19 Şubat 1934 Tarihli Vakit Gazetesi Sayfa 2

19 Şubat 1934 tarihli Vakit Gazetesi Sayfa 2

— 2—VAKIr 19 ŞUBAT 1934 SON HABERLER : TELGRAF - TELEFON - RADYO Bir komünist .. .. yüzünden Kavalada gürültüler oldu Atina, 18 (Hususi) — Bir ke- münistin belediye reisi intihap e dildiği Kavala şehrinde vahim hâdiseler cereyan ettiği bildiril mektedir. & Belediye intihabında ki bu muvaffakıyetlerinden cüret alan komünistler Ksvalada gürül- tülü nümayişler tertibine, hükü- met makamatiyle hâdiseler çıkar- mağa ve asayişi bozmağa başla- mışlardır. Bugün de Kavalada komünist- ler ile jandarmalar arasında yeni hâdiseler çıktığından kuvvei as- Silâhları bırakma keriye asayişi iade için müdaha- Vleye mecbur kalmıştır. Bu hâdi- seler üzerine kabine meclisi top- lanarak Kavslanın komünist bele- diye reisini azl ve tevkife (karar vermiştir. | Bu karar (o Mekedonya umumi valiliğine bildirilmiştir. e Münhal kalan Kavala belediye reisliğine son intihapta hükümet ve muha- (if fırkalar tarafından müştere- / ken gösterilen namzetlerin getiri- İ leceği tahmin edilmektedir. meselesi etrafında Fransız — İngiliz görüşmesi Paris, 18 (A. A.) —Dün M. Bartu hariciye nezaretinde M. E- den şerefine bir öğle yemeği ver- miştir. M. Edenin refakatinde İn- giltere sefiri, Lord Tyreli, sefaret müsteşarı M, Campbell ve kâtip M. Sprano vardı. Hariciye nezaretinde M. Eden İ şerefine verilmiş olan ziyafetten İ evvel başvekil ile hariciye ve mil- li müdafaa nazırlırının aktetmiş | oldukları konferans ta bu suretle izah olunmaktadır. Her ne olursa olsun bu görüşme- i Avrupanın başında dolaşan kasırga Avrupada biribiri ardınca ne mühim hadiseler vuku buluyor! © Fransada üç milyona yakın sosyalist ve komünist, fa- şistliğe karşı gelmek için kalktılar. A. vusturyada bir buçuk milyondan sosyalist ve komünist faşistliğin musli. hane hulülüne karşı ayaklandılar. O İs- panyada dört milyon sosyalist, sindika- list ve komünist, sosyalist bir cümhuri- yet tesisi için kalktılar, Biribiri ardınca vuku bulan bu büyük badiseler Avrupada #osyalistlikle faşist- lik boğaz boğaza geldiğini gösteriyor. Bu mücadeleyi biraz tahlil edelim: Avusturyada sosyalistler harptenberi bu memleketi idare © ediyorlar. Parla- imentoda ekseriyetleri © olmadığı halde koalisyonlar Yspiyor, belediyeleri de ele geçirmiş bulünuyorlar, İkinci o enternasyonale bağlı (olan bu sosyalistler Avusturyayı Sovyetleştir» mek lehindedirler. Kendileri Viyanada 63 bin apartman yaptırmağa muvaffak oldular, hariçten alınan isikrazlarla Yâ” pılan bu apartmanlara taraftarlarını yer- leştirdiler ve onlrm istirahatlerini temin ettiler. Avusturya halkı, sosyalistlere karşı kıyam etmiş bulunuyorlar. Hitlerin ba- veketi, Avusturya halkına kuvvet ve ce- İ İ ——— —— (Ofis ticari itilâflar hak- kında malümat verecek İSTANBUL, 18 (A.A.) — Ik. racat ofisinden tebliğ edilmiştir; 1 — Türkiye ile Almanya, Fransa, Avusturya, Macaristan, Romanya, Yunanistan, ( İsviçre, Finlandya, Cemabiri Amerika ve Brezilya hükümetleri arasında, muhtelif tarihlerde aktedilen tica- | ri itilâflarda Türkiye ihracatlarını yakmdan alâkadar eden ahkâmı öğrenmek için İhracat ofisine mü- racaat edilmelidir. 