17 Şubat 1934 Tarihli Vakit Gazetesi Sayfa 3

17 Şubat 1934 tarihli Vakit Gazetesi Sayfa 3

> İŞARETLER Viyana ve Paris cepheleri | | Cepheler tersine döndü. Eskiden top| *slezi hudutlardan hudutlara akseder - di. Fihayet hudutlardan içerilere doğ - ru çekilen ordulerm ardından yabancı ör dulerin nal sesleri, ve silâh şakırtıları Mekezlere doğru uzanırdı. Viyana birçok işgal ordularını gördü,Vi Yühanın sokaklarında yabancı devletlerin tezgühlarından çıkmış nice kılıç parcala- Tu mermi nümüneleri vardır. Fakat bu - tün Viyana gene Viyanalının idars etti. Şehir ufuklarda düşman milletlerin değil ayni şehir insanlarının iki düşman Ordusu gibi biribirini gözleyen gözcü - leri var, Pariste millet birliği millet birliğinin kurulduğu yerde çatladı ve bir park irliğine bağlandı. Keryorkta açlarla töklar daha birkaç; Ay evveli iki düşman ordusu gibi biribir-| Avrupa cephesinde ayni siperde dö - İüşen iki silâh arkadaşı beyaz sarayın ö- hünde biribirinin kanını içti, Büyük harpten beri cephe insanlara! © kadar munis geldi ki onu cezheden şeh Ye dönerken beraberlerinde bir yağmur- İk gibi taşıdılar. Cephe niçin ver değiştirdi? Ne oldu in tipleri barbar bağır! Kitâpları bir mu - kaddes dun gibi milet birliğinden bah - sedesken onlar biribirlerini birer düşman &ibi karşılayorlar. Fransada Başvekil yüzlerce insanın bedeni üstünde hükümet otoritesini tuta. bilmek için yeğme çareyi fırkalar arasın- da mütarektöe buldu. Mütareke mese - İk iki düşman cephesinin ölülerini toplu. mak veyabut zaruti ihtiyaçlarını yerine koymak irin baş vurduğu muhasamenin tatili sözü yg9mİ beyannameye girdi. Bu söz döğüşenler erasında komuşı İarhgier eset Kumandanları söy « İzler, Hatti biraz da teşbih yaparak fır. kalar bu kelimeyi karmırları içine alabilir ler, Fakat bir bükümet reisinin milleti - hi müisrekeye davet etmesi bir acaip ma caradır. Bir başk başvekilin vatanın bir par- çasışı topla Yılkması bisı dönen tarihin fena bâtral den ve sendeleyen âkibet lerinden biridir. Millet birliği me Pariste, ne Viyana - da besin bölünmemiştir. Millet birliği a- sırlarlır süyen bir mukadder âksbetin €- seri olarak bozulmuştur, Viyanınm top sesleri, Parisin kursunları ve yangınları milleti sağese Lendilerinin hesaplarına ve | kendi bakımlarından istismar etmek iste yişlerin zaruri o neticeleridir. Üstüvada yağmur, kutupta buz gibi bu hâdiseler hazırlanmış ve şaşmıyan realiteyi hızlan- dırmıştır. Viyanada , Pariste belki de ya- rm başka yerlerde patlak verecek olan çöküntü milleti sadece bir sırıfın men - | fanileri namına tarif edenlerin nazari; leriniz de kendileri ile birlikte gökmeke olduğunu göstermektedir. Sınıf tezatlart" nı eyület olmanın şartları dize ileri sü * ve ez sadece kendileri" ne mevutbirâ ivenl bal lar “işaret sie herk Sadri | Dehri Efendi, Fransala ye - | ni Başvekil olen Dumerg gok 4. | yi bir fasarunığ. #anlara İsi ayni tarihe, ayni ananeye, ay-! ni me/küreye #abİD olduldarmı hâlâ has) Meclis Reisi bu akşam gidiyor Büyük Millet Meclisi reisi Kâ-| zrm