24 Şubat 1934 Tarihli Vakit Gazetesi Sayfa 11

24 Şubat 1934 tarihli Vakit Gazetesi Sayfa 11

A YN Istanbul Halkevindeki merasim (map tarafı 1 zel mayalama, .— de radyo ile dinlenile- | Bumun işin o merasimde hazır bulunmak erkenden Halkevi salonunu doldurmuştu. | Yer almış olanlar arasında İs- valisi Muhiddin, vali mu- | ayini Ali Riza, belediye reis mu- avini Hâmit O Beylerlebir çok| meb'uslar, İstanbulun fırka teşki- | lt âzalırı ve ileri gelen memur- ları ştanınmış tacirleri, banka di- rektörleri, müessesat mümessille- ri bey v* hanımlar bulunuyorlar- | dı. i ve gerekse Jstanbuldaki merasimin halk ta- rafından dikkatle takip edilebil- meşi için Halkevi önüne, Beyazıt ve Taksim meydanlarma radyo tertibatı yapılmıştı. Saat ikide Saat tem 14... Radyoda Ar kara merkezinin sesi duyuldudu. Ve: — Alo... Burası Ankara.. Şim- di Ankara Halkevinde Başvekil İsmet Paşa Hazretlerinin mutkunu | dinleyeceksiniz. İsi Ankara Halkevinde © merasim başlamıştı. Evvelâ İstiklâ| marşı | çalma. İstanbul Halkevini doldu- ranlar ayakta Türkün bu öz mar-| şını bürmetle dinlediler, e İsmet Paşa Hazretlerinin u takip etti, Başvekilimizin bir cok defalar alkışlarla kesilen nutkunu Necip Ali Beyin nutku | takip etti, Ankara Halkevinde © temsile başlanması üzerine radyo kapan dı ve İstanbul Halkevinin yıldö- nümünün kutlulanmasına başlan- dr. P Istanbul Halkevinde Merasime evvelâ şehir bando- |i marşı ilel”* dinlenilen bu | © sunun çaldığı İstiklâl başlındı. Ayakta marş alkışlarla bitti. Bunu mü- teskip gene şehir (o bandosunun (And) dinlendi. Ali Rıza Bey kürsüde İstanbul Halkevi reisi Ali Riza Bey kürsiye geldi. Kürside hazır- lanmış olan büyük (bir çerçeve | senenin çalı, duruyordu. Ali Riza Bey dedi ki: Saygılı ve sevgili arkadaşlar, Bugün bu saatte yurdumuzun (tam seksen yerinde kurulmuş, milli kültür- lere kaynak, olmuş halkevleri ve bunlar- dan biri olan evimiz engin bir (sevinç Sesleri arasmda (Cevdet Kerim Bey fotoğrafı astı ve yerine otur- du. Ali Riza Bey sözüne devam €- derek: Evimiz için, (Cümhuriyeti) ve (İm kılâp) yolunda, milli lküye giden mil. W kültür yolunda yeni hir atılış, yeni bir hızlanış lüzumunu öğütlemek, işaret- lemek manasmda da alıyoruz. i Bundan da, daha çok, daha verim. li çalışmak heyecanmı duyuyoruz. Onun milli ülküye varmak için gösterdiği yol dan tek kafile halinde yorulmadan, yık madan yö bir (kere daha bu büyük armağan önünde ant ediyoruz. Ali Rıza Bey bundan sonra İstanbul halkevinin iki senelik © faaliyetinden bahsetmiş ve dil, tarih, edebiyat, tem si), kütüphane, neşriyat, halk ders haneleri müzeler ve sergiler, (o köycüler, güzel sanatlar, içtima! muavenet, spof şubelerinin çalışmalarımı uzun uzadıya izah etmiş ve şu şe kelimelerle sözlerini bitirmiştir : “Yurdumuzu, dünyanın en mamur, en medeni memleketi seviyesine çıkara- cağız. Milletimizi, en geniş refah vasıta ve pacağız. Ohalde arkadaşlar, iş başına.,, Cevdet