16 Ağustos 1933 Tarihli Milliyet Gazetesi Sayfa 1

16 Ağustos 1933 tarihli Milliyet Gazetesi Sayfa 1

Orta tedrisat kadroları vekâletçe tasdik edilmiştir, bugünlerde alâkadarlara teb- liğ edilecektir. FİATI-S KURUŞTUR Ticaret ve döviz Muvazenemiz için Londra © kenferansma bağlanan ümitler söndü. Konferanstan büyük netice bekliyenler, sukutahayale uğra- dılar. Bizim bu konferansa iştiraki- huriyet idaresinin lehine kaydeilcek olan bu hükmü yalnız başımıza, ken atılan bir çok teklifler, hâsıl: ihtiyaç ve realitelerin ilhamları da göstermiş- ör. Her halde memleketin ihtiyacına menfeatine en çok uyan bir politika diye takip ğunu yabancılardan işitmek ve bunu canlı misal görmekte cesaret veri- ci, teşvik edici ayrı bir kuvvet vardır. Ve Bir hakikat daha anlaşıldı ki, ci ban buhranı umumi — bir düstürla, her memlekete şamil umumi bir for. mül ile halletmeğe kalkışmak çıkmaz bir yoldur. o Çünkü her memleketin hususi şartları, hususi vaziyetleri, hu — ia vardır. Onun için umu- bir anlaşmadan evvel devletlerin imi ayr biribirlerile anlaşmaları icap edi Herkes ki, cihan buhranında istihsal ve istihlâk mevzuları; en ileri şafta yer tutar. Onun için milletlerin ticari ve iktisadi zimde mübadele usüllerinin pek mi bim rolleri olur. O kadar ki, remediğimiz v olduğumuz şeyi lerden satın alacağız? fazla olarak yetiştirdiğimiz mahsülle- rimizi hangi memleketlere © sataca- jr. $ inci sene No. 2699 Sahip ve Başmuharriri: Siirt Meb'usu MAHMUT ÇARŞAMBA Mukarrer programda bi değişiklik yoktur Yedi ecnebi profesör daha geliyor Dr. Refik Bey bir hafta burada “kaldıktan sonra Ankaraya gidecek ve tekrar dönecek Maarif vekili makammda vukua gelen tebeddül üzerine, Üniversite mlahat programında değişiklik olaca- ğr hakkında iki günden beri bir çok şayialar deveran etmektedir. Dünkü Ölmek ge hiç bir mevsuk haiz göstermeden bu şayiaları ya zıyor ve kadroya tekrar alınacak es- ki hocaların birer birer isimlerini sayı yordu. Çıkarılan şayialar meyanında, Üniversite kadrosuna 30 kadar değil, pek az ecnebi profesör getirileceği ba beri de-vardı. Evvelce de yazdığımız ibi, derhal şunu tekrar edelim ki 15- al iihe başlandığı yerden devam ir. Ve programda hiç bir ik yoktur. Bu şayiaların sıh- — Çıkarılan Via ep alın. ması mevzuu bahis değildir. İslahat programı devam etmektedir. Dün ver diğim beyanatım sarihtir, Fen fakül- (Devamı 5 inci sahifede) 10 seneyi kutlulayacağız..! Cümhuriyetin onucu yıldönümünde de- vair ve müessesat üç gün kapalı kalacak Güm | grafikler, temsili resin ve Jevhalar Teşrinievvelde ol huriye bayramı için yeniden bazı e- tesbit «edilmiştir. Bayram memleketimizde misli li görülmemiş bir surette kutlulanacaktır. Halk, 29 teşrinievvel günü ve onu taki peden iki gün, gittiği her yerde .cümhuriyetin hizmetlerine ram günlerinde kil vasıtaları, tramvaylar, otomobil ve otobüsler dahilen ve ha- ricen tenvir edilecek, minarelere