23 Ağustos 1933 Tarihli Vakit Gazetesi Sayfa 6

23 Ağustos 1933 tarihli Vakit Gazetesi Sayfa 6

—ö.—VAKIT 23 Ağustos 1933 Irakta Asurilerin başına! Gemlik'te gelenlerin mes'ulleri Bu mes'uller Asuri patriği ile Misel'in Arap kumandanıdır, deniyor (Taymis) bir baş makalesinde Asurilerin Iraktan çıkıp Suriye veya başka bir yerde yurt aradık- larını, Milletler cemiyetinin onlara yardım edebileceğini anlatıyor (Taymis) gazetesi Irak hâ leri hakkında <a rak İngiltere baş firi ile görüştüğünü sonra şu malümatı vermektedir: — | veya daha fona şeylerden şikâyet “İraknın şimalindeki vaziyet he | edebilirler. nüz müphemdir. Muhakkak olan| (Fakat Asurilerin diğer cemaat - nokta Asurilerin genç ve itilâfa ya» | lardan fazla bir şey | çektiklerini naşmıyacak (derecede anut olan patriği Marşimon ile Iraklı bir kus | mandanm tecavüzkâr hareketleri teessüfe değer neticeler vermiştir. Fransız mandas; altındaki Suri- yeden geri dönerek silâhlarını tes lim etmek bahanesiyle Dicleyi tek- rar geçmeleri ve Irak askerlerine | tecavüz etmeleri isyanla alâkası ol | sima hukuk ve imtiyazlar vermek dise - | bu suretle arapların hiddetini uyan yaza dırmıştı. Marşimon ile arkadaşları an | Irak an liyakatsizliğinden memurlarının gösterecek bir emmare yoktur. Mükemmel bir surette silâhlı o- | lan, Arap idaresine karşı daima a- | demi itimat gösteren, daima imti « yazlı müamele ve kendine mahsus arazi istiyen bir akalliyet, başka. larına haksızlık göstermek baha - mıyan milletdaşları üzerinde tesi- rini göstermiştir. Kürtlerden müteşekkil olan ve “gayri niazmi,, polis namı verilen bir kuvvet Irak kumandanı tara- | fından Simal havalisinde istih - dam edilmekteydi. Bu kuvvet dört tabur © askere bağlı idi ve vazifeleri asileri bul - maktı. Iraklı kumandan asi olmr yan Asurileri korumak, yahut me deni disiplini muhafaaz için tedbir almamıştır. Bilâkis esirleri, muha. | kemesiz idam ettirmekle kürtlere im bir örnek olmuştur. Bu şerait da bir zabıta harektinin ne yalm Asurilere tecavüz mahiyeti mi alması şayanı hayret değildir. | Neticede yüzlerce Asuri öldürül - müş, bir çok köyler yakılmış, ge - vide kalanlar da sefalete uğramış - lardır. Eâirlerin, muhakeme olunma - dan idam olunmaları üzerine İngil terenin Irak mümessili © şiddetli protestolarda bulunmuş, askeri tah| kikatım başladığına dair henüz ha- ber gelmemişse de Kral Faysal bu- nün yparlacağına söz vermiştir: 'Taymis si daha sonra ba- şıbozuk polisin dağılmasını icap et tgini, Irakın akalliyetler hukuku - nu muhafaza için söz verdiğini, esasen Irak hükümetinin . Asuriler aleyhindeki har ri teşvik etti gine dair hiç bir emare bulunmadı- ğını, yalnız Irak hükümetinin li yakatli hir kumandan tayin etme - diğini söyledikten sonra şu mütale aları ira tediyor: “İrak hükümetinin Cenevrede kendini müdafaa için tutacağı en muvafık yol suçluları en şiddetli cezaya çarpmak, sadık olan Asu » rilerin itimadını kazanmaktır. Irak başvekilinin beyanatı da bu ümidi kuvvetlendirecek mahyettedir.,, Taymis daha sonra Asuri ler patriği ile taraftarlarının vazi- yetinden bahsederek diyor ki: “Son hâdisenin Marşimon ile ai- lesi efradından