17 Aralık 1933 Tarihli Milliyet Gazetesi Sayfa 2

17 Aralık 1933 tarihli Milliyet Gazetesi Sayfa 2

MILLİYET PAZAR İ 1933 HARICI HABERLER Balkan haberleri İ Yunanistanda askeri mükellefiyet Bir kanunla tahdit edildi. Harbiye nazırı dostluğumuza güvenileceğini söyledi ATINA, 16 (Milliyet) — Medisin ünkü içtimamda askeri mükellefiye- in tahdidi hakkındaki kanun lâyihası büyük bir ekseriyetle kabul edilmiştir. Harbiye nazırı ceneral Kondilis ka- nunun kabulünü tavsiye etmiş ve mem- İcket müdafansına zarar gelmemekle be- raber, bütçe yükünü hafifletdieğini söy- lemiştir. Ceneral Kondilis Yunaniztanın sulh- cüyane siyasetinden bahsederkci, bil lirmiştir. Demiştir kiz « — Yunanistan milli hudutları içim- de bulunuyor. Hiç kimsenin toprağın da gözü sözleri tar, Yunanistanda yeni intihabata doğru barakemış ve Türk — Yunan dostluğu hakkındaki hararetle alışlanmış tandaki etmek için, gazeteler hükümetin yeni İntihabata müracaat etmesi lâzım gel- diğ'ni yazmaktadırlar. Yunan Hariciye nazırı evvelâ Belgrada uğrayacak Ianduğu halde Parise hareket etmiştir. Trenle gideceği için Belgrada uğ- Fayacak ve Yugoslav Hariciye nazırı M. Yevtiç ile görüşecektir. Mösyö Maksimos Paristen dönerken Romaya uğrayacaktır. Nişan ATINA, 16 (Milliyet) — Roman ya sefiri Mösyö Lango Raskano dün Mösyö Venizelos ile Mösyö Maksime- sa Romanya kralı tarafından tevcih edi- len büyük salip nişanlarını tevdi etmiş- tir, İngiliz hava nazırı Atinada ATINA, 16 (Milliyet) — İngiliz ha- va kuvvetleri nazırı M. Londenderry dün öğleden sonra buraya gelmiştir. M. Maksimosun istifası meselesi ATINA, 18 (Milliyet) — Başvekil Mösyö Çaldaris, Hariciye nazırı Mösyö Müksimosun istifa edeceği hakkında muhtelif membalardan çıkan şayiaların tahakkuk etmiyeceği kanaatinde olduğu- mu söylemiştir. Romanyada işsizlik az BÜKREŞ, 16 (Milliyet) İsti Spor üstiklere göre, Bulgaristanda © sene mart ayına kadar iştiziörin ye- künu 44294 e çıkmıştır. Nisan ayı i- çinde bnularım adedi 30,336 ya ve ha ziran ayında da 24,688 e inmiştir. Ha ziranda iştizlerin azalmasına sebep te lomanya, Balkan leri en az olan hükümetler- Yunanistanda banker Insull'u koyuyor ATINA, 16 (Milliyet) — Amerilea. h Banger Samuel İnsull'a 31 könunusa ni tarihine kadar Yunanistanı terketme si tebliğ edilmiştir. Bu mühlet sondur. Fakat Amerikan sofarethanesi ken- disine Amerikadan başka bir yere git- mek için pasaport vermemektedir. Yanlış hir şayia ATİNA, 15 (Milliyet) — Baş- vekil Mösyö Çaldarisin Belgrat ve Bükreşe gideceği hakkındaki sayialar teeyyüt etmemiştir. Bulgar - Çekoslovak ticaret muahedesi SOFYA, 16 (Milliyet) — istan ile Çekoslovak cüm - nda yapılan ticaret mı edilmek üzere Çekos- lovak parlamentosuna verilmiştir Bulgaristanda grevler SOFYA, 16 (Milliyet) — Teşri - nisani içinde 35 amele grevi yapılmış tur. Bunları birçoğu Sofyada olmuştur. Grevlere iştirak edenler 2500 ü geç - miştir. Komünist talebe Bulgar mekteplerinden kovulacak SOFYA, 16 (Milliyet) — Bulgaris