19 Şubat 1934 Tarihli Vakit Gazetesi Sayfa 8

19 Şubat 1934 tarihli Vakit Gazetesi Sayfa 8

— 8—VAKIT 19 ŞUBAT 1954 (Hik 4 » < mam) Avusturya Başvekilisosyalist- Bir böcek, bir çiçek.. Alighieri tiyatrosunun geldiğim sırada, kapıda mükellef bir otomobil durdu. tu, otomobili açtı. Otomobilden inen kadının ha- zin güzelliği gözüme çarptı. Sim- siyah saçlarıyle, lâcivert göz nin rengi, harikulâde bir teşkil ediyordu. Yanmda, kırkiık, dev cüsseli bir adam vardı. Bu b Kapıcı, koş- eri tezat sert oyüzlü zans sultanma benziyen kad yanmda, bu adam, vahşi bir hay- van gibi duruyordu. Girdiler. Girdim. Bir şıma tesadüf ettim arkada- ve derhal sor- dum: — Bu güzel kadın kim?. — Bir dansözdü. Yanındaki kontla evlendi.. Onlar, dünyanm en esrarengiz çiftleridir Ne gibi?. Bir böcek, bir çiçek.. Anlı- yorsun ya.. Ve ilâve etti: — Kont çok zengindir. Nüfuz- lu bir adamdır. İstediği gibi ya- şar. Hususi hayatına kimse ka- rışmaz, Bir zil çaldı. Oyun başlıyacak- tı. Kadınm yüzü gözlerimin ö- nünden gitmiyordu. 5S — Betbaht değil mi?. — Bilmem — Uslu oturuyor mu? — Kocasına şik... tapınırcasına â- ».. oyun — salonunun B-şumı kaldır- kontu Yerlerimiz tam' ortasındaydı. dım, locadı güzel kadınla gördüm. Oynanan bir rövüydü. Bu üçün cü gecesiydi. Çok beğenilmişti. Evvelâ (Oovaryete (başlıyordu. Cambazlar, hokkabazlır, dansöz- Adanada Antep fıstığı yetiştirilecek Adanada bağ ve bahçelerde bulu- nan sakız ağaçlarına Antep fıstığı aşı- lanacaktır. Adana ziraat dairesi bu aşıları çok para ve emek sarfiyle e tirmiştir, Balıkesirde elektrik şirketi|! aleyhine açılan dava Balıkesir sulh hukuk mahkemesinde nevi şahsma münhasır ve mühim bir davanın görülmesine başlanmıştır. Da- vanın esasını elektrik şirketinin abone- lerinden aldığı fazla ücretin iadesi teş- kil ediyor. Avukat M. Tevfik Bey şirketle a- boneman olarak kendi arasında mün- akit (aboneman © şeraiti umumiyesi) İstendiği mukavelenin bir O madde. sine istinaden (şirketin / belediye ile yaptığı mukavele ile mecbur bir taahhüdü olduğu sterling sukut ettiği hal- de fiatları indirmemek suretile yerine | getirmediği, bunun için birçok abone- manlarla beraber şahsan mutzarrır ol- | duğunu iddin etmekte ve alınan fazla | ücretin geri verilmesini istemektedir. Mahkeme her iki tarafın iddiasıni din- ledikten sonra bazı (o mütehassıslarn celbi için başka bir güne bırakılmıştı ISTANBUL BELEDİYESİ Şehir Tiyatrosu “o ce MAY yer Tİ Aynaroz KADISI kn Mahliş Sabahattin gecesi Komedi 6 perde ant Musabip zade Celâl Bey Temsiller: 22 şubat perşembe günü ak- İ önüne | İ lektrikler yandığı i dı, biri yerde boylu boyuna yatr- Nakleden: Selâmi İzzet ler marifetlerini: gösteriyorlar, nihayet bir Hint fakiri yor, sahneden aşağı iniyor, seyir- | cilerin aklından geçenleri oku-| ışıklar sönü- atılıyor ve &- görünü- | yor ve birdenbire iki el tabanca zaman, seyir- | cilerden birinin vurulduğu görü- | Vurulanın cesedi sahne- sahte doktor sahte komiser kapılarm lüyordu. lar bir şeliyor nı emrediyor ve piyes, | heyecanı