9 Şubat 1934 Tarihli Vakit Gazetesi Sayfa 6

9 Şubat 1934 tarihli Vakit Gazetesi Sayfa 6

o me 9—VAKIT 9 ŞUBAT 1934 Belediye, 1931 senesi hesaplarının o “içinden çıkamiyor mıymış? Şehir meclisinde ehemmiyetli bir müza liralık “mukabili: naktisi olmıyan tahsisat, ! ” İstanbul Şehir meclisi dün bi- rinci reis vekili Sadettin Ferit Be- yin reisliği altında iki celse yap- mıştır. Bakırköyünün suyu ne olacak ? Gece saat onbirden daha geç vakte kadar açık kalmak ( istiyen barlar vesair eğlence yerlerinden alınacak harç hakkındaki tarife- nin mülkiye encümeninde <hazır- | lanması kararlaştırıldı. Belediye- Birinci celsede Galip Bahtiyar | nin lağvedilen'muhtarlık işlerini Bey söz alarak kendisinin geçen — celsede Bakırköyünün su ihtiyacı İ görmesi karşılığı olarak alacağı paranın. miktarının da gene © hakkında verdiği takririn malke- | mülkiye encümenince tespiti mu- ma havele edildiğini hatırlatarak ; “belediye reisliğinin bu hususta ne “diyeceğini sordu. Belediye reis © müavini Nuri Bey cevap verdi, be- . mm $u işlerile meşgul müte- da sının Avrupada seyahatte ol- — duğunu, bir haftaya kadar gelece- ğini, o Zaman izahat vermek müm - kün olacağını söyledi. Galip Bahtiyar Bey bunun üze- rine tekrar söz alarak dedi ki: — Sular müfettişinin bir hafta- © ya kadar değil, iki ayda bile gele | ceğini zannetmiyorum! Belediye Bakırköyüne su getirmek için bin- > lerce liralık masraf etti, yetmiş bin lira toprağa gömüldü, hiç bir ne- | tice hasıl olmadı. Buna mukabil “bez fabrikası üç bin liraya iki ar. tez'yon kuyusu açtırdı, mükemmel su çıkarıyor. Belediyenin de böy- İe bi: kaç kuyu açması lâzımdır. © Bu işi bu devrede bitirmeliyiz. O- “nun için makam izahat vermiyor- “sa talıririn bütçe encümenine ha- > valesini rica ederim. > Reis Sadettin Ferit Bey — Tak- | rir bizde değildir, bir kere maka» ma havale edilmiştir. İki ay sonra “değil, bir hafta sonra izahet ve- > receklerini söylüyorlar. Makamın izahatını bu devre içinde dinle- “mek ve ona göre karar ittihaz et- “mek mümkün olacaktır. Belediye reisliğinin takrir hak- ! kusleki izahati dinlenildikten son “ra karar ittihazı kabul edilerek ruznameye geçildi. Köprü hangi mahallede? © — Belediyeye mülhak olarak ida- 're edilen İstanbul Şehir tiyatrosu, > Konservatuvar, mezbaha ve darü- Mâceze müesseselerinin 1934 sene- — siiçin hazırlanılan bütçeler, tetkik edilmek üzere bütçe encümenine havale edildi. Karaköy köprüsünün bir sokak sayılması ve Şeyh Mehmet Geylâ- “ni mahallesine bağlanması hak- - kındaki belediye reisliği tezkeresi - mülkiye encümenin gönderildi. ğ Belediyeye ait Fatihteki Top- © hane ini işgal eden Haliç İdman klübü kirayı vermemiş, bu- “na âit mazbata okundu. Azadan Avni Beyin teklifiyle medresenin bu klübe ücretsiz olarak tahsisi ka bul edildi. © — Karagümrük gençleri spor he- .yeti, Çukurbostanda (belediyeye ait arsayı işgal etmişler; belediye - şimdi bu gençlerden kira istiyor. Gene Avni Beyin teklifiyle bura- “sının da bu çocuklara ücretsiz tah- sisi kararlaştırıldı. Radyo antenlerinden vergi alınmiıyacak © Belediye reisliği radyo anten- lerinden vergi alımmasını istiyor- “du, mülkiye encümeni (bu isteği vafık görüldü, Doha bir kaç re- sele tetkik edilmek üzere alâke- dar o encümenlere gönderildikten sonra birinci celse tatil edildi. Gene Sadettin Ferit Deyin reis- liği altımda toplanan ikinci celse- de, bedeli icar, takdiri kıymet ko- misyonlarından Eminönü kazasına ! Kemal Salih ve avukat Esat, Bey- koz kazası köyleri için Sadi Bey- lerin intihapları münasip görüldü- ğüne dair reislik divanı tezkeresi okunup kabul edildi. 