17 Şubat 1934 Tarihli Vakit Gazetesi Sayfa 7

17 Şubat 1934 tarihli Vakit Gazetesi Sayfa 7

ie VAKTT Umumi 17” SULAT 1094 harp teki tecrübeterden Tesadüf, harplerde, daima büyük r rol oynamıştır bir Bir ordunun sulh zamanmdak: , bütün işleri yolunda zannedili Her şey usul ve kaidesine göre tan zim edilir. Yapılan talimler ordu reislerinin nezareti altmda cere- yan eder. Bununla beraber harp esnasında bütün bu kaidelere ve usullere rağmen tesadüf gene bü- yük bir rol oynar. Harbi umumide Alman ordusunun yaptığı tecrübe- lere binaen gösterilen beş hâdise teszdüfün harpte ne büyük rol oy- nadığını ispat etmektedir. Birinci manzara Teşrinisani 1914 te Alman or- dusu Rus Lehistannda ileri hare- kette bulunuyor. Bir alay (Lowicz) istikametinde (Kiernocia) üzerin den yürüyor. Düşmanın ric'at ha- linde olduğu haber veriliyor, İleri karakollar öğleden sonra saat dör- de doğru (Czeniew) ormanlarına yaklaşıyor. Burada uzun bir Rus müfrezesinin başı görünüyor. Ta- rafeyn en yakın mesafeden çarpı" şıyorlar, Ortalık kararmağa baş- lıyor. İki taraf arada sırada ateş €- diyor, iki trafın da telefatı ve Ya - ralıları var. Bu aralık piyade kit - leleri $98e üzerinde Kıt'aların hiç birisi nereye gide- ceğini bilmiyor. Bü aralık Alman | kumandanı ön safta görünüyor, va ziyeti derhal kavrıyor ve Rus ku- ggandanmı Çağırıyor. Ateş kesil- yor, Esüzakere başlıyor. Rus ku- gandanma teslim olması teklif €- diliyor. Ruslar evvelâ Almanların tes- lim olmasını istiyorlar, Almanlar buna şiddetle itiraz ediyorlar. Ya evet, ya hayır dersiniz. yoksa mit- yalyözlerimiz hepinizi yere serme- ğe hazırdır, cevabımı. veriyorlar. ya : Erme askeri silâhları- nı teslim Yor, 1 top, bir çok mit- ralyöz iğtinam ediliyor, ye o yk De olabild © Ver ; Bi Km şaf için lâzım gelen tedbirleri al- mıştı, fakat o esnada piyade alayı" yın emrindeki | vesait mahduttu. Bilâhare süvari olarak istikşafa çıkarılan piyadelerin © mükemmel gördükleri o zâman malüm değildi. İleriye gönderilen bisik- letçiler Yolların ahvaline tâbi ok duklarından düşmandan bir kim - seye tesadüf etmemişlerdi. Sık Rus ormanında düşmanı keşfet- mek te kolay değildi. Dü n baş- ka bir orman yolu takip etmişti. Düşman İstiksafı vazifesini göre - memiş Mİ idi, yoksa vaziyet icabı ie Vaz MU görmedi idi mese- lelerini bir tarafa kıyoruz. Muhakkak olan bi, 2 varsa, © da istikşafın tâ cephe gerilerine kadar daima lâzım olduğuıdur.Bu- rada yalnız iztiksafın cephe'e ve cephe Gerilerinde vazifeleri deği- iği s0- ikİNCİ manzara Raya Lehistan ağa ileri hare - rigtep sonra Krt'alara barmacak- Tarı verler gösteriliyor, Herirlik toplanıyor. ! Biz yalaz tonlük tank ve 5 155 kalibrelik toplara kadar müsaade İste diğimiz halde bunu bize “yer ei mek istemeyeh komşu devlet ler 68 tonluk tanklar, muz am toplar ve cebel ; toplarıle e Almanların teslihat işlerinde yaplıkları propaganda... meğe imkân yok, çünkü © vaziyet henüz müphem. Kesif bir karan - lıkta kıtaat geliyor, yorgun argın evlere ve samanlıklara yerleştirili- yor, nöbetçiler ikame olunuyor. Ortalık henüz ağarmakta iken kıt'alar şose üzerinde tekrar top- lanıyor. Sabah sis esnasında kö- yün diğer müntehasında başka bir kıt'a tecemmü ediyor. Ahırlıklar - dan birisinde arabacılardan birisi hayvanlarma takım vururken tah- taperdenin üzerinden bakınca bir türlü gözlerine inanamıyor. Çün «| kü tahta perdenin öbür tarafında Rus askerleri de ayni işle meşgul. , Geceliyin dost, düşman ayni köy- İde kalmış ta hiç bir taraf bunun farkında değil, Bunun üzerine müt hiş bir ateş başlıyor ve