ortasında başlı- O gece gene ayni şeyler oldu. Hokkabazlar, cambazlar, dansöz- ler marifetlerini gösterdiler, fakir meydana çıktı, elektrikler söndü, | iki el tabanca sıkıldı, ışıklar yan- | yordu. Sahte doktor, sahte komi- yaptılar, piyes baş- lamak üzereydi.. ser, rollerini Başımı kaldırıp kontun locası- na baktım. Güzel kadın yoktu. Kont, başı göğsüne düşmüş, kol- tuğunda oturuyordu. Locanın ka” pısı açıldı, içeri kontun arkadaş- larından biri girdi. Omuzuna do- kundu ve haykırdı. Tiyatro allak bullak oldu.» Sa- sahiden komiser | hiden doktor, geldi. Kapılar kapandı. Arkadaşıma: l Nerde komedi? Nerede ha- İ kikat? dedim. Boğuk bir sesle cevap verdi: — Karanlıkta kocasına ateş et- miş olacak.;: Tabanca sesleri biri- birine karıştı. — Görüyorsunuz ya, betbaht- miş. Bu sefer arkadaşım içini çekti: | Hakikat nerede, komedi ne- rede?. TAKVİM 20 ŞUBAT 5 Zilhicce Pazartes 19 ŞUBAT 4 Zilhicce ll Y İsa Yıl geçca günler | | « 24$70 21879 (YAKTI) 6 aylık 8 aylık 1 aylık 100 150 ILAN ÜCRETLERİ: rn ilân sayrfalarında san- an başlar. İlk sayıfada 200 devamlı ilân verenlere sit ayrı tenrtiât vardır . bir satırı 10 kuruştur. KÜÇÜK İLANLAR: Bir defası 30, Bi de*ası 50, üç dedem 66, satırları beş kuruştan hasap edilir İm (Baş tarafı 1 inci sayıtada) Sosyalist fırkası ateşle oynama- dan amele dünyasındaki vaziyeti kurtaramıyacağımı anladığ zaman vukubulmuştur. Umumi grev em- rinin yalnız küçük bir kısmını ka- bul etmiş olması, amele kitlelerile idareci muhafil arasmda artık te- İ sanüt mevcut olmadığını göster mektedir. Kurbanlara çok acıyo- ruz, 239 ölü, bugün ölen kuvveti azasına Yaralıların adedi den 319, ve sivillerden 339 dur. Mi olan müşterek mesai- mizin memleket dahilinde sulh ge tireceklerine ve bu suretle memle- ketin hüriyet ve istiklâli içi temeli kuracağına eminim.” VİYANA, IS(A.A.) M. Dollfuss dün akşam ecnebi matbu- at mümessillerini kabul etmiştir. Başvekil, evvelâ “Halk için oldu- ğu gibi, hükümet için de beklenil- miyen bir hâdise olan facea,,nın ta ribçesini yapmıştır. Sosyal demokrat — fırkasının müfrit cenahı tarafından çıkarılan | isyan, şefleri ile işçi kütlesini ayı» | ran uçürumuü göstermiştir, zira grev emri ancak işçilerin yüzde o- nu tarafmdan tatbik edilmiş ve a- iki icra dah - daha acıyacağız. icra kuvvetin- için en iyi | silerin yekünü, Sosyal - demokrat fırkasmın bir buçuk milyon reye olmasma rağmen 20.000 ni geçme- miştir. Başvekil bütün Avusturyada ö- lenlerin miktarının 241 yaralanan ların 658 kişi olduğuna dairveri- len resmi rakamları teyit etmiştir. Ölenlerden 104 kişi müsellâh bükümet kuvvetlerindendir. Baş- vekil kendilerini tazyike hazır bir kapitalizm tarafmdan lüzumsuz yere korkutulan” diye tavsif etti- ği işçi sınıfınm hukukunun muha- faza edileceğine en kati teminatı l .21i İl vermiştir. ölenlerin cenaze merasimi VİYANA, 18 (A.A) — Halkın | büyük bir kısmının iştirakile dün Linz ve Gratz şehirlerinde son ka- rışıklıklarda ölen hükümet kuvvet lerine mensup 33 kişinin cenaze | alayı