1931 yılının hesabının * içinden çıkılamıyor Geçen devreden kalan 1931 yı- İı hesap kesiminin masraf kısmma ait tetkikihesap encümeni mazba- tası okundu. Mazbata muharriri İsmail Şevket Bey uzunca izahat verdi. 1931 senesi, belediye ile vilâ- yetin birleştiği senedir. O sene muhasebe memurları arasında de- öişiklik olmuş, muhasebe usulleri değişmiş, iki dairenin birleşmesin- den doğan karışıklık muhasebe ka yıtlarında çok fena akisler bırak- mış. Bunun neticesi olarak o yıla ajt hesaplarda 835.000 liralrk bir açık görülüyor; fakat bu, sahiden bir açık mıdır? O sene için kim- se belediyeden alacak davasında değil! Belediye, o sene tahakkuk eden varidatın hepsini toplıyama- mış ta bu eksik oradan mı vücuda gelmiş? O sene bir kısım varidat toplanmayınca bir kısım hizmetler de yapılmamış mı? Bütün bu nok: talar, kayıtlardaki eksiklik yü” zünden tespit edilememişti. Tet- kikihesap encümeni, vaziyeti mec- lise olduğu gibi bildiriyordu. Böyle şey olmaz Kara Osman zade Suat ve Galip Bahtiyar Beyler bu bahis üzerinde söz söylediler. İkisinin de birleş- tiği bir nokta vardı: “Hesabın içinden çıkılmıyör olmaz! Hesabım içinden mutlaka çıkılır; © rakam; kat'idir. Belediyenin o seneye ait hesapları yanlışsa (o mütehassıslar tutup hesabı yeniden tesis etmek mümkündür!,, Tetkiki hesap encümeninin mazbata muharriri İsmail Şevket ve encümen azasından İsmail Hak- kı Beyler cevap verdiler. Cevdet Kerim Bey söz alarak bahsin mec- lisle tetkiki hesap encümeni ara- sında bir münakaşa şekline çevril- diğini, halbuki hakiki vaziyette ten kitlerin tetkiki hesap encümenine değil, belediye dairesine ait olması lâzım geleceğini söyledi ve sualle- re makam namına cevaplar veril- mesini istedi. Çaresi neymiş ? Belediye reis muavini Nuri Bey cevap verdi: — 1931 sensinde vilâyetle bele- bikatta ve muamelâtta bazı karı- şıklıklar olmuştur; bu mesele ge- çen devrede münakaşa edildi, şikâ- yetlerin bir kısmına makam da iş- tirak etti, para, tahsis edilen yer- den başka yere s#arfedilmemiştir, sarf şeklinde de yolsuzluk olma- mıştır. Şu halde ortada on para- lk şüpheli bir vaziyet yoktur. Biz- çe ortada açık ta yoktur, Biz buna “Mukabili nakatisi olmıyan tahsi- sak,, diyoruz!. Şimdiye kadar imkân olmadı, yeni bütçelere bunu kapatmak için para koyamadık; yapılacak iş bu- dur: Bu hesapları tasdik ederseniz 835.000 lirayı kapatmak için de yeni bütçelere kısım kısım tahsisat konulur. Böylece mesele halledi- lir. Cevdet Kerim Beyin sözleri Cevdet Kerim Bey tekrar $öz aldı; bütçe yapmanm ve geçen senelere ait hesapları tetkik etme- nin Şehir Meclisinin en mühim va- zifelerinden bulunduğunu, mecli- sin bu vazifesini büyük bir dikkat ve hassasiyetle yapmasmın pek ta- bii olduğunu söyledi; bu itibarla 1931 senesinin hesap tetkiki yapı- lırken halledilmemiş nokta kalma- ması için belediye idaresinin bu 835.000 liraya tekabül eden işler- den hangisinin yapılmış, hangisi- nin yapılmamış olduğunu, yapılan işlerin bu