cüm hariyetin feyizli seelarini vecize ha linde gösteren mahyalar, sokaklara Yanklan ieltöni gapiun teksin sâiep 'en fakültesi reisi Kerim Bey ıktır. Muhtelif büyük caddelere konulacak hoparlörlerle halk hatipleri nin söyliyecekleri nutukları, verilecek konferansları dinlemek kabil olacak- tr. Bayram 29 teşrinievvelden 31 deşrinievvel günü akşamma kadar de» vam edeceğinden bu günler zarfında devnir ve müessesat kapalı kalacak- tır. Bayram şerefine İstanbul, Beyoğ- lu, Kadıköy, Boğaziçi ve Adalarda halka parasız temsiller ve balolar ve- rilecektir. Balo ve temsillere herkesin iştirak edebilmesini temin için bunlar (Devamı 5 inci sahifede) r! Rusyadaki maç maç Ve müsabakalar 18 maçın on n ikisinde ga- lip, birinde beraberiz HARKOV, 15 (Milliyet) — Güreş müsabakalarını 6 — 1 kazandık; Atleti- zmde 100 ve 400 ile yüksek altalama- da birinci, 800 de ikinci geldik. MOSKOVA, 15 (AA) — Tas a jansından; Türk ve Ukraynalı sporcular ara- sında yapılan hafif atletizm müsabaka- larında binlerce seyirci hazır bulunmuş- tar, 100 mütrelik koşuyu Semih, 400 metrelik: koşuyu Mehmet Ali, ve 800 metrelik koşuyu da Ukraynalı Yerma- kof kazanmıştır . Güreş müsabakaları bir puana karşı altı puanla Türk sporcularının parlak inuvaffakıyetile metiçelenmiştir. Türk heyeti bailarında Cevdet Ke rim Bey olduğu halde, Ukraynanın ha- riçle “ mümasebatı cemiyetini ziyaret to “ile Ukrayna etmiş ve reis Lypı ve Tü iyetleri arasında mt mmünasebatının inkişafı mevzou ü- zerinde tür. vaffakayetine şahit olduğumuz liya- katli gençliğinizi selâmlarız. Maçların neticesi HARKOV, 15. A. A. — Hususi mu habirimizden: Yüksek misafirperver- Tik gösteren dost Sovyet ittihadi top- raklarında yaptığımız maçlar dün bit ti. Futbol, güreş ve atletizmden iba- ret olan kafilemiz Moskovay, Lenin- grat, İnanova, Gorki, Harkov'da 18 müsabaka yaptı. Kafilemiz bu kaları 29 a karşı 43 puvanla kazandı. Yaptığımız 18 maçın 12 sinde ga- lip, birinde berabere beşinde mi buz. Buna mukabil Rus takımlarının elde ettikleri netice 12 mağlübiyet, bir. beraberlik ve beş galebeden ibarettir. Harkov'daki maçlar HARKOV, 15 (A.A.) — Hususi izden: 13 ağustosta atleti” xm ve güreş maçlarını hükümet ve parti ricali ile kalabalık bir halk kit- esi huzurunda kazandık. Atletizmde ani elk memleketin maliye ve iktısadiyatında sağlam bir muvazene politikası takip edişimizdir. Her şeye rağmen bu poli- tika yolunda devam edeceğiz. Son günlerde “Tibia Vekilimizin Fransa ve Almanya ile yaptığı ticaret mukaveleleri, işte bu ruh ve ihtiyaç- tan mülhemdir. Her iki memleketle yapılan mukavelelerde mal mübade- lesi esaslarında, 5 döviz muvazenesi noktainazarından Türkiyenin hususi- yeti ve ihtiyacı gözönünde bulundu- rulmuş, bize yüzde otuz nisbetinde bir fazlalık temin edilmiştir. Şu demek ki, biz, Fransa ve Almanyaya yüz lira- lık mal sattığımız halde bunlardan ancak yetmişer liralık mal