bazilarının vazi - yeli yüzünden vuku bulup bulma » dığı meselesini bertaraf ettiğimiz takdirde onun son dört sene zar fında hep menfi bir hattı hareket © (takip ettiğini görürüz. Marşimon, Arap hücum ile, mübalâğalı e hükümetine iddiaları reva değildir. Milletler Cemiyeti metalibini redetmş ve yersiz yurtsuz Asuri - lerin yerleştirilmelerini kararlaş - Onun için meclisi Marşimonun tırmıştır. Fakat Marşimon bu teklifi ka « bul etmedikten başka yerleştirilmeleri plânlarına karşı Asurilerin gelmeleri ve Suriyeye hicret etme - leri için tahrikâtta bulundu. Irak hükümetinin o Marşimonu Bağdada davet ettikten sonra onu mevkuf bir halde bulundurması ha ta idi. Çünkü bu hareket üzerine Asuri- lerden bir kısmı yerlerini yurtla » rını bırakarak Suriyeye haraket et- tiler...Bu macera bir takım felâket- lere sebebiyet verdi. Asurilerin başma gelen son hâ- diselerin mes'uliyeti Marşimon ile Simeldeki Arap kumandanı ara - sında taksim edilmek icap ederse de meselenin kökleri Milletelr Ce - miyetinin 1925 senesinde Asurileri Irak dahilindeki Hâkkari minta - kasına yerleğtirmesinden ileri ge « liyor. Bu gibi hatalar kolaylıkla tamir olunamaz. Bununla beraber Mil - letler Cemiyeti meclisi Iraktan çe kıp Suriyeye veya başka yerlerde kendilerine yurt arayan ve çok oldukları anlaşılan Asurilere yar - dım etmek imkânını haizdir. Maskeli haydutlar Amasya — Burada bir soy- gunculuk vak'ası o'muş. Dört müsellâh ve maskeli haydut şeh- | re yakın bir yerde, iki otomobil ve bir kamyonu soyarak kaçmış- lardır. Hadise şöyle olmuştur: Boğaz köyünde yüzlerine mas: ke geçiren silâhlı haydutlar yol- cu taşıyan iki otomobille bir kamyonun önüne çıkarak, şoför- lere ve yolculara “dur!,, emrini vermişlerdir. Haydutlar şehre larını bildikleri için çok acele çalışmışlar ve 1000 liradan fazla para gaspetmişlerdir. Şehrimiz ve havalisinde harp- tenberi böyle bir şekavet o'ma- fan Tle İngilterenin teveccü -| dığından bu hadise muhitte hal- kazanmak yolunu tutmuş, ve) kın hayretini mucip olmuştur. çok yakın bir mevkide olduk- | Bir vapur karaya oturdu Bursa kursuna giden muallimlerin Yalova seyahati Gemlik (Hususi) — Bursada Ziraat kurslarinda bulunan Ko caeli, Bilecik, Bursa ilk tedrisat müfettişlerile (köy muallimleri cuma künü tetkikatta bulunmak üzere buradan Yalovaya geçmiş- ler ve akşam üstü dönüşte ka- sabamıza da uğramışlardur. Maarif memuru (Hüseyin Bey ve Muallimler birliği idare heyeti kendilerini otomo- bille Orhangazi kasabasında kar- şılamışlar ve oradan alıp buraya getirmişlerdir. Müfettiş ve mu- allim Beyler buraya gelir gemez civarda ve içeride bazı tetkikler yaparak gutup zamanı Belediye gazinosunda bir müddet istirahat etmişlerdir. o Muhllimler | birliği müsafir meslektaşlarına Birlik binasında bir ziyafet vermek suretile kendilerini ağırlamışlar- dır. Ziyafetten sonra tekrar Bur- saya dönmüşlerdir. Pazar günü akşamı yüklü bir balde buraya gelen “Mudanya Zaferi,, vapuru yükünü indirip hareket ettiği sıralarda limanı- mızda yanlış bir manevra yü- zünden iskele cıvarında karaya olurmuş ve Ahmet kaptanın me- i törü vastasile hiçhir hasara | meydan vermeden kurtarılmıştır. Kirazoğlu