16 Şubat 1934 Tarihli Vakit Gazetesi Sayfa 6

16 Şubat 1934 tarihli Vakit Gazetesi Sayfa 6

KE | G vi ” v v — VA 16 ŞUSAT 1934 Avusturyada Dahili Harp YA ee era te am) M. Dolfus ile M. Miklas, dün hü- öosyal demokrat liderlerinden |kümet kuvvetlerinden yaralanan- © içlerinde belediye reisi ve bir çok (ları Viyanı hastahanelerinde zi- © mebuslar ve şahsiyetler (o bulunan elli kişi kadar tevkif edilmiştir. p Viyana, 15 (Reuter ajansı) — Divanı harbe verilen ilk sosyalist ağır yaralı olduğu için mahkeme- ye nakledilmek icap'etmiştir. Bu sosyalist ilama mahküm edilip â- sılmıştır. Ellerinde silâh olarak yakala- nan esirler divanı harbe, silâhsız o'arak yakalananlar sivil mahke- mle:s verilecektir. Vilâyetlerde teşekkül eden di- vanı harpler bir kaç sosyalist esir- lerin muhakemelerini yapmışlar. cr. "iyana morgunda teşhis edile- memiş 100 kadar ceset vardır. Sesyalist Viyana dış amele ma- helfelerinden bazılarında ve bazı vilâyet merkezleri © civarlarında m“kayemet etmekte devam edi- yorlar. Dehalet için mühlet Viyana, 15 (A.A.) — Volf ajan s1: Son alınan hususi haberlere na- zaran, hâdiseler esnasında ölenle- .rin adedi 1500 ü geçmektedir. Bu- gün, sast yedi ile on iki arasında teslim olacak âsilerin— mes'ul ru- esa hariç kalmak üzere— umumen afedileceklerini baş vekil vaat et- miştir. Öğleden sonra, hiç kimse af e- dilmiyecektir. Paris ajansların dan birinin istihbaratına nazaran mükemmel surette silâhlarmış iki bin sosyal — demokrat, Viyananm cenubunda Laaberg dağında top- lanmağa muvaffak olmuşlardır. Viyanada, askeri kıtast tarafın- dan esir edilen âsilerin adedi iki! bin tahmin ediliyor. Steyr'de, âsi sosyal — demokrat- ların mukavemeti kırılmış adde- dilmektedir. Başvekilin daveti tesirsiz Viyana, 15 (A.A.) — Royter a- jansı) : Sosyalistlerin tahmin ettik- lerine göre, Plorisbolf mahallesin- de, kendilerinden beş yüz kişi vu- rulup ölmüştür. Yakalanan âsilerden Kahler, bu sabah idama mahküm edilmiştir. Bu, Viyanada veri'en idam karar- larmın üçüncüsüdür. Sosyalistlerin son tahassüngâh- Dırına karşı, bugün öğleden sonra hücum başlamıştır. Başvekil Dolfusun radyo ile ta- mim edilen davetine sosyalistler- den pekaz kimseler icabet etmiştir. Alev içinde kelleler Viyana, 15 (A.A.) — Dün ak- şam, Floridsdorf'dan firar edenle- rin iltica ettikleri Tunanın sol sa- hilinde bulunan Goethe işçi ma- hallesinde küçük kuvvetlerle muh- telif harekât yapılmıştır. Sağ sa hilden O bembardıman edilen bu mahalleler alev içindedir. Cenüp dış mahallesindeki işçi evine karşı da mahalli bir hareket © yapılmıştır. Dün akşam üzeri, altı Viyana belediye dairesi Schutzbund reisi emniyeti umumiye (müsteşarına müracaat etmiş, hükümete karşı şiddet kullanılmasını ve Schtzbun- dur,müc3dele usullerini tasvip et- mediğinden sosyalist fırkadan isti- fa ettiğini bildirmiştir. Reis kumandası altında bulunan Sehutgbundun teslim olduğunu bil- dirmiş, emri altında bulunanları mşru kuvvetlere karsı mukave- i İN Bayes davet etmiş- yaret etmişlerdir. Kale mi, ev mi? Viyana, 15 (A,A.) — Resmi is- tihbarat bürosu tebliğ ediyor: “Daha, dün bilhrssa (o sosyalist belediyenin inşa ettirmiş olduğu toplu binalarda yerleşmiş olan $08- yal — demokrat isyanının mukave met merkezlerinin büyük bir kıs- mı kıtaat tarafımdan iskat ettiril- miştir, Bu münasebetle, bu bin-ların | kilerden ziyade dahili bir harp