23 Ağustos 1933 Tarihli Vakit Gazetesi Sayfa 2

23 Ağustos 1933 tarihli Vakit Gazetesi Sayfa 2

, italyada matbuat Müdürün bütün gazeteler üzerinde âmirliği ROMA, 22 (Hususi) — M. Mu - solininin, kızı Eddanın kocası M.| Galeazzo Ciano'yu matbuat müdü- riyetine tayin ettiğini bildirmiştim. Faşist idaresinde, matbuat müdü» ryetinin ehemmiyeti çok büyük ve €saslıdır. M. Musolini şu fikirdedir: Mat- buat efkârr umumiyeyi o tenvir ve tanzim etinekle beraber, tağşiş te edebilir ye bu suretle siyasi ve mil- | li tedenrjiye sebebiyet verir. Bunun! için matbuat, O İatlyada sıkı bir kontrola tabidir. Matbuat müdürü, prensip itiba - rile, her fırsatta Musoliniye refa « kat eder ve resmi merasimde dai - ma yanında bulunur. Bütün resmi | ziyafetlere bir nazır sifatiyle işti - | rak eder ve matbuatın neşredecek- leri havadisleri okur, imzalar. Gece, muayyen bir saatte Kigi sarayındaki dairesine gider ve İ - talyanın başlıca şehirleriyle muha- vere eder. Günün siyasi hâdiseleri hakkın» da görüşür, hangi hâdiselerin, ne suretle ve ne derece (o ehemmiyet| verilerek yazılacağını bildirir, ko- nacağı sayıfaları tayin eder. Diğer küçük havadislerin de ehemmiyet derecelerini söyler.. Spor havadis. leriyle meşgul olur, Beynelmilel te- masarda, İtalyan atleteri hakkında yapılacak neşriyatın direktifini ve rir, İtalya matbuat müdürü, bütün İtalyan gazetelerinin neşriyat mü « dürü gibi bir şeydir. Bundan başka ecnebi muhabrlerine de fevkalâde nezaket göslerir. Petrol sanayinde fiyat VAŞİNGTON, 22 (Hususi) — Petrol sanayiinde de fiat tesbiti güçlüklerle karşılaşmıştır. Bunun | üzerine Mösyö Ruzvelt yeni bir teş | kilât vücüde getirmeğe ve petrol sanayiini bizzat kendi idaresine al- mağa karar vermiştir. teşkilâtta dahiliye nezareti müsteşarı ile maden müstahsilleri | bulunacaktır. Eski bir Alman meb'u- sunu tevkif ettiler Berlin, 22 (Hususi) — Eski Alman nasyonal meb'uslarından Kurt Fromm, bir lokantada, Hit- lerin aleyhinde söz söylediğinden dolayı tevkif edildi. a İngiliz amele fırkası Londra: 22 (A. A.) — Amele | fırkası meb'uslarından birinin öl- | mesi üzerine Clay Cross'da ya pılacak kısmı intihabat için amele fırkası M; Fenderson'u namzet göstermiştir. Muhafazakârlar, liberaller ve | komünfstler de namzetlerini tes- | bit etmişlerdir. İİ iel Gandi'nin hali bu sefer harap Bombay: 22 (A.A.) — Hükü- met, Gandi'nin kansı için veril- miş «'an cezayı, pouna hastaha- nesine kaldırılmış olan mahat- ma'yı tedavi edebilmesi için te- cil etmiştir. Gandi'nin hususi doktorları, hastanın tehlikeli bir devreye sür'atle yaklaştığını söylemişler. | i ehemmiyet veriliyor. Gizli bir kongre Anarşistler dağılan enter- nasyonali toplıyacaklar ! Tan yazıyor: İsveçte, İskandi - navya, Almanya, Belçika, İspanya, Fransa, Hollanda, Polonya, Porte kiz anarşistlerinin mümessilleri, gizli bir köngre aktetmişlerdir. Bu kongrede ,Almanya vekayiinden sonra dağılan enternasyonelin ye - rine yeni bir enternasyonal tesis et. mek kararlaştırılmıştir. Anarşistler, gelecek yaz, Barse « londa toplanacaklarmış. —— az. İki telefon hattı inkıtaa uğradı Ankara, 22 (Hususi) — Sazak» Biçer istasyonları arasındn An- kara - İstanbul telefon hattıni tutan direklerden biri devrilmiş, bu yüzden iki telefon hattı inki- taa uğramıştir. Muhabere akşa- ma doğru temin edilmişti. İzmirde Cümhuriyet bay- ramı hazırlıkları İzmir, 22 (A.A: — Cümhuri- yetin 10 uncu yıldönümünü kut- lulama, vilâyet komisyonu yar- dımcı komitelerinin de iştirakile vali Kâzım paşanın reisliği altın- da umumi bir toplantı yapmışlır. Fırka reisi Hacim Muhiddin Be- yin de bulunduğu bu toplantı da, 3 gön devam edecek olan