tanda lise ve yüksek mekteplerde komünistlikr salgını yüzünden, son za na başlanmıştır. Muallimler heyeti, talimatnamenin 7 inci maddesinin tat karşısında müşkülütta kalmeştır. Bu maddeye göre, komünist oldukları anlaşılan talabe mektepten kovula « caktır. Bu'gar harp maktulleri ailelerine madalya SOFYA, 16 (Milliyet) — Bulgar Kralı, Harbiye mazırmın üzerine, Balkan muharebesinde ve u- mumi harpte ölenlerin yakınlarına madalyalar verecektir. Bu hususta P m yapılmış ve madalyala - we Balkan güreş şampiyonası Perşembe günü Türk güreşçilerinin yüzünü ağartacak maçlar başlıyor Birinci Balkan şampiyonasını Bugünlerde spor meraklılarını iş « gal eden en büyük hâdise hiç şüphe n güreş şampiyonasıdar. Geçen dığımız çok vaffakıyetli neticeyi bu sene elden ka güreşçilerimizin çok iği muhakkak- güreş izden şim- diden emin olabiliriz. Aylardan beri bu maçlar için çalışıyorlardı. Balkan lardaki rakiplerimiz ol bu şampiyonaya iştir: dirler, Bizim için bu bi kazanmış olan Türk takımı kip olarak başta Yugoslavlar gelmek tedir. Geçen Balkan mi iç durmadan müte- ir. Romen fede » şehirlerinden 4 ve bunla, rasında en iyileri bu müsabakalar çin ayırmıştır. Geçen sene bize oldukça mühim rakip olan Romenler bu sene netice Romenlerin de gelmelerini temin uğraşılmaktadır. Bu sek işin ehemmiyeti daha fazla art Almanya Neler isteyor? On senelik mütareke ve... silâhlanmak LONDRA, 16 (A.A.) — Daily Te- yaziyor: Dün M. Philips tarafindan kabine- nin silâhlari birakma komisyonuna bil. dirilen Almanyanın Fransaya son tek- lifleri şanlardir: 1 — Emniyet meselesi halkında, M. Hitler, M. Mac Donald'in iki fikrini bir- leştirmiştir: Şiddete müracaat etmemek üzere 10 senel k siyasi mütareke ve bir seri ademi tecavüz misaklari yapılmasi. Almanya, bütün komşularile böyle mi- saklar yapmağa hazirdir. 2 — Mutaariza karşi zecri tedbir ler prens'bini resmen tasdik. 3 — Resmi tedrisattan ve mektep kitaplarindan harpcü fikirleri çıkarmak. Silâhlari birakma haldanda Alman- ya, üç cepheli bir esas üzerin. askeri mizamlar müsavatı istememel:. dir, £ 1 — Reichswehdin kısa" “hizmetli 300,000 kişilk bir ordu haline tebdili. 2 — Bu orduya 150” enilimetrelik top, hakiki hücum tanklari, keşif tay- yareleri de dahil her türlü müdafaa si- İâhlarinin ver'lmesi, ayni zamanda diğer bütün milletlerin ilâhlerini imha etmesi, Yakin bir ist kbalde bombardi- man tayyarelerinin, gaz ve mikrop har- binin yasak edilmesi, 3 — Almanya, ayni zamanda her memlekete tatbik edlecek otomatik ve devri konter* iahl eri-ektir, İki zat talep LONDRA, 16 (A4, — Sir John i beyanatta bulunmuştur: hükümet alelide bir beya- ları beralıma konferansını smeselesine bir hal çaresi bulamaz. Siyasi yollarla, Almanya da dahil ol. duğu halde dostane münasebetlerde bulunduğumuz bütün devletlerle daimi temas halindeyiz. Silâhları bırakma hakkında en bü- yük müşkül Fransızların emniyet tale- bi de Almanların hukuk müsâvatı ta lebini telif etmektir. Fakat