18 Aralık 1933 Tarihli Milliyet Gazetesi Sayfa 1

18 Aralık 1933 tarihli Milliyet Gazetesi Sayfa 1

Müfettişler tarafından ya- pılan tetkikat orta mektep ve Hiselerde bazı tedbirler alın- masını icap ettiriyor. Ee mama mam m FİYATI 5 KURUŞTUR 8 inci sene No. 2823 Sahip ve Başmuharriri: PAZARTESİ Siirt Meb'usu MAHMUT 18 KÂNUNUEVVEL 1933 Sovyet Rusya ilelran ara- sında ticari meselelere dair yeni bir itilâf yapıldı, mek- tuplar teati edildi. Tel: ( He Mekani seni Milli iktısat Yolunda ANKARA, 17 (Telefonla - Baş- yol Yasette olsun, ıktısadiyalta ol- sun çalıştığı (O buhranlara karşı yalnız müdafaa vaziyetinde kalmı- yor, faydalı ve müsbet gördüğü an larda aktif vaziyete geçiyor. Bü tün bu faaliyet ve kararlarda bi rinci derecede hâkim olan şey he - Saptır, şuurdur. Muhakkak ki devletimizin ge * rek dahilde, gerek hariçte kazan - dığı şeref ve itibarı her şeyden ev- vel politikamızdaki emniyet ve is- tikrara medyunuz. Memleketimizin ticari ve iktısadi sahalarındaki her teşebbüsünde eminyet vardır, is - tikrar vardır. Bu kanaati dahilde ve hariçte yaymak ve umumileştir- mek ne kadar mühim ve milli bir Vazife ise sözle olsun, yazı ile olsun in bağlandığı bu kanaati sar sacak hareketlerde bulunmak mem leket aleyhine o kadar büyük bir fenalıktır. Bu bakımdan devletin ve hükümetin hususi Omües- seseler, şahsi teşebbüsler ve umu- miyetle milli tasarruflarla vücut bulan faaliyetler hakkında menfi hiç bir noktai nazarı olmadığı hal de vaziyeti başka türlü göstermek yine memleket hesabına tasavvur edilmiyecek kadar zararlı bir şey oluyor. Bir taraftan vatandaşları Milli tasarruf ve iktisat vazifesine davet ederken öbür taraftan milli tasarruflardan doğan teşebbüsler aleyhine yürümek olur mu? Biz düne kadar (tasarruf) u şu mana- da alıyorduk: “Dişimizden, tırnağı muzdan arttırdığımız paraları çıkın halinde sandıklarda, toprak altla « rmda saklamak” bugünün vazifesi çıkımlardaki bu paraları verimli iş- İere vermektir. Halkımızı buna alış tırmağa mecburuz. Bu verimli iş - ler arasında bakır istikrazına işti- raki en başta görüyoruz. Devletin dahili istikraza verdiği ehemmi- yeti, her kese telkin ettiği emniyeti bepimiz gördük. Cümhuriyet ida- resinin kendi taahhütlerini ne ka - 'dar sıkı bir sadakat ve dikkatle tuttuğunu bilmiyen kalmadı. Onun için bu işe paralarını yatıranlar ya rmlarımdan emin olarak neticeyi bekleyebilirler. İşin bir de talih cephesi vardır. Bu dünyada talih ve tesadüfün tesirlerini unutmak olmaz. İkramiyeli istikrazın bu ba- kımdan da ehemmiyeti çoktur. Hal buki Ergani bakır istikrazma işti- rakin fayda ve hattâ lüzumunu yalnız şahsi menfaat cephesinden tetkik etmek doğru değildir. O - nun bir de milli tarafı vardır. İki sene sonra işlemeğe başlayacak o- lan bu milli servet kaynağınm memleket hayatında yapcağı feyiz- İli tesiri de hesaplamak lâzımdır. 