19 Eylül 1933 Tarihli Vakit Gazetesi Sayfa 10

19 Eylül 1933 tarihli Vakit Gazetesi Sayfa 10

m na — 10 — VAKIT 19 Eylül 1933 Spor işlerimiz nasıl düzelir ? . bağlı spor müsteşarlığı Ulay Kurufa 0 İnci sayafamızda) ğildir. Bu hal, gençliğin hare - ket ihtiyacını duyarak kendi ken- dine harekete gelmesidir ki o hat tâ bir teşkilât olmasa bile bugü - nün gençliği oynayacak , koşacak, yüzecek ve atlayacaktı . Bu vaziyet karşısında Türk genç- gene in de aynen böyledir. , ayni harcket ihtiyacı ve ay ni hareket. . Eğer bu hareketi tanzim edecek iyi rehberler de kâfi derecede te - bir Türk gencinin bir genciyle min edilirse spor sahasında bir (Alman, Fransız ve bir' İtalyan zerre kadar fark Bakınız; bu sabah gelen Her Karl Dim ve şehrimize Ekrem Rüştü Beyle beraber öğleye doğ- ru banyo için Büyükdereye gitmiş tik. Lido kapalıydı. Fakat ka * pısında bir çok Türk gençleri bi - rikmiş bekliyordu. Kapılar biraz sonra açıldı, bu gençler büyük bir | istekle ve sevinçle denize atıldı - lar. Bu hâdise, spor arzsunun mem- lekette (one kadar iyi yerleştiğini göstermiye değer bir misaldir. Bir gençlik ki kapalı bulduğu bir ka- pının önünde belki saatlerce bek- liyor da yorulmıyor, vaz geçip git miyor. Ben orduda, mektepte bütün Türk gençliğinin spor sahalarına isali için esaslı sürette yol göste - Tilsiesini bekliyorum, gençlik bu- Ta susamıştır. Soruyoruz: — Bugünkü teşiklâtın kusurları var mıdır?. Hern Abrahamın mavi gözleri bir müddet odanın muhtelif taraf larmda durarak dolaşıyor, sonra uzun geniş parmakları ile çenesi - hi kaşıyor, diyor ki: —Buradaki organizasyon va - ziyetini her bir zamanda geçirmiştir.. Meselâ yirmi, otuz, kırk sene evvel... Fa- kat şimdi hiç bir memlekette bu şekilde organizasyon vaziyeti yok tur, Bakınız niçin... Eskiden her yer de spor işiyle cemiyetler ve husu- | si teşekküller meşgul oluyorlardı. İtalyada, Fransada, Amerikada, memleket muayyen | | olması iyi bir çare olarak “bulun - | kö teşekküllerle Ayni | göstermiyeceği | Almanyada hulâsa bir çok yer - lerde böyleydi. Fakat o vakit - ler bütün memleketler daha ziya- de refah içindeydiler ve bu refah dolayısiyle bu hususi teşekküller her yerde spor sahaları yapabi - | kâlete bağlıdır. lirlerdi, oyuncuların İevazımını | ğın veya komiserliğin tedarik edebilirlerdi. nu temin ederdi. Fakat neticesinde bir çok memleketler eski refah ve vaziyetini kaybet - İtalyada olsun , İngiltere, Fran - sadece harp tiler. Bu arada Rusyada olsun, sa ve Almanyada olsun, sporla mesgul olanlar değil, spor teşekkülleri bile fakirleşti. o Bu- nun üzerine profesyonellik, amatörlük meseleleri mevzuu bah sedilmiye başlandı. Ortada iki vaziyet karşılaşıyordu: de A — Fakrü zaruret, B — Hükümetlerin gençliği kuv vetli ve sağlam görmeleri arzusu. Bu müşkül vaziyete, spor işle- İ spor için de böyle bir kanun çı - İd vazifeler arasına resmen soku - | mecburiyetini vazeder ve bu yaş - | du. o Rusyada, italyada, Alman İ yada ve daha başka memlekeler - de bugünkü şekil budur. Türk sporu da buzün yukarıda | Ce -| işaret ettiğim vaziyettedir. | spor teşekküllerinin | miyellerin, | sporculara yardım mümkün ola: | mıyor, klüp âzaları aidat veremi - yorlar, Sahaları