9 Şubat 1934 Tarihli Vakit Gazetesi Sayfa 2

9 Şubat 1934 tarihli Vakit Gazetesi Sayfa 2

MA ee MAŞ rg — 7 Macar-Avusturya başve- killeri neler Budapeşte, 8 (A.-A.) — Avus turya Başvekili M. Dollfuss, bera- berinde Macaristanın Viyana se- firi M. Nelky ve yolda kendisine ilöbak etmiş bulunan Avusturya- nm Budapeşte sefiri Baron Bennet olduğu halde saat 12,44 de buraya gelmiştir. Kendisi istasyonda Baş ledi ve dedi ki: VAKIT 9 ŞUBAT 1934 SON HABERLER : TELGRAF - TELEFON - görüştüler? nin nutuklarına cevaben iki mem- leketin dostluğunun her hangi bir misak veya muahedeyi icap ettir- miyecek kadar sıkı olduğunu söy: “ww Siyasi ve iktisadi teşriki mes sal hususundaki kat'i irademiz bü- tün misaklardan daha kıymetli- Günün siyaseti m amma MŞEŞANN Ingiltere - Fransa ticaret harbi İngiltere hükümeti Sovyet Rusya ile ücaret müshedesi © müzakerelerini tek. milliyerek siparişler teminine çalıştığı sa. rada Fransaya karşı da bir ticaret harbi hazırlamaktadır. İngiltere ticaret neza eti Fransanın ithalitina karşı tatbik © deceği ağır gümrük resimlerini tesbit etmiş bulunuyor. İngiltere ile Fransa arasında bağlıyan bu ticaret £ barbinin sebebi, Fransanın Ingiltere ile Amerika ve Belçika arasında vekil M. Gömböş ve Macar hükü- İ die” meti erkânı tarafından istikbal e- Re * dilmiştir. Müteakiben M. Dolffüss| ( Gece her iki hükümet resi, rad- talebenin teşkil etmekte olduğu ye ile neşredilen nutuklar söyle- saflar arasından otomobiline doğ- | mişlerdir. ru ilerlemiş ve halkın — Viva —| Budapeşte, 8 (A.A.) — Polis ları arasında Avusturya sefaretha- | M. Dollfus geçerken bağıran bir nesine gitmiştir. İstasyon ve civa- | çok genç nazileri tevkif etmiştir. rındaki binalar Macar ve Avustur- Budapeşte, 8 (A.A.) — Avus- ya bayraklarile donanmıştır. turya ve Macar vekilleri arasmda- Budapeşte, 8 (A.A.) — Avus- | ki mülâkat bitmiştir. Bu mülükat turya Başvekili M. Dollfuss dün iki | hakkında neşrolunan resmi tebliğ- saatten fazla M, Gömböş ile ğe deniliyorki: sonra da hariciye nazırı ile görüş“ | “İki devleti alâ ve müşlür. Mülâkat Macar nazırları ile ü- | mevcut olduğu görülmüştür, bun mümi bir görüşme şeklinde olmuş- | dan böyle de siyasi ve iktisadi sa tur. | hada kalmayıp aynı zamanda Av- M. Dollfuss şerefine dün akşam | rupa sulhüne de hâdim olan şimdi- verilen ziyafette gayet samimi Nu- | ki mütekabil yardım ve teşriki me tuklar söylenmiştir. sai siyasetine devam olunması ta- M. Dollfuss, Macar siyasileri. karrür etmiştir. İngilterenin hücumlara karşı iyi mü- dafaa tertibatı yokmuş! Londra, 8 (A.A.) — Avam kas , mümkün olduğu kadar kendimizi marasında, o muhafazakârlardan | —salâhiyettar— kılmaktır. Zira Blarrynin İngiltere ile İngiltere budiğer milletlerin yapacakları imparatorluğunun (bir hücuma | ve yapmaları icap eden şeydir., karşı fena bir şekilde almış oldu- M. Baldwin, almacak kararla- ğu mudafaa sistemine nazarı dik- | rın yalnız silâh kuvvetiyle tatbik i tün meselelerde mutabekati efkâr | kati celbeden takririnin müzake- | edilebileceğinden endişe etmekte- resi esnasında, M. Baldwin, İngi- terenin Milletler cemiyetine sadık