vu kuunda sevkulceyş ehemmiyeti te- ilekkilerins istinaden yapılmış ol- duğu görülmüştür. Fevaklâde kütleler halinde ya- pılmış bu inşaata karşı, yalnız top- çu ateşi müessir olabilmiştir. Teslim olan âsiler Viyana, 15 (A.A.) —Viyananm cenubunda Laxbreg sırtlarında ta» hassun eden Şuasbundlarm teslim oldukları bildiriliyor. Bu mevki, asker ve zabıta tara- fından işgal edilmek üzeredir. Tunanın sol sahilinde dahi, hü- kümet kuvvetleri muk-vemet gör- meksizin, ilerlemektedir. Bir çok noktalarda âsiler, başve- kilin ültimatomunda verilen müh- letin son dakikasmda, kısmen terki silâh ederek çekilmişler, kısmen de teslim olmuşlardır. Başvekâlet yalnız Viyana şeh- rinde, ölenlerin aşağıd-ki müfre- dat listes'ni neşretmiştir. Polisten 20, Heimvehrenlerden tan 6, âsilerden 140, Bütün bu ce- nazeler morga sevkedilmiştir. Bu yukarıdaki rakamlar yalnız üç günlük vukuzta aitti. Cenazaler Avusturyada sosyal — demokrasi- nin inhidamından (neticeler çıka” makta ve hâdisatın en şayanı ibret dersi olarık umumi grevin akame- te uğradığını kaydetmektedirler. Halk galeyanda Viyana, 15 (A,A.) — Yukarı A- vusturyada kâin tuzlaların merkezi bulunan “Ebensee,, den bildirildi- ğine göre ( ,Şutsbundlar oralarda siperler vücude getirmişlerdir. Bir topcu müfrezesi o istikame- te doğru gitmiştir. Tuna üzerinde, Mauthausen'de halkın galeyanda bulunduğu haber veriliyor . Asılan belediye reisi Viz ana, 15 (A-A.) — Florids- dorf, itfaiye kumandanı olup dün pe kıtaata ateş açtırmış olan mühendis Weissel, akşam üzeri di- | vanı harp tarafından idama m-h- küm edilmiş ve gece yarısında kırk beş dakika sonra adliye sarayı av- lusunda asılmıştır. italya müdahale edecek mi? Roma, 15 (A.A.) — Havas a- jansı muhabirinden: İntizamı temin edebilmesine yardım için Avusturya hükümeti lehine bir askeri müdahalede bu- lunmak ihtimali hakkında İtalya- nm Londra ve Paris hükümetleri" nin fikirlerini yokladığma “dair ecnebi menabiden gelen haberle- rin akşine olarak, : İtalyanm, ta- mamen dahili bir siyaset mahiye- tinde o'ın Avusturya bâdiselerine kuvvet veya bir başka vasıta o ile müdahaleyi düşünmediği anlaşıl- ma'tadır, Bu mütaleata şunlur ilâve edil- mektedir: içinde oturanların maddi istirahat. | larını temin edecek mimari telek-| 20; askerlerden 20, gönüllü efrat- Avusturyaya hariçten yardım ihtimali ancak Avusturya hariçten askeri bir tehlikeye maruz kaldığı takdirde haklı gözükebilir. Böyle bir meselenin Omevzuu bahsolacağına ihtimal (overmeyi icap ettirecek hiç bir şey yoktur. Yahudiler kaçıyorlar | Berlin, 15 (A.A.) — Volfun Var şovadan alarak verdiği bir habere göre, Leh gazeteleri Avusturyadan gelen son trenlerin yahudilerin u- mumi bir şekilde Viyanadan Le- histanı kaçmaları sekeb'yle pek zi- yade dolu olduğunu yazmaktadır- lar. Nevyorkta nümayiş Nevyork, 15 (A.A) — Üç bin kadar sosyalist ve komünist Avus- turya konsolosluğu önünde tezahü- ratta bulunmuştur, Derhal celbettirilen polis intiza- mı temin etmiştir, Başkonsolos M, F'schersuer A- vusturyayı boykotajla tehdit eden komün:st ve sosyalistlerden mü- rekkep bir mürahhas heyeti kabul etmiştir. Başkonsolos, protestoları hükü- mete bildirmeyi vadetmiştir. Varşovada nümayiş Varşova, 15 (A.A.) — Pat ajan-| sındın: Sosyalist gençlerden 109 kişi ka- dar Avusturya (o sefareti yanmda toplanmk istemişlerdir. Polis der- hal kendilerini