yapılmıştır. Viyanada ölen hükümet kuv- vetlerinden 40 kişiye milli cenaze | İ merasimi Salı günü yapılacaktır. Brükseldeki s0SYalistler BRÜKSEL, 18 (A-A.) — Dün Ahali evinde bir toplantı yapılmış bir çok hatipler Avusturya hâdise- lerinden bahsetmişlerdir. Bilhassa M. Vandervelde, ölen- lerin hatıralarmı taziz ettikten sonra, Avusturya Sosyal demok- | ratlarının hücuma geçmek niyetin- de olmadıklarını, Avusturya Sos- İ yalistlerinin gayesinin daima meş- ruiyete hürmet olduğunu teyit et-| miştir. Bu toplantı sonunda tertip edilerek bir alay şehir merkezinde beynelmilel şarkı söylenerek inil- | miştir. Tezahürcüler M. Dellfuss- u tahkir etmişler ve gazetelerin camlarını kırarak polisle çarpış- mışlardır. tevkif etmiştir, İçlerinde iki meb- | us vardır. Bir kaç kişi yaralanmıştır. Hükümetin noktal nazarı VİYANA, 18 (A.A.) — Mat- şanı İstanbul Efend'si operetine başlanacaktır. buat konferansını müteakip, Baş- | vekil Dollfuss, son hâdiselerden Polis on beş kişi kadar | | dolayı Avusturyanın ikmali Ces | İ miyeti nezdinde yapacağı teşebbü İ sün tehir edildiğini beyan etmiş- tir. Avusturya hükümetinin esas noktayi nazarında hiç bir değişik- lik yoktur. Alman matbualı münfail Berlin,. 18 (A.A.) ajansı muhabirinden:) Fransa, |- Avusturya (Havas talya ve İngilterenin | istiklâl ve tamamiyetini muhafaza lüzumuna dair, malüm olan beya- natı, Alman matbuatının mucip olmaktadır. “Berliner Tageblatt,, üç büyük devletin bu tarzı ketlerini inceden inceye tetkik &- infialini gazetesi, hare- derek, bunun Almanya aleyhine matuf bulunduğunu yazıyor ve di- yor ki: “Versay günündenberi, ilk defa- dır ki, başlıca müttefik devletler pek umumi bir surette beyanatta bulunmak üzere bir araya geliyor. lar. Bu muamelenin hangi mem- badan mülhem olduğunu keşfet- mek güç değildir. e Bunu gidipte Romada arayacak kadar müteca” | sir değiliz. Her halde oyun yeri mıştır. Ve Avusturyanın da işti- rakile Romada toplanacak olan iktisadi konferans çok şeyler ifa- de eder.,, Gazetenin bu son cümlesi, Ro- ma Viyana ve Peşte arasında sıkı İ bir iktisadi birlik busulünü tasav- pvr eden talyan. projesine . dair Berlinde dolaşan şayizlara temi | tir. İ 3 Hükümetin tebliği İ Londra, 18 (A.Â.) — Hariciye nezaretinin bir tebliğine göre Frahsiz, İtalyan ve İngiliz hükü- metleri şu tebliği neşretmek üze- İre cumartesi mutabık kalmışlar- dır: “Avusturya hükümeti, Fransız, İ Ingiliz ve İtayn hükümetlerinden, hazırlan- | Almanyanın Avusturya dahili iş- M. Venizelosun Balkan misakı hak- kında bir Atina, 18 (Hususi) — M. Veni: | zelosun Balkan misakı hakkmdaki noktai nazara dsir olarak gön“ derdiğini bildirdiği muhtma dün gelmiştir. Bu muhtıra şahsen M. Kafandarise gönderilmiştir mahrem bir mahiyeti haizdir. M. Kaf -ndaris, muhteviyatı hakkında İmalümat almak icin kendisine İ müracaat eden gazetecilere kanu- İ nu esısi encümenine tebliğ etme- dikçe, hic bir şey İğ'ni bildirmiştir. Hükümet mahafilinden an Japonyanın teşebbüsiyle topla- nan Uzak Şark murahhasları “Dairen,, de