7 Eylül 1933 Tarihli Vakit Gazetesi Sayfa 11

7 Eylül 1933 tarihli Vakit Gazetesi Sayfa 11

Sündâr eme eesa manen senim versene eassaa anama undan i eeasenenuzmms e azanmsme)serahseonoyessununbosouiisenissi Sundan, B —m eee Kadının Sırrı Fransız ediplerinden Madam ! Marsel Tiner (Marcelle Tinayre) dınlara dair yeni bir eser yaz -| mış. Bu eserini bizzat şöyle le tarif etmektedir: Kadını anlat- mak için bir teşebbüs. Fakat aca- ba artık böyle bir teşebbüse lüzum | var mıydı?. Hâlâ kadın ruhunun gizli kalmış tarafları var mıdır? Madem ki erkekle bir mayadan Yoğrulmuştur! Madem ki ayni ih- tiyaçları hissetmektedir! Velha - *'İ, madem ki erkekle kadın her nin biribirine benzemekte - ir, Onlarca insaniyetin menfaati bu- nu icap ettiriyor; kadınla erkek biribirlerini iyice anlamalı ve tam şöyle cevap veriyor: < > “Ahenkle intibak kelimeleri temsil kelimesinin müteradifi de- gildir. İnsanlığın menfaatine ge « lince, bu da henüz tarif edileme- miştir. Böyle bir bahis ilânihaye sürebilir. Anlaşmamazlık kadmla erkek arasında değil, bü- tün kadınlar, bütün erkekler ara - ! sında vardır. Anlaşmamaziık her i yerde bulunur. Fikirlerin teatisin- de olduğu gibi, hislerin teatisinde de henüz emekleme devrindeyiz.,, Bu sözlerden bizim anladığı - mıza göre kadın ile erkek arasın- da da tam bir ahenk ve intibak te- min'etmek mümkündür. Fakat bunda kadının erkeği temsil ede - bileceği manasını çıkarmamalıdır. Kimse kimseyi temsil edemez. Bu henüz insanlığın karanlık kalmış tarafıdır. Madam Tiner ahlâk telâkkile - Madam Tiner hiç de bu fikir- de değil. O Hâlâ kadının gizli ta- arfı olduğuna inanmakta. Ona gö- te, kadın değişmemiştir. Değişen Yaşama şartlarıdır, genç kızın bü- Yüdüğü muhit, hislerini ifade et- mek için kullandığı kelimelerdir. Kadın ne idiyse gene odur. Ve ka- dın erkek değildir. . Aralarında mevcut olan fark da yok mu? Bu fark erkekle kadının uzviyetlerin- de çok derin tesirler (o yapmıştır. | Ve bu fark ahlâk âdet ve sair mefhumalrın değişmesiyle zail ol muş değildir ve esasen olamaz. Fakat Madam Tiner bunun böy le olduğundan memnundur, Ona göre, kadının tamamiyel (erkeğe benzemesi insanlık için fali hayır değildir. Bilâkis insanlığın men -! faati iyi düşünülecek olursa, cin- siyet farklarına bağlı olan zekâ ve ahlâk farklarını kaldıracak yerde, kuvvetleşmelerine çalış - di bir kadın muharrirdir. Onun nazarında, bugünün genç kızı, z6- vahire rağmen hiç değişmemiştir. Şahsan ve samimi bir hava içinde görüşmüş olduğu genç kızlar ken. disine hep ayni şeyi söylemişler: “Sevmek, sevilmek. İyi bir hayat arkadaşının koluna © yaslanmak; mak doğrudur, Bu suretle, kadın, | mak, fakat biribiri için; eski za - “bütün kabiliyetlerile, inçeliklerile, | man kadınlarından ; daha faz hatta noksanlarile beraber ka) hürriyet ve serbestiye sahip olmak dınlığın en yüksek zirvesine çık - Mış olur. Gene Madam Tinere göre, ka- dınla erkek biribirlerini hakkiyle anİryamazlar ve bu ezeldenberi böyledir. Zira kadın ve erkek için | kelimelerin manaları bir değildir. | Feministler kadına ayni terbiyeyi vermek suretiyle bu anlaşmamaz - la beraber izdivaç siperinde em - niyet ve istikrara kavuşmak.,, Ve Madam Tiner ilâve ediyor: “Bu kızların anaları da böyle söy- lerdi, hafitleri de böyle söyliye - <ekleri gibi.,, Bu muharrire göre kadınım sır- rı neymiş. Bunu gelecek bir yazı- mızda anlatacağız. ie ee ea İTEN Gümrük ve İnhisarlar Vekilliğinden : 1 — Tüssiye Gümrüklerinden geçirilecek bütün mallar için menşe şabadetnamesi aranacaklır. Bu gün mubtelif emir ve ka- rarlarla itbalâtın mübim bir kısmı için zaten aranmakta olan bu vesika, bü suretle, şimdiye kadar buna tâbi olmıyan eşyaya da teşmil edilmiştir. 