dağıtmış, tezahü- ratçılardan bir kıçını tevkif etmiş- tir. Viyanada vaziyet Viyana, 14 (Reuter ajansı) — Sükünetle geçen bir geceden son- ra, Viyana normal şeklini almak- tadır. Tramvay münakalâtı tek- rar başlamıştır. Hükümetin, mün- ferit isyan merkezlerini tamamiy- le bastırması için daha iki gün lâ- zım geldiği zannolunmaktadır. Fransızlar endişede Paris, 14 (Havas ajansı) — A- vusturyadaki kanlı hâdiseler Fran- sız matbuatını şiddetle endişeye düşürmektedir. Bu hâdiseler, bey- nelmilel mahiyette çok nazik bir mesele ortaya (ko; lar. Efkârı emumiyeye göre, Avustur- yanın vaziyeti başlıca devletlerin müşterek bir hareketini icaP citir. mektedir. Lowvre gazetesi diyor kiz He sız, İngiltere, İtalyanın anlaşması” dır ki, Avusturyanın siyasi hürri- yetini kaydetmesine mâni olabilir. Fakat bu anlaşma olabilecek mi?,, Ayan meclisi hariciye ©ncüme- ni reisi M. Henry Berenget de Ae- ro, Economigue Financier gaze- tesinde yazdığı bir makalede diyor ki: “Faşist Italya, Nazi Almanya ile bozuşmak istemiyor. Fakat, Viyanaya yerleşmesini de istemi: yor. İtalya, Alman hükümetinin zamanında cesaretini kırabileceği- ni henüz ümit etmektedir. Fakat, icabında Viyanayı işgal etmekte katiyen tereddüt göstermiyecekt'r. İgiltere her halde milletler cemi- yetine mürac-at edilmesini ve A- vusturyanın muhafazasını £tervic etmektedir. Fakat, bundan evvel Almanya nezdinde bütün hukuki vasıtaların kuvvetlenmesini iste- mektedir. Fransa, İngiltereye bu hususta daha azimkâr bir surette iştirak eder. o Çünkü Fransa bili- yor ki, sulh ancak ittihat ile mu- hafoza olunabilir. Ve zaruret ha- sıl olduğu takdirde Avusturya hü- kümetinin emrine kıtaat vermek © İçtimai yardım işleri Tekirdağ, (Hususi) — Halke- vi sıhhat ve içtimai muzvenet ko- mitesi toplanarak bazı mühim ka- 'rarlar vermiştir. £ İçtimada şehri- mizin bütün doktor, diş tabibi ve 'eczacıları hazır bulunmuşlardır. Doktor ve diş tıbiplerimiz, sıra ile, her hafta cumartesi ve çarşam- ba günleri saat on beşten on altıya kadar Halkevinde bulunarak mü- raczat edecek halkın o meccanen muzyene ve tedavilerini taahhüt etmişlerdir. Eczacılarımız da Halkevi firma- sını taşıyacak olan oreçtelerdeki ilâçları sermayesi üzerinden yapa- caklardır. Bundan o bışka zaman zaman halka sıhhi konferanslar ve- rilmesi kararlıştırılmıştır. Halkevi tarafından fskir çocuk- lar için meccanen süt dağıtılacağı haber alınmıştır. Halk dershaneleri şubesi defter tutma usulü, Fransızca ve Alman- ca kursları açmıştır. Dersler Halk- evi salonlarında ve haftada ikişer defa verilmektedir. lik mekteplerde teşekkül eden himaye heyetleri işe başlamışlar. dır. Şehirde mevcut altı ilk mek- tepte (130) fakir çocuğa her gün sıcak öğle yemeği verilmektedir. Hilâlizhmer cemiyeti tarafındın cemiyet menfaatine Şubatın 22 in- ci günü akşamı vali konağında bir balo verilecektir. Balonun munta- zam ve mükemmel olması için idı- İva ve teatip heyetleri şimdiden ba- zırlıklara başlamışlardır. D.yarıbekirde iki katil yakalandı Diyarıbekirde Halit isminde bir adam 931 senesinde metresi Salih kızı Medineyi öldürmüş ve bu işte kendisine yardım eden Arif ismin- deki arkadaşiyle birlikte kaçmıştı. Geçen sene de Topal Reşit is- minde bir adam karısı Esmayı öl- dürmüş, © da kayıplara karışmış b. Bu üç katil kışın şiddetinden hariçte olacaklar ki şehre ilticaya mecbur olmuşlardır. Bunlardan Arif ile topal