'Tam randmanı ile çalıştığı halde i hariçten bir milyon adar memlekete dö - viz celbedebilir. M: dırılacak bu döviz leketin hayat ve maişet sahasmda nisbi bir genişlik hâsıl olması ta - bildir. Söz söylerken, yazarken, karardan teşebbüse geçerken ha - reket ve faliyetlerimizin hudut ve şümulünü iyi hesaplamalıyız. Siirt Mebusu MAHMUT Beş senelik Program Fevzi Pş. Hz. de heyeti ekile içtimaına iştirak etti ANKARA, 17 (Telefonla) — İcra Vekilleri Hâyeti bu sabah tek rar toplanarak iktisadi programın müzakeresine devam etmiştir. Bu sabahki içtimaa Büyük Erkânı Harbiye Reisi Müşir Fevzi Paşa Hazretleri de iştirak etti, Gümrük kanununda yeni tadilât yapılıyor Antrepolara giren her nevi eşya.. Beyannamesi verildiği günkü değil, çıktığı gün cari olan gümrük tarifesine tabi olacaktır Rana Bey ANKARA, 17 (Telefonla) — Hükü- | met gümrük kanununun muaddej 36mci maddesini tadile karar vermiş ve bu mak satla Meclise bir kanun lâyihası sevket miştir. Bu lâyiha hükümlerine göre an- trepo ve ambarlara giren her nevi eşya oralardan çıktığı zaman cari olan usı ve rüsuma tâbi olacaktır. Muamelesi antrepo ve ambarların haricinde yapı'an eşya ni hükümlere bağlı buluna- j caktır, Bu kanunun hükmü gümrükler - de bulunan ve henüz resmi verilmemiş olan eşyaya da şamil olacak ve neşri ta- rihinden muteber olacaktır. Bu tadilden maksat gümrük kanununun muaddel 36 cı maddesinin talbikinda kontenjan ve takas yüzünden hâsıl o'an tereddütleri izaledir. Zira kanunda tescil tarihi esas ittihaz edilmiş olduğu halde beyanname sini verip tescilini yaptıran bir kimse - Bin kontenjan tatbikatı yüzünden ifraz suretile verdiği müteakıp beyannamele - rin muamelesinde asıl beyannamenin tes Gil tarihine mi yoksa müfrez beyanna - menin tescil tarihine mi itibar edilmesi lâzım geleceği şeklinde iki türlü kanaat te bulunulmaktadır. Bu iki şekilde herhangisinin tatbiki”. hakkımda gerek tatbikı ve gerek mali ve- ya iktisadi mahzurlar doğacağı anlaşıl - dığından kanunun bu maddesine yeni bir şekil vörmek lüzumu hâsıl olmuştar. Lâyiha encümenlerden geçrek yakın- da meclisi umumi heyetinde müzakere edilecektir. Kabu'ü halinde elde edilecek faydalar şöyle izah olunmaktadır: 1 — Memleketin sanayiini himayeye yeni tarife değişikliklerini kon- solitesi olnayan eşyalar için derakap ic- ra edebilmek gibi iktısadi faydalar. Ma- lümdur ki hükümet yüksek tarifeyi bu nevi eşyalar için martta tatbik etniek kararındadır. 2 — Varidat noktasından mali fay» dalar, Sinema ve tiyatrolar saat 23temi kapatılacak? İstanbulun hususi vaziyetine göre bu kararın tatbik: müşkül olabilecektir Vekâlet 23 yerine hiç olmazsa 23,5 uğu tercih etme- lidir; gece seanslarının bugünkü saatlerinden daha evvel başlâmaları çok müşkül olacak Dahiliye Vekâ- leti sinema ve ti- yatroların geceleri saat 23 te (11 de) Lapatılması ve o- yanların © saate kadar bitmesi lâ- zım geldiği hak- kında karar ver- miş ve bu karar vilâyci Sildiril- miştir, Kararı, vilâyet te belediyeye bil dirmiştir. Bu kararın sine- ma ve tiyatrolarca tatbiki için oyunla” rinden evvel