müsavat gözetmiyerek İngiliz ithalâtını yüzde yirmi beş derecesinde © eksiltmesi ve İngilterenin en fazla müsaadeye maz- har millet esasına dayanarak vuku bulan itirazlarına ehemmiyet vermemesidir. Bumun neticesi olarak İFransaya itbal ettiği kömür, & mensucat ve #nir mamulât bir hayli © azalacaktır. İFransa ise İngiltereye bilhassa, © ipekli Jkumaşlar, itriyat, meyva ve çiçek, el İbise göndermektedir. İngiltere hüküme. pi bunlara son derece ağır o gümrük re simleri koyacak ve Fransanın bu ticareti- ni zarara uğratacaktır. Fakat İngilizler Sovyetlerle anlaşarak zararlarını telâfiyi umuyorlar. Rusya ile İngiltere arasında müzake- jre edilmekte olan muahedenin — ©n belli başlı etaşı iki tarafın biribiyle hemen be- men müsavi derecede alış veriş etmele- ridir, Iki taraf arasında on belli başlı ihtilâf sebeplerinden biri Lena altın sahasının istismarı idi. Bu mesele (imtiyaz alan kumpanya ile Sovyet hükümetinin ali kadar dairesi ile ayrıca müzakere oluna- caktır, Kumpanya, 13 milyon isterlin tazminat verdiği halde Sovyet hükümeti bir milyon © vermektedir. Muahedenin imzasından sonra Sovyet Rusyanın, büğ- İngilterenin 'day ve kereste taşımak İçin mazotla ha- reket eden vapurlar, Baltık (denizinde buz kıran vapurlar, Volgada çalışacak vapurlar rsmarlaması; ikinci beş senelik plân dolayısiyle Sovyet Rusyada, yeni- Jdon yüzlerce fabrika tesis olundağu için birçok elektrik O makineleri, mensucat makineleri Sovyet Rusyanın cenubunda- ki arazi ile stepler rasyonalize edildi İ ği için ziraat makineleri sipariş edilmesi dir: “Eğer silâhları bırakma hakkın- beklenilmektedir. İngiltere hükümeti, bu hafta içinde olduğunu (tekrar ettikten sonra | da anlaşma teşebbüsü muvaffakı- müzakeresi bitirilecek gibi görünen bu ezcümle demiştir ki: “Eğer silâhları bırakma hakkın- da bir anlaşma olursa, vazife-| miz, eğer bir gün bir karar almak | icap ederse rolümüzü yapabilmek üzere muayyen bir hududa kadar | yetsizlikle karşılaşırsa, hükümetin vazifesi evvelâ İngilterenin men- faali ile uğraşmak olacaktır., , M. Baldwinin arzusu üzerine M. Clarrynin takriri reye konmu$- tur. ——ea mmm Suriyede mebusların maaşları yüzer liradan ellişer Adana, 7 (A.A.) — Beruttan| bildirildiğine göre, Suriye ve Lüb- nandaki Fransız fevkalâde komi» seri Kont de Martel Beruttan Fran saya hareket etmiştir. Orada ha. riciye nezaretinden lâzım gelen talimatı alarak martın ortalarına doğru Beruta dönecektir. Mumni- | leyh Suriye meclisinin toplanma | tarihi olan 15 martta (o Fransadan dönmediği takdirde meclisin, Rei- , sicümhurun bir kararnamesiyle toplanma tarihinin bir müddet g€- riye brrakılması muhtemeldir. Vezirler arasında devam etmek- te olan ihtilâf ve gerginlik şimdi- lik zail olmuş gibidir. Fevkalâde komiser Fransaya © hareketinden evvel meclis reisi Suphi Berekâtın senelik ev tahsisatmı lâğvetmiş ve mebusların maaşlarmı yüz liradan elli liraya indirmiştir. Yatanilerin kongresi liraya indirildi gresi Humus'da toplanmıştır. Kon- gre hâlâ devam etmektedir. Konu- şulan meseleler şimdilik gizli tu- tulmaktadır. Kongre bittikten son- ra bir beyanname ile bildirilecek- tir. A, Polonya hariciye nazırı Moskovâya gidiyor Moskova, 8 (Tas ajansı) — 1933 senesi kânunuevvelinde M. Litvinof ile Lehistanın Moskova sefiri M. Loukasseviteh arasmda vuku bulan mülâkıtta M. Litvinof la hariciye nazırı M. Beck'i kendi misafiri olarak Moskovada gör- mekle bahtiyar olacağını söylemiş tir, Sovyet hükümetinin bu daveti- ni menununiyetle kabul etmiş olan M. Beck 13 şubatta buraya gele- zektir. M. Beck'in Moskova seya” hati Çiçerinin vaktiyle hariciye İ komiseri bulunduğu sırada Lehis- muahedenin imzasiyle, sanâYi€ Yeni bir mahreç temin edeceği için Fransaya kar- şi ticaret harbi ilânmı göze Almaktadır. ö. R. Asya kongresi mi toplanıyor ? Londra, 8 (A.A.) — Daily Ex. press gazetesi, cumartesi günü Dairen'de, bir Japon heyetinin, bir Asya ittihadı kongresi topla. mak üzere hazırlıklar yapmak için topnalacağını (o yaziyor. Gazete Hint milliyetperver rüesanm bu teşebbüsü ne kadar (heyecanla karşıladıklarını kaydettikten son- ra bu teşebbüsün Japonyaya karşı muhtelif devletlerin müşkülât çı- karmalarını davet edebileceği fik- rinde bulunuyor. Yahudilere Almanyada iş yok! Paris, 8 (Hususi) —— Berlinden gelen haberlere göre, Alman pro- paganda nazırı doktor Gocbels yahudilerin güzel menfaatlere mü- teallik bütün işlerle uğraşmalarını yasak etmek niyetindedir. silemez Kahirede büyük bir yângın Kahire, 8 (Hususi) — Bugün burada çıkan büyük bir yangın ne- Tarihi eserler | Başvekâlet mühim bir tamim yolladı Ankara, 8 (A.A.) — Başvekâ. let bir tamim yaparak bundan hü- kümetçe maddi fedakârlıklar ihti- yar edilerek memleket içinde mil. İi ve tarihi eserlerin tamirine ve hattâ çok eski medeniyetlere ait eserlerin de toprak altından çıka» | rılmasna çalışıldığı bir sırada sa» rih ve mükerre tebliğlere “rağmen | bazı memurların bunları yıktır- | makta oldukları görüldüğünden bahsedilmekte ve misal olarak ta Mimar Sinanm kıymetli eserlerin- den Üsküdardaki Mihrimah ima- retiyle, Edirnedeki iki. kapılı ha- nın bu akibete uğratıldıkları zik- rolunmaktadır. Tamimde bundan böyle bu ka- bli mühim eserlerin hüsnü suretle idamelerine itina olunması ve ma- arif vekâletinin müsaadesi | alım- madan bir bahane ile yıktırılma- ması aksi halde müsebbipler hak- kında şiddetli takibat yapılacağını da tasrih etmektedir. Muğlada tütün satışı hararetli.. Muğla, 7 (A.A.) — Tütün piya- sası hararetlenmiştir. Herman Fe- lemenk geri ve inhisar idükesi Ber | 12 tasalilrıliün" “skiihevaz. “ömülete- dir. Fethiyede piyasa açılmış, he- men 150 bin kilo tütün satılmışıtr. Muğlada iki üç yüz bin, Fethiye- de 80 bin kilo kadar bir mal kal mıştır. Mübayaa hararetle devam ediyor. Fiatler 60 ile 20 arasında- dır. Fiatlerin yükselmesi muhte- meldir. e Yozgatda belediye işleri Yozgat, 8 (A.A.) — Vilâyetin belediye işlerine ait ihtiyaçları tet- kik ve proje hazırlanmak üzere | kaymakamların iştirakile Alinin riyasetinde belediye reisleri © bir kongere aktetmişlerdir. —— Kayseri belediye reisliği Ankara, 8 (A.A.) — Kayseri belediye reisliğinin belediye kanu: nunun 94 üncü maddesi mucibince vali uhtesine verilmesi vekiller he- yetince kabul edilmiştir. Cenupta 