Cüm- buriyet bayramı şenlikleri etra- fında uzun görüşmeler yapılmış» tır, Tertibat ve merasim komi- tesinin hazırladığı program okun- muş ve bunun Üzerinde müna- | kaşa ve müzakereler olmuş ve tesbit edilecek bazı teferruatı gelecek celseye bırakılmıştır. iş Uşakta zelzele oldu Uşak, 22 (AA) — Uşakta bu gün saat 7-45 te iki hafif zelzele oldu. Zarar yoktur. Cümhuriyet bayramı hazırlıkları Ankara, 22 (A.A) — Onuncu Cümhuriyet bayramı kutlulama yüksek komisyonu reisliğinden: Onuncu Cümbhuriyet bayramı- nın kutlulanacağı günler zarfın- da şehirler halkının istifadeleri ve bayram günlerinin hareketli olması için yolcu tarifelerinin bu 3 güne mahsus o'mak üzre indi- dirilmesini yüksek komisyon alâ- kalı şirketlere bildirmiştir. daireler, iki memleketi alâkadar eden i | mın bazı fikirleri de mündemiçtir. | M. Musolini ile mülâkatından çok hatine çok ehemmiyet veriliyor Atina : 22 (Hususi) — Başvekil M. Çaldarisin Ankara seyahati hazırlıklarına başlanmıştır. Mubtelif dosyaları bazırlamıya başlamışlardır. Başvekili Istanbula gölürecek olan gemi, “Elli, Kruvazörüdür. M. Venizelos'da Istanbula gittiği zaman aynı gemi ile seyahat etmişti. Elli Kruvazörünün ibzar ve telvinine başlanmıştır. Başvekile refikası, Maliye ve Mili Iktisat Nazırlarile refikaları ve matbuat mümessilleri refakat edeceklerdir. Bu seyahate büyük bir Ort ıktısadi (Baş tarafı Linci sayıfada) VİYANA, 22 (A.A.) — Başve- kil M, Dolfus, dün Viyanaya 14,15 te geldi ve saat 14.58 de tayyare i- | le Salzbourga giti. Klagenfurt ta yere indiği esnada M. Dolfus, ta yere indiği esnada M. Dolfus, memnun olduğunu söyledi. Fransızlara göre .. PARİS, 22 (A.A.) — Gazeteler Riccione mülâkatı hakkındaki mü talea ve tenkitlerine devam etmek» tedirler. Gazeteler Fransız efkârı umü «| miyesinin Avusturya Macaristan ve küçük itilâf arasında iktısadi bir blok teşkilini iyi bir nazarla görü- leceğini yazmakta Ove Musolini — Dolfus mülâkatının o böyle bir netice vereceğini ümit etmektedir. ler. Bununla beraber gazeteler İtal yan muahedelerinin yeniden göz den geçirilmesi için (o besledikleri gizli niyetler hakkında ihtiyatlı bir liasn kullanmaktadırlar, Le Journal diyor kiz “M. Musolinin M. Dolfus'a A » vusturya Macaristan ve küçük itilâ fın iştirakile merkezi o Avrupada siyasi, iktıasdi bir blok vücude ge tirilmesine müteallik bir plân tevdi etmiş olduğu söylenmektedir. Bu blok her türlü infirat tehli - kesinden koruyacaktır. Böyle bir proje (o bu şekilde ve muahedelerin yeniden gözden ge «| girilmesine ait her hangi gizli bir düşünceyi ihtiva etmemek şartiyle | her türlü teşcilere lâyıktır, Esasen Fransanın bu projeyi lakip etmesi için (o sebep yoktur . Çünkü bu projede bizazt Fransa - Bundan başka Avusturya, Çe» koslovakya, Romanya ve Yugos - lavya arasındaki gerginliğin zeva- li ile muvazi olarak Fransa ile İtal ya arasında Alpların her iki tara - funda da şevk ve sevinç ile karşı» | lanacağı muhakkak olan bir anlaş ma görülmektedir. ! Petit Parisien, şu mütaleayı ileri sürüyor: “, Musolini ile M. Dolfus'un As İstanbulda haliç vapurları şir- keti dahi bu teklifi kabul ettiği- ni bildirmiş ve yüksek komisyon şirkete teşekkür etmiştir. j $ muhafaza etmek ve bunun için vusturyanın istiklâlini herşeye kar Avusturyaya yaşamak ve inkişaf etmek imkânlarmı © bahşeylemek zarureti hakkında mutlak surette Romadaki konuşmalardan sonra .. a Avrupada siyasi Fransız gazetelerinin düşüncesi ; M.MusoliniAvusturya istiklâlini istiyor ğba sl Cİ mi van bir blok vazih bir neticeye vasıl olmalarını alkışlarız. Bu hususta, Viyana, Roma, Lon- ra ve Paris arasında tam bir fikir birliği vardır. i solini, bu gün