tahsisatın.ne - kadarına karşılık geldiğini, v devre ve v hıe- saba ait alacaklılar olup olmadığı" nı iyice tespit etti, tetkiki hesabın | Jığına tayin edilerek ondan #onra müzakere ed'İmesini | teklif etti, Cevdet Kerim Bey, 1932 senesi tetkik hesabının da nisan devresi- ne mutlaka yetiştirilmesini istedi. | Bu teklifler kabul edildi. Aza, müzakerenin sonuna kadar kalmalıdır ! Cevdet Kerim Bey; dünkü beyanatı sırasında €hemmi- yetii bir noktaya da işaret ederek Şehir Meclisi azasından bir kısmı- nın müzakerdleri sonuna kadar ta- kip etmiyerek gittiklerini söYlİYe- rek, bu vaziyetten bir 278 arkadaş sıfatiyle şikâyet etti ve azanın Teig- liğe müzeretini bildirip izin al maden gitmesini ehemmiyetle na- zarı dikkate koydu. 1931 tetkik hesabı nisan devresine bırakıldık. tari sonra Şehir Meclisi Pazartesi günü toplanmak üzere dağıldı. Belediye bütçesi ii e şehir meclisinde Belediye daimi encümeni, be- lediyeye bağlı müesseselerin 934 bütçelerini kazırlıyarak şehir mec Tisine vermiştir. Bu müesseseler» der şebir tiyatrosunun 934 bütçe- si geliri ve masrafı 103600 lira ©- larak tahmin ve tesbit edilmiştir. Geçen sene olduğu gibi belediye şehir tiyatrosuna 42400 liralık bir muâvenette bulunacaktır. Kon- servituvar bütçesi de 61122 lira- lik bir muavenette bulunacaktır. Karağaç mezbahası (o bütçesi 1.591.100 lira olarak tevzin edil miştir. Geçen seneye omazaran Mezbaha varidatında 7600 lira nin birleşmesi dolayısiyle tat- | | Darülâceze bütçesi 183228 lira kadar bir noksanlık vardır. dsl Daday kere : 835,000 | ilerliyor pazar yeti Daday, (Hususi) — Kastamo- nuya 36 kilometre yakında bulu- nan bu kaza merkezinde son ay- larda büyük bir imar faaliyeti gö- ze çarpmaktadır. Kastamonu ovasının bir köşesin- de Ballıdağ eteklerinde şirin bir manzara arzeden bu kasaba son günlere kadar petrol lâmbaları ile zorla aydınlanırdı. Belediyenin, kaza kaymakamı- nın, jandarma kumandanının kıy- metli himmeti ile kasaba kenarın- | daki değirmen makinesinden isti- fade edilerek elektrik tesisatı ya- pıldı ve kasabaya elektrik cereya- nı verildi. Birdenbize nura garkolan kasa- ba Cümhur'yetin oruncu yıl dönü- münde pırıl pırıl aydınlarmıştı. Elektrikten başka kasabada gü- zel evler ve bir belediye binası ya- pılmağa bazırlanılmaktadır. Belediye bu maksatla kasabanın tam ortasındaki medrese binasını satın almış ve yıktırmağa başlamış tır. Bu binanın yerinde asri bir be- lediye binası pek yakında kasaba” yı güzelleştirecektir. Bunun için plânlarda hazırlanmaktadır. Bu suretle kasaba son bir kaç senelik faaliyetten sonra su, elek- trik ve güzel binalara kavuşmuş- tur, Kasabanın içindeki / faaliyet kader köylerde de imâr faaliyeti vardir, On gün evvel Fenike kaymakam giden kayma- kam Ali Zerifi Bey ile j#ndarma kumandanı Tahsin Bey köylerde- ki mektepler ile köy vollarına çok ehemmiyet verdiler. Evvelâ Pınar başı mıntakasmdaki köy mektebi- ni ikmal ettirdiler, Kaza merkezine tam 12 saat u- zakta ve 28 karyenin ortasında bu lunan bu yeni mektep binasının yanında bir de karakol binası ya- pıldı, Bu suretle yeni mektebi, ye- ni karakolu olan bü muhit birden- bire şenlendi. Kaymakam Ali Za- rifi ve jandarma kumandanı Tab- Memleket Haberleri | Burhaniye- de cinayet Efe seçmek yüzünden bir genç öldürüldü Burhaniye 