alacağız. Türkiyenin bu iki memleketle alışve- rişi senede otuz, 40 milyon lirayı buldu” ğuna göre lehimizde temin edilen bu fark pek mühimdir. Alacaklı devlet- ler, ticari münasebetlerinde | borçlula- rma ödeme kabiliyeti vermek mecbu- riyetindedirler, Bu fedakârlık boşuna değildir. Kendi lehlerindedir. Almanya ile ticaret münasebetleri» miz pek geniştir. Bir kaç hafta evvel bu memlekette bulunduğumuz sırada yeni rejimin en ileri gelenleri, Türki- inkişafma çok taraftar »srarla söylüyorlardı. Almanya bizim mallarımız için iyi bir pazardır. Ora- da bize daha çok emniyet & öderler. Muhtaç olduğumuz bir çok işleri, kur- mak istediğimiz bâzı © yeni sanayli uzun vadeli kredilerle Almanyadan bulmak daha kolay oluyor. Bu emni- Yet, besbelli senelerden beri | devam €den sıkı bir ticaret münasebatinm mn bie eo ği ein günlerde tashih edilmesi, © sözle Türkiye aleyhinde bir mana olmadığı: cn izah olunmu dü ayrıca memnu- | Diyete şayandır. Hükümetin her Tekrar edelim: Bu sabah Varnaya hareket eden Zafer torpidosu ve M. Herriot Herriot yarın bekleniyor | s.s“: Sabık başvekili alıp getirmek üzere Zafer torpitosu Varnaya gitti Sofyadan şehrimize gelmesi beklen vk olan M. Edoward Herriat'nun İmesi bir iki gün için geçikmiştir. M. Herriot, Bulgar kralı Boris Hz. nin daveti üzerine dün Sofya'dan Varna» memleketle ayrı ayrı tcaret anlaşma- ları yapması doğrudur, Bütün bu an- laşmalarda döviz muvazenesini gözö- nünda bulundurmakta hakkı ve isabe- ti vardır. Fakat buna rağmen döviz açığımız kapanmazsa, sene nihayetin- de aleyhimizde bir fark hâsıl olursa, bu sistemin yanlış olduğuna mı hük- medeceğiz? İşte doğru olmıyan böyle bir telâkkidir. Unutmamak lâzım ki, memleketin ticaret © hacmi her sene Bundan #a bizim ihracat emlamız olan ozi- rai mallarm fiatlerinin çok düşmesi de zorlukları arttırıyor. Çok mal sat sak bile, bu malların tutarı olan döviz dasındadır. başka ( bilhas- ya gitmiştir. Hükümetçe muhterem misafirin şehrimize gelmesi için Zafer torpido muhribinin Varnaya gönderil mesi takarrür etmiştir. Zafer muhribi, (Devamı $ inci sahifede) miktarı az oluyor. Kabahat sistemde değil, vaziyetin ve şeraitin- dedir. Zaruret halinde, döviz noktai- nazarından daha bazı tahdidata git- mek icap edebilir, Politika mülâha- zalarile, yeni tedbirler almakta tered- düt edilemez. Yeter ki, alınacak ted- birler yerinde olsun. Yani umumi va- siyet ve ihtiğacı , biraz daha tazyik ettiğine mukabil başka sahalarda in- kişaf ve müspet semereler versin, . Başka memleketlerde döviz ve umu- miyetle ticaret muvazenesi bakmam- dan alman sıkı tedbirlere, nefes aldır- it ve takyitlere bakılırsa, tedbir ve icraatı cid- den pek hafif kalıyor. Siirt meb'usu MAHMUT ile berabere, Besim 2.6 da Ağır, yarı ağır, orta, hafif sikletle ri — kazandık. Filizi kaybettik. n sonra Dinamo sta- in beden terbiyesi teşkilâtı reisi, kafilemize bir ziyafet vermiştir. Ziya- fet