2 — Menşe şahadetnamesi Gümrüğe teslim edilmedikçe eş. ya hiç bir suretle geçirilmiyecektir. enşe şahadetbamesi Türk konsoloslarının vizesini taşıya- caktır, 3 — Bu karar, bütün Türkiye Gümrüklerinde, 19-20 Eylül 933 Gece yarısından beri tatbik edilecektir. 4 — Fazla tafsilât için Gümrüklere müracaat olunacaktır. (4675) Samsun Belediyesinden: Halen 165 lira ücreti şehriyeli Samsun Belediyesi inşaat ve su mübendisliği münhaldir. Tayin olunacak zatın işe başladıktan sonra vazifesinde göstereceği iktidar ve liyakatle mütenasip ol- mak üzere bil'ahere maaşı tezyit edilecektir. Talip olanların ev- takı nösbitelerile birlikte Samsun Belediyesine müracaat etme- leri ilân olunur. (4664) istanbul Belediyesi ilânlar, ——— lığı ortadan kaldırmak istiyorlar. | bir ahenkle biribirlerine intibak / etmeldir. Madam (o Tiner onlara yalnız | ri hakkında eserler yazmış çok cid ! çalışmak lâzım olduğu için çalış -| Deniz Yolları işletmesi ACENTALARI : Karaköy - Köp Tel Sirkeci bürdar zade 2140 rübas (2062 Telefon $ ikinci Z Me R Sürat postası SAKARYA Vapuru 8.9- 933 cuma İ4te Galata rıhlımından doğru İz- mire ve Pazartesi 16 da İz mirden doğru İstanbula kal- kar, (4648) Ayvalık aralık postası ANTALYA vapuru 7 Eylül perşembe günü saat 17 de İdare rıhtımından kalkar. Gidişte: Gelibolu, Çanakkale, “Bozcaada, Küçük- kuyu, Altınoluk, Edremit Bur- baniye ve Ayvalığa ve dönüş te de aynı iskelelere uğrar. (4646) Karadeniz Sür'at Postası Bülent vapuru 7 Eylül Perşembe gü- nü saat 18 de Galata nbir mından kalkar, Gidişte Ine bolu, Samsun, Ordu, Giresun Trabzon, Rize ve Hopa'ya Dönüşte bu iskelelere ilâve- ten Pazar'da uğrar. (4647) Üsküdar İcra memurluğundan: Yeminli üç ehli vukuf tarafın- dan tamamına 3017.lira kıymet takdir edilen Üsküdarda - Selman ağa mahallesinde Karaca Ah. met caddesinde atik 20, cedit 18 numaralarla murakkam iratlı ar- sanın 12 sehim itibariyle 97 bu- bariyle kadimen tevsii intikallı bir hissesi ile gene 120/975 hisse- sinin 6 hisse itibariyle 3 hisseleri. | ifa edilecektir. Birinci arttırmada Beyoğlu ve Beşiktaş mıntakalarına isa'e edilen Tatsim suyu- Dun geçtiği küçük kemerde tamirat icra edileceği cihetle 8- 9. 3 cuma günü suyun akmıyacağı ilân olunur. (4676) | müracaat eylemeleri ilân İkinci arttırmadır. Satış peşindir. Arttırmıya iştirak edenlerin kıyme- ti muhammeneden hisseye o musip kıymetin “e yedi buçuk nisbetinde pey akçeleri vermeleri icap eder. 2280 No. lu kanuna tevfikan açık arttırmaya vazedilmiştir. Arttır - ma şartnamesi 21 —9 . 933 tari- hine müsadif perşembe günü divan haneye talik edilecektir. Ikinci art- | tırması 5 — 10 — 933 tarihine müsadif perşembe günü saat 14 ten 16 ya kadar Üsküdar icra da- iresinde yapılacaktır. Bedeli mü- zayede kıymeti muhammenesinin yüzde 75 ini bulduğu takdirde üs- tünde bırakılır. Aksi takdirde 2280 No. lu kanun mucibince muamele 10 lira bedel ile alacaklı talip ok muştur. İcra ve iflâs kanununun Ankara Yüksek Ziraat Enstitüsü Ziraat ve Baytar Fa- kültelerile Yüksek Orman Mektebi Kayıt ve kabul şartları 1933 ders senesi için Ankara “Yüksek Ziraat Enstitösü, Ziraat ve Ziraat Sanatları Fakültesine 5 kız ve 45 erkek olmak üzere “50,,, Baytar Fakültesine Kız ve Erkek “50, , Yüksek Orman Mektebine “30, talebe alınacaktır. Müessese leyli ve meccanidir. guk sehminin tekrar 6 sehim iti - | Kabul şartları şunlardır 1 — Türkiye Cumwhuriyeti tebaasından olmak. 2 — Lise bakaloryasını vermiş bulunmak. 3 — Yaşı 17 den aşağı olmamak. ve hastalıklardan salim olmak, “tam teşekküllü hastane sıhhat heyeti raporile tevsik olunur. 