Paşa Hz. bu akşamki trenle; Ankaraya döneceklerdir. Paşa Hz dün öğleden sonra Tokatliyan ote- line gelerek Tevfik Rüştü Beyle görüşmüşler ve geç vakit saraya dönmüşlerdir. İlk mekteplerdeki gençlik teşkilâtı Önümüzdeki hafta içinde Hilâ liahmer merkezinde, mühim bir toplantı yapılacak, Hilâliahmerin ilk mekteplerdeki gençlik teşkilâ- tmın kuvetlendirilmesi etrafında bazı kararlar verilecektir, Teşki - Jâta mensup Maarif memurları, bu toplantıda teşkilâtın lâyikile faali- yete geçmesine kırtasiye muamele lerindeki zorlukların mâni olduğu nu ileri sürecekler ve bu muamele» | nin basitleştirilmesini istiyecek « İ lerdir. Gene bu arada İstanbulda bütün ilk mekteplerin teşkilât şu- belerinin : müracaatlarile meşgul olacak bir merkez kurulması da mevzuu bahsedilecektir. Tevkifane susuz Yanan Adliye binasının dıva - rı, tevkifhanenin ve civar mahal » lelerin terkos su borularını tahrip ettiği için tevkifhane susuz kal - mıştır, Boruların tamiri için, yıkı- lan dıvar ankazınm kaldırılması icap etmektedir . Belediye, mev - kufların su ihtiyacını, arözözlerle temine çalışyor. Diş tabipleri kongresi Diş tabipleri cemiyetinin son iç timamda, geçen sene ilk defa top- | imi Türkiye Diş tabipleri ilmi İ ongresi o etrafında görüşülmüş | ve bu seneki kongrenin daha şü - mullü olması kararlaştırılmıştır. Haber verildiğine göre Yunan- k diş tabipleri, bu kongreye Bal - | kan milletleri murahhaslarının da iştirakini Türk diş tabipleri cemi- yetine teklif etmiştir. Teklif ka - | bul olurduğu takdirde kongre, şeh rimizdeki saraylardan biri kr. lan birinde top- —a— Macar sef.ri geldi Memleketinde. bulunan Macar sefiri M. Yunger dün şehrimize gelmiştir, Birkaç gün sonra Anka- raya gidecektir, Kibrit şirketi müdürü Ankarada bulunan kibrit şirke- Ma aki Himayeietfal Eminönü kazası kon- gresini yaptı Himayeietfal cemiyeti Eminö- nü kazası senelik kongresini dün ! cemiyetin merkezi olan Divanyo * | ma Sultan mahallesinde oturan 18 lundaki binada yaptı. Kongreyi Himayetetfal kaza re | kalaşırlarken, Agop kızarak ka - isi Dr. Ali Rıza Bey açmış ve ge | sap dükkânmdan bir bıçak almış! lenlere teşekkür etmiştir. Bundan sonra gönderilen mümessillerrin yokla- ması yapılmıştır. Kongre birinci reisliğine Efta- lettin, ikinci reisliğine Hüseyin, | kâtipliğe de Hamdi Beylerle Fet- hiye Hanım seçilmişlerdir. İntihap tan sonra geçen senenin raporu okunmuştur. Raporda yapılan iş - ler anlatılıyordu. Bundan sonra hesap ve dilek encümenleri intihabr yapılmıştır. Hesap encümenine Raşit ve Emin Beyler; dilek encümenine de Hü - seyin ve Sadettin Beyler seçilmiş» tir. Encümenler geçen senenin ra- porunu tetkik etmişler ve ayrı bir rapor vermişler dir. Bu rapof da tasvip edilmiştir. Bundan sonra yeni idare heye- ti seçilmiştir. Asli azalığa Dr. Or- han Tahsin B., Vesile H., Neca- ti Bey, Rıza Bey ve Dr. Halil Se - zai Bey ve yedek aza olarak ta a- vukat Ferit, muallim Ferit, diş ta- bibi Cemal Kâmil Beyler Münev - ver ve operatör Suat hanımlar. Vilâyet mümessilliği için de as- Ji azalığa Dr. Ali Rıza ve Necati Beyler, vedek azalığa da Rrza ve Vesile Hanım secilmizlerdir. 