İngiltere bu zit iki noktayi anlamağa çalışıyor ve bunları telif için hiç bir gayretten ge- ri kalmıyacaktır. Sir John Simon Milletler Cemiyeti- ne karşı çahsının ve hükümetin imanı n: bildirmiş ve Milletler Cemiyetini tut- mak kararının İngilterede daima mevcut olduğunu ilâve etmiştir.., İspanyada > İhtilâl bastırıldı Hükümet, hazirlığı çok evvelden biliyormuş reketin artk durdurulmuş olduğumu i- lân etmişlerdir. ) Bir haftadenberi nadir bülünur bir irade ile karışıklık çikaranlarla mücade- le eden dahiliye naziri Mmevello, Havas #muhabilüine teşebbüsün ehemmiyeti bak kinda malümat vemiştir, şi İsr, şayani takdir bir şekilde hareket et inişler, disiplin ve dürüstlük nümunesi olnuşlardr. Son hareket, geçen künumusanidekin- den daha mühim olmuştur. Ve kolla ri daha geniş idi. Ecnebiler de bu ha- rekete iştirak etmişlerdir. Yalniz bun- larm komünist veya anarşist olduklarını söyliyemem. Müfritlerin ellerindeki silâh #ühim idi. Bereket versin hü- kümet tedbirli hareket etmiştir.,, İspanyol kabinesi MADRİT, 16 (A.A.) — Kabinenin istifası haberi tekzip edilmektedir. MAD) 6 ( kabin deleden sonra kaçmışlardır. Müsi mede dokuz mahpus ölmüş, dört a: ker yaralanmıştır. Rbinde bali MAUNHEİM, 16 (A.A) — Yu - karı Rhin tamamiyle büyük büz küt- leleriyle kapanmış olduğundan neh- rin yukarı kısmı üzerinde münakalât “durdurulmuştur. hatini temin etmek için asri sinemayı bu müsabakalar için tutmuştur. Asri sinema salon ine radyo tesisatı yapılmıştır. Film stüdyosu da bütün müsabakaları filme almak için terti- Otel Kontinantalde yapılacaktır. İlk güreş akşamı Vali Bey bizzat ikinci Balkan şampiyonasmı açacaklardır. Kıymetli güreşçilerimize şampiyonluk imdiden muvaffakıyetler te- menni ederiz. Sadun Gelip Milletler cemiyeti Ve İngiltere İngiliz hükümetinden fik- rini söylemesi isteniyor LONDRA, 16 (A.A.) — İki büyük İngiliz mecmuası olan Economist ve Spectatör silâhları bırakını hakkında yapılan siyasi görüşmelerin uğradığı muvaffakıyetsizliği kaydetmekte, bükü- metin Cenevreye dönerek Milletler Ce- miyetinin vaziyetini kuvvetlendirme temenni etmektedir. "Spectatör,, şöyl yazıyor: "Milletler Cemiyeti, Almanya tara- fından terkedilmiştir. Romanın da hü- cumuna maruzdur. Milletler Cemiyetini, resmen Fransa müdafaa etmiştir. Yal mız bizim memleketimiz fikrini ve siya- setini bildirmemektedir.,, Bu Liberal mecmua İngilterenin Avrupaya karşı açık bir vaziyet alma- sı üzumunda ısrar ederek demektedir ki: "Kabinde mevcut olduğu şayin ha- linde söylenen tecerrüt taraftarinrı ar- tarsa, Avrupa için artik ümit isalmaz.,, "Spectatöre göre, Almanya ile İtal- yayı Cenevreye döndürecek yogüne şej, dünyanm diğer devletlerinin orada kal- mak niyetinde oldukları kanaatinin kem- dilerinde hasıl olmasıdır.,, Economist mecmuası ise, kabinenin kat'i heyanatta bulunmaktan âciz ol- masına hayret ediyor. Alman- Sovyet münasebatı PARİS, 16 (A.A) — Berlinden Ha vasa bildiriliyor: “İngiltere matbuaatı nın Alman - Sovyet