2 — Süriyeye ithal edilecek ke- pek ve peynir ithalât resimleri de- giştirilmiştir. Filipin'e thal oluna- cak buğday ve çavdarla bunlardan yapılan un ve irmik gümrük re- #imleri şubat iptidasından mayıs 934 nihayetine kadar muteber ol- mak üzere tenzil edilmiştir. Nis- petler ve gümrük muamelâtma ait teferrüat ofisten öğrenilebilir. i 3 — Şikago sergisi önümüzde- ki Haziran ayına doğru yeniden açılacaktır. 933 senesinde Kütahyadan 18 bin ton buğday, 8 bin ton arpa çıkarıldı Kütahya, 18 (A.A.) — Kütühya i ticaret odası mıntakasını ihtiva e- den Kütahya merkez kazası ile E- met ve Tavşanlı kazalarının 933 senesi ihracatı 18 bin ton buğday, 8 bin ton arpa, 1500 ton muhtelif hububat 30 bin ton pancar, 87748 Yemek esnasında silâhları br- | j.r faydalı olacaktır. Zira İngi- |997t Yerdiğinden Avusturyada faşistlik| kilo tiftik, 9 bih kilo yapağı, 13 bin rakma hakkında Ingiliz Fransız görüşmelerine başlanmıştır. Saat 10daM, Heryo ile M. Tardiyö ve harbiye nazırı Mare- şal Paten hariciyeyi terketmişler ve hiçbir beyanatta bulunmamış- | lardır. görüşmeler bir taraftan M. Eden, lord Tireli, M, Kampbell, M. Spra no, diğer taraftan M. Doumergue, M. Barthou, M. Pietri, Jeneral Dendain, M. Leger ve M, Massigli arasmda yapılmaktadır. Paris, 18 (A. A.) —Dün 13 ten 17 ye kadar devam eden Fransız - İngiliz görüşmeleri ne- ticesinde hariciye nezareti ve İn- giltere sefareti tarafından ayni zamanda bir tebliğ neşredilmiş- tir, “İki taraf tam bir dürüstlük ve dostlukla son İngiliz muhtırası hakkında görüşlerini biribirlerine bildirmişlerdir. Silâhları bırak- ma meselesinde her iki tarafça ayni derecede istenilen beynel- milel bir anlaşma ihtimallerini en umumi bir şekilde görüşmüşler- dir.,, Hariciyeden ayrılırken verdi- ği bir beyanatta M. Barthe görüş! menin fevkalâde dikkate değer ve sade faydalı değil ayni za- manda da elzem olduğunu söyle- miştir, Hariciye nazırı, lord Eden'in hoş ve bilhassa çok anlayışlı bir zat olduğunu söylemiş ve demiş- tir ki: “— Anlaşma arzusu derecesine varacak bir arzu ancak bizim ar- zumuzdu.,, Paris, 18 (A.A.) — Dün M.E-| den ile silâhları bırakma meselesi hakkında hariciye (nezaretinde yapılan mükâlemeler iki statten fazla devam etmiştir. Bu mükâ- meler umumi O plâna münhasır kalmıştır. Sebebide yeni teşek-| kül eden Fransiz kainesinin bü- tür fan'iyeti son ahval dolayısiyle ! dahili müşküllerin bütün tesviye | sine hasretmiş olması dolarisiyle ha meselenin (beynelmilel bü. tün suatin! ve teknik cihetlerini tetkike vakit bulmamış olmasıdır. Silâhları bırakma hakkında | | liz murahhaşlarına 29 kânumusani tarihile, İngiliz « notasında izah | ve tefsir edilen ve bu makalelerin | mevzuunu teşkil eden Fransa hü- kümetlerinde henüz bir cevap ve İ rilmemiş olan İngiltere hükümeti- nin noktai nazarlarını daha ziya- İ de tavzih ve teşrih etmeleri imkâ- | nen bahşedecektir. İ “Esasen M. Edenin memur oldu- ğu vazife Paris, Berlin ve Roma İngiliz muhtması hakkındaki inti- | baları toplamak ve bu mesele et İ rafında kendisinden © istenilecek izahatı serdetmektedir. Bu görüşmeler