9 Şubat 1934 Tarihli Vakit Gazetesi Sayfa 7

9 Şubat 1934 tarihli Vakit Gazetesi Sayfa 7

Evvelki zamanlarda şimdiki gi- bi işer yerde muntazam mektepler yoltu. Okumak merakında olan- Jar Anadolunun dört bir köşesin- den İstanbula gelerek bir camie kapılanır, bir medreseye girer; o- | rada senelerce çalışır, adam olma ğa uğraşırdı. Yahut bilgi sahibi ol mağa gayret ederdi. Bu medreselerde okumak için uğraşanların hepsinin başında sa- rik vardı, 14-15 yaşımda kos ko- caman sarik olan bir hoca tabii tam bir hoca değildir. İşte bü s6 bepten bunlara (Hoca'gırâğı) mâ nasına (Çömez) derlerdi. Bu çömezler medresede yatıp kalkarlar ve orada (imaret) deni- len bir yerden de bedava yemek alıp yerler ve derslerine çalışırlar dı. Her çömezin de bir odası var- dı. Çamaşırını kendi yıkar, odası» nı kendisi siler süpürür velhâsıl tam mânasile kendi kendine çalı- şırdr. İşte böyle medreselerden birin- de bir çömez varmış. Bu çömez caraide her gün ders veren hoca- nın dersine şirer, dersini dinler, bilgi sahibi olmağa gayret eder- miş, Ders veren hoca çok garip bir adammış. Her gün: — Ey gömezler.. Ey bilgi sahibi olmak istiyenler.. Siz hiç merak et meyiniz.. Allah size verir. Allab sişe verir.. Allah kimseyi aç bırak Diye bağırır dururmuş. Bizim çömez çok akıllı olduğu için düşünm'ş taşınmış ve kendi kendisine 'demiş ki: — Madem ki. “Allah verecek ben ne diye camie geleyim. Ders dinliyeyim. Nihayet imarete #İ dip Bedava çorbayı alayım. Allah bana yiyeceğimi versin.,, Cömez bir perşembe günü camid” hocanm sözlerini bir kere daha dinleyince nihayet karar vermiş. Ve odasına dönünce kapıyı k2p8- mış içeriye girmiş yatağına yatmış ve Beklemeğe başlamış. Fakat garip şey.. Bir gün, iki gün, üç gün yemek yok. Allah ye- mek göndermiyor. Çömez: Her halde bugün verir, yarın verir.. di- ye biraz daha sabretmiş. Hayır... Yok.. Yok.. Medresede diğer oda- da bulunan arkadaşları da bu çö- SENİ İRİ Gİ Sü ği e Bir öhücük lâzım / mezi bir yere gitti zannetmişler. Onlar da kapıyı vurup: — Nasılsın diye sormamışlar. Çömez (Allıh bana yemek gön | derecek te karnımı doyuracağım,, diye beklediği için yataktan çık- mamış. Tabii açlıktan günden gü | ne bitap bir hale gelmiş, Aradan bir haftı geçmiş... Çömezin de ye rinden Falkacak hali kalmamış. O günlerde zengin bir adam medresede yaşıyan çömezlere be- dava dağıtılmak üzere iki kurban göndetmiş. Medresenin avlusunda İ kurbanlar kesilmiş ve zenginin 'a- | damı elinde kurban her odanın | kapismı vurarak bir but dağıtma | ğa başlamış. Her kapıyı vurunca bir çömez çikar paymı alırmış, Her odaya vermişler sıra bizim | gömeze gelince arkadaşları: — Yahu.. O bir. haftadanberi yok.. İstemez. İstemez. diye ba- ğırmışlar,. İçeride açlıktan feci vaziyette bulunan bizim çömez dışarıda o- lan Sürültüleri sesleri * duymuş. Kendi kapısının önünde: O yek.. O yok., diye söylendiklerini