münasebetlerinin fena bir vaziyete girdiğine ve hattâ İtalya hükümetinin bu hurusta bazı endişeler izhar ettiğine dair neşriyatı nı Berlin ajanslarından biri asılsız ola rak bildirmektedir. Trene hücum HARBİN, 16 (A.A.) — Siberya kspresine o vaki Oo hücum (o hak - kında veril son haberlere göre bay dutlar 13 kişiyi öldürmüşler, 15 kişi- yi yaralamışlardır. Haydutların kaçır dıkları yolen mikdarı meçhuldür. Ö- lenler arasında bir Rus, 6 Mançun 3 sivil Japon ve üç Japon askeri var- dır. Fransa borcunu vermeyor PARİS, 16 (A.A.) — Havas Ajan- smdan: Hükümet, sefiri vasıtasile Â- merika hükümetine müracaat ederek harp borçlarına âit bir nota vermiş - tir. Bu notada, Fransanm 14-12.932 de parlamentoda verilen kararla bağ lduğundan 15-12-933 taksitini te- diye edemiyeceği bildirilmektedir. Yugoslav kralı Zağrepte BELGRAT, 16 (A.A.) — Kral ve Kraliçe bu sabah saat dokuzda Bel- graddan hareketle 16 da Zağorbe var mışlardır. Hükümdarlar orada birkaç gün kalacaklardır. Hükümdarinra yal mız maiyet erkânı refakat etmekt. - dir. Mısır tahvilleri KAHİRE, 16 (A A.) — Yüzde 3 faiz ve ikramiyeli mısır kredi fonsi « ye tahvillerinin 15.12.933 taril kilişinde: 1886 senesi tahvillerinden 152,878 numara 50,000, 1903 senesi tahvillerinden 614,754 numara 50 bin, OIS senesi o tahvillerinden 370.731 mumara 50.000 frank kazan» mışlardır. tanrruz etmekle mazmun olarak tev - kif edilen ve bilâhara serbest bırakı- lan 20 yaşında bir zenci, meçhul kim seler tarafından kaldırılmış ve bir a- ğaca asılmıştır. Benes-Boncour mülâkatı- nın neticesi PARİS, 16 (A.A.) — Tetkikl. il, dün öğleden sonra bitrmi: Paui Boncour ile M. Be metalibatı ile İtalyan düşüncelerin ortaya çıkardığı meselelerin ancak Cenevrede Milletler Cemiyeti konfe - rans kadrosu içinde halledilebileceği neticesine varmışlardır. Radyo - Paris PARİS, 16 (A.A.) — Rambouil - let'ten 15 kilemetre mesafede kuru - lan yeni Radio - Paris telsiz merke, 18 kânünuevvelde işlemeğe başir caktır. Bu ii onun kuvveti 80 ki « lovat ve tulümevci de 1724 metro ola tir, (LL nasa meberter | * Müddetleri nihayet bulan süt müs tahsilleri ve Sütçüler Cemiyetinin se melik imüihabatı dün sant 14,50 de Dör- düncü Vakıf hanındaki merkezinde ya- pılacak idi. Ekseriyet olmadığından intihap ge lecek çarşamba günü saat 15 te yapı İacaktır, * Veremle Mücadele Cemiyeti tara- fından tabedilen takvimler pi karılmıştır. Elli kuruş mukabilinde bu takvimlerin geliri ile fakir verem- Türkiyedem etin konferansı dün açıldı otobüs meselesi görüşüldü İZMİR, 16 (Milliyet) — Türkiye Demiryolları konferansı bu sene de Aydın Demiryolları merkezinde bugün açılmıştır. Konferansa Devlet Demiryolları idaresi namına umum müdür mü- avini Vasfi, Hareket reisi Nüzhet, Teftiş heyeti reisi Muhtar Beyler, Şark Demiryolları namına müdür M. Paskal, Kasaba hattı demiryol - ları namına M. Tiz ve M. Andon Naci Bey, Aydın Demiryolları namına da M, Mazat iştirak etmişlerdir. Konferansta bütün'demiryolları