içtima etmiş ve içti- malarına nihayet vermiş bulunu- yorlar. Konferansa on memleketin mürahhaşları iştirak etmişlerdir. İ Konferansın verdiği en mühim kı- İ rar, gelecek seneye büyük bir As- harşi meseleleri konuşmaktır, Konferans, daimi bir heyet seç- miş, daimi heyetin başina bir Ja- pon geçirmiştir. Heyette Japon- İdi, | ve | “m i | söyliyemiyece- | ya konferansı toplamak ve iktısa- | lerini isyanı hakkında diyor ki: erimi müdahalesini isbat etmek için hazırlanmakta ve es>sen ken- İ dilerine tevdi etmiş olduğu dosya | hakkındaki vaziyetlerini sormuş » tur. o Bu hususta üç hükümet a- rasında yapılan görüşmeler, alâka- dar muahedelere © uygun olarak Avusturyanm istiklâl ve tamami- yetini tutmak lüzumu (hususunda müşterek bir noktai nızara malik olduklarını göstermiştir. İngiltere hükümetinin 2—9 ta- rihinde Avusturya sefirini yukarı» da mevzuu bahsedilen nazilerin Avusturyadaki faaliyeti hakkında | vaziyetini açıkça bildiren bir muh- tıra verdiği malümdur. Bu muht- ra 2—13 tarihinde avam kamara- İ sında Sir Con bildirilmiştir. Simon tarafından Stefani'ye göre Roma, 18 (A.A.) — Almanya- İ nın, Avusturyanın dahili işlerine müdahalesine (müteallik olarak Avusturya hükümetince yapılmış olan teşebüse dair stefani ajans nın neşretmiş olduğu bir notada: “Bu mesele hakkında İtalya, Fransız ve İngiliz hükümetleri ara sında yapılmış olan görüşmelerin mer'i muahedelere tevfikan A- vusturyanın istiklâlini muhafaza etmek zarureti bahsinden bu hü- kümetle arasında noktai nazar iş- tiraki bulunduğunu göstermiş ol- duğu beyan edilmektedir. Londra, 18 (A. A.) — M, Her- derson refakatinde o Tradünyon kongresi umumi kâtibi M. Sitrin Con Simonla.A- vusturya vaziyeti hakkmda gö- rüşmek üzere dün hariciye neza- retine gitmiştir. Sir Simon kendilerine, İngil- terenin Viyana sefirinin almış ol- duğu talimat üzerine, Avusturya | hükümetinin son hadiseler dola- yısiyle rahim ve teskin edici bir siyaset kullanacağı ümidinde ol- duğunu izhar ettiğini teyit etmiş- tir. olduğu halde Sir muhtırası malümata göre sabık başvekiller ile hariciye © nazırlarından âyan ve meb'usun ve siyasi fırkalar re- islerinden mürekkep olan kanunu esasi encümeni Balkan misakı hak- kmda müzakeratta bulunmak için İ gelecek hafta içtimna davet edile- | cektir. Müzakeratın pek hararetli ola- cağı anlaşılmaktadır. M. Venize- los o zamanı kadar Giritten gel- mediği takdirde muhtırası M. Ka- fandaris tarafından encümene tebliğ olunacaktır. “ Asya ittihadı,, Konferansı zatlar vardır. Daimi heyet, gelecek sene mu- azzam bir nümayiş yapmık icin tertibat alacaktır. e Daimi reisi gazetelere verdiği beyanatta Avrupa ve (o Amerikanın yüksek tarifelerine ve gümrük maniaları- na karşı gelmek için iktisadi bis birliğe çalişacağını söylemiştir. İ Mürahbaslarm bir kısmı, Asya” İn Avrupa tahakkümünden kur“ tulması lâzım (geldiğini, bunus için Uzak Şırkm büyük devletin heyet yanın Mançuri demiryolu hatların- | den istifade edileceğini ileri sür“ daki menfaatlerini temsil eden' müşlerdir.