17 Aralık 1933 Tarihli Milliyet Gazetesi Sayfa 6

17 Aralık 1933 tarihli Milliyet Gazetesi Sayfa 6

p Tayyare lâstiği tabir olunan ve yalnız GOODYEAR (Gudyir) fabrikası tarafından imal olunan AİRWHEEL (Ervil) lâstikleri tenezzüh arabalarında sarsıntıyı tamamile kaldırmıştır. Bu yeni İâstikler yolun intizamsızlıklarına intibak ederek sarsıntıyı meh'eder ve otomobilin tavlanmış çelik kısımları kırılmak istidadından kurtulur. Bu lâstikler yolcuya otomobilde olduğunu unutturduğu gibi otomobilin ömrünü nisbetsiz bir surette tezyit eder, Her yerde GOODYEAR (Gudyir) acentalarını sorup arayınız. Merkez acântası: Beyoğlu'nda Taksim bahçesi karşısında TATKO ŞİRKETİ AIRWHEEL TYRES (10928) Nafia Vekâletinden: 16, .18-12-933 tarihle rinde münakasası icra kılma- cak olan (150,000) kayın normal ve (1716) adet kayın makas traverslerinden (100 ,000) kayın normal ve (1170) adet makas traversine ait m ünakasa müddetleri görülen İüzum üzerine 25-12-933 ta rihine müsadif pazartesi günü saat 14 ve (50,000) kaym normal ve (546) adet kayın makas traversine ait müna kasada 25-12-933 tarihinde sat 15,30 a kadar uzatılmıştır. Şartnamenin teklife ait maddeleri tadil ve teklif mektubu şekli tertip edilmiş olduğundan bu husustaki nü- munelerin alâkadaranca Anka ra'da Nafia Vekâleti Leva- zım Dairesinden ve Hayd arpaşa'da Liman işleri Müdür- Tüğünden almaları . (6911) | EVKAF MUDİRİYETİ İLANLARI | Sayim ocağı vakıf çiftlik arazisinden Rami civarmda 25 dönüm tarla “3 - sene” müddetle arttırmaya çıkarılmıştır. İha lesi 25-12.933 pazartesi günü saat 15 tedir. Talip olanların İstanbul Evkaf Müdiriyetinde Varidat kalemine müracaat ey İkramiyeli"/,5faizli Ergani istikrazının “B,,tertibineaitilân Maliye Vekâletinden: 14-1-1933 tarih ve 2094 numaralı kanun mucibince ha sılı Fevzipaşa Diyarıbekir demir yolunun şefkatli istasyo- nundan sonra olan kısmının inşasına tahsis edilmek üzere yapılacak 12.000.000 — liralık istikrazının 4.000.000 — Kiralık ikinci kısmı teşkil eden B. tertibinin kayıt muame- lesine 9 Kânunuevvel 1933 de başlanılacak ve 11-1-934 akşa- mı bitecektir. 1 — Bu istikrazm B. tertibi de beheri yirmişer liralık i- tibari kıymette hamiline muharrer tahvillerle yapılacaktır. 2 — B. tertibinin tahvilleri birden 200.000 ne kadar o- lan numaraları taşıyacaktır. 3 — Buitibarla tam tahvil (60) lira itibari kıymetinde olduğundan her tertibe ait yirmi liralık tahvil Otam tahvilin üçte birini temsil eder ve ikramiyelere de o nisbette iştirâk hakkını verir, 4 — Butistikrazm A. tertibi hamillerinin sahibi bulun dukları tahvillerinin B. tertibine iştirâklarnı temin edebil- mek üzere 9 Kânunuevvel 1933 de n13 Kânunuevvel (1933 tarihine kadar ki ilk beş günlük müddet bu kabil iştirâk talep lerine tahsis olunmuştur. N Bu müddet zarfında A. tertibi hamilleri tahvillerini, evvelce tahvil aldıkları bankalara ibraz ile aynı numaralı tah vilin B. tertibi tahvilini talep edebileceklerdir . 