başlar ması lâzım gel- mektedir. Barları da go- celeri . saat ikide kapaninası içi rar veril bir akşam gazetesi yazmışsa da bu hu- susta bir. tebligat gelmemiştir. Esasen bar, birahane, kahve ve em- #alinin geceleri açık (— İ'unacakları saatler belediye kanunu mucibince belediyeler tarafından tespit © edilir. Şehrimizdeki bu gibi mahallerin ge- celeri açık bulunacakları saatler de 6 suretle tespit edilmiş bulunmakta- (Devamı $ inci sahifede) Başvekilin İ Seyahati | İsmet Paşanın seyahat günleri yakınlaşıyor Aldığımız malümata nazaran Başvekil İsmet Paşa Hazretleri res fakatlerinde İktisat Vekili Celâl Bey bulunduğu halde yakımda mü- karrer olah iktisadi tetkik seyaha- İN) tine çıkacaldardır. Bu seyahatin İ| beş senelik iktisadi programın tat- bikatile alâkadar olduğu söylen - mektedir. Başvekil Paşa Hazretle - İİ rinin ağlebi ihtimal Karadeniz ik- İİ uzanacaktır. İsmet Paşa Ha: ri şehrimizde geçen defa yaptıkla- İl rı tetkik seyahatinde görmeğe im- /l | kân bulamadıkları fabrikaları ge- | zeceklerdir. Takarrür ettiğine gö - re bu fabrikalar meyanında Bey - koz deri, Anndolu Hisarı keten ve kendir mamulâtı fabrikalarile He- İ Teke mensucat fabrikası da vardır. Altı Sİ Varidat yekünu Hasan Fehmi Bey ANKARA. 17 (Telefonla) — Geçen 932 senesi Haziran, Temmuz, Ağustos, Eylül, Teşrinievvel ve Teşrinisani niha- yetine kadar tahmin edilmiş varidat ye- künu ile bu senenin ayni ayına ait vari- (Devamı * $ inci sahifede) Adaya yarım saatte Gidecek miyiz? Akay yeni vapurlar için ne düşünüyor? Devlet Denizyolları, Akay, Fabrika ve Havuzlar idarelerinin yeni bütçe- leri 1 künunusani- den itibaren tatbi- ka başlanacaktır. Bütçelerin tatbiki hazırlıklarına baş- lanmıştir. Devlet Denizyol- ları idaresi teşkilâ- Vapurculuk irketinin teşekkü- İli dolaymile bazı değişiklikler yapı- yeni sene zarfında ye ni vapurlar alacak, Yalovada asri bir otel inşa ettirecektir. İdarede teşek- kül eden komisyon, yeni almacak va- purların haiz olmaları lâzımgelen ev- safı kararlaştırmıştır. Raporun ikin- ci kısmı da vekâlete gönderilmek üze- redir. Raporun vekâletçe tasvibini mütcakıp ya bir veyahut iki vapur mü bayaa edilecektir. Alımacak vapurla» rm yarım saatte Büyükadadan köprü- ye geleceği yolunda verilen haberlere izam edilmiş nazarile bakılmaktadır. Yeni vapuı ü daya mıyacaktır. Bu süratin temini fedilecek kömür miktarından maada (Devamı 5 inci sahifede) Tasarruf ve yerli malı haftasının büz gün son günüdür. Bugüne tehir edilen vitrin müsabakası da bu © akşam yapıla caktır. Ekseri vitrinlerde ziya tertibatı olduğu için ticarethane'er jürinin intiha- bı gece yapmasını istemişler ve bu talep beyetçe kabul edilmiştir. İstanbul, Beyoğlu, Kadıköy ve Üsküdar- daki vitrinleri gezecek ve yarm karar i- lan edilecektir. Bu sene, şehirde, yüz yir mi kadar ticarethane vitrin müsabakası- na girmektedir. Geçen cuma günü havanın müsait ol- mamasmdan dolayı tehir edilen rek'âm geçişi de, hava müsait olduğu