17 Aralık 1933 Tarihli Milliyet Gazetesi Sayfa 1

17 Aralık 1933 tarihli Milliyet Gazetesi Sayfa 1

Yunanistanla ticaret müa- hedesi müzakerelerine dün başlandı. İtalya ile de y. kında müzakereler başlıyor.. FİYATI 5 KURUŞTUR 8 inci sene No. 2822 Sahip ve Başmuharri PAZAR Siirt Meb'usu MAHMUT | Mm mm nn ei vee İktisat vekili beş seneilk iktisadi proje — — e Vatan vazifesi Ve aklı selim Hükümet, Ergani bakır madeni de- miryolunun inşasma tahsis edilecek 0- lan ikramiyeli İstikrazın ikinci tertip tahvillerini piyasaya çikardı. Bir haf- ta evvel başlayan kayıt muamelesi ge- lecek ayın on birinci gününe kadar devam edecektir. Birinci tertip halk arasında büyük bir rağbet görmüştü. Bir haftalık kayıt muamelesi göster - miştir ki ikinci tertip te ayni lâzımdır. Çünkü Ergani-istikrazı, u * Mmumi menfaat ile şahsi menfi lif eden bir mussseledir. Ergani m takası Ziraat itibarile en münbit toprağı - dır. Sonra yer altında saklı mühim bir servet vardır. Yapılan tahlillere göre, Ergani bakır madeninde yüzde on beşten yüzde on sekiz nisbetine kadar cevher vardır. Gerek yer üstü, gerek yer altı bu derece zengin olan bu vatan toprağından istifade edile- miyor. Çünkü nakil vasıtası yoktur, Hükümet, Erganiyi denize bağla - mak maksadiledir ki bu istikraz ya- pıyor. Demiryolu dünyanm en ucuz hakil vasıtasıdır. Yapılan hesaplar gös termiştir ki demiryolu nakil masrafı- nı yirmide bire indiriyor. Binaenaleyh eğer Ergani mmntakası demiryolu ile denize bağlanacak olursa, şimdiye i için ticari bir de etmiyen bakır, memle « mühim bir servet teşkil ede- Ergani şimendiferinin inşası mem - leket namına yalnız bu noktadan fay dalı olmakla kalmıyor. Cehup hudut- larımızın müdafaası bakımından da ehemmiyetli bir demiryolu olacaktır. Binaenaleyh (vatan müdafaası için bu hat büyük kıymeti haiz olacaktır. Bundan maada inşa edilen her de- Miryolunun, memleket idari hayatı noktasından büyük ehemmiyeti var & dır. Bütün memleketi şamil yekne « hak bir idare cümhuriyet rejiminin ideallerinden biridir. Memleket o ka- 'dar geniş ve şehirler arasındaki me- #afeler o kadar uzaktır ki bazan bu yeknesaklık temin edilemiyor. Şehir- leri biribrine bağlamak noktasından şimendiferlerin büyük rolü yardır. Bu bağlanışın da manen kıymet ve €- Tahvillerin piyasaya Tasarruf haf- tası çıkarılması iyi bir tesadüf eseri oldu. Tasarruf demek para sarfetme- mek değildir. Bu mânada Tasarruf €emiyet için faydalı değil, bilâkis rarlıdır. Tasarruf, sermaye biriktir « mek ve bu sermayeyi verimli işlerde kullanmaktır. Ergani bakır madenin- dan daha verimli bir teşebbüs te ta - savvur bile edilemez. za- Ancak Ergani demiryolu şimendi - feri istikrazı yalnız memleket namı « na değil, şahsi menfaat namına da çok cazip bir plâsmandır. Herhângi bir plâsmanda aranan şartlar nedir?) 1 — Evvelâ sağlamlık. 