du- yunca yüksek sesle: hö, öhö... Diye bağırmış. Arkadaşları bu (öhö, öhö) leri işidince: — Aman.. Aman bizim arkadaş burada imiş., Diyerek kapıyı kırıp içeriye gir mişler.. Bir de ne görsünler. Çö- mezin açlıktan gözleri dönmüş. Elini kolunu kaldıramıyor. Le Bizim çömez iki gün sonra aklı | başına gelince gene camie ders din lemeğe gitmiş. Birde bakmış ki: Gene hoca efendi yüksek sesle mütemadiyen söyliyor: — Ey çömezler. Ey bilgi sahi- bi olmak istiyenler.. Siz hiç merak | kimseyi aç bırakmaz... Bu sözleri dinliyen çömez bir- denbire hiddetlenmiş, ayağa kal ! karak: — Hocam.. demiş.. Allah verir. Kabul ediyorum. Ama Allah ve. rirken hiç olmazsa bir öhücük iş- tiyor.. * # * Çocuklarım kazanmak için mu- hakkak çalışmak lâzımdır. Çalış- mıyan hiç bir şey elde edemez. Masalcı Bunları anmasına amaa azam ram eid | Hayvanlar güler mi ? Dünyada en kıymetli şey nedir ? Dünyada en kıymetli şey n€ dir?. Para mı, altın mı, ev Mİ, çiftlik mi; eğlence mi?.. Hayır.. Dünyada en kıymetli $ey (hayat) tır. Yani sığ olmak" tır. Fakat tam ve sthhatli olarak yaşıyabilmektir, " Hastalığı olmıyan gürbüz, dinç insanlar için en büyük hazine | sağlıktır. Bunun için eskiden büyük bir adam (Dünyada sıhhtali bir ne-| festen daha büyük kıymet) yok- tur, demiş. Hayatı en kıymetli şey olarak kabul ettikten sonra hayata lâzım olan esasları düşünelim. Sıhhatli bir hayat hava, temiz su, temiz yemek ve temiz giyinmek lâzımdir. için; temiz Bunları tamamiyle temin eden bir insan dünyanın en kıymetli hazinesine sahip olur. ri Medeni 1934 Gürbüz Cocuk Müsabakası Yavrularınızın en son .. fotoğralını bize gönderiniz etmeyiniz. Allah size verir. Allah | Şİ Biliyor mu İnsanların memnun oldukları zaman güldüklerini biliyorsunuz. Acaba hayvanlar da güler mi?.. Bunu anlamak için (gülmek) nedir, onu bilmeliyiz. Doktorlar, âlimler, büyük xdamlar işini ayrı ayrı (o anlatırlar. Onlar bizi alâkadar etmez. Bize göre gülmek sevincin gösterilmesidiri. Bu da yanaklarımızın gerilmesi, Bazı gülmek ağzımızın açılmösı ile olur adamlar gülerken basarlar. Hayvanları ların memnun gelince hayvan- oldukları kuyruklarını oynattıklarını, sal- ladıklarını görüyoruz. Bilhassa kedileri, köpekleri okşıdıkça si- ze doğru sürünürler, kuyruklarını sallarlar. Bundan sonra garip $e- kilde yüzünüze bakarlar. Gülmek bir sevinci gösterdiği için hayvanların yaptığı bu işe de (gülmek) deriz. Insanlar güler dedik. Fakat in- sanların içinde şimdiye kadar hiç gülmiyen birisi vardır, Sinemada görmüşsünüzdür, — Meşhur komik Malek. Malek şimdiye kadar hiç gül- memiştir. Ve onun güldüğünü gö- ren olmamıştır. Bunun sebebi Maleğin gülme- diğinden değildir. Bilâkis Malek çok güler. Fakat yüzünde garip sinirler varmış. Güldüğü zaman bizim gibi yaankları ogerilmez, ağzı açılmaz ve sesi çıkmazmış. Bunu Maleği sinema artisti olarak almış. ( Hayat ) neden kıymetlidir? Hayat, olmazsa ölüm olur. Ö- lüm de felâkettir. Sıhbatli hayat ilk gören rejisör, 7934 B Bu haftaki bilmecemiz: Aşağıdaki cümleyi teşkil ediniz. —G.d.y.r. Erzurum Askeri hastanesi ni- saiye mutahassısıs İbrahim Nago Beyin kızı Sevgi H. 1933 senesi başında tertip ettiğimiz güzel ve gürbüz çocuk müsabakası vesi; lesiyle birçok yavruları tanıtmış ve onla- ra birçok da hediyeler vermiştik. 