7 (Hususi) — Bür- haniye köylerinden birinde kanlı bir vak'a olmuş bir kişi ölmüş, di- ğer bir kişi de ağır sürette yara- lanmıştır. Vek'a, Yürzlü köyünde ve köy delikanlılarındın Mustafa ve Ha- lim arasında vukua gelmiştir. Bir kaç gün sonra yapılacak bir dü- gün için efebaşı seçmek üzere toplanan delikanlılar görüştükleri ! bir sırıda ve aralarında bir ağız kavgası sıkmıştır. Kavga biraz | sonra büyüyerek tabaca ve bıçak- lar meydana çıkmış ve toplantı yeri bir harp meydanını dönmüş“ tür. Kavganın hitamında Mehmet ve Halil yaralanmışlardır. Meh- met biraz sonra ölmüş, ağır yaralı bulunn Halil memleket hastaha- nesine yatırılmak üzere Balıkesire gönderilmiştir. Katiller kaçmışlarsa da jandar- ma tarfından ayni günde yakalın- mış'ardır. Bir mermi Antalyada bir çocuğu öldürdü, birisini yaraladı Antalya, (Hususi) — Antalya « A nrela» sesvkiinde iki köylü çocuğu hayvanları otlatırken harbi umu- mi senelerinden kalma bir Fran- sız top mermisini görmüşler, bil- miyerek oynadıkları bu mermiyi ateş yanma getirmeleri üzerine patlıyan mermi çocukları yarala- mış, birisinin ölümünü intaç et- İ miştir. Diğerleri hafif yaralıdır. Rl rada daha geniş ticaret muamelesi yapıyordu. Son günlerde birden- bire bir kaç köy ağası Pazarın (pazar) günü yapılacağını ilân et- tiler, Bundan tabii hükümetin ha- beri yoktu. Köylü müşkül vaziyet- te kaldı. Hükümet merkezine mü- racaat ettiler. Henüz o gelmediği sin Beylerin delâleti ile burada bir | in pazar, Pazar günlerine | dön- de köypazarı kurulmasına Pam: yeri olarak seçilen yer “ bali arazi olduğu için köylülerden dü, Halk gene bunun Cumartesi nü kurulmasını hükümetten ri- edip durmaktadır. Pazar yerinin birdenbire şenlen arzu edenler derhal dükân, ev Yap | mesi üzerine 28 köy içindeki kö 2. içini köy mağa başladılar. Peel İSİN- | ağaları pazar kendi köylerinde de burada en kuvvetli kışolması- | kurulmasını istemeğe başladılar. na rağmen bir çok dükkânlar yük- seldi. Pazar yeri şenlendi. Her köy ağası bir mazbata yap- tı hükümete müracaat ediyor. Fa- Bu civardaki 28 karye halkı ik- | kat kendilerine verilen şu cevabi tisadi vaziyette Eflani pazara | alarak köylerine de dönüyorlar: bağlıdırlar. Herkes yağını, yu — Yeni mektep, yeni karakol murtasını, satmak istediği hayva” | binası yanmdaki saha 28 keryenin nını şimdiye kadar Eflani pazarı” | merkezidir. Pazar bu merkezi yer- na götürmekte idi. Bu pazar kur den kaldırılamaz., rulunca herkes burada alış ver:$€ | o Maamafih bu arzular devam €- başladı, Kaymakamlığın evi ve ci- varın Eflani pazarı ile münasebeti nazarı dikkate alınarak bu pazar yeri Cümartesi kuruluyordu. Köy- lü çok memnundu. Çünkü burada alış verişini yapan köylülerden bir kısmı Eflani pazarına gi o ayyy yg olarak tevzin edilmiştir. Bu sene Darülâceze bütçesine belediyeden 27617 lira kadar bir muavenette bulunulacaktır. Geçen sene mua- venet miktarı 40951 lira idi. İ derkön köylerine bu merkezi vazi- i yetteki pazar yerinde de alış veti- şi sevinçle yapmakta devam et - mektedirler. Kazamızın kaymakamı Ali Za- rifi Bey Fenikeye tayin edildiğin- den yerine Küre kazası (o kayma- kamı genç (o mülkiyelilerimizden Suphi Bey tayin edildi. Ve vazife- sine de başladı. Mumaileyhe yeni vazifes'nda o muvaffakıyetler menni ederiz. " yal ERİ e