yok, alet yok, spor levazimi yok.. Halbuki bunları te- min etmek lâzımdır. nazarıma göre noktasmdan Benim roktai bu para yoksulluğu spor teşekküllerinin spor hareket- lerini, idare yüklerini üzerine ala- rak tamamiyle başarmaları müm- kün değildir. Bu cemiyetler be 1 den kabiliyetlerini arttırmak nok - tasından faaliyette o bulunmakla yüksek temin işini dahi yapamazlar. Çünkü mektep- lerde talebe bunun için hazır - lanmıyor, beraber müsabakalarda neticeler elde etmeyi Yüksek spor derece- leri elde etmek için sporla meşgul | gençlerin daha mektepteyken ha: | zırlanmaları lâzımdır. Mektepten çıktıktan snorla meş gul olmak yüksek neticeler ver - mez, Bu itibarla eğer Türk sporunda yüksek bir inkişaf iste- niyorsa bu işe mektepten başlan- ması zaruridir. Bir kanun lâzım Yapılacak şey şudur: Hükü - met muhelif meseleler için nasıl kanunlar ve nizamlar çıkarıyorsa karmalıdır. Bu kanunla spor esas- lur. o Kanunda hükümet, sporda takip edilecek esaslı noktaları kat iyetle tesbit eder ve kanun zerre kadar ihmal gösterilmeden tatbik edilir . Meselâ bu kanunda erkek, kız bütün gençlerin muayyen bir yaşa | kadar sporla meşgul olmaları taki gençlik darülfünunda, fabri- kada, şehirde, lisede nerede olur- sa olsun spor yapmakla mükellef olur. Bunun yerlerini tesbit etmek tali meselelerdir. Bir elden idare Sonra spor işlerinin dağnık şe- kilde idaresi, tatbik (o kabiliyeti ni fevkalâde o azaltır.. Bunun için de bütün spor işlerinin bir el- den idaresi Bu el de doğrudan doğruya (o Başvekâlete | bağlı bir beden terbiyesi ve spor müsteşarlığı eli olmalıdır. Alman- yada da vaziyet (böyledir. Bir spor komiseri vardır ki, başve - şekillerini lâzımdır. Bu müsteşarlı - | alâkadar | Azanım | nezaretlerde yani Milli müdafaa | spor £ rihiydi. ayda verdiği muayyen aidat bü - İ ve Maari f vekâletlerinde ve fed rasyonlarda da birer (o mümessili | bulunur . Federasyonların vaziyeti — Federasyonların eti hakkında ne düşünüyorsunuz? — Federasyonla Evet, yuka: i rıda dediğim proje tatbik edildi - ği vakit federasyonların bugünkü şekilde kalmaları zannederim ki | esasen olamaz ve şekil, kanunun tatbikinden sonra kendiliğinden değişmiş olur. o Federasyonlarin| yapacakları işler, müsabaka lar tertip etmek, mekteplerde ya- pılecak hareketlere meşgul olmak, propaganda sporları yapmak gi- bi şekiller alır ve biraz hafifler. Evet böyle bir kanuna şiddetle ihtiyaç vardır: Bu kanun her şeyden evvel kır eiliğe, lüzumsuz muamelele- re nihayet verir: Sporu şuurlandı - rır, milli spor hareketinin ifadesi olur, Mektep, ordu, Cemiyet Mektep, ordu, cemiyet sporları ayrı ayrı tanzim (edilmelidir ve bunların kendilerine mahsus hu - susi ayrılıkları vardır. Mektep kendi spor müsabaka - larını, şenliklerini hazmlar. Ordu ayni şekilde çalışır cemiyetler de İ ordu ve mektep haricindeki fert - lerle uğraşırlar. Hariçte cak müsabakalarla şampiyona mü şubeden de edebilir. * Çün. en birincilerin işidir. Federasyonlar bu sporcular | için lâzım gelen müsaadeyi almak ü - zere spor müsleşarlığının mümes- Mü- vaziyeti yapıla - sabakalarına bu üç sporcu iştirak kü temsil silliğine müracaat ederler. messiller de müsteşara bildirerek müsaadeyi