5 — Tahsil leyli ve meccani olduğundan staj veya tahsil devresinin ortasında “arız olacak mazeretler dolayısile tahsille- üzere,, staj veya mektebi terkedenlerin veya cezaen çıkarılan- edeceklerine dairNoterlikten musaddak kefaletname vermek"'m €ssesece verilecek nümüuneye tevfikan,, . 6 — Mahalle ibtiyar heyetinden veya polis merkezinden hüsnühal mazbatası ile 4 kıt'a fotoğraf vermektir. 7 — Taliplerin miktarı kadroyu tecavüz edince şahadetname dereceleri ve müracaat tarihleri sırasile kabul muamelesi yapıla- caktır. 8 — Ziraat Fakültesine girecekler evvelâ 1 sene Gazi Or- man çiftliğinde talebe namzedi sıfatile staja tâbi tutulurlar. Ta kendilerine ayda 40 lira ücret verilir. Bu ücretlen hiç bir tevki- fat yapılmaz. Bu şartları baiz olup Ankara “Yüksek Ziraat Enstitüsü, Ziraat Baytar Fakültelerine ve Yüksek Orman Mektebine gir- | mek istiyenlerin 31 eylül 933 tarihine kadar yukarıdaki şartları gösterir vesikalarını bir istidaya raptederek doğruca - Ankara Yüksek Ziraat (Enstitüsü (Rektörlüğüne müracaat etmeleri ilân olunur. Daha fazla malümat almak istiyenlere müracaatleri takdirin. de Prospektuslar gönderilir. 13024) Kiralık Odalar Ornan Bey hanında ki- ralık odalar vardır. Talip olanlar VAKIT idaresine müracaat edebilirler Rize Ortamektebi Müdürlüğünden: Rizedeki Askeri depo binasının ortamektep haline getirile mesi için yapılacak “11,835,, lira keşifli tamirat ve inşaat, ci defa olarak tekrar yirmi gün müddetle ve kapalı zarf w münakasaya konulmuştur. ihale 14/9/933 perşembe 15 de Rize ortamektebinde toplanacak komisyonca yı Talip'erin diplomalı mimar veya mühendis olmaları, yahut mimar veya mühendis yakut “Vilâyet Başmühendisliğince fenni ehliyeti tasdik edilmiş, FEN MEMURU istihdam edeceklerine dair poterlikten tasdikli vesika ibraz etme'eri lâzımdır. Münaka- 119 uncu maddesine tevfikan hak- ları tapu siciliyle sabit ölmiyayğar ipotekli alacaklılarla diğer alâka- | daranın ve irtifak hakkı sahipleri- nin bu hakları ve hususiyle faiz ve | masarife dair olan iddialarını ilân tarihinden itibaren 20 gün İçinde bildirmeleri lâzımdır. Aksi halde hakları tapu sicilleriyle sabit olmı- yanlar satış bedelinin paylaşmasın dan hariç kalırlar. Alâkadaranın işbu maddei kanuniye ahkâmına göre tevfiki hareket etmeleri ve | daha fazla malümat almak istiyen | lerin 931 — 1195 dosya No. sile| olunur, (7094) sa teklifnamesi şu şekilde olacaktır : A — Talipler bir zarf içine fenni ehliyet vesikası ve inşaat bedelin'n yüzde yedi buçuğu nisbetinde olmak üzere Vilâyet Defterdarlığı veznesine yalırılmış nakit makbuzu hazine bonosu, veya devletee muteber bir bankanın teminat mektubunu ve tica- ret ve sanayi odasına kayıtlı olduklarına ve bir defada on iki bin liralık her bangi bir binayı mükemmelen yaptıklarına dair olan vesikalarını koyacaklardır. B — İkinci zarfın içine de muvazzah adreslerini havi o'mak üzere inşaat teahüt teklifaamesini koyacaklardır. N C — Bu iki zarf, üçüncü bir zarfa konarak kapatılacak | üzeri talip tarafından kırmızı mumla mübürlener ize Orta- mektebinde müteşekkil inşaat kom'syonu günü oan 14/Eylül/933 perşembe günü saat on dilmiş bulunacaktır. ğ BE Talipler proje, şartname ve boyliliysakim görmek üzere ber gün Rize Ortamektebi müdürlüğüne | — 11 — VAKIT 7 Eylül 1933 se 4 — Bu mesleklerin icap ettirdiği bedeni kabiliyete malik | rine devam etmek imkânını kaybetmiş olanlar müstesna olmak ların hükümet tarafından kendilerine yapılan masrafı tazmin lebe stajda bulunduğu müddetçe yemek ve elbise bedeli olarak * dde kadar tevdi 2 caat edebilirler. (4558) .