samimi hislerin tezahürüne sebep olmuştur. İsmet Pş. Ankarada ANKARA 15 (A.A.) — Başvekil ismet Paşa Hazretleri bu sabahki trenle Yalovadan Ankaraya dönemli eri lerdir. İstasyonda İzmirde zelzele Gece saat 22 AI KA Yeni dil anketimiz Dil encümeninin açtığı ankete ve- rilen cevaplardan bazıları çok dikka- yarak, tamamile aa bir anket açı- yor. Bu anketin esası, mukabilleri bu- lunamıyan kelimeleri seçerek, halkımı san dikkatini onlar üzerine çevirip bu suretle karanlık halan noktaları ay- dınlatmaktır. “Milliyet”, arasıra birkaç kelime se çecek ve bunun mukabil cevaplarını e- sirgememelerini karilerinden rica e- decektir. Bugünkü kelimeler; 1 - Şart, 2 - Kayıt, 3 - Ma- hiyet, 4 - Şahsiyet, 5 - Zat, 6 - Hüviyet. tır, Cevaplar, gazetemizde Anket me- 'murluğu namına gönderilmelidir. mesele gi |. bh sındaki n demiştir. beraber müsaba |, Balletmek amaaan 16 AĞUSTOS 1933 Fransızlar dörtler misakı- nın şümulü hakkındaki anla- şamamazlığın süratle orta- dan kaldırılmasını isteyorlar. Ter tıp e Vapurcuların dünkü toplan tısında aldığımız resim. Vapurcuların anlaşması. yi ibir başlangıç alâmetidir Hakem intihap ap edilen Muammer ve İ. İsa B.ler nizamnameyi tanzim edecekler Vapurcular arasındaki ihtilâfin hal- ledildiğini evvelce yazmıştık. Bazı ar- kadaşlarımızn bizi tekzip yollu ver. kanım İstanbul besi hukuk müşaviri İsmail İsa Beyler hakem tayin me edildik. lerimi işittiğini, fakat bu hususta ken (Devamı 5 inci sahifede) Vapurcuların intihap ettiği iki hahem- 'den Muammer Bey Berlinde Avusturya aley- hine hazırlanan bir proje.. Viyanada vesikalar neşredildi. Sanayi- ciler e yama mı teşvik ediliyor? Avusturya Başvekili M. Dolffas VİYANA, 15 (A.A.) — Hükümet a Rukh an bir Bundan başka Viyanadaki Alman sefaretinin de Avusturya mazileri ile Al- manya arasmda irtibat vazifesi gör- düğü anlaşılmaktadır. ne kıyama teşvik eden bir projeyi ib- tiva etmektedir, Berlinde olan bu pro iie in Almanyanın muhtelif yerleri- me gönderilerek kullanılması ve nihayet Avusturya — Alman iğimi art gerginli Si ee matuf tamayül bilhassa kaybe hanrikallariz ilişiğimiz Mübadele komisyonunda dün başlıyan konferans bir kaç gün sürecek Türk ve Amerikan tebaasımın harp esnasındaki matluplarının tetkiki için Muhtelit Mübadele pt ae lanacağını yazdığımız konferans saat 17 de açılmıştır. Konferansta Tür kiyeyi evvelce de yazdığımız veçhile Şevki, Esat, Kerim ve Mukdim Osman beyler, Amerika hükümetini de Ame rika maslahatgüzarı M. Show ve tica» ret mümessili M. Kilespi temsil edi. yorlardı. Meselenin esası şudur: Mütarekeden sonra 1923 ve 1927 senelerinde Türkiye ile Amerika ara- sında, o zaman fevkalâde komiser be'unan Amiral Bristol ile Hariciye Vekâletinin teati ettikleri motala, Teati edilen maktuplar mucibince ta: rafeyn tebeatınm harp zamanlarına ait metaliplerin tetkiki muhtelit bir komisyon teşkili tekarrür etmişti. (Devamı 5 inci sahifede)