Ali , Trabzonda Bir cinayet Trabzonda, Yomramın Sama- roksayikebir kariyesinde fındık toplama yüzünden bir cinayet olmuştur. Ziganov yaniga köyünden Ab- dullah o oğullarından Resul ve kardeşi ömer Samaroksada otu- | ran İsmaili töfekle - katletmiştir. Cinayeti müteakip katiller kaç- İ mışlarsa da jandarmamızın bir gün bir gecelik şiddetli takibi neticesinde ber ikisi de âleti cü- rümle birlikte yakalanarak evra: ba : | mişlerdir. —— — Erzurum kız muallim mektebi lâğvedildi Erzurum kız muallim mektebi talebesinin azlığı ve civar vilâ- yetlerden de talebe gönderilme- sinin kabil olmaması ve talebe başına yapılân masrafın pek faz- la olması hasebile, ders senesi iptidasından itibaren lâğvedil- Yerine bir kız orta Lâğvedilecek olan bu mekte- bin talebeleri diğer muallim mek- teplerine nakledileceklerdir. Bu meyanda erkek lisesi de mülga kız muallim mektebi bi- basına nakledilecek ve lisenin çıktığı bina da yeni açılacak olan kız orta mektebine tabsis o'u- nacaktır. mağ Balıkesir valisi Balıkesir valisi Ibrahim Etem Bey orman müdürü Eyüp Sabri Beyle birlikte Çataldağ ormanı- nın Susığırlık okazasındaki kıs mını dolaşmış ve bu arada Ya. yaköy, Küllük, Ekinlik, Kalfa, Gurere, Yaylaçayır kölerine uğ- ramıştır. Vali Bey uğradığı köy- lerde köylü ile köylere ait işler | hakkında görüşmüştür. | “Yeni yapı ve yollar hakkındaki izahname Bundan sonra yapılacak yapılar nas şartlara tabi olacaklar ? diyede müte ından yen tatbik edil me hazırlanın Bu ji belere gönderil âS1s bir heyet pı ve yollar kı kadar bi ı olduğu- tara nur nciye ıhname dün ı | metreden fazla olamaz. yan | 1 — Yeni yapı've yollar kanu - | nunun dördüncü maddesinin E fık rası mucibince belde içinden ge -| çen şimendifer hatlarının istimlâk hudutlarından itibaren her iki ta - | rafında 30 metrelik bir saha dahi - linde inşaata müsaade edilmiye - cektir. 2 — Mezkür kanunun dördüncü maddesinni F fıkrasına O tevfikan rİ nihayet iki mislini tecavüz kile birlikte adliyeye tevdi edil- | su kenarlarında rıhtımdan itibaren veya rıhtım yapılabilecek nokta « dan itibaren 10 metrelik sahada hiç bir suretle inşaat yaptırılmıya» | caktır. 3 — İstikbal plânı tatbik edilin- ciye kadar bina irtifaları aşağıdaki şekilde olacaktır. I — Yeni inşa olunacak binala « rın irtifaları azami olarak nihayet cephesinin bulunduğu sokağın ar - zina müsavi olacaktır. NI — Bu irtifa 15 metreyi teda » vüz edemiyecetkir. NI — Sayfiyelerde yolları tesis ederek şekli taayyün etmiş yerler » | | de bir dönümden aşağı olmıyan a- razi dahilinde köşk tarzında yapı» lacak binalar için azami irtifa ni- hayet 9 metre olabilecektir. Buralarda yapılacak binalar ah- şap olursa iki tarafında beşer, kâr- gir olursa lâakal üçer metre boş sa- | ha bırakılacaktır: VI — Yapılacak binaların arka. larınde bahçe bırakılmak icap e- diyorsa bunun lüzumunu tayin ve miktarını tesbit keyfiyeti heyeti sıh hiyeye aittir. V — Sahil arsalarında su ke- İ narlarından itibaren 30 metre dahi | linde ve 10 metreden sonra olan | sahada inşaat yapılmak istenilirse | istikbali haritasının ikmaline ka - dar ancak bir katlı olarak zemin » den itibaren beş melre | irtifadan fazla bina yapılmıyacaktır. 