M. Edenin Ber- lin ve Romadan avdetinden sonra i tekrar başlanması muhtemeldir. Diğer taraftan M. Eden yalnız | silâhları bakma meselesi hakkın- da görüşmeğe mezun bulunduğun- dın, Avusturya meselesine ancak pek hafif bir surette (temas edil miştir, Üç devletin bu husustaki tebli- İ ğinde bazı mülâhazalar serdedil- İ mektedir. Avusturya o kargaşa- lıkları dolayısiyle metnin tanzi- minde İngilizler (e tarafında bazı İ müşkülât çıkarılmaktadır. Tebliğin Avusturyanın dahili vaziyetine telmih etmekle olması İ da dikkate şayan görülmüştür. Bu telmihin yapılmasında Fransız hü- kümeti âmil olmuştur. Bu da İ- talyanın Avusturyayı Hitlercilerin İ yetine sevketmekten meneylemek- ten ibaret olan İtalyan hareketinin şiddetini arttırmış münbahistir, olmasindan Sovyet — Bulgar münasebâtı | Sofya,18 (A.A.) — Dün akşam gazetecilere vaki beyanatı arısm- da Başvekil M. Müşanof, gelecek sene bütçesine Moskovada bir Bul- gar sefareti tesisi (o için tahsisat konmuş olduğu söylemiştir. Bu ifadeve nızaran, Bulgar hü- kümetinin Sovyetlerle diplomatik münasebetlere g'-işmek niyetinde olduğu anlaşılmaktadır. tahrikât meselesini milletler cemi- | — sosyalistlik kavgası almış yürümüş tür. Fransa ile İspanyadaki (sosyalistler, daha ateşli ve daha cidalcidirler. Fran- sada bir milyon komünist vardır. Soy. yet Rusya diğinda, hiç bir yerde komü-| nistlik bu kadar kuvvetli değildir. Fran- sız komünistleri, her vaka ve her hadi- seden istifade ederek öne (atılmakta ve | ve saire, 120 bin | barsak, iç yağı kilo muhtelif deri ve 14 bin adet canlı hayvan, (200, 200 bin kilo muhtelif meyva ve sebze 350 kilo afyon 11500 sandık yumurta, se- kiz bin ton maden kömürü olarak tesbit olunmuştur. Mezkür sene ithalât ve ihracat tutarr itibariyle birer milyon lira» yı geçmemektedir. —l———X> —ğ—...—.—.—...mm Çin heyeti Ankarada | ANKARA, 18 (A.A.) — Düm ya askört teşkilâtmi tetkik etmek | üzere Avrupada seyyahatte bulu” nan bir Çin heyeti bu sabah şehri- Lizbonda asayiş Lizbon, 18 (A.A.) — Hükümet dün akşam geç vakit gazetelere nim resmi bir tebliğ verip; bun- da Setubalda konserverci amele - hadiseleri kendi lehinde istismara çalış.) mize gelmiş ve Ankarapalasa in- | nin işsiz kılması dolayısiyle hâ- maktadır. Fransada son günlerde vula| bulan hadiselerde 6" mühim rolü oyn) yan unsurlardari biri onlardı. Fransız (o sosyalistleri, komünistleri #sevmemekle beraber komünistler her har diseye iştirak ederek ona bir iğtişaş mahi- yeti vermektedirler. İspanyada vaziyet daha başkadır. O- radaki 2 milyon sosyalist, Z milyon sin. dikalist ile 50 bin komünist bir o cephe vücude getirerek Sovyet Rusya örneğin. de bir sosyalist cümhuriyet vücüde ge tirmek istiyorlar. İspanya hükümetini en çok korkutan budur. İspanya fırkaları biribiriyle dö. #üştüğü müddetçe hükümetin — Vaziyeti emindi. Fırkaların birleşmeğe başlama- siyle vaziyet değişti. Geçenlerde yapılan umumi intihabatta İspanyanın sağ fırkaları mühim bir mev. İki kazanmış, hükümet de henüz kuvvetli olan monarşistlere ehemmiyet © vermek mecburiyetinde kalmıştı. Hükümet sola dönmediği takdirde amele cephesinin ih. ölâl çıkaracağında