2 — Ikinci derecede verimli olmasi, Ergani isikrazı bu şartları haiz - dir. Sağlamdır; çünkü borçlanan Cümhuriyet hülâmetidir. Cümhuriyet marsa, kendi öz borcunu ödemek hususunda ne derece titiz davranacağı anlaşılır. Esasen bu, bir başlangıçtır. Devlet bü krazlarla ehemmiyetli te « #ebbüslere girişmek tasavvurundadır. Bu teşebbüsleri başarabilmek hususunda dır. Cümhuriyet noktada büyük hassasiyet g: malüm bir keyfiyettir. Verimli olma man için yüzde beş faiz normaldir. Bundan maada tahvillerin ikramiye- leri de vardır. Binaenaleyh sâylerini İradesile zengin olmaları asla muh- temel olmayanlar için ansızın servet sa- bibi olmak ihtimali de tahvil ile be- Yaber satın alınmış oluyor. Bu da Er. gani istikraz için ayrı bir cazihedir. Memleket menfastti ile şahsi men - faati telif eden bu istikraz tahvilleri: hi Türk tasarruf erbabınm satın al Maları, bir vatan vazifesi olduğu ka- dar da aklı selimin icabıdır. Almet ŞÜKRÜ —— ANKARA, 16 (Telefonla) — İcra Vekilleri heyeti bu sabah top- lanmıştır. Saat ondan on üç buçu- ön kadar devam eden bu içtimada iktisadi programın müzakeresine başlanmış ve bu münasebetle İktı- sat Vekili Mahmut Celâl Beyin pro je üzerinde ver izahat dinlen - miştir. İçtimaların birkaç gün sıra ile devam etmesi mükarrerdir. Maliye Vekilinin izahatı Maliye Vekili Mustafa Abdülha- lik Bey öğleden sonra Millet Mec- lisine gelerek Bütçe encümenine al tı aylık varidat yekünlarma istina- den mali vaziyet etrafında encü » LOKAL ALAKA Adliye daireleri- nin muhtelif bina- lara yerleşmesi me- selesi tamamlan « mış gibidir. Maama fih bir çok binalar da müşkülâtla iş gö rülebilmektedir Me selü Sultanahmette ki Taşmektep bina- 8 ceza mahkemele rini istiap etmemiş. tir. Orta kattaki i- güncü ceza mahke- meleri işgal etmiş- tir. Üst katta iki 0- da kalmıştır. Bunlardan bir od: rinci ceza, diğer odayı “il mahkemeleri işgal etmişlerdir. Bir o- dada hem mahkeme heyeti, hem mu- hakeme, hem de mahkeme kalemi bu lanmaktadır. Bu vaziyette muhakeme ösnasmda bir müzakere icap ederse lem memurları da dışarı çıkarılmak” ta, heyet salonda yalnız bırakılmak. tadır, Bittabi muhakeme deva: esnada muhakemenin sükünetini mu- hafaza için kalem de gayri faal kal makta, bittal halin devam etmiyece: rinci ceza mahkemeleri salon bulunacağı ümit edilmektedir. Sonra dairelerde mobilye cihetinden de müşkülât çekilmekte, levazımı mehma miş olmakla beraber masa, koltuk, sandalye ve saire levazım nok - sandır., Taşmektebin altı levazım da- iresi itihaz edilmiştir. Buraya yeni a- lınan kırtasiye depo edilmektedir. Ma amafik bu kırtasiye bittabi bu süret- le rutubetten müteessir olmaktadır. Müddeiumumilik icra daireleri için i- ki yeni kasa satın almıştır. Yanan ceza mahkemeleri dosyala rm tesisi için karakollarda başla - yan faaliyetin hafta sonuna kadar ik mal ve ilk tahkikat yapılarak cumar- tesi gününden itibaren de eski dava- larm rüyetine başlanması için gayret tarfedilmektedir. Yangın yerinde haf tır. Mütehassıs hafriyattan evvel ba » 21 tehlikeli kısımların hedmedilmesi- maznunlarla beraber samiin ve ka - | tiği | Celâl Bey, İsmet Paşa Hz. Abdülhalik Bey men azalarını tenvir edici izahat vermiştir. - Memnuniyetle karşıla > nan bu izahatında Abdülhalik Bey altı aylık varidat üzerine malümat vererek 933 varidat bütçesinde tah min edilen rakamlara