takdirde, İ bugün yapılacaktır. Reklim geçişi Beya- zıttan başlıyarak Taksime kadar devam edecektir. Muhtelif müesseseler kamyon- larda kendi mamulât ve o masnuatlarını | canlandırır şekilde rek'âm yapacaklardır. Bu otomobili kafilenin önünde (şehir | bandosu bulunacaktır. Tasarruf haftası münasebetile ilkmek- teplerde tertip olunan tahrir müsabakası kâğıtları da bugün toplanacaktır. Bu mü- sabakada en ziyade muvaffak olan talebo- ye yerli malından hediyeler verilecektir. Bugün bankalardaki tasarruf hesapla- 120 vitrin müsabakada! Netice bu gece ilân edilecek, hafta- nın son günündeyiz! Hava müsait olursa reklâm geçişi de bugün yapıla- caktır; ilkmekteplerdeki müsabakalar rı için çekilecek kumbara piyangosuna iştirak için de son gündür. Dün akşam radyoda — Rühsar Nazmi Nuri Hanım tarafından da bir konfe rans verilmiştir. Tedbirler hazırlanıyor! Hazırlanan projeler üzerindeki tetkikler: epeyce ilerledi Harbiye mektebi binasının Adliyeye tahsisi düşünülmemiştir bee Adliye binasmın yanması üzerine muhtelif binalara yerleştirilerek fnali- yete başlıyan adli dairelerin bir araya toplanması işi henüz kab'i bir karara Taptedilmemiştir. Adliyenin yerleştirilmesi için yeni postahane binası tekarrür etmiş gibidir. edileceğini yazmıştır. Fakat bu haber kat'iyen asılsızdır ve bu ihtimal ha- tıra bile getirilmemiştir. Çünkü adi dairesinin merkezi bir yerde olması çap etmektedir. Harbiye mektebi İstanbulun en sapa bir semtindedir. Uzak bir yerde bina aranacak olduk- tan sonra halen Harbiye mektebi tara- fından işgal edilmekte olan bu bina- başka İstanbul cihetinde metrük bir çok binalar vardır. Bu meyanda Şehremininde tütün deposu ittihaz e- dilmiş olan paviyonlarla Kız muallim getirilebilir. Ve bu hazıma, Harbiye mek tebinden çok daha elverişlidir. Kız muallim mektebi, yatı mektebi olduğu için, Tıp Fakültesinin boşalttığı Hay- darpaşadaki nakli de kabildir. Manmafi i tahsisi işi ise lâf olsun diye gazeteye yazılmış olmaktan ibaret ve sadece muharririnden menkul bir rivayettir. Yeni postahane binası Yeni postahane binasının adliyeye tahsisi esas itibarile tekrrür etmiştir. Fakat elyevm, Ankarada, bu işin te- ferrüatı üzerinde görüşülmektedir. Turnan Bey Posta ve telgraf Umum Mü: pislik Uomencam GAnçiyo AMME taraftardır. Fakat kısmen adliyeye nun sebebi, postahanenin, sükünetle çalışmak mecburiyetinde / olmasıdır. Halbuki adliye dairesine binlerce kişi girip çıkacak, bu arada posta dairelerinin. de süküneti ihlâl e- dilecekti Diğer taraftan Telsiz Te- tüdyoda neş- riyat için Osmaniye istasyonuna ka tirilmiştir. Adliye dairesi bu tesisatın bozulmasmı muvafık görmemiş ve Tel siz Telefon Şirketinin kendi işgal et- (Devamı $ inci sahifede) Eczacı Mektebi Talebe Cemiyeti senelik kongresi dün akşam saüt 17 de Halkevi konferans salonunda toplanmıştır. Dünkü kongre epey- ce hararetli olmuş, bir senelik faaliyet raporu tetkik ve kabul edildik. ten sonra yeni idare heyeti seçilmiştir.