80 kilo eroin tutu'du Galatada bir acentanın Yuna - nistana gönderilmek üzere hazırla dığı 80 kilogram eroin Galata güm rüğü memurları tarafmdan yaka - | lanmıştır. nahiyelerden | retle yari alamıştır. Agop yakla - 3 — VAKIT ı 17 ŞUDAT 1934 — SOHBETLER Kar tehlikesi İstanbulda, üç gündür kar yağıyor. Bitanbulda üç gündür kar yağıyor de | mek, şehrin hayatı durdu demektir. Yollar kapanır, vapurlar, tramvaylar işlemez, meydanda, tek tük görünen o- tomobiller, koparabildikleri paraya in- san taşırlar. İstanbulda kar yağdı mı, İstanbullu- lar, yollarını kaybeden kutup kâşifle- rine dönerler. Ve derbal şikâyetler başlar: — Belediye vazifesini yapmıyor!.. İ Dünkü (Milliyet) in başmakalesinde, İAhmet Şükrü Bey de karı tehlike adde- diyor ve belediyeden, daha fazla iş bekle- diğini söylüyordu. “ Bu muhterem arkadaşın, ilk yazdığı sa tırlar bizi biraz düşündürdü: Ahmet Şük- rü Bey diyor ki; “Kış kadar tabii bir hâdise tasavvur 6 dilebilir mi? Kar yağar. Hava soğur. Ter- mometre sıfırdan aşağı düşer. Bunlar gü“ | net'celenen kavga Dün saat dokuz buçuktada Topkapı tramvay durak yerinde makasçı genç (yaslarında OErzu- ! rumlu Hüseyin oğlu Murat ile Fat» | yaşlarında Stepen oğlu Agop şa- ve Muradı sol kasığından ağır su- mış, yaralı da hastahaneye kaldı - rılmıştır. Liman şirketi müdürü attan düştü İdiselerdir. Balkanlar dahil olduğu halde, hiç bir Avrupa şehrinin günlük hayatı, kar az yağdı veya çok yağdı, rüzgâr ya- vaş veya şiddetli esti diye, haleldar ol « maz. Bazı Amerika şehirlerinde kar ya- ğar yağmaz, derhal kaldırılır.” Burada, belediyemizin kar yağdığı za- Liman şirketi müdürü Hamdi Bey, Sipahi ocağında atile mania» lı talimler yaparken düşmüş ve ya ralanmıştır. Hamdi Bey, Şişli Sağ» | İ ık yurdunda tedavi altma alınmış | tır. neşin doğması ve batması kadar tabi büy” Bir hırsızlık iddiası Evvelki akşam Bandırmadan ge- len Adnan vapuru yolcularından Soma inhisar memuru Tayyar ef. nin ayakkabı makinesi hammal Çakıcı oğlu İbrahim tarafından ça” lundığı iddia edildiğinden İbrahim yakalnmış ve tahkikata başinmış- tır. — Üniversite açıldı Üniversitede kış sömestr tatili bitmiştir. Bütün fakültelerde bu - günden itibaren tedrisata başlana caktır. Üniversiteye mülhak ola - rak açılan dil mektebi de bugün açılacaktır, Hukuk fe kültesine bağlı iktisadi ve içtimai ilimler enstitüsünün ha zırlıkları henüz bitirilememiştir. —u— İktisat meclisi Ankaradan gelen haberler gö- re, İktısat meclisi umumi heyeti bu gün toplanacak encümenlerin ka- rarlarını son defa gözden geçir -, Tetkik edilen takas 'şleri| dikten sonra bu devre faaliyetini Takas işlerini tetkik etmek için | bitecektir. teşekkül eden komisyon, ticaret mü dürlüğünden bazı vesaik istemiş - tir, Bu vesaik arasmda, yapılacak tahkikat hakkında İktısat vekâle » | tinden yazılan tezkerelere müdiri yetin verdiği cevp ta bulunuyor. Namık Kemal ihtifali Sıhh.ye vekili Şehrimizde bulunan