14 Kânunuevvel 1933 tarihinden itibaren satışlar umuma serbestçe yapılacaktır. 5 — Bu defa kayıt muamelesine başlanılan B. tertibine ait tahvilleri nihraç fiatı ilk kuponun tam olarak tediyesini te minen, 19,70 lira olarak tesbit edilmiştir. Yani yirmi liralık bir tahvil bu müddet zarfında on dokuz lira yetmiş kuruşa sa- | tılacaktır. 6 — İstikrazın faizi 9ç 5 dir. Bunun için her tehvil bir lira kıymetinde yirmi kuponu taşıyacaktır. 7 — Faizden başka senede iki defa 16 — Nisan — ve 16 Teştinlevvel tarihlerinde eyapılacak keşidelerde kazanan numaralara aşağıda yazılı ikramiyeler tevzi olunur. Türk Lirası Yekün Adet Beheri Türk Lirası İs 30.000 30.000 As 15.000 15.0000 3, 3.000 9.000 â.. 909 5.454 289 ii 120 34.680 300 94.134 Yukarda yazılı mıktarlar tam tahvil üzerinden hesap ve tesbit edilmiş olup numarasına ikramiye isabet edecek ter- tiplerden her birine üçte biri tevzi edilecektir. Altı ayda bir yapılacak keşideler neticesinde tevzi (o €- dilecek işbu ikramiye mıktarlırının ne suretle hesap ve tes- bit edilmiş olduğu ayrıca Broşür halinde yapılan neşriyatla i- zah edilmiştir. Bu Broşürlerin kayıt muamelesini yapan ban- kalardan talep edilmesi. 8 — Faiz ve ikramiyeler bu istikrazın temamen itfa- sma kadar her türlü resim ve vergilerden muaftır. 9 — Bulistikraz tahvilleri resmi devair ve müesseseler ce hususi idare ve belediyelerce yapılacak müzayede, münaka sa ve mükavelelerde teminat olarak itibari kıymetleri üzerin- den başabaş kabul edilir. Bundan başka hazinece satılmış ve satılacak olan Milli Emlâk bedellerinin ödenmesinde de ba- şa baş alınır. Fabrikaları Il tenzilât bugün, bir yarın kaldı Fırsatı kaçırmayınız! Her ne isterseniz bulursunuz Bir NM eN Sumer Bank Yerli Mallar Pazarı Istanbul: Bahçekapı caddesi Beyoğlu: İstiklâl caddesi ga ineelecektir. Fazla olarak iyi trıkasunun daimi ve mücssir de zahmetsiz ve yorucu rejim: bütün fazla semizliği izale edecektir. * Bunu, mağazamıza gelip tecrübe edi- niz. Veya karnınızın kulurunu ve mecmu irtifanı bildirerek #dresinize göndertinizi Fiat : | Ankara: Çocuk Sarayı caddesi Samsun: Bankalar caddesi bu karın şişginiiğini izale ediniz. Hafif LİNA senlürünü giyinin Vücudünüzde mevcudiyetini bile hisset çi (7. lira - Siyah 20. lira Yainız, Beyoğlu'nda mağazalarında sat, Tünel meydanında 12 No., Istikla! € esi 385 No, 10456 My > bank ma, Banka Doyçe Oryant Felemenk (Bahri Komerçiyale dilecektir. Bu bankalardan başka İstanb via Amerikan Ekspres,Doyç* bank, i Banko odi Ro efit, Seânik bankası, İtalyana, S; S. C. İ. ticareti Ha“ riciye bankası, Banko Franko Aziyatik (o bankalarile İzmir Samsun ve Mersindeki diğer bankalar tarafından da icra €- 11 — Budefa yapılacak B. tertibine ait kayıt muam€ lemeleri (6899) 9193 10 — Kayıt muamelesi Bankası Kayıt muamelâtı: Türkiye Cümhuriyet Merkez ile Ziraat, İş, Osmanlı,Emlâk ve Sümer Bankaları nın merkez ve şubeleri tarafın dan her tarafta icra edilecektir. Tarihi