Kerim Beyin nutku Ali Rıra Beyin alkışlarla biten nut- kundan sonra Cevdet Kerim Bey söz al İmiş ve halkevlerinin faaliyetinde vilâyet ve belediyenin gösterdiği yardımdan do layı vali ve belediye reisi Muhittin Beye teşekkür ettilsten sonra bilhassa demiş tir ki: işinde çalkanıyor. Bizim bu günkü (bayramımız tek değil çifttir. Onun için bizim sevinei- Çünkü, dünyaya (yirminci arsın ef siz adamı) dedirten Ulu Gazi, cümhe- riyetin onuncu yıl dönümü hatırası ola- rak fotoğraflarını evimize (armagan €t- miş bulunuyorlar... Şu dakikada onun da derin minnet ve sevinci içindeyiz» * Çifte bayramımız kutlu olsun arka 2 sn Şifte bayramımızı, © arma, ganın önünde saygı ile eğilerek ve on. dan ilham alarak kutlulluyabilmemiz için ilk önce bu büyük timsalin, bu ülkü ma. Kerim Beyefendiden rica ederim - Dakikalarca süren alkış Bunun üzerine (Halk Fırkaşı İstınbul vilâyeti idare heyeti re. isi Cevdet Kerim (Bey kürsiye geldi ve Büyük Gazinin kendi el yazıları ve imzalariyle İstanbul | Halkevine armağan (olarak ver. | dikleri profil fotoğrafilerini kür. sünün arkasına ve yüksek yere a3. mağa başladı . Bu esnada herkes ayağa kalk. mış ve Gaziyi alkışlıyorlardı. AJ kış d-kikalarcı devam etti. — Yaşa Gazi.. Varol çok ve büyüle ijler yap- Bu işlerin en büyüğü, temeli Türk CAZ zamanda İtak, yürümesine ( borçluyuz. Fa- kat yaptıklarımızı asla kâfi görmüyoruz. Çünkü daha çok ve daha büyük işler yap- mak mecburiyetinde ve azmindeyiz.) Bu büyük direktif bundan © sonraki Şıkacak ve yolumuzu kapıyacak güçlük- lerden çekinmek ve kurtulmak için dolaş- mak değil, bilâkis geçen zamanlarda ol- İduğu gibi bu zorluklarm £ bağrına daha büyük ölçüde saldırmak lüzumunu işaret ediyor. Sözümü bitirdim. İstiklâl ve inkılâp “| Büyük Millet Meğlisi Reisi yolunda ölenleri huzurunuzda ( bir daha taziz eylerim. Cümhuriyete ve inkılâba' bağımızı teyit eylerken Türk milletinin, Türk vatanmm, Türk O cümhuriyetinin remzi olan Gazi Mustafa Kemale sonsuz İminnet ve merbutiyetimizi ifade için he- pinizi kıyama davet ederim. Bu davet üzerine (o hazır bulu- mınlar ayağa kalkmışlar ve alkış- lar arasıda nutuk bitmiştir. Aptülhak Hâmit'in şiiri Bundan sonra Feyziâti hisesi müdürü Hıfzı Tevfik Bey kürsüye geldi ve dedi ki: —Sevineli yünde burada bulu- İ . İnamıyan üstat Abdülhak Hâmit Bey manen bulunmak istediler ve okumak için bendenizi tevkil ettiler. Hıfzı Tevfik Bey büyük bir he- yecan içinde üstadım (Halk) şiiri ni okudu. Buşiir Oüstedm en kuvvetli eserlerinden biriydi. Da- kikalarca © alkışlanan bu manzu- meden sonra Mitat (Cemal Bey kendi yazdığı şiirini okudu. Nâ sıra ve Semiha Hanrmlarla Yusuf Ziya Bey manzumelerini okudu- lar. Rusyaya giden sporculara hediyeler Bunlardan sonra kürsüye gelen Ali Riza Bey yazın Rusyaya git“ miş olan sporculara Rus «por bir” liği tarafından gönderilen hediye lerin tevzi edileceğini bildirdi ve vali Bey tarafından © hediyelerin