ve şuabattnı alâkadar eden umu - mi meseleler, demiryollar idarelerinin biribirlerile münasebeteri ve bilhassa otobüs rekabeti meselesi görüşülmüştür. Afyon inhisarı İzmir şubesi İZMİR, 16 (Milliyet) — Afyon inhisarı şehrimiz şubesi mübayaat için lâzım gelen hazırlıkları ikmal etmiştir. Mübayaata azami bir haf . taya kadar başlancktır. Yugoslav sefirinin suvaresi ANKARA, 16 (Telefonla) — Kral Birinci Aleksadr Hazetleinin doğuşunun 45 inci yıldönümü münasebetile Yugoslavya sefiri M. Bal- hoviç ve refikas yarın akşam bir süvare vermektedir. Bu bayram gü - nü münasebetile Hâkimiyeti Milliye neşrettiği bir fıkrada Aleksandr Hazretlerinin Yugoslavyayı bugünkü yüksek mertebeye çıkarmaktaki hizmeterini kaydetmektedir. Devlet Şürasının bir tamimi ANKARA, 16 (Tetefonla) — Devlet şârasında açılan idari dava- larda müddeialeyhlerin istidalarınbir nüshasını alarak davayı tebliğ et tiklerinden 15 gün zarfında kanuni müdafaalarını göndermeleri veya- hut mücbir sebepler tahtında ahkâmı kanuniye dairesinde temdidi müddet talebinde bulunmaları ve aksi halde müddeialeyh makamlar aleyhine hüküm verilmesne meciburiyet hâsd olduğu Şürayi Devlet riyasetinde alâkadarlara tamim edilmiştir. Tik tanıştığı gece kadını öldürdü! ANKARA, 16 (Teseromu) — Dün gece yarısından sonra Merkez barında bir cinayet olmuş, şoför Niyazi Mesture namındaki bar kadı- nın öldürmüştür. Barın paydos zamanına bir çeyrek kalıncaya kadar 1 numaralı locada bu kadınla ve kendi erkek arkadaşile oturarak i - çen Niyazi, hesaplarını tediye ederek kalkarken iskemlede oturan Mestureye veda ettiği sırada rovel verini kadının üzerine sıkmış, kur - şan ağızından girerek boynunun arka tarafından çıkmıştır. Kadın der- hal ölmüştür. Niyazi; “elimden bir kaza çıktı” diyerek bir polis ta - harri memuruna teslim olmuştur. Merkum, cinayet ânına kadar halin- de hiç bir gayritabülik göstermemiş ve nazarı dikkali calip harekette bulunmamıştı. Niyazi, kadınla o gece ilk defa tanışmış oldöuna göre bir garaz da mevzuu bahis görülmemektedir. Tahkikat devam ediyor. Milli müdafaa vekilinin konferansı ANKARA, 16 (Telefonla) — Milli Müdafaa Vekili Zekâi Bey İk- tısat ve Tasarruf haftası münasebetile bu akşam radyoda mühim bir konferans vermiştir. Zekâi Bey, konferansında sanayimize inkişaf ve receğimizi, zirai mahsulâtımıza da memleket içinde pazar bulacağımı- zı söylemiş, Milli iklisadiyat hakkında müdellel ve mühim malümat vermiştir. Bulgar Başvekili M. Muşanof'un son temasları hakkında beyanatı CENEVRE, 16. A.A. — Başveki | M. Mupanof dün akşam matbuat mümesillerini kabul ederek beyan atta bulunmuş ve Bulgaristanın sar fetmekte olduğu mesainin münha sıran Balkan sulhunun muhafazası na ve diğer memleketlerle gittikç e sıkılaşan dostane o münasebeller tesisine matuf olduğunu işaret ett ikten sonra demiştir ki : Bulgaristan eski bir dostluk la bağlı bulunduğu Türkiye ile dostluk ve hakem misakını beş sene için yenilemiştir. Muallak me- selelerin