nazaran altı ay zarfında eksiklik ve fazlalık gös teren varidat kalemlerine dair ge niş izahat vermiştir. Bu izahata na zaran altı aylık tahsilât yekünun da muhammenata nisbetle 3 mil. yen 800 bin lira noksanlık vardır ve bu noksanlık gümrüklerde, in hisarlarda ve hayvanlar vergisinde göze çarpmaktadır. Ancak 932 46 nesi ikinci teşrin'ayındaki gümrük BAKLA YARAK ASANSOR AAA KAVALA AA IAEA AKASYA KAAN A EKA KA AAA Adliye daireleri hemen kâmilen yerleşmiş gibidir Baronun seçtiği dört heyet dosyaların yeniden tesisine dâir raporları hazırladı Ahmet Esat Bey ne lüzum görmüş ve hangi kısımların şekilde yıka tenbit ederek yete bildirmiştir. Vilâyet yıktır - ma işini ikmal eder etmez hafriyata başlanacaktır. Tehlikeli yerler yıktı - rılmadan hafriyat yapılamıyacaktır. Dosyalar yeniden nasıl tesis edilecek? Baro heyeti umumiyesinde, Adli - ye yangınında yanan dava ve icra dosyalarının yeniden ne suretle tesis edilmesi muvafık olacağını görüşüp tesbit etmek üzere seçilen dört ko - misyon, müzakeratını bitirmiş ve ra - porlarını hazırlamıştır. Bu raporlar, perşembe günü ve dün baro reisi Ha: lil Hilmi Beyin Galatada Unyon ha- lan umumi içimada görüşülmüştür. Bugün de Ticaret odasında hukuk ve ticaret hâkimlerile baroca seçilen dört komisyon namına birer avukat - tan mürekkep olmak üzere bir içtima yapılacaktır; Bu. toplantıda misyonunun adliyece dosyaları yeni- den tenis için hazırlanan proje üzerin de görüşülecektir. Projeler arasında mülabakat imkân: hâsıl olursa iki ta rafın projeleri telif ve bir proje ha - linde Adliye vekâletine takdim edi- lecektir. Aksi takdirde, projeler ayrı | ayrı vekâlete gönderilecektir. Ticaret komisyonunun raporu Baroca seçilen ticaret komisyonu ken iyaret eden bir muharriri komisyon mukarreratı beyanatta bulunmuştur (Devamı 4 üncü sahifede) bl hakkında vekillere izahat verdi Maliye vekili de mali vaziyeti encümende anlattı Mali sene başlangıcına kadar tahmin edilen varidatın nihayet 4 milyon lira noksan olacağı kanaati var atına nisbetle 933 senesi ikin- €i teşrinindeki gümrük varidatı 1 milyon lira bir fazlalık göstermek- tedir. Yeni tedbirler Gümrüklerde alınmış ve alma cak yeni tedbirleri ye müamele vergi alt ay zarfında artması ih - timalinin derpiş edildiğinin de Mi; Jiye Vekili encümende ifade etmiş- &r. Netekim bugünlerde neşredile- cek olan gümrüklerdeki mütera - kim eşyaya dair kararname ile yal zuz bu tedbir sayesinde bir milyon liradan fazla gümrük resmi ve mu amöle vergisi tahsil olunacağı ümit — edilmektedir. Bu vaziyet karşısın. ŞE da ikinci altı ayda tahsilâtm bir $ mikdar artacağı ve yeni mali sene EE başlangıcına kadar 933 bötçesile tahmin edilen varidatın nihayet milyonluk (bir noksan arzedeceği E kanaati vardır. Bu açığın da mas raflârı kısmak suretile almacak ba 7 idari tedbirlerle kapatılması dü şünülmektedir. Şubata kadar tah- silât vaziyeti biraz tavazzuh edece Zindeh 8 aylık tahsilâta istinaden hasırlanacak olan 1934 bütçe pro- jesi herhalde bazı yeni kararları is tilzani ettireceğe benziyor. ahi ET Yunanistanla Ticari müzakere Dün