Yoman:“1 Güneşin Oğlu Romandan evvel.. Tarihe bir bakış (1| Tarih devirlerinden binlerce yıl evvd, Türk ana - yurdunda, şimdi yerlerini , kumsallar, bozkır» lar, bat klar, sığ göller tutmuş engin iç denizler vardı. İlk mede- niyetlerin gür filizleri bu denizle- m derin ırmakların şirin ve vadilerinde fışkırmıştı. Romanımıza başlamadan evvel, romanda gezeceğimiz ve göreceği- miz yerler hakkında kısaca malü- mat vermek, engin denizleri, derin ırmakları, feyizli vadileri ve yük- sek dağları tanımak lâzımdır. (1) Müracaat ve istifade etti- im tarihi mehezleri, | tefrikanın sonunda yazacağım. Yazan: İskender FAHREDDİN Aziz karilerimin, benimle bera- ber, bu sahalarda dolaşırken, ta- rihimize yabancı kalmamaları için, onlara ana - yurdun eşiğinden bü: tün tarihi devirleri kısaca göster- meğe çalışacağım. Romanımızın kahramanı, tarih- ten evvelki devirlerde, Orta Asya- dan Dicle — Frat sahillerine gele- rek, bu sulak yerlerde ( büyük bir medeniyet kurmuştar. Onun için, evvelâ, kısa bir görüşle | şöylece Orta Asya yaylasını gözden geçi- relim: Şarkışimaliden garbicenu- biye doğru, sıra ile uzanan Altay- lar, Tanrı dağları, Pamir yaylası, Asya büyük denizinden başlarını çıkarmış, bakıyorlar... Bu silsile. nin şimal ucunda coğrafya âlimle- rinin (Angara Kıtası) adı verilen yer, Sayan dağları ile beraber, ar- ka en beri hava ve güneşle temasta... Pamir göğünden şarka ve garba uzanan, dün yanın en yük; |: tülü bir halde... Bunun garba uza- Ban ayakları Hindukuş, & Alburs, Kafkas, Toroslardan sonra Balkan- lar üzerinden alplara (ulaşıyor... Büyük Kıngan dağları, şarka karşı bir set halinde yükseliyor... Altay- larm garbinde Ural silsilesi, bütü Rusyayı ve Avrupanın ortasından geçen bir hattın şimalindeki kara- ları ortadan, buz dünyasının hudu- du gibi geniş... Bundan sonra, Pamir - Altay yay şarkında ve garbindeki iç denizlere gelelim: Altayların €- teklerinden itibaren, garba doğru uzanan ve bugünkü Aral, Hazar ve Azak denizlerini içine aldıktan son- ra, bir boğazla Karadeniz ile bir- leşen Türk (Turan) denizi, şimal sahilinde, büyük buz mıntakasile, devir devir temas ediyor ve cenup sahilile Kafkaslardaki buz tepele- rine uzak bulunmuyordu. Karalarını, denizlerini ve tabii hudutlarını kısaca anlattığımız Or- ta Asya yaylası, insanlara ve insan- lığa beşik olma; başladığı eski zamanlarda bütün (dünyanin en yüksek, en feyizli, en gür hayat ve- il şartlarını kazanmış eşsiz bir ma eli, be MİRİ çeareereliyen bee ene ve nihayet iç denizler, onu dünya- nın bütün başka âlemlerinden, u- zun zamanlar, ayrı ve (müstesna kılmıştı. Şimdi biraz da dünyanın bizi a- lakadar edecek mmtakalarının ay- ni devirlerde ne halde olduklarına bakalım: Akdeniz, şimdiki şeklin- de değildi; iki ufak iç deniz halin- de idi, Ege denizi, Avrupayı Ana- doluya bağlıyan bir kara parçası idi. İtalya, Sicilya adasile birlikte Afrikaya bağlı idi. İspanya da A- rabistan Yarımadası (Kızıldeniz