Reşit te- nekeci Kerimin evinde gizlenmiş- ler, orada yakalanmışlardır. A suretiyle Viyananın anlaşma tari- kiyle beynelmilel işgali icap ede- cektir. İşte bugün, içinde bulun- duğumuz vaziyet budur. Yarın ne olacak? Şayet Dollfuss isyana galebe çalarsa, derhal, daimi mil- letler cemiyeti meclisine müracaat edebilecektir. Ve mezkür mecliste hemen toplanarak icap eden ka- rarları alacaktır. Fakat, Dollfuss isyanla başa çıkamazsa, (vaziyet derhal vahimleşecektir. Viyanayı muhafazanm, üç büyük devlet, bir dakika kaybetmeksizin ve üz” munda beynelmilel müse'lâh bir kuvvetle harekete gecmelidir. Aksi takdirde milletler cemive- #n'n sonu gelecek ve Avrupada mu harebenin başlangıcı olacaktır. Siyast müdahaleler yapılmamış Viyana, 15 (A.A.) — Salâhi- yettar membalardan haber verildi - ğine göre, M. Dollfuss nezdinde siyasi müdahalelerde bulunuldu- ğuna dair bazı mahafil tarafından işae edilen haberlerin aslı yoktur. Mila Eer. 3 Tekirdağda İzmirde Belediye intihabatı ne zaman yapılacak? IZMİR, (Hususi) — Belediye intihabatı bu sene ağustostan sonra başlıyacaktır. Bu sebeple (belediye riyaseti, şehir meclisine (bir takrir vermiş intihabat müddetinin tayinini ve İzmir kazasının münkasem bulundu- ğu her intihap şubesine o riya- set edecek olan meclis (o azalarınım ne suretle intihap ve tefrik edileceklerine dair bir karar verilmesini istemiştir. Belediye riyasetinin bu takriri şe- hir meclisinin geçen içtimaımda nizam encümeninin bu husustaki mazbatası bugün öğleden sonra toplanacak olan şehir meclisinde heyeti o umumiyeye arzolunacaktır. intihap müddetinin bir hafta daha uza- tılmasını muvafık bulmuştur. Merkez şubesine belediye reisi ri- yaset edeceğinden bu şubeden manda diğer şubelere riyaset edecek azalar kur'a ile intihap edilecektir. İzmir o on beş intihap muntakasına tefrik edilmiştir. Her mıntakada beş kişiden mürekkep bir intihap heyeti o- Bir domuz Somada bir avda 6 domuz, dört tilki, vurulmuştur. Bu domuzlardan birisi 200 kilo sikletindedir. £ Müteaddit kurşun yaralarma rağmen avcıların üzeri- ne hücum etmiş, pek büyük müş- külâtla öldürülebilmiştir. Bu do — şindiye kadar Ussyii. Fa liimamlar, Zırca, Tırhala köylüle- ri tarafından dört defa sıkıştırıla- rak yaralanmış, dördünde de kaç- mıştı, nihayet öldürülebilmiştir. Iki kurt Tekirdağ (Hususi) — Tekirda- ğının Işıklar balkanı (eteklerinde bulunan Işıklar köyünde bir ağıla iki kurt girerek 30 kuzuyu boğmuş, yemiştir. Urfada Urfada şehrin garbından çıka» rak Urfayı baştanbaşa katettikten sonra bahçelere ve köylere (oakan Halilurrahman ve Aynizüleyha göl lerinin mecraları eskiden açık bu- lunurdu, iki üç senedenberi süren kuraklık üzerine suyun ziyama meydan vermemek ve sıhhi mah- zurları ortadan kaldırmak için bü- tün mecralar kapatılmıştır. Yalnrz camilerde aptes almak için hususi mahaller bırakılmıştır. Kapama ameliyesi devam etmektedir. Tarsus kanalı Tarsus nehrinden cenuptaki o vaya su alınması için bir kanal ya- pılmaktadır. Hükümetin nefis programına dahil olan bu kanalın yaza kadar bitirilmesi için faali- yetle çalışılıyor. Kanalın üçte bir kısmı bitmiş tir. Diğer kısımda ameliyat daha çabuk yapılacaktır. Bu yaz mah- sulitm sulanacağı kuvvetle ümit e- diliyor. Hırsız hizmetçi Galatasaray lisesi doktoru Meh- met Beyin hizmetçisi Mari Muma- ileyhe ait para ve eşyayı çalıp kaç- mışsa da yakalanmıştır.