alırlar. Ben mektep talebesinin klüpler taraftar deği- Bir sınıfta okuyan arka - daşların ayrı ayrı klüplerde biri « birleriyle doğ mektepler ve sınıflar müttehit kalmalıdır. Futbol meselesi Futbolün teşkilâttan ayrılma sı veya futbolün spor bahislerine gelince benim dedi“ şekil tatbik edilirse de yer almasına lim. karşılaşmalarını ru bulmam. Bence ğim esasen her şube ayrı ayrı faaliyette bu - | lunacak ve hepsi kanunun çizece- | ği yolda yürüyecektir. — İstedik - leri şeyleri mafevk makam ya ka- bul yahut reddedecektir. Futbol spor değildir, iddiaasını ise biraz gülünç bulurum. Fütbol da pek âlâ spordur ve her kes iste diği sporla meşgul olur. Klüplere yardım Hern Abrahama, hükümetin klüplere yardım etmesi icap edip | | etmiyeceğini sordum, pek taraftar | görünmüğdi: — Bir klübe yardım yapılması diğer klüplerin de yardım isteme- sine yol açabilir. o Bütün klüp - lere yardıma imkân olacağını tah min etmiyorum. Bu itibarla taraf- tar olamıyacağım, dedi. . lg Konuşmadan sonra büyük bir dikkat ve itina ile muhafaza etti - iği albümlerini gördük. Bir çoğu i kendisinin muhtelf devirlerde yaptığı sporlara ait resimlerle do- lu bulunan bu albümler canlı bir Hern Abraham | gençliğinde © sporun her neviyle| meşgul olmuş bir çok şampiyon - luklar ve bir tarihte de vücut gü - zelliği müsabakasını kazanmıştı . Kendisine teşekkür ederek ayrılır ken bilhassa işaret etti; İ — Sözlerim, Türkiyede sporun | inkişafı için © düşündüklerimdir. kimseye ve hiç bir şeye tariz şek- linde bir maksadım yek. rica ederim, bilhassa işaret edi - niz, dedi, A. Sırrı Lindberg uçuyor İstokholm, 18 (A.A.) — Lind- rinin hükümetin yardımı altında İmek, ordu ve mektep haricinde. tine uçmuştur. har'çle teması tanzim eder. | olmadığı | Bunu, | VAKIK | Kitap işleri köşesi Ve muhabere sütunu Devlet matbaası tarafından basılan ve mekteplerde okuttu- | rulan kitapların tevzi ve satış işi müessesemize © verilmiştir. Bunlar yalnız (VAKIT) darik olunabilir. 2—o> Devlet o mathaasının neşriyatı da (VAKIT) yur - du tarafından satılmaktadır . İlmi eserlerle Maarif Vekâleti mecmualârı ve sair kitaplar için de (VAKİT) kütüphanesine müracaat edilmek lâzımdır. -—-o> İlk mektenlerin, dördüncü ve | beşinci sınıflarında okutturula- cak olan tarih kitaplarının da tab ve o tevziini (VAKIT) yurdu yapmaktadır. Bu kitanlar hazırlanmış ve satışa çıkarıl mıştır, diğer | -—-o (VAKIT) kütüphanesi, her vilâyet merkezinde bu kitapları satmak üzere birer sube açmı tır. Vilâyetler hududu dahi, > linde, Devlet matbaasının mek- teplere mahsus olan kitapları | ile diğer eserleri için bu şubelere müracaat olunmalıdır. -—-—- Vilâyet merkezlerinde isim - leri ve adresleri aşağıda gösteri» len yerler (VAKTIN) ın kitap satış şubesi olarak kabul edil - | mişlerdir. Bunları peyderpey neşredeceğiz. | İİ Ankara: * OCAKEAY Kütüphaz nesi Bilal “Bey, Trabzon Polat İM haneli zade biraderler, Kasta - | İğ monu: Gazete bayii Ahmet IM Hamdi Bey, Samsun: Halk kü- tüphanesi, Giresun: Tasarruf pazarı Lütfü Bey, Amasya: Ce- malettin kütüphanesi, Malâtya: IM Eyüp oğlu Halil Bey gazete ba- yü, Konya: Kitapçı Murat oğlu Sabri Bev, Antalya: Kemani za- de Nail Bey, Çorum: Turan kü- | tüphanesi İsmail Naim Bey, Na- zilli: Sebat kütünhanesi, Musta- fa Hakkı Bey, Balrkesir: Ki - tapçı Fehmi Bey, Eskisehir: Son Posta kütüphanesi, Burs. Kitapçı Esst Bey, Edirne: Hil İngiltere i .Silâhlarınumumi ve devamlı bir surett kontrolu meseleleri mevzuubahistir Paris, 18 (A.A.) — Cenevre müzakeratına yeniden girişilmesi | İ ne bir mukaddeme teşkil edecek o- lan Fransız — İngiliz görüşmeleri. İ ne dün Parise gelmiş o'an M. Eden lile M. Daladier ve M. Paul Bon. | cour arasında bugün başlanılmış | tır. Bu münasebetle Fransanın değişmez tezini hatırla. i maktadırlar. Dört veya'beş sene müddetle eslihanın umumi ve de- vamlı bir surette kontrolü sistemi- | gazeteler, İ nin tesisi, ve bu sistemin ayrıca tedbir- den evel tesis edilmek gerektir. Bu Fransanm Cenevrede daimi surette müdafaa etmiş olduğu em- niyet kaygusuna da uygundur. müeyyideleri bulunması tez, | Hitlercilerin de hattı hareketi yardım et-| berg saat 11,27 de cenup istikame | İngiliz — Amerikan efkâri umumi yesini de ciddi surette bu noktai mi kütphanesi, İzmit: Halkpa - zarı sahibi Hacı Sadettin Bey. —o Vilâyetlerde şu emiz olarak adresleri gösterilen | kitapçı larla kırtasiyecilerden ve gaze temiz bayilerinden henüz mua- melelerini bitirmiyenlerin temi- nat mektubu, gönderdikleri hak de mukavelelerini ihzar, yahut mukavelelerini (gönderip te teminat muamelelerini ikmal et miyenlerin, yeni siparişleriyle | birlikte noksan olan işlerini ta- mamlamaları hususuna nazari dikkatlerini celbed > Hakiki (ihtiyac Omiktarları henöz mekteplerce tesbit edil - | memiş olmakla beraber, “VA” KIT kütüphanesi,, yukarıda ad“ resleri gösterilen. yerlere kitap sevketmiştir. reti mahsusa“ da yapılan sipa de kendi lerine teslim olunmak © üzere tesra bayilerim tir. zs gönderilmiş - —o Maarif Vekâletinin müfre dat proğramları ve resmi kitap listesi vekâletçs doğrudan doğ * | ruya maarif müdür ve memur * lukları ile mekteplere önderil “İ İ mistir. Bu Kste de örülen ve | Devlet matbaası tarafından ba" | sılan bütün kitanlar (VAKIT) yurdu tarafmdan gönderilecek “ tir, -—- VAKIT) yurdu, kitap si rişleri ve safre icin'bir muhabe” re sütunu açmıştır, Bu sütunda rin cevapları, sorulan suale * istenilen malü” mat, yapılan siparişler ve sevi İ yat yazılacaktır. Vilâyetlerde | bayilerimiz ile, kitap işleriyle alâkadar olanlar bu O sütunds gönlerdikleri mektunların ce * vaplarını bulacaklardır. >-—o> Gazetemiz, Devlet matbı asi tarafından basılan mektep yeni ve eski yazılı kitapların bir lis tesini peyderpey fiatları ile be | raber neşredecektir ile Fransa nazara (o yaklaştırmıştır. Kontrf' prensibinde Paris ile Londran!” | noktai nazarları arasında son # manlarda ciddi bir yakınlık hs* olmakla beraber gene bir taki”) ihtilâflar da vardır. Fransız efki ri umumiyesi, bugün açılan mülk? lemeleri dikkatle takip etmek Cenevrede müzakerata giriş için bu mükülemeler Deticesiii? Paris, Londra ve Vaş'ngton ar9' da tam bir it'lâfa müncer olmas” temenni eylemektedir. — a — Paramızı koruma Ankara, 17 (Hususi) — Part mızı koruma kanununun tatbiki” çin hazırlanan izahname hakiki da Merkez Tankasından bazı ler sorulmuştu. Cevap geli Maliye Vekâleti izahnameyi »**” decekitr,