşkili ve her iki taraf teb'asının tazminat taleplerinin bu komis- yonda tetkiki kabul edilmişti. Dün işe başlıyan komisyon bu itilâfların tatbikatı cümlesinden olarak teşekkül etmiştir. Hariciye Vekâleti bu konisyona Madrit elçisi Şevki Beyi baş murahhas, Muhtelit mübadele komisyonun- daki Türk murahhaslarını da murahhas olarak tayin et- miştir. Amerika murahhasları Amerika sefareti maslahalgüzarı M. Schow ve ticaret ataşesi M. Glespiedir. Komisyonun dünkü ilk içtima: saat on yedide başlamış, bir saat sürmüştür. Bu tarzı müzakere görüşülmüştür, İkinci o müzakere önümüzdeki hafta içinde yapılacaktır. Maa- mafih günü henüz belli değildir. Komisyon Amerika hüküme- tinden tazminat istiyen Türklerin ve Türkiye. hükümetinden taz. minat istiyen Amerikalıların id- dialarını tetkik edecek ve bir karar verecektir. Bu işin ne ka- dar süreceği henüz malüm de- ğildir. Zayi. Askeri tnaaş cüzdanımla tatbık imzamı zayi eyledim, ye- nisini çikarlacağımdan hükmü yoktur. Asteri mütekaidi İL Raif (6408); Istanbul ikinci icra memurlu- undan: Mahçuz ve paraya çevrilecek Gramofon, Halı, Konso', Avize ve saire 19-8- 933 tar'hinde saat 9 dan itibaren Bakırköy Oa temmuz banenin kapısı önünde açık art tırma ile satılacağından tal ple- rin mahallinde memuzuna mü- raçaatları ilân o'uour. | (64.8) . mw. Komisyonun dün- sıralarında © zamanki Amerika | içtimada | caddesi 15 yara Niçin inkılâpçı | (Baş tarafı 3 üncü sayıfi cek, onu göğüsliyecek A) Yeni kıymetlerin İ line girmesi, B) Yeni kıymetlerin dirilmasıdır. | Yeni kıymetlerin his ” girmesi bir terbiye ve " meselesidir. Yeni kış | hudut'andırılması bir fik ilim meselesidir. Yeni ki lerin hudutlarını tanımak, sebeplerini bilmek (de Yoksa sebepleri bizzat kıymetleri yerine koymak * | dir. Tarihin umumi seyri içi kı'âp noktasını nasıl tayif ceğiz? Su nasıl büz oluyo” nasıl eriyip sa oluvor, S9 buhâr haline geçiyors lerde öylece neviler de: Suyun buz olması için b kım bâdiselerin geçmesi dir. Fakat suyun buz mayiin donduğu anda bir lâptır. Bu anda arlık cisif Jini tâmamen değiştirmi; i kılâpnoktası budur. Cemi dede kıymetlerin di aynı şekilde bir inkılâp!8 dini gösterir. Bugünkü Türkiye, taribif metleri değ ştirme seyri şamaktadır. Onun için Tİ »in inlelâpçılığı bizzat bi birdir. Onun için inkıtâpfi İ Sadri £ | Yunan mahst için iktisat vekili , gönderdiği emif Atinada çıkan (Proja) # yazıyor: İstanbuldan alınan hab zaran, İktisat Vekili celi Mmüsteşarıma, Yunanistan lerinin Türkiyeye © ithalinf verilmesi için emir vermişti. İktisat Vekili bu husustü mahsulleri ithal eden çi temasa girmiş ve bu maksi Yunan sanayi mümessili, A ya davet edilmiştir. Türkiyenin Yunan tezyit etmek hususunda olması şayanı memnuniyet müştür, Bu hâdise Türk — Yunt nasebetinin ne kadar dari | duğuna bir delil daha ilâ“€ ür. i Hiç şüphesiz ,Yunan ; cirleri, gösterilen bu sami” 1) ya, Yunan sanayi ota kiyede rekiâmını yapar bele edeceklerdir. Bir çok defa yazdığımı? hususta yapılacak daha şey vardır. Tüxrk pi nüz tanınmamış bir j emlaasına pazar bulmak olacaktır, Kuduran zaval!! , Havza, 14 İmircik $ Hürşit ism'nde biri dö muş ve feri ıztıraplar / müştür. Herşidin bab i bir ay evvel kudurar# ve hastalığı oğ.una di * anlaşılmıştır. Evvelki kuduz vak#f”j y vermiyen köy ihtiyar kında takibata baş | iambulAdlie Levni Dare 34 kalem ceza evrakının pazarlığı 19.” 933 cuma j nü saat 16 ya kadar bırakıldığından muhammen kaymeli yedi buçu'u o'an “367,, lira “50, kuruş teminatı mu“ ibrazile pazarlığa iştirâk edilmesi ilân o'urur. ,