17 Şubat 1934 Tarihli Vakit Gazetesi Sayfa 2

17 Şubat 1934 tarihli Vakit Gazetesi Sayfa 2

ii ——— 2 VAKTT 17 ŞUBAT 1934 SON HABERLER : TELGRAF - TELEFON - RADYO M. Dumerg mecliste beyannamesini okudu Bütçe hakkındaki proje 125 reye karşı 465 reyle Paris, 16 (A. A.) — Havas | ajansından: Dün meclis koridorlarındaki görüşmelerden ve sabahleyin grupların müzakerelerinden his- sedilen sükünet havası öğleden sonra mecliste ve âyanda teey- yüt etmiştir. Kabinenin beyanatını okumak için kürsüye çıkan M. Dumerg, sağdan itibaren sol cenaha ka- dar bütün meb'usların alkışları ile karşılanmıştır. Bir kargaşalık çıkarmak isti- yen beş komünist celseyi ihlâle muvaffak olamamışlardır. Komünistlerin gürültülerine hâkim olan M. Dumerg, berrak ve emin bir sesle söz söylemiş- tir. Gayet kısa olan beyanat, hü- kümetin maksadının paranın kurtarılmasına elzem bir şart o- lan mütevazin bir bütçenin sü- ratle kabulü, otoritenin yerleş» mesi, manevi tasfiyeyi yemin maksadiyle ihtirassız, tam ve se- ri bir itidalin tahakkuku için mu- Bulgar kabinesi Sofya, 16 (Hususi) — Bulgaris- tanda yarın yapılacak belediye in- tihabatı dolayısiyle muhtelif fırka- Belediyeler intihabatından| sonra istifa edecek mi? | A Baş tara 1 inci sayfada) Orta Avrupa bir harbe doğru sürükleniyor |Saat 11 den itibaren her türlü ka- lar arasında şiddetli mücadeleler vuku bulmaktadır. İntihabatı müteakip kabinenin istifasma (O mubakka © nazıriyle kabul edildi uzun alkışlarla selâmlamıştır. Ayandaki tesir de müsaittir. lere karşı mücadele ederek vazi - | nunsuz hareketlerden içtinap eden yeti muhafaza ediyordu. Fakat ve bugün öğleye kadar icra maka- #on zamanlarda Naziler kuvetlen- | matına müracaat edenler, mes'ul miş oldukları için M. Dolfus'un | tahrikâtçilar müstesna olmak üze- sosyalistler ile birleşerek Nazilere İre kat'i bir affa mazhar olacaklar» : rakarak başvekâleti hangi it altında kabul ettiğini Ayan beyanatına başlıca nokta- larını ve bilhassa harici siyasete ait kısımlarını alkışlamıştır. PARİS, 16 (A.A.) — M. Dow- mergue , takrirlerin bütçenin ka- ibulünden sonraya bırakılamsını is- | temiştir. Şiddetle alkışlanan bir müsa- halesi esnasnda Başvekil, üç se- nedenberi çekildiği inzivasını bı- şera- hatırlat- mış, çünkü kendisine kabul etti- ği takdirde sulh ve sükünetin ia - İde olumacağının söylendiğini bil- dirmiştir ve demiştir ki: “Mucize yaratacak değilim. Fakat , parlamento O memlekette bir kalkınma yaparak ve maliye - sin: süzülterek bir mucize yapabi- (lir, Yapılması elzem eserleri vücu- da getirmek için meclisin ve bir ihtiyarın kâmilen etrafında top - lanmış bir Fransa manzarası, Fran | saya büyük bir nüfuz verecektir. Aldanır- İşte bn buna inındım. bakıldığından. elde edilecek inti- habat neticeleri büyük bir sabırsız- lıkla bekleniyor. Çarpışmaların en şiddetlileri çiftçi ve M.Tsankofun riyaseti altın da bulunan Sgovor fırkaları ara- sındadır: Evvelki akşam Banya köyünde bir meyhanede eğlenen Tsankof taraftarları sokakatan © geçen bir çiftçi grubuna ateş etmiş, üç kişi yi yaralamış ve yaralananlardan biri ölmüştür. Yaralıları tedaviye gelen bir doktora halk sopalarla hücum etmiştir. Varnada bir bomba attılar Varan, 16 — Dün akşam burada sekizinci bahriye alayı kışlasına bomba ile suikast yapılmıştır. İnfilâk civar o mahallelerde ve kışlada büyük bir panik yapmış tır. o Yapılan tabkikat neticesinde i bombanın Çatalca sokağından atıl- İ dığı anlaşılmıştır. İnfilâk büyük maddi zararları mucip olmuşsa da © civarda kimse bulunmadığından insanca zayiat karşı müşterek bir hareket yapa - cağı zannolunuyordu ki bu ihti - mal tahakkuk etmedi. Bunun yeri- ne sosyalistlerin isyanı vuku bul - du. Bunun sebebi ise faşistlerin Tirol, Karantiya ve şimali Avus - turya gibi yerlerde hükümeti ta - mamen ellerine (geçirmeleri oldu. Sosyalistler Viyana ile Linz taraf ceklerinden korkarak müsellah is- | yana girişliler. Vakıa M. Dolfus sosyalistleri top kuvevtine müracaat ederek ez miştir. Fakat buna mukabil Nazi- lere karşı kendi taraftarları zayıf lamıştır. Onun için dolayısile Na- zilerin ekmeğine yağ sürülmü i Yukarıda dediğimiz gibi, M. Dolfus şimdi Fransadan ziyade İ- talyaya istinat ediyor. İtalya ise merkezi Avrupada Avusturya ile Macaristanr bisleştirerek kendine bir istinat noktası yapmak siyase- tini takip ediyor. Fakat bu birleşme tahakkuk ©- derse küçük itlâfın merkezi Av - larında da mevkilerini kaybede - | dır. Hükümet kuvvetini tema- men müdrik olarak bu alicenaplığa karar vermiştir. > Sosyal'st cemiyetler | Viyana, 16 (A.A.) — Hükümet 125 sosyalist cemiyet ve teşkilâtrmin feshedilmesine ve bütün emval ve emlâkinin müsaderesine karar ver- İmiştir. Bu cemiyetler arasmda müret- tipler sendikası ve diğer mesleki sendikalar vardır. Tirol ahali fır- kası meb'uslarmdan birisi İnns- bruck diyetine bir (takrir vererek şunları istemiştir : | 1. Valinin salâhiyetleri letilmelidir. 2-- Kendisine bir istişari komis- yon tefrik edilmelidir. 3 — Diyet, feshine karar verme- lidir. Avusturya hadis-si karşı- sında italya Roma, 15 (A. A.) — Bu sa- bahki gazeteler Avusturya hadi- ! seleri hakkında ilk noktai nazar neşriyatında bulunmaktadırlar. geniş” ii hakkak vücuduna ihtiyaç hisse- | sam söylersiniz. A Tay m m “Messajero gazetesi diyor ki: ie leşi fırkalar arasında bir mü- » tahakkuk ettirmek oldu: gunu bildirmektedir. Beyanata şu ilâve edilmiştir: “Harici siyaset meseleleri de efkârın teskini ve fırkalar ara- smda mütarckeye ayni derecede ihtiyaç hissettirmektedir. Fran- sızlar arasında sulh, Fransanın emniyeti için olduğu kadar dün- ya sulhü için de kuvvetli bir zı- man unsurudur. Milletler cemiyetinde ve bey- nelmilel konferanslarda faydalı bir rol oynıyabilmemiz için lâ- zım otoriteyi bize ancak dahili sulh verecektir. © Beyanatın hemen her cümle- si, sağdan sol cenaha kadar her- kes tarafından alkışlanmıştır ve M. Dumerg kürsüyü terkederken müfrit sol cenah müstesna bütün meclis ayakta olarak kendisini Başvekilin nutku sağ ve sol ce- işinin ide hkür allel ekil çelme | 0D İZ A yaaa) .. ! edilmesini portesto maksadiyle atıl rupadaki vaziyeti zayıflayacak »| “Asayiş ve adalet ve mili hükü- tır. Bilhasea Çekoslovakya çok müşkül Bir tehlilüy? inarılz Kala. | #iet premsipini fesetkâr-ne hare- İ Misti, Si lanmstır. PARİS, 16 (A.A.) — Hükü - mete itimat reyi vermeyen ve tak rirlerin tehir edilmesini reddeden meb'uslar şu rırkalara mensuptur. lar: 97 sosyalist , 3 Fransa sosya- i birliği, 2 grupsuz, 3 sol müstakil, bir cümhuriyetçi sosya - İ list, ve 10 komünist. 68 mebus istinkâf etmişlerdir. Ve şu fırkalara mensupturlar: 26 radikal sosyalist, 14 cüm - huriyetçi sosyalist, 23 Fransız s0s yalistleri, iki sol müstakil, iki grup İ suz ve bir sosyalist. PARİS, 16 (Hususi) — Mebu- san meclisinin dünkü içtimaıda Doumergue kabinesinin son dere- ce müstacel kaydile verdiği bütçe projesi 125 reye karşı 465 reyle kabul edilmiştir. Sovyet Rusya — Polonya anlaşması Varşova, 16 (A. A.) — Pata- jansının Moskova muhabirin- den: Polonya ve Sovyet Rusya hü- kümetleri, M. Bekin teklifi üze- rine Polonyanın Moskova ve Sovyet Rusyanın Varşova mü- messilliklerini büyük elçilik rüt- besine yükseltmeğe karar ver- mişlerdir. Şimdiden söyliyebileceğim şudur ki Türkiyenin sulh politikasi mu vaffakıyetli inkişafında devam et- mekte ve mevcut dostluklarımıza karşılıklı ve tam riayet esasi dahi- linde dostluk çerçevesi genişle - mektedir. Kemalizm iş bâlümünün her sa hasında olduğu gibi harici işlerde- ki muvaffakıvetin sırrr dürüstlük - te ve bilhassa şefe inan ve güven- — İle çalışmaktadır. Matbuata verdiği bir beya- natta, Polonya hariciye nazırı M k, Sovyet Rusya ile Polonya münasebatınm iyileştiğini kay- dettikten sonra demiştir ki: “Komiser Litvinof yoldaşla Çek kabinesinde değişiklik PRAG, 16 (A.A.) — Çekoslo- vakya ajansı tebliğ ediyor: “Nasyonal - Demokrat fırka - ticaret tedbirlerine sına mensup olan M. Matuseck, para İ muhalefet olduğu için istifa etmiş- ve bu hareket Malypetr kabinesi- nin çekilmesini icap ettirmiştir. Reisicümhur M. Mazarik , M. | Halypetri yeni kabinenin teşkili - ne memur etmiş ve M- Malypetr, yemin etmiştir. Yeni bükümette eskisine nazaran cüzi todilât vardır. M. Matuseck'ten başka dahiliye nazırı M. Jean Cony de çekilmiş ve ziraat partisine men - sup mebus M. Joseph Cerou da - hiliyeye ve üniversite profesörle - rinden hukukşinas M- Kromar ma arif nezaretine gelmişlerdir. M, İ Benes, hariciyeyi muhafaza etmek tedir.,, Ankara elektrik tesisatı ve bir ihtilâf ANKARA, 16 (A.A.) — An- nazırı | İ caktır. Tabii Du ihtimal Fransayı da telâşa düşürecektir. Bugün söy le veya böyle orta Avrupada mev- cut olan siyasi müvazene bozul - muş olacaktır. Bu hal belki de Avusturyada başlayan dahili harbin yeniden İ beynelmilel bir Avrupa harbi şek line girmesine sebep olacaktır. Hü lâsa Avrupanın umumi vaziyeti çok şayanı dikkat ve ayni zaman da tehlikeli bir safhaya girmek ü- zeredir. #4 Londra, 17 (A.A) — Deyli Tele- graf gazetesi Viyanadı dolaşan bazı şayialara makes olmaktadır. Bu şayialara göre büyük devletler mürahhasları, dün sosyalist esirle- rin idam edilmiş olmalarınm hariç- te fena bir tesir © yaptığından M. Dolfusü yarı resmi bir surette ha- berdar etmişlerdir. Gazete diyor ki: “Haber aldığı: mıza göre İngiltere hükümeti, M, Dolfus ile Avusturya hükümetine, gelebe çaldıktan sonra o alicenap davranacaklarmı ümit etüğini ga- yet dostane ve mahrem bir şekilde izhar etmişlerdir. ketlere karşı ne pahasina olursa İ olsun müdafaaya azmetmiş olan — i Dolfus ve Fey gibi adamlar hü- kümet mes'uliyetlerini taşıyın ve tehlike altında ancak memleketi kurtarmak vazifesiyle uğraşan herkesin hürmetine lâyıktır. Sosyalistlik Avusturyayı inhida- ma $i lüyordu. Ve kızılların. tahrikâtma verilecek cevap amn- cak, Dolfus ve Fey tarsfından verilen kat'i ve merdane cevap olabilirdi. Kızıl deliliğin sebep olduğu ölüm'er ve arbedelerin manzarası çok acıdır. Fakat A- vusturyayı idare edenlerin kanun ları şiddetle tatbik etmeleri de bütün ihtilâl teşebbüslerinin a» kim kalmasını temin edecektir. Ve bu memleketin cümhuriyeti kurtarmak hususundaki azminin bir ifadesidir. Sulhün avdetin- den sonra Dolfusun siyasi, ikte- sadi müşkülleri halletmeğe karır vermesini tömenni ederiz. Dol fus, Avusturyanın iktısadi kal kınmasına yardım etmeye müte- İ mayil bulunan büyük devletle- İ rin tevesrühüne güvenebilir. Yeni bütçe 180 milyon beraber sulhün istikrarı yolunda kara şehrinde mevcut ve eskiden müspet bir iş yaptık. Eski bir mu döşenmiş elektrik © kablolarının Fransız hükümeti de Viyanada| Ankara, 17 (Hususi) — Vekiller buna benzer bir teşebbüste bülu“ heyeti bütçenin müzakeresine bu - vacaktır. harip sıfatiyle, sulh kelimesinin, ağzımda hakiki bir manası var- dır. Komşu devletler arasındaki münasebetleri ( tabiileştirmekle beynelmilel tabif münasebetle - rin teessüs etmesine çalışıyoruz. rirken, dünya sulhünü muhafaza için Polonyanm düşündükleri- " nin Sovyet erkânı ve bilhassa Litvinof yoldaş tarafından anla- kendi kendini tebrik etmiştir. vada tyrılmıştır. sılmış olduğunu gördüğünden | şehir plânma göre tadil masrefı kendisine a't olmaması lâzım gel- diği hakkında elektrik şirketi ta - rafından vaki iddiayı tetkik eden devlet şurası bu meselenin şirket mukavelenamesinin — elli altıncı sıtasile halli lâzım geldiğine ka - rar vermiştir. iğ — Kibrit fiyatları ANKARA, 15 (A.A.) — Ma- i liye vekâleti yeni kibrit fiyatları” M, Bek, dün akşam Mosko- | nın 1 nisandan itibaren mer'i ol «(tı hareketlerini İngilizlerin teşebbüsü hiçbir res- mi mahiyette olmamış, sadece seri telâkkilerden mülhem olmuş- tur., , Milleti sükünete davet Viyana, 15(Avusturya ajansı) — M. Bek, sözlerine nihayet ve- maddesi mucibince hakemler va - !Başvekil M. Dolfüs, dün gece saat (11 de radyo ile: milleti o süküneti İmuhsfazaya davet etmiş ve hâlâ jicra kuvvetine karşı koymağa çalı- İşan aldatılmış Avusturyalılara son bir ihtarda bulunarak demiştir ki: “Hükümet bu gibi ursurlera hat- değiştirmek içi | masını şirkete tebliğ etmiştir... (son bir fırsat daha vermek istiyor. İgünden it'baren başlayıcaktır. Ha- ber verildiğine göre 1954 bütcemi- be-İzin yekünu 180 milyona yaklığa - caktır. Varidatm arttırılması için yeni tedbirler aranmaktadır. Yakalanan kaçakcılar ANKARA, 16 (A.A.) — Güne rükler muhafaza umum kumanda” lığımın verdiği malümata göre, bu Ayın ikinci baftasımda cenup hudu- dunda ikisi müsademeli 20 ka - çakçı vak'ası olmuştur. Bu vak'a» larda 24 kaçakçı, 12 kaçakçı hay- vanı, 1050 kilo inhisar kaçağı tu- İmuştur. ke