nihayet Ruslar köyden çıkarılıyor. Bunun da nasıl mümkün olabi- leceği sorulacaktır. Alman asker - leri köye girerlerken düşman nö- betçileri ne yapıyorlardı? Karan - Irk, fazla yorgunluk, tesadüfler ve karışıklıklarla o harpte o bunlarm | hepsi olur, böyle bir vaziyet ihdas etmişti, Üçüncü manzara 1915 ilk baharı. Bir alay asker istikşafı müşkül olan arızalı arazi üzerinde yürüyor, gece düşman takip ediyor. Taburlardan birisi | Rus kuvvetlerinin bakiyesini ya - | kalamağa memur ediliyor, Her ta- raf zifiri karanlık içinde, İrtibat efradı arasındaki mesafe arka ar- kaya 20 metre. Öndeki Omüfreze emredilen mahalle vâsıl (o oluyor, hemen hücum edivor ve düsman i kuvvetlerinlen bir kısmını vakala- mağ? muvaffak oluvor. Tabur mü #mere görülmüyer, saat sonra biten ve hic'sa vara- ! İkinci bölüğün irtibat adamların - dan birisi uyumuştu, yanlış bir is- tikamete gitmişti. Taburun müte- tebakisi de onu (takip ederek İcenuben O sekiz kilometre (o uza- ön — kaçmıştı. — Börsüiki BEG taburda (yeni talim görmüş efrat Obulunmasından ve genç küçük zabitlerin tecrübesizlikle » rinden ileri geliyordu. Öyle bir şey ki bunları daima hesaba katmak lâzımdır. Dördüncü manzara Teşrinievvel 1915 te (Rökitno) | bataklıklarında. Alay (Lissowo) İ nün iki tarafında Ruslara karşı sa- bit mevzi almış bir halde bulunu- İ yor. Taburlardan birisinin vaziye- | ti 800 metre kadar geniş ve 1 kilo- metre kadar uzun olan bir batak. lık ile katediliyor. Zebitan kara - kolları mükerreren burasmı keş - fetmişler ve bataklığın irsan geçe. mivecek kadar yumuşak olduğunu haber vermislerdir. O bateklığa ayak basan bir asker göğtüne ka- Gaz maskeleri | tefrik edilerek, dar bir mahalde | iıer memlekette bir harp vuku unda sivil abaliyi zehirli gaz hü- tebakisi halkında etrafta hiç bir |sumlarından korumak için tedbir- zi “burun ars ler aram-ıktadır. Bu arada birim hat. Müsütemeden çe şiddetli ta- | kası ancak sabaha karsı, yani 6 ci plânda gaz maskeleri | geliyor.) mesir. İngiliz mevzileri ancak &0 zehirli gaz Resmimiz son medel mrvacak bir helde tayin olunar'maskelerinden bir kaçını göster-| ir« rsvirerek oldukları yere dön- yapımak İçin © gün adam gönder | mahelle vâsıl oluyor. Ne olmuştu? İmektedir. İ topları ve 155 milimetrelik cebel İ feye kadar endaht edilebilmiştir. -| hizmetleri nizamnamesi ne kadar haklı imiş! | rındatahkim FRANSA: Fransızların cebel bataryelerin- deki teslihat tecdit edilmektedir. | Yeni teşkilât için (Schneider) | fabrikasının 75 milimetrelik cebel | havan topları kabul edilmiştir. Havan topları 7800 metre mes Merminin ağırlığı 12 kilodur, İlk sürati saniyede 350 metredir. En- daht ufki — 9 derece ve şakuli 40 derecedir. Topun umum ağırlığı 715 kilodur. Nakil esnasmda O be- İ heri vasati 95 kiloluk 8 parçaya ayrılmaktadır. 75 milimetrelik cebel topu ise 9500 metreye kadar atılab'lmiştir. Mermi ağırlığı 6,3 kilodur. İlk sür- | ati saniyede 440 metredir. Endaht ufki olursa — 10 derece ve şakuli 50 derecedir. Topun umum ağır lığı 680 kilodur. Nakil esnasında 7 parçaya ayrılmaktadır. AMERİKA: Japon menabiinden alman ha- berlere Omazaran (Amerikalılar (Havay) adasmda vâsi mikyasta tahkimat yapmaktadırlar, Orada kıtaatı askeriyenin takviyesi için askeri barakalar ve bombalara karşı mahfuz zeminlikler inşa €- dilmektedir. Tayyarelerin miktarı da arttırılarak son zamanlarda 180 bomba tayyaresi gönderilmiş- tir. dar çamura batıyor. Bunun üzeri- ne geceliyin yalnız irtibat kara - kollarile iktifa ediliyor. Bir sabah tabur karargâhında ihtiyat mevzi- de 200 kadar ağr