yapılacak bü ! askeri heyetlerde bu manevi i caktır if Italya manevrasi Dün büyük bir askeri manevra başladi Garessio: 22 (A.A.) — M- di manevralarda bu'unmak için. yone'den otomobille Garessi9 gelmiştir. Garressio: 22 (A. A) - zirlardan M. de Bono'ile; İ4 fırkası kâtibi umumisi, mal Badoziio, Pecori, Caviglia v9 çok kolordu kumandanları, ” keri manevralarda bulunmak * dün Garessio'ya gelmişler Aynı zamanda ecnebi ateşemi terlerle İsviçre, Almanya ve İ seyre gelmişlerdir. Manevralar, bu gün başl” Romanya borçlarını & yemiyeceğini bildirdi. BÜKREŞ, 22 (Hususi) y gün hükümete bir nota veren Fi sız sefiri ayni zamanda, Roj ya hükümetinin verdiği son ” dan, Fransanın hayret ettiği fahen bildirmiştir. Eylülün beşinde, © alaca mümessillerile, yeni şerait edilmek üzere bir konferans dilecektir, Fransa hükümeti b rara hayrel etmekte haklıdır. * Diğer taraftan bazı Alman ga - | zetelerinin o Avusturya — İtalya müzakerelerini burudetle karşıla » dıkları Almanyanın bu O serimu- avenetten ve bilhassa gene küçük itilâfın iştirakiyle merkezi Avru - panın ihyası hususunu tetkik eden ve hakkında henüz bir hüküm ve « rilemiyecek kadar vuzuhsuz' olan İtalyanın plânını derpiş ötmek za5 manın hülul edeceğinden şüphe et- mekte olduğunu göstermektedir. Matin gazetesi de projeyi müsa. it bir tarzdakarşılamakla beraber ayni ihtiyatlı lisanı kullanıyor. Bu gazeteye göre; Rittione-mir | lâkatı Tuna federasyonunun teşki. line doğru atılmış ilk adımdır. Her türlü teveccühe lâyıktır. Fa kat bir çok müşküllere tesadüf ede» ceği şüphesizdir. Binaenaleyh in - tizra vaziyetinde kalmak ve küçük itilâfın bu mesele hakındaki nok- tai nazarını beklemek doğru olur. Ortaya çıkarılan patla- yıcı maddeler , Darmştad, 22 (A.A.) — Zabı- imizden telefonla) — Mısırl! j mişitr. İnigltere sefiri de, Fransanıf diği notanın bir aynini ve: Akşam şmeclis toplanmış, Fi sefiri de içtimaa — iştirak e Hükümet verdiği karardan dö miştir, â BÜKREŞ, 22 (Husuir) — fi sa sefiri Mösyö Drmesson Ro ya hükümetine bir nota verdi nota, hükümetin son verdiği £| rici borçların ademi tediyesirt | tir. Romanya hükümetinin bu rarı, bilhassa İngiliz ve Fransf” Jacaklıları sarsmıştır. İngilterenin de, Römanya kümeti gibi bir teşebbüste bul” cağı zannediliyor. h safirler bugün Yalovadaki bir buçuk sene evvel komunist. ler terafından hazırlanmış ve içi- ne çok miktarda cepane ve pat- layıcı maddeler saklanmış olan bir depo ortaya çıkarmıştır. Bir çok kimseler tevkif olun- muştur, Barakanın içinde bir çok va- gon, lokotif ve askeri levatım bulunmakta idi. Mfaiye kuvvetle- rinin, askerlerip, o milliyetçi s0s- yalist hücum kıt'aları afradının sarfettikleri bütün O gayretlere rağmen ancak bir kaç vagon kurtarılabilmiştir. Bu yangının komun'stler tara- fından tutuşturşlmuş olması çok lokantada şereflerine verile ” fette bulunduktan sonra Bi gelmişlerdir. Misafirler Anadolu otelini lediye tarafmdan veriler 3i) bulunmuşlar ve geç vakte ki ” mimi hasbihallerle vakit g€ lerdir. Bu ziyafette Halk Belediye ve Halkevi reisleri muşlardır. Misafirler (yarın) bugü” yoları ve müesseseleri gef? sonra Uludağına çıkarak Ö meğini dağ otelinde yeyec akşama Bursaya dönecekle” Mısırlı miasfir muhtemeldir. Maddi zarar ve 2- yan bir milyon mark tahmin edilmektedir. —ienğimeme Mavnacılar grevi Lille: 22 (A.A) — Mavnacılar grevi büyümüştür. Belçikadan hiç bir mavna gelmemektedir. Bütün kanallar, bağlanmış olan 'mavnalarla kapatılmıştır. nutka verdiği cevapta Bursanın beynelmilel bire” ri halini aldıkları bir çok © anatmıştır. 4 Cuma günündenberi mizde bulunan Mısır ye doktorlarızdan rakka dün Yalovaya, oradan dei gitmiştir, mü