Sıhhiye Vekili Refik Bey dün Tokatliyan da bir çak zevatın (e ziyaretleri- ni kabul etmişlerdir. Refik Beyin sıhhati çok yerin - dedir. Ancak bir ihtiyati tedbir olmak üzere birkeç gün daha şeh- Milli Türk Talebe Birliği, Na- ' rimizde kalacaktır. mik Kemal için tertip edilen ihti - falin martın birinci günü Üniversi te konferans salonunda yapılma - sı kararlaşmıştır. Şairin rozet ha - | Ünde fotografları hazırlanmakta - Dün Üniversitenin Tıp fakül - tesi profesörlerinden bazıları ve - | kil Beyle görüşmüşlerdir. Halk fırkası vilâyet idare heye- tire'si Cevdet (Kerim ve Halkevi ti müdürü Mıstır Rov dün şehri -| dır, Bunlar, merasime gelenlere da reisi Ali Rıza Beyler de Sıh- mize gelmiştir. — .... Meşhur bir gülüşü varmış ki herkesi bununla teshir edermiş. ğrtılacaktır. 3 de yaşını geçtiği halde şimdiye kadar evlen-| Dehri Efendi — Anlaşılan siyasi ha - | — ss. Sonra hiç bir fırkanın İ hiye vekilini Ziyaret etmişlerdr. —... Yalnız bu zat bekirmış. Altmış İman, faaliyete germemesini müdafaa et- miyeceğiz, Fakat, kar fırtınasmdaki icra- atsızlığı tenkit edecek te değiliz. Yalnız diyeceğiz ki: Kış, İstanbulda tabii bir hâdise değil « dir ve Balkarlarda, şiddetler kar fırtna- larında şehirlerin günlük hayatı durur; hattâ bazı Balkan şehirlerinde, elektrikler bile yanmaz, cereyan kesilir... Amerika- ds, yağınca derhal kaldırılan kar, az ya- ğan kardır. Geçenlerde, Amerikadaki kar fırtınasını Ajans haberlerinde okuduk. İnsanları donduran © fırtmada, bütün ba- yat durmuş... İşte, İstanbulda da, üç beş senede bir kere, ortalığı üç beş gün kasıp kavuran kar fırtması, Amerika şehirlerinin gün « lük hayatı durduran, Balkanları, Gro » enlanda benzeten fırtınaların bir eşidir. İhafif olur. Fakat bu şiddet ve ge hirlerin iklimile mütenasiptir. Bizim i - çin, geçirdiğimiz fırtına, en şiddetli fırtı- nadır. Semavi bir âfete, belediye techiza- ta ne fayda temin eder? Hem, tabü hâdi- selere karşı vesaiti olmayan belediyeden, gelip geçici kar için nasıl vesait istiyebili Viz? | Dünyanm, belediyesi en ileri şehirlerin İde, yağan kar yolları kapatır, evleri çö - kertir ve insanları dondurursa İstanbul- da, elbette ki belediye böyle bir fırtınaya bir şey yapamaz. Çünkü bu son firtma- da yollar kapandı, evler, çatılar çöktü ve linsanlar soğuktan dondu. i İstanbulda kar fırtması © kadar ta- bü değildir, ki gene Ahmet Şi e İselesi oldu.” Eğer güneşin doğması ve batması gibi tabii bir hâdise olsaydı, öç gündür, matbuat bu karla meşgul olmaz- dı, Güneşin doğması ve batması ile meş» gul oluyor muyuz? Selâmi izzet Profesör Maiş Ankarada Üniversite ıslahat müşaviri Pr. IM. Maleh, dün Ankarsya gitmiş, İ tir. Profesör Ankaraya Maarif Ve- kili Hikmet Bey tarafından çağırıl muştur, İğilmiş. Bitaraf olduğu işin İ- memiş, yatta tamamen biteraf olabilmek için a ea | — «Anlamıyorum, acaba bunun sebe-| de evlenmekten vazgeşmişi,, Ç z bi neymiş? di Sg, & Klan lie ela ia ii Oralarda daha şiddetli olur, bizde daha Yl yin dediği gibi: “İstanbul için günün me- |, | m.