bâşladı. İtalya ilede bir muahede yapılacak ANKARA, 16 (A.A.) — Hüküme- timizle Yunan hükümeti arasında bir & caret muahedesi akti için müzakerata memur Yunan Hariciye nezareti muka- velât dairesi müdürü Hacı Vasilyunun riyatetindeki Yunan heyeti ile Harici- ye vekâleti kâti fat Beyin reisliği altındaki iktisat ve- kâleti ticaret umum müdürü Naki ve beynelmilel iktisadi ve ticari mukave- leleri tetkil dairesi müdürü Avni ve kontenjan dairesi müdürü Mümtaz Bey lerden mürekkep heyeti murahhastmız arasmda ticaret muahedesi müzskeratına bugün başlanmıştır. Dostane bir hava içinde geçecek © Jan bu müzakeratın bir hafta kadar sür- mesi ve bu müddetin hitamında muahe- denin parafe edilmesi muhtemeldir. Bu takdirde Numan Rifat Beyin ri- yasetindeki heyeti murahhasamız İtak ya ile bir ticaret muahedesi akti için mü zakeratta bulunmak üzere ağlebi ihti- mal önümüzdeki'cuma günü şehrimizden hareket edecektir . ilyas İstanbulda — gün kak tan sonra Bern yolu ile İtalya; e yaya gir Fransız Hariciye Nazırı Moskovaya Davet edildi ri M. Paul Boncowr PARIS, 16 (A.A.) — "Echo de Pa- vis,, gazetesi, Sovyet hülkümetinin M. Devamı 4 üncü sahifede) 17 /KÂNUNUEVVEL 159 Almanya on senelik siyasi mütarekeye mukabil tayyare tank ve ordunun: 300,000 e çıkarılmasını isteyor.. Tel: 4 Müdür: 24318, Yam işleri müdürü. 24318. İdare ve Matbanı 24510 “Ankarada yapılan tasarruf mitingi Vitrin müsabakası bugün Vecihi B. dün tayyaresi ile şehre tasar- ruf vecizeleri yazılı kâğıtlar attı Hi Tasarruf ve Iktisat Cemiyetinin her sene büyük bir alâka ile takip edilen vitrin müsabakası yapılacaktır. Vitrin müsabakasında yerli mallari- le tertip edilmiş en güzel vitrinleri se- çecek olan heyet azası bügüne kadar şehrin muhtelif semtlerini gezerek en güzel vitrin hakkında şahsen etüt yap- mışlardır. Bugün jüri saat 16 da Sanayi Mü- dürlüğünde toplanacak ve oradan oto- mobillerle hareket ederek şehrin muh- telif semtlerini gezecekler , en güzel vitrini seçeceklerdir. Bu sene biri İstanbul, diğeri Beyoğlu ve birer tane de Kadıköy ve Hasköy de olmak üzere dört semtte güzel vit rin seçilecektir. reçmik tayyare ile muhtelif zamanlarda şehri üzerinde uçarak şehrin hemen her rafma Milli Tasarruf ve İktısat Cemi. yetinin vecizeli nt atmişter. Bag lar meyanında tayyareden bazı hediye ler de atılmıştır. Tasarruf haftasının İstanbulda bu sene daha çok hissedilir tarafları var- dır. Bilhassa bir çok gazino ve kahve- lerde çay ve kahve yerine incir ve ü- züm verilmesi bu harrket- rvlletin ver. (Devamı 4 üncü sahifede) Yerli mallarından bir vitrin Tasarruf haftasının bugün en faal günlerinden biri olacaktır. Bugün Mil GUNUN HADİSELERİ : (0) Jüstinyenin kanunu hakkında üni- versitede konferans, (2) — Sütçüler ce miyeti intihabı yapılıyor, (3-4) — Ankara da at'ı avcılar ve çam takma, (5) — Te vfik Rüştü B. in kerimesi şerefine Baş- vekilin verdiği çayda, (6) Şehremininde yıkılan yer. —Yazıları iç sahifelerde— ENER YENİ TEFRİKALARIMIZ is z z Yazan: İSKENDER FAHREDDİN Bugün 6 ncı sahifede.. Midilli'nin Karadenizdeki akınları Yarın 2 nci sahifede. ij A