37 kaçakçı yakalandı Ankara, 8 (A.A.) — Aldığımız malümata göre, bu ayın birinci haf tası içinde cenup hududunda yedi- si müsademeli 34 kaçakçı vakası olmuştur. Bu vakalırda biri ölü 37 kaçakçiile biri yaralı 12 kaçak- çı hayvanı ve 1300 inhisar kaçağı İ ve 350 kilo gümrük © kaçağı, 192 kasaplık hayvan yakalanmıştır. Adanada faydalı yağmur Adana, 8 (A.A.) — Dün saba &sen şiddetli bir rüzgârdan sonra detini arttırarak epey müddet de- vam etmiştir. Bu yağmurlar ekin- lerimiz için çok faydalı olmuş ve Adana, 7 (A.A.) — Beruttan | tana yapmış olduğu seyahatin ia | ticesinde sekiz yüz ev yanmıştır. | çiftçilerimizi büyük bir üzüntüden © bildirildiğine göre, Vataniler kon- * desi mahiyetinde olacaktır. EMİRİ SAğ EŞ ze GM ĞR A k İkisi Zarar çok mühimdir. kurtarmıştır. şehrimize ve vilâyetimizin bir çok | yerlerine hafif surette ve fasıla. | larla yağmur yağmış ve gece şid- | RADYO i. Balya madeninde Amele, yapılan tavassut üzerine işe başladı Balıkesir, 8 (A.A.) — Balya madeni şirketi ile amelesi arasında amelenin her gün çalıştırılmadığı için çalıştığı günlere ait ücret ye- künlarının aylık maişetlerini temin edememekte olduğu iddiasmdan ileri gelen ihtilâf üzerine amelenin C. H. fırkası vilâyet teşkilâtı ve vi- © lâyete yaptığı müracaatları tetkik olunmuştur. Amelenin kendi ara- larında seçtikleri murahhaslar ile Balya madeni müdürü vilâyete da- vet edilerek ihtilâfm halline ta- vassut olunmuştur. Bir kaç gün- denberi tamamen durmuş olan Balya madeni yarmdan itibaren tekrar faaliyete geçecektir. Mk Yeni gümrük tarifesi Ankara,'8 Oo (Hususi) — Yeni gümrük tarife kanun lâyihası ve- kâletlerce tetkik olunmaktadır. Bu kanunla ithalât ve ihracat iş- lerinin tabi oldukları muameleler daha kolay bir şekle sokulmakta: dır. Katil Ayşenin muhakemesi Adana, 8 (A.A.) — Yanların- KE A Mn sldürdüğünden dolayı ev» velce şehrimiz ağır ceza mahke- mesince ölüm cezasma mahküm edilmişken hakkındaki hüküm ba- zı sebeplerden dolayı bozulmuş o- lan Karsantili Ayşenin bugünkü duruşmasında iddia makamı esas hakkında mütaleanamesini yap mış ve Ayşenin oölüm cezasına çarpılması istemiştir. Muhakeme müdafaa yapılmak | üzere talik edilmiştir. mmm Çankırı - Ankara yolu Çankırı, 8 (A.A.) — Çankırı — Ankara yolunun Çankırıdaki il- tisak noktasında yapılması tekar. 'rür eden büyük köprünün inşaatı müteahhidine ihale edilmiştir, ağ | Turgutluda su tesisatı Manisa, 8 (A.A.) — Turgutlu belediyesince 116.000 liraya ihale edilmiş olan su tesisatı ikmal edil- miş ve ve dün kabülü muvakkati yapılmıştır. Kasaba (dahilinde şimdilik 12 umumi çeşmeden su a- kıyor. Bugünden itibaren husus! tesisata da başlanmıştır. —a—— Aydın mebusları intihap dairelerinde Aydın, 7 (A.A.) — Meb'usları- mız Adnan ve Fuat Şahin Beyler bugünkü trenle şehrimize geldi- ler, Vilâyet meclisi umumi âzaları Adnan ve Fuat Beyler de hazır ol- kasında toplanarak memleket işle- leri üzerinde konuştular. Yozgatta esnafa yardım Yozgat, 8 (A.A.) — Bir ay ev- vel açılmış olan iktisat ve tasarruf h | duğu halde cümhuriyet halk fır. sandığı küçük esnaflara şimdiye kadar yirmi beş bin lira ikrazda ii j