17 Aralık 1933 Tarihli Vakit Gazetesi Sayfa 3

17 Aralık 1933 tarihli Vakit Gazetesi Sayfa 3

di NİRETLER TA im yavrusu ymun yavrusu | dedikoducu Amerikan | İki, evinden birinin bir teri P en bahsediyor. il, “ör yeni doğan oğlu ile bir i Yeni doğan bir maymun yav almış on altı ay müşahede da bulundurmuş?.. alir ayın sonunda maymu - | Yen insan yavrusuna na * ti aha çok zekâ eseri göster - | İ zam gören .. | » esini . : eyi öğrenince tersi Mb D yi öğ üşmedim, insanların may | hn: ardan daha aşağı bir seviye - ağ, gerine de inanmadım, bu | Ma bir $ey ispat etti: Mar, Şundan geri bir cins insan ii Cinsin adını söylemeğe di- Bi iyor. Siz keşfedin. devirde yaşıyoruz ki fikir - ve ee dünyada bir garabet alâme hi * görünüyor. Fikir söyliyen, ah Mten bahseden adam bir sa- Mem etmiş iri boynuzlu bir iri yapıyor. ! m3 erkes ondan rahatsız olu - Sirop, se, köşe, bucak, bucak ka- ık gülünç bir mahlük - emr ilmini göster - Tin; “çin değil başkalarının key - Seti « için işletiyor. Mann dört bucağında fi - w atama hâlâ; v> Nasibin bir lokma, bir hır- Pr a onu lokması ağzında, X hırkası sırtında maskeli bir Mein gülünç adamı diye seyr& bm Dünyü üniversiteleri, “İı Marmın kütüphaneleri otomo - İN eereninden, bakara masası Man bir kadının elmaslı is- düny topuklarından seyredilen değ am yanmda Bernar Şav'ın di, Bİ ğibi ancak birer timarhane trlanıyor ve burada sıra tüphanelere kapanana - acımıyor. O ka- “ya bir devirde yaşıyorki an tag sete diye tutunan fikir sis - EN #adece belden aşağı da dola- | * Felsefeyi şimdiye kadar an- İş, Zührevi hastalıklar mütehassrs il pseden dünyada fikirden, “Me bahsetmek çok gülünçtür. Ray, ütebassısım? Dediğiniz za » hı” Ne közanıyorsan diye soru - , “ Maç Seviyorum dediğiniz za - Sadri Etem (Devamı $ inci saytılada ) e m ein tiz Dehri Efendi, haberin var lara Miki rağbeti celp için * Darvinizmin başladığı zan- | fikir a- ! tan ulaştıkları nahiyelere gö - | Muallim maaşlârına yapılan zamlar İlk mektep muallim maaşlarına yapılan zammın ikinci listesi de dün Ankaradan gelmiştir. Maarif müdürlüğü zam gören muallimle- İ rin isimlerini o bugün mekteplere | İ bildirecektir. | Zamlar eylül başından itibaren merti olacak ur. Bu hale göre ikinciliste ile muallimler üç aylık İ İ zammı bu sy sonunda alacaklar - dır. —— i Bir haftalık kız çocuğu bulundu Dün Teşvikiyede İhlamur s0 - kağımda bir haftalık bir kız çocu” ğu bulunmuştur. Çocuk Darülâcizeye gönderilmiş | bırakarın kim olduğunun araştı » | rılmasına başlanmıtır. Ek ilet Musakkafat tahririnde yapılan itirazlar Beyoğlu varidat (o mıntakasmı | teşkil eden Beyoğlu, Sarıyerkaza- İ larında müsakkafatın tabriri do - | layısiyle mükellefler tarafından İ vaki itirazların müdürlük merke - zinde teşekkül eden bir ve iki nu- maralı istinaf o komisyonlarınca tetkikine başlanmıştır. Bir numâ- İ i ralı komisyon cumartesi, pazar - tesi, çarşamba, iki numaralı ko - İ misyon pazar, salr, perşembe gün- İ leri toplanmakta ve verilen karar- lar günü gününe koridora liste ha- iinde asılmaktadır. | Hukuk tarihinde | Istanbulun rolü Dün üniversite profesörlerinden Mösyö Homig tarafından umuma bir konferans verilmiştir, Konfe- | ransım mevzuu “hukuk tarihinde İstanbulun rolü) idi. Profesörün | konferansı kalabalık bir dinleyici ! tarafından alâkayla takip edilmiş- | | tir, ekimi Yeni belediye zabıtası tali- mafnamesi ve ticaret şubeleri Belediye, ticaret odasına bir tez | Sanayi birliğinde “tirmek için kere