halli için Yunanistan ile müsakerelere devam edilmekte ve Bulgaristan, Yunanistan ile ge niş mikyasta bir uzlaşma ve sıkı bir dostluk tesisine çalışmaktadır. Romanya ile de iki memleketi alâ- akdar eden bir çok meseleler hakkında müzakerelere girişilmiştir. Muşanof son zamanlarda EB ulgaristan ve Romanya krallarının telâkisi esnasında ihzar edilmiş | olan uzlaşma arzusunun pek yakın- da bir hakikat olacağı ümidinde bulunduğunu söylemiş ve Bulgaris tan Kralı ile Yugoslavya Kralı ar asında Belgrad'da vukubulan ve kendisine Bulgaristan ile Yugosla uyayi alâkadar eden bir çok mese- leler hakkında Yuğoslaya harici ye nazırı M. Yevtiç ile görüşmek fırsatım bahşetmiş olan mülâkatın yine salh ve uzlaşma sahasında atılmış mühim bir adım olduğunu ilâve eylemiştir. Mecliste dünkü içtima ANKARA, 16 (A.4.) — B.M. Meclisi bugün reis vekili Hasan Be yin riyasetinde toplanmıştır””Celse nin açılmasını müteakıp reis Hasan Bey ruznamede bulunan kanun lâyihalarının bugün tevzi edilmiş bu- lunduğunu, bunların müzakere edilmeleri için heyeti xmumiyece bir karar verilmediği takdirde muayyen müddetin geçmesi lâzemgeldiği - ni söylemiştir. Hasan Fehmi Bey - Gümüşhane - Meclisin o müstacel işleri nizamnameye bakılmaksızın istediği zaman raznameye alarak müzakere edebieceğini, fakat bu günkü raznamede müstaceliyetle gö rüşülmesi icap eden bir lâyiha bulunmadığından dolayı müzakerenin pazârtesiye bırakılmasını teklif eylemiştir. Bu teklif kabul edilerek içtimaa nihayet verilmiştir. Mübadil mallarının satış bedelleri "ANKARA, 16 (Telefonla) — Mübadil mallarının satış ve icar be- delleri mukabilinde kabul edilmiş ve edilecek olan tasfiye vesikaları milli emlâk idarelerince mahsup v e zımbalanmak saretile iptal edil - dikten sonra mal sandıklarına im za mukabilinde milli emlâk idarele- rinden alınarak merkezden istenin ceye kadar kasa derununda muha - faza olunması Maliye vekâletince tamim edilmiştir. Maliye De Sesli inkılâp filmi çevriliyor ANKARA, 16. A.A. — Ank arada bugünlerde bir sesli inkilâp filmi çevrilmesine başlanmaktadır . Pek heyecanlı mevzuu, kısmen 8e- fih bir muhitte kısmen de bir,Ana dolu kasabasında geçmektedir. Ba filim istikametini şaşırmış bir gen cin nasıl halkın salim düşünen ika- zı ortasında doğru yolu bulduğu nu yaşatmaktadır. Filmin halkevle rinin açılış dönümü olan 19 şubat ta ilk defa gösterilmesine çalışıl- maktadır. Senaryoyu ve rejisörlü gü Münür Hayri Bey yapıyor. Musiki parçaları da Ulvi Cemal Bey: tarafından hazırlanıyor. Film de birinci rollerden birisin deruht e edecek bir Türk kızı aranmakta” dır. Ankarada filmin senaryosu | pek beğenilmektedir. Bu film haki; ki manasiyle bizim ilk milli filmi miz olacaktır kanaati vardır. Limni adasında eski bir şehir ATİNA, 16 (A.A.) — Gazeteler Limni adasında meydana çıka - rılmış olan kablettarih bir şehirden bahsetmektedirler. Bu şehir İtal « yan arkeoloji mektebi tarafından yapılan araştırmalar neticesinde or- taya çıkarılmıştır.