dağıltılmasını rica etti, Vali Mu hiddin Bey sporculara birer birer hediyelerini dağıttılar. Bu hedi- yeler birer madalya ile birer mek” tup idi. Hediye alan O sporcular pehli- vanlar ve atletler | Hakkı, Meh- met Ali, küçük (o Mustafa, büyük Mustafa, Haydar, Vildan Âşir, İsmail Hakkı, Abbas, Seyfi, Se- mih, Yusuf, Nuri ve Çoban Meh- met Beylerdi. Hediyelerin © tevziinden sonra Muhiddin Sadık ve Ferdi Ştatser Beylerin konseri dinlendi. Pek çok alkışlanan bu konser- den sonra san'atkârlara Halkevi tarafından bir büket verildi. Me- raşime de nihayet verildi. Hazır bulunanlar Halkeyinden ayrılırken kendilerine Ev namına ufak paketler içine konulmuş şe- kerler hideye olarak tevzi edildi. Çekilen vegelen telgraflar İstanbul Halkevinin yıl dönü- mü münasebetiyle dün Büyük Gx- zi Mustafa Kemal Hazretleriyle Kâ- zım ve Başvekil İsmet Paşa Haz- retlerine tazim telgraflar: çekil miştir, Yıl dönümlerini ve yeni kuru- İuşlerini tes'it eden 80 Halkevin- den dün İstanbul Halkevine teb- İl rik telgraflar gelmiştir. İstanbul Halkevi de mütekabilen telgrafları çekmiştir. Gece yapılan merasim Dün gece Alayköşkünde, Halk- evi merkezinde ve Beyoğlu Halk- evinde, Şehir tiyatrosunda da me- rasim yapılmıştır. Halkevi merkezinde saat beş tebrik İ| buçukta Nakiye Hanmm © tarafım. dan bir konferans, bundan sonra bir de konser verilmiştir. Alay köşkünde 8,5 te Refik Ahmet Bey tara- fından bir konferans verilmiş ve Münir Müeyyet Bey tarafındân da kendi yazdığı (Anam ve ba" bam) isimli mensur şiir okunmuş” tur, Bundan sonra bir temsil veril- miştir. Beyoğlunda ve şehir tiyatrosunda Halkevi Beyoğlu binasında es ki maarif müsteşarı Mehmet E- min Bey tarafından bir konferans verilmiş ve bundan sonra (Havay- yen Gitar) la bir konser verilmiş- tir, Şehir tiyatrosunda Bolu meb'u- su Cevat Abbas Bey tarafından inkılâba dair bir konferans veril- miş, İlhami Bey tarafından bir manzume okunmuş ve bundan sonra Şehir tiyatrosu san'atkâr- larr tararmdan (o (İstiklâl) piyesi temsil edilmiştir. 11 — VAKIT 24 ŞUPAT 1994 m Ismet Paşanın dün Ankara halke- vinde söylediği nutuk DA” Baştarılı ini sayıtada nin kuvvetlendirilmesi için nasıl istifade edileceğini telkin eden bir toplantı yeri olmalıdır. Arkadaşlar, Güzel sanatlar yalnız yüksek bir insan cemiyetinin temeli olan ince ve güzel hisleri terbiye eden vasıta değildir. En sert iradele- ri de yetiştirmeğe vasıta olan baş- lıca bir münebbih, başlıca bir yü- rütücüdür. Çetin bir mücadele hayatında uğraşacak unsurların yüreklerinde kuvvet, neşe, hayat, azim bul- maları, muvaffak olabilmeleri, mücadele edebilmeleri ( için hem başlangıç noktası, hemde vasr tası ve hem de neticeye ermenin tesiri | tılsımı güzel sanatlardır. Halkevleri güzel sanatlarını yal nız kendi cemiyetlerine ruh veren vasıta değil vatandaşları terbiye e den onları çalışmağa, ( hırslandı- ran, onları vatanı güzelleştirmek ve Şiçeklendirmek için daha çok