müsellâh Rus as- keri görünüyor. Bunlarm nereden geldiğini kimse tayin edemiyor. Müthiş bir çarpışma başlıyor. Ni-| hayet ihtiyat müfrezesi yetişerek vaziyeti düzeltiyor. Ne olmuştu? | Ruslar insan geçemiyeceği zanne- dilen bataklıktan uzun lâtalar kul- lanmak suretile geçmeğe muvaf- fak olmuşlardı. “Bizzat boğulmak tehlikesine maruz kalmadığın h'ç bir bataklığı kabili mürur değildir diye gösterme,, diyen eski sahra Beşinci mânzara 1918 bahar taarruzu. Kıt'a (Bel | Yicourt) önünde İngilizlerle karşı karşıya duruyor ve hücum emrini bekliyor, Şafak sökeliden beri her kalibrede toplar düşman mevzile- rini dövüyorlar, Öğleden evvel sa- at 9,40 ta yoklama olacak. Bu sa-| atten biraz evvel hazırlanan istih- kâm hücum kuvvetleri ilerliyerek tahrip edilemiven düsman dikenli tellerini kesmeğe gidivorlar. Bir mân'aya kadar gidiyorlar, onu ke- siyorlar ve sonra ken4iler'ni gene kendi sinerlerinda huluvorlar, Ne olmustn? O sahah sis o ka- EK çi arm ilerisi gö- rülamisaydu Firat “elena Satır. metre ileride olduğu halde ir da- Devletlerin- Teslihatı : — Amerika Havay adala- atyaptırıyor Amerikan bahriyesindeki tesli - hat ta devam eylemektedir. Bah - riye efradının miktarı 1935 sene sine kadar 79700 den 82500 kişi- ye çıkarılacaktır. Bahriyeli asker - lerin miktarı da 1500 kişiden 1600 kişiye çıkarılacaktır. Yeni bahri inşaat için verilecek olan munzam kredi 53 milyon 800 bin dolardır. JAPONYA: Japonyanın tayyarelere (karşı müdafaa topları 75 ve 105 milimet relik toplardır. 75lik top 6000 metreye kadar endaht yapmakta dır. Şakuli endaht 80 ve ufki en- daht 360 dereceye kadardır. 105 milimetrelik topun ilk süra- ti saniyede 90 metre kadardır. Merminin ağırlığı 14,5 kilodur. Seri endaht esnasmda dakikada 10 — 15 mermi atılmaktadır. Top- ların her ikisi de motörle cer edil- mektedir, IRAK: İrak meclisi âzası 19 ile 21 ya" şmdaki gençlerin mecburi olarak askeri hizmetlerini ifa etmelerine dair olan kanunu şiddetli alkışlar» la kabul etmiştir. İNGİLTERE: (Glosten) tayyare fabrikalarm- da inşa edilen yeni bir avcı tayya- resi yakmda İngiliz ordüsüna “kas bul edilecektir. Bu tayyare hem gece, hem gündüz çalışabilecektir. Yükselme kabiliyeti ve irtifa hu » dudu yeni tayyarede oldukça ıslah edilmiştir. Motörü 500 beygirlik « tir, sürati saatte 320 kilometredir. İki sabit mitralyözle mücehhezdir. Mahdut miktarda bomba da taşi- yabilecektir. ALMANYA: (Alman zsbitleri ittihadı) ve (milli Alman zabitleri cemiyeti) namları atlmda Almanyada iki zabitan cemiyeti vardı. Bu cemi- yetlere bütün sabık Alman ordusu zabitleri dahildi. Şimdi bu iki ce- miyet birleşerek (Alman devleti zabitleri cemiyeti) ne münkalip olmuştur. Diğer küçük zabitan ce- miyetleri de yeni cemiyete iltihak eylemişlerdir. Bunun üzerine Re- isicümhur (Hindenburg) geçen gün yeni cemiyetin reisini ve reis- vekillerini kabul etmiştir. Cemiye- tin reisi sabık cenerallerden (von der Goltz), vekilleri ise sabik ce neral (von Tschischvitz), sabık miralay (von Reinhard) ve sabık erkânı harp binbaşılarından (von Wiese) ve (Raiserswaldau) dur. Ceneral (von der Goltz) cemi- yetin hâmisi olan Maraşal (von Hindenburg) a vaki olan beyana- tmda yeni cemiyetin her türlü si- yasi gayelerden sarfı nazar ederek bilâ'htiraz yeni Alman devletine taraftarlığını ve ona bilâkayt ve şart arzı hizmete amade olduğunu beyan etmiştir, Reisicümhur bu beyanatı mem- nuniyetle telâkki ederek bütün sas bık Alman zabitlerinin şimdi te- şekkül eden tek bir çemiyete dahil müştü, olarak kardeşçe birleşmeleri arzıt sunu izhar eylemiştir.