ile belediye zabitası talimat- namesinden bir kaç nüsha gönder- miştir. o Bu tezkere ile, Ticaret o- dasının ve ticaret mahafilinin ye - İ ni talimatname hakkında müta - | lealarını 14 kânunuevvele kadar İ belediyeye bildirmeleri istenmek- tedir. Tezkere, istenen o tarihten iki İ gün sonra geldiği için ticaret ma - İ hafilinin mütaleası alınıp gönde - ! rilmiyecektir, DEHRİ . Adamın tabil güzellikleri arasnda eşeklere binerek tur yapmanın safası artık Tasarrul Haftası Tasarruf ve yerli mallar hafta - sının dün beşinci günüydü Sabah- leyin Vecihi Bey tayyaresiyle şe - hir üzerinde uçarak tasarrufa ait vecizeler ve bazı yerlere de hedi - | yeler atmıştır. Bu sene yerli mallar haftası Ra- | mazandan (bir kaç gün evveline rast geldiği için çarşı ve pazarlar- da Ramazan münasebetiyle yapı - lan alış verişler çoğalmıştır. / İlk | mekteplerde dün sabah gene kon feranslar verilmiştir. Yarın öğ * leden sonra hemen bütün ilk mek teplerde müsamereler verilecektir. Vitrin müsabakası bugündür toplanan : bir heyet vitrinleri tetkik ederek bi - rinci, ikinci ve üçüncü (gelenleri tesbit edecektir, Taksim bahçesi Taksim bahçesinin mukavele müddeti bu ay sonunda (bitiyor. Bir heyet tarafından tesisatın kıy» met; tesbit edilmektedir, Müstecir ile belediye arasındaki mukave - le mucibince bahçenin yanındaki l Eldorado gazinosu belediyeye pa- rasız terkedilecektir; Belediye di- | ğer tesisatı (o istimlâk edecek ve bahçeyi yeniden müzayedeye çı - karacaktır. yeğ Mısırdan seyyah getirtmek için Belediye, Mısırdan seyyah ge - bif Surette çalış- maktadır. £ İstanbulun muhtelif manzaralarna ait resimler büyül - | tülerek Mısıra (o gönderilecek ve | ber yere asılacaktır. Yaza doğru Mısırda bir de mümessillik ihdası düşünülmektedir. Yüksek tedrisat müdürü Yüksek tedrisat umum müdürü | Hâmil Bey Ankaradan gelmiştir . Hâmit Bey şehrimizde bir hafta kadar kalacaktır. EN Yurttaş! # Dördüncü ( tasarruf ve yerli malı haftasının bugün altıncı günüdür. Bugün haftamızın portakal günüdür. Bugün ve bu gece şanlı yur - dumuzun bu çok güzel meyva - sından çoluğunla çocuğunla ye ve misafirlerine de ikram et, M.İ.ve T.C. A LAMA A SA Gm AAA .... Yerliler ve ecnebiler için ! ri tırmak için kuşlar getirilecek kuşları adalar- | bugünün insanlarını oeibetmeğe kAN sel - ! bayramları tertip olunacakmış, , , | * yaşatmak için çeşmeler yapılacakmış ç4 iler almağa hazırla - | umumi eğlenceler, meselâ çiçek | hı Türk - Yunan hakem mahkemesinde Türk - Yunan muhtelit hâkem mahkemesinde 19 davaya bakıl - mış, hepsi başka güne bırakılmış - tır. Perşembe günü yeniden 15 dava - ya bakılacaktır. Bunlar arasında Tahidromos gazetesi o tarafından hükümetimiz o aleyhine (açılan 40000 liralık dava ile Yunan Milli bankasının İzmir şubesi tarafın - dan gene hükümetimiz aleyhine ! açılan beş bin İngiliz liralık taz - minat davaları da vardır. akşamki gazetelerden biri mahke me âzalarından bir heyetin Yu - nanistana gideceğini yazmışsa da bu haber doğru değildir. liğini Cevdet Kerim Bey On gün evvel Ankaraya giden Cümhuriyet Halk fırkası vilâyet Cevdet Kerim Cev- idare heyeti reisi Bey dün sabah dönmüştür. det Kerim Bey Ankarada umumi | merkezle temas, fırkaya ait bazı | işleri takip ve halletmiştir. Suadiyede bir imar birliği teşkil edildi İstanbulun en güzel yazlık yer lerinden biri olan Suadiyede elek trik, su, gaz, asfalt yol, plâj gis bi asri ihtiyaçların en mühimleri vardır. Suadiye bu itibarla bil - | hassa son senelerde yazın dikkati celbetmeğe (© başlamış, İstanbul halkının ençok rağbet ettiği. bir bir mıntaka olmuştur. Alâkanın bu şeddetli tezahürü- nü memnuniyetle gören halk fır- kası ocak heyeti (o her sene büyü mekte olan Suadiyeyi halka daha çok sevdirmek, ziyaretçilere fay dalı olmak için inşaata yardım et mek, kiracılara (azami teshilât göstermek, eczane, (mektep, posta gibi umumi ve sıhhi tesisa » tın yapılmasına çalışmak gibi fay dalı mesaide bulunmak üzere (Suadiye İmar Birliği) namiyle bir teşekkül vücude getirilmesine karar vermiş ve lâzım gelen ni - zamnameyi ihzar için ocak reisi | Vecdi Beyin riyasetinde İştampel Paşa; Hüseyin Behçet, Salim ve Muammer Beylerden bir beyet seçmiştir. Bu heyet on beş gün zarfında mesaisini bitir- dikten sonra birliğin resmi teşek- külü için lâzım gelen teşebbüsat- ta bulunacaktır. Memleket için hayırlı olan bu teşebbüsü memnu- niyetle kaydederiz. saa Sonra mdaların tahli çüzelliğini art- Dün | mürekkep | SUHBLILEK 'Okuyan kızlarımız ! — Üniversitede erkekten zi » İ yade kız var! Bu söz kulağıma o çalınınca şiddetle feminist olmama rağ - men duraladım: “Vay!.. dedim. Bu haberin doğruluğuna kanaat getirsem, sağa çark ederim. Fe ministim ama, üniversiteli kızla - rın üniversiteli erkeklerden fazla olmasına taraftar değilim, Hatta, İ yüksek mekteplerdeki kız kala - balığının, göze balarcasına artma sı bile, düşündürücü bir şeydir. | | | Üniversite mezunu beyler, bo- yunları bükük dolaşırlarken, üni versite mezunu hanımlar ne ya - pacaklar?. Erkek kardeşleri gibi iş arıyacaklar değil mi?. Evet, ariyacaklar ve maddi manevi, bin bir fedakârlıkla elde ettikleri diplomanm iş bulmakta büyük bir yardımı olmadığını görecek » lerdir. Genç kızları, © erkeklerin yaya kaldıkları “çalış, hayatını kazan,, yolunun kaldırımlarına bı rakmak doğru mudur? Hem kadın erkeğin eşidir, neden onu erkeğin İ rakibi yapıyoruz?. ; . . . İ o Kadının, içtimai vazifesi büyüktür. Kadın, hayatını kazam maktan ziyade, bu vazifesini ba- i şacmak için çalışmalıdır. Eski za» man insanları: “İyi kocanın karı- sı kurna başında belli olur,, der- lermiş. Bugün, bu söz kökünden değişmiştir. “İyi kadının kocasr işinin başında belli olur,, Kadın, ! kocasının hayattaki muvaffakı « yetini hazırlıyan o zanaatkârdir. Erkek ister memur, ister “esnaf, İ tacir, artist, diplomat, avukat, doktor, mühendis, muharrir ol » sun, muvaffakıyeti, karısının ona eş olabilme tarzına bağlıdır. Kadın, kocasının gayretini kı- rıp, çalışmasına engel olacak yer- İde, ona gayret verir, onu teşvik ederse; becerikliyse; ahbaplarına güler yüz göslerirse, görüşecekle- rini öyi intihap ederse, belki | can sıkıcı, fakat lüzumlu ziyaret» leri ihmal etmezse; kocasma ra « hat bir ev kurarsa, çocuklarını iyi yeliştirirse; yuvayı teşkilâtlandı « Tır, parayı tasarruf ederse bir ke- limeyle erkeğinin “karısı,, yani maddi ve manevi yardımcısı olur» sa, hayatta en büyük kazancı te - min etmış demektir. Kadının en büyük vazifesi bugün bence bu » dur. Böyle bir vazifenin yanında, evini, çocuklarını yüz üstü bıra - kıp, hayatını kazanmıya gitmesi faydasız kalır. Yuvayı yapan dişi kuştur. Kız / larımız evvelâ, yuva yapmasını öğrenmek için okumalıdırlar. Selâmi izzet | Deri Efendi — Bana kalırım bir yeyi me ada vaparlarınn halimi... Adaya gidip gelenler günün yarısını seyahat ile geçirdikçe, adarm güzelliğleden unutuyorlar; | sevki vapurda çekilen sıkmtı unutturdukga İ her şey beyhudedir.