şüpbe Yoktur. İ O halde Avrupanın üs memleketi s0s- yalist ihtilâlleri içinde, Yahut bu ihtilâl lere uğramak üzeredir. Acaba bu müca- delede demokrasinin canmı kurtarmakta cabaladığı son teşebbüsler mi? Önümüzdeki haftalar bu sunlin ceva- bin verecek! ömer Rıza ma... Ankara MHilâliahmerinin yardımları Ankara, 18 (A.A.) — Hililiah- mer cemiyeti Ankarı merkezi, kış dolayısiyle yaptığı yardımlara de- vam eylemektedir. £ Son bir kaç! gün içinde 100 aileye yardım ede- İ rek dağıttığı 1000 kilo kömüre ilâ- veten, bu yardımı 1000 aileye teş- mil suretiyle 50.000 kiloya çıkar- mağa karar vermiş ve dağıtmıya başlamıştır. Cemiyet bundan başka 22 mek- tepli talebeyi giydirmiş ve 15 malâlede para yardımında bulun» veistir. Heyete OÜeneral OYüng Chineh eylemektedi ——e— Ziraat kongresi IZMIR, 18 (A.A.) — On beş Martta Burnuya Ziraat mektebin- de büyük bir ziraat kongresi top- lanacaktır. Kongre için hazırlıklar | ra başlanmıştır. anasinin) Trabzonda soğuğun tesirleri Trabzon, 18 (A.A.) — Bu se | ne soğuklar memleket dahilindeki narenciyeleri çok müteessir etmiş- tir. o Dahilden fidan alınması mümkün görülmediğinden vilâye- timiz hariçten fidan celbedecektir. Vekâlet buna müsaade etmiştir. Vilâyetimiz 5000 narenciye v9 2000 muz fidanı celbedecektir. — Trabzonda resim sergisi açılacak TRABZON, 18 (A.A.) — Hal- | kevi bir Haziranda açılmak üzere | büyük bir resim, heykel ve tezyi- nat sergisi açılmasma karar ver miştir. Bu sergiye 1 vilâyet işti- rak edecektir. zalimi AN sıhhat şürası ANKARA, 18 (A.A.) —A- Hi Sıhhat şurası bugünkü toplantı- sında hususi hastahaneler nizam- namesini tetkik etmiştir. —— Motörsüz tayyare rekoru kırıldı Rio De Janeiro (o 18 (A.A.) — Motörsüz tayyareler Alman hey- eti âzasından tayyareci Dittwar 350 metre yükseldikten sonra ha- valanmış ve 4,200 metreye çıka- rak dünya rekorunu kırmıştır. | ! dis olan müşkül. vaziyetten istifa- dü den büği sur.t 3 Va eranlelake.. çikarmak istediklerini bildimiş- tir. Tebliğ bütün şehirde asayişin tamamiyle temin olunduğunu be- yan etmiştir. Setubal valisi, muayyen şartla dahilinde, fabrikaların (o yeniden açılmasında fayda olup olmadığı- Bı tetkik ve hâdiselere sebebiyet verenler hakkında tahkikat icra sma memur edilmiştir. Di ppm Dünya rekoru kıracaklar Le bourget, 18 (A.A.) — Tayye- reci Codos ve Rossi Josef Lebrix tayyaresiyle, bu sabah İsteres'e müteveccihen buradan hareket et- miştir. Cenubi Amerikaya doğru, ken- di uhtelerinde bulunan dünya me- s3fe vekorunu kırmak üzere, tay- yareciler oradan havalanacaklar-. dır. Paris karışıklıklarında ölenlere merasim Paris, 18 (A.A.) —- Binlerce ki- $i ve komünist ve sosyalist tahri- kâtçı 9 ve 12 şubat karışıklıkların- da ölen sekiz kişinin cenaze ala- yına iştirak etmişlerdir. “Pore Lachaise,, kabristanında İM. Cachier bir mutuk söylemiştir. Ölülerden altısı bu kabristan daki “federeler duvarı,, nın ucuna gömülmüştür. Diğer iki cenaze vi- lâyetlerine gönderilecektir. po İkisi de battı Sain - Sebastien, 18(A.A.) — Pasajes açıklarında iki İspanyol balıkçı gemisi sis yüzünden çar* pışmışlır ve derhal batmışlardır. On iki kişi boğulmuştur.