1934 senesi güzel ve gürbüz (o çocuk| müsabakamız da geçen haftadanberi baş-| İlamıştır, Müsabakamıza iştirak etmek çok ko- aydır: 1 — Kız veya erkek 10 yaşına kadar yavrumuzun &n son çekilmiş bir fotoğra- fını bize gönderiniz. | Z — Fotoğraflar kart postal veya da- ha büyük boyda olmalıdır. 3 — Fotoğrafların arkasına yavrunu- zun ismi ve adresinizi okunaklı © olarak! yazımız. | 4 — VAKIT (Çocuk sayfası muharri-! rine) olarak gönderiniz. Bize gönderilen her fotoğrafı sıra ile imuhakkak surette gazetemize basacağız. Bunların basılması — bittikten sonra” bütün Anadolu ve İstanbul okuyucula-| rrmızın iştirak edebileceği (| şekilde bir. seçme yapacağız ve yavrulara hediyeler vereceğiz. Yazısız Hikâye : kahkahayıda | zaman | cümlede bulunan sessiz harflerin yanına sesli harfler! bulunuz ve sararma SEN EEEEE EEE EEKAAEAEAEAKARANEEEAENA sunuz SARSEEEEEETESAEESEZEZZ, | ise her şeyi yapmıya muktedirdir. Gördüğünüz ber şey, evler, köyler, şehirler, fabrikalar, maki- neler, hep sıhhatli | fından yapılmıştır. insanlar tara- Sıhhatli insanın başma belki bir fejâket gelir, Belki işsiz kalır. Fakat sıhhatli insan çalışır, çaba- lar, ve derhal kazanmıya başlar. gene | Insan neden konuşur ? Hayvanlır kendi aralarında üç beş şekildeki sesle görüşürler. Anlaşırlar. İnsanlar acaba böyle | yapamazlar mı?.. İnsanlar daima toplu olarak ya» şarlar. Yalnız başma yaşıyan hiç bir insana tesadüf edilmemiştir. Eğer böyle bir adam olduğunu şitsek derhal: — Vah vah.. deli olmuş, deriz.. Bunun sebebi, ma toplu olarak yaşamak mecbu- İnsan- insanların dai- riyetinde bulunmalarıdır. ların yemek, içmek, giyinmek vel- hasıl yaşıyabilmek için bir çok şeylere ihtiyacı vardır. Bu ihtiyaç larını bir insan yalnız başıma bu- lamaz. Birkaç insan ona yardım eder, O da onlara yardım eder, bu su- retle karşılıklı yardım sayesinde ihtiyaçlarını temin etmiş olür, İşte bu yardımları söyliyebil- mek ihtiyaçlarını o anlatabilmek için karşısındakine söz söylemek mecburiyetindedir. Bu sözleri söy lemezse kendisinin hiçbir şeye ih- tiyacı yok zannedilir. Ona da yar- dım edilmez. öğamelanann bn zon Güne ini İN İlmiye li elin di rn i İLMECESİ:7 5. 150 okuyucumuza hediye veriyoruz Doğru halledenlerden 150 okuyucu- muza hediye vereceğiz.. o Hediyelerimiz arasında çok kıymetli şeyler de vardır. İsimlerinizi ve adreslerinizi “Ç.c.k— 5. yf. 5. — H. ş. n. 2.İhal varakasına yazıp (VAKIT) çocuk sayıfası muharririne) gönderiniz. sdanaser sunum g başından geçenler