boyunca Afrikaya yapışıktı. Alp ve Pirene dağları (o buzlar altında idi. Hindistan, Ganj ve Sint nehir- leri boyunca uzayan bir dar deniz- le Asyadan ayrı bir parça idi. Aradan asırlar geçerek, arz kü- resi bugünkü şeklini aldığı zaman, dünyanm başka taraflarında, in- sanlar, daha kaya ve ağaç kovuk- larında en koyu vahşet hayatı ya- şarken, Türk ana - yurdunda ke- reste, maden medeniyetleri devir- lerine kadar ulaşılmıştı. İnsanlıkla hayvanlığı hakiki ve açık olarak ayıran hayvan- ları ehlileştirme devri idi. Bu devir en evvel burada © açılmış, tabiati insan iradesine boyun (o eğdirerek lesi için on dokuz lira yetmiş kuruşun tediyesi o mukabilinde yukarıda yazılı bankalar tarafından tahvillerin asılları ye" rine geçmek üzere yine hamiline muharrer yirmi liralık mu“ vakkat makbuz verilecektir. 12 — Muvakkat makbuzların asıllarile ne zaman de Ziştirileceği ayrıca ilân edilec: Arpa, buğday, çavdar gibi tane- lerin; koyun, keçi, et, deve (gibi hayvanların menşei de burasıdır. Dağlarda, bunların (asılları olan yabani cinsler bugün dahi mevcut- tur. Kafkas dağlarından (Tanrı dağ- ları)na ve oradan Gobi çölleri için- de şarka uzanan eski (Türk deni- 2i), saydığımız ulu dağları örten buzların verdiği sularla besleniyor- du. Türkler burada tabiatin elve- rişli şeraiti içinde gayet çabuk ço- ğalmışlardı. .Cümudiye devrinin sona ermesi, büyük (Türk denizi) havzasmdaki iklim şartlarını değiştirdi. Yavaş yavaş çekilen buzlar Asyanın şima- li ile en yüksek dağlarına münha- sır kaldı. Sular azaldı. Gitgide da- ralan denizlerin yerinde göller, ba- taklıklar kaldı. Irmaklar, çaylar, cılız derelere döndü. Bunlardan bir çokları kurudu. Yeni kara parçala- rı meydana çıktı. Bol yağmurla su- lanan yeşil ovalar, kurak ve çorak çöller haline girdi. Diğer bir tabiat hâdi lığm doğurduğu hayat i, kurak- şkülâtını artırdı. Bu hâdise şimalişarkiden ! ği sertliği ri bırakmamıştır. çokluğu ve Orta esen rüzgârların du ri | öimiz çiftçilik burada başlamıştır. (6660) rının tebahburünden husule gele? su buharlarını Orta Asya cenubur daki ülkelere götürdü. Buna mük# bil rüzgârların Orta Asyaya getir” diği şey yalnız bitmez (tükenme? kumlardan ibaretti. İşte böylece Orta Asya kuruduğu nispette kun istilâsı altında kaldı ve milyonlar" <a insan barındıran ellerde hayat şartları kısırlaştı. Buzların çekil mesi ve geniş iç denizlerinin ar” | dan kalkması ile, Orta Asyanın ağa kapıları, arkasma kadar açı N Ondan sonra Asya binlerce yıl zarlında Çine, Hinde, Ön Asyaya, şimali Afrikaya ve Avrupaya dal- galarını taşıran büyük bir insan de nizi oldu. | Yük taşıyıcı yaban hayvanlari" nın işe alıştırılmaları bu devirde arttı. Bundan yedi asır evvelme k# dar, en az dokuz bin yıl, kâh önün de durulmaz yıkıcı ve yutucu sel ler, kâh kumlar altında gizli sula” gibi yürüyen büyük Türk göçleri. akımları devam etmiş ve bu göçle” ve muhaceretler, Türkü, her girdi” i ülkede temdin faaliyetinden g©“