30 metreden sonraki kısımda yapıla - cak mebani bu cetvelde yazılı ah - kâmı umumiyeye tabidir. IV — Arzı 15 metre ve daha ziyade olan sokaklarda yeni baş - tan açılıp yüzde yetmiş kârgir ola- rak inşa edilmiş olan yerlerdeki bi. naların irtifar aşağı yukarı biribiri ne müsavi miktarda ise bu binala- rm aralarında kalmış olan arsalar üzerine yapılacak binaların irtifa; | yolun arzından fazla çıkarılmak | istenirse evvelce teessüs etmiş olan binaların irtifalarına çıkarılabilir . | Ancak gerek sokağın ve gerek ar- sanım cephe genişliğine göre evvel. ki ve sonraki maddelerde konul « muş olan abkâma göre uygun gel- miyorsa fazlası bilâbedel yıkılmak üzere sahibinden noterlikten mu - saddak bir taahhütname — alınır. Her halde bu husu merkez heyeti | fenniyesince takdir edilecektir. NV — Cephe arzları beş metre- ye kadar olan binaların irtifaları | | 750 metreyi ve bundan fazla ol cephe arzlarına irtifalar işbu 8” e | mez. HIV .— İstanbul cihetinde rakımından yükse kmahallerde? pılacak inşaat irtifaları nihayfi And Fatih. kazası mıntakası bu ks? tabi değildir. XI — Çatladıkapıdan Sarayi nuna çekilecek hattın deniz fında kalacak kısımlarında inş#' dilecek binaların irtifaları 9 reyi tecavüz etmiyecektir. X — Henüz kat'i şeklini ali | yan yeni istikameti taayyün ebiri miş sokaklarda yapılacak / inf irtifaları mevcut yolun geni müsait olsa bile 9 metreden fi İ olamaz. IX — Önden ve arkadan cepf alan binaların irtifaları atideki Yİ dinci madde ahkâmına göre te#' edilir. 5 — Belediye hududu dahili8 de ve sahillerde fabrika tabiri masadak inşaatın mevki ve irtilfi ları merkez belediyesince tayin fİ tesbit edilecektir. 6 — Her nevi ilâvei inşaat öğ karıdaki kayıtlara tabidir. j 7 — Bu izahnamede muay irtifadan sonra binanm her cibf tinde 45 meylinde geçirilecek pe teviler dahilinde çatı ve saire İ şası caizdir. Bunun haricinde b calardan maada hiç bir ewratle şaat yapılamaz. 8 — Her bina ikmal edildi sonra proje ve şeraiti (o fenniy sıhhiyesine muvafık olduğuna # dair merkez fen ve sıhhat heye rince rapor verilmedikçe bin kullanılmasına müsaade edilmifi cektir. 9 — Binaların irtifaları cep sathmdaki yaya kaldırımın öğ seviyesinden çatı altındaki döf€ menin üst seviyesi arasındaki #* koli irtifadan ibarettir. J Çatı yerine trasc yaptırıldığı © dirde trasların önüne 75 santi den aşağı ve 80 santimden yu olmamak şartiyle korkuluk yaf labilecektir. 10 — Ruhsatname talebi” projesinin cephesi muntazam rak gösterilecek ve rengi de yi rilecektir. Ruhsatname © alındıktan şo bu hususlarda değişiklik yapa?” mek ancak belediyenin muvafâii tiyle olabilecektir, a 11 — Her nevi betomarmal ği atla arzı 15 metre ve daha ZiY olan sokaklarda vücude geti" bilecek inşaala merkez fen iç nin tasdikinden sonra ruhsat lebilecektir. ; — amin iğ Gerede'de üfürük, Gerede — Geredenin Ki çüler köyünden âşık Hasan © git larından Mustafa oğlu boca 75 gün evvel deliref genci üfürükle iyi yapa. söyliyerek tedavi" etmiye Pi mış ve bu tedavi € Jan” cürmümeşhut halinde Yy” ' mıştır. Yapılan muhakem « ticesinde hoca 3 ay bap ya” 50 lira para cezasına olmuştur.