iştiha ile techiz eden başlıca bir terbiye vasıtası saymalıdır. Bu- rada bütün halkeylerini güzel san- atları sevmeleri ve sevdirmeleri ve yaymaları için heyecan duymı- ya teşvik ediyorum. (Alkışlar). Halkevlerinde toplanan vatan- daşlarım, Halkevleri bütün vatandaşla” rın bu vatanda ülkü sahibi çalış- mak istiyen bütün güzide unsurla- rın toplantı yeridir. Bu sene bize halkevlerinin faaliyeti hakkında verilen malümat hepimizi mem- nun edecek kadar zengindir, . fa- kat önümüzdeki sene yeni 25 halkevinin birleşmesiyle toplanan büyük camia vatana daha büyük hizmetler, daha sürekli daha fe- yizli neticeler vermelidir. Arkadaşlar, Bu vatanm asırlardanberi muh- taç olduğu şey vatandaşların tek bir aile gibi toplanarak orada va” tanm ilerlemesine medar olacak zim etmeleri ve beraber takip et- meleridir. Halkevleri bütün va- tandaşların müşterek malıdır.Halk evlerinin temiz feyizli ve ilerler bir halde olması bütün devlet memurlarının o vatandaki bütün entelektüelleri sınıfınm bütün iler- lemek istiyen unsurların müşterek malı, müşterk vasıtasıdır. Halk- evlerinin herhangi bir muvaffakı- yetsizliğinden doğacak herhangi bir mesuliyet hepisinin, hepisinin boynundadır. Arkadaşlar, Halkevlerini çoğaltmağa çalış- malıyız. o Halkevlerinin (sesini memleketin her tarafına işittirme- ğe, yaymağa çalışmalıyız. Halk evlerinin yükselmesi her vasıta ile mücehhez olması için devlet me- murundan vatandaşa kadar her- kes aklmı ve elinden geldiği ka" dar vasıtasmı birleştirmeğe çalış- malıdır. Bütün halkevlerine söylüyo | rum, muntazam feyizli çalışma- nm temeli, müesseselerin bütçe noktai nazarından düzgün olması nr temin (etmektir. Başkasınm lutfuna ve yardımına ihtiyaç gös- teren bir hayat ( suni ve süreksiz bir hayattır. Onun devamma gü- venilemez ki, feyzine ve tesiri- ne İnanılam, Her şeyden evel | devamlı birl hayat o halkevinde bulunanların, halkevinde bulunan aile efradının emin ve muntazam ve devamlı ya- İ şamasmı temin edebilecek bir büt- çeye akıl erdirmeleriyle mümkün olabilir. | Bütçe müvazi (o ve vesait mahdut olabilir, fakat her şeyden önce muntazam ve devam- İı olması lâzımdır. Yeni Türkler, açıkta, kırda, spor meydanlarında, dam altın- da halkevlerinde idealist ovatan- daşlar toplanışı halinde yaşamak - ta ve (o yetişmektedirler. Bütün halkevlerine geniş feyizler dile- rim. (Sürekli alkışlar). Necip Ali Beyin nutku Halkevlerin'n açılış yıl dönümü münasebetiyle Denizli Memb'usu Necip Ali Bey Ankara Halkevin- de b'r nutuk söylemiştir. Necip Ali Bey nutkuna şöyle başlamış, tır: “Muhterem O harımefendiler, beyefendiler; Halkevleri (o kendisine verilen istikamet içinde her gün dünden daha büyük bir inan ve istekle bir sdrm daha ileri atarak inkişaf etmektedir. (o Türk tarihine, Türk mil'eting karşı yüklendiğimiz ağır İ ve büyük vazifenin tarihi mes'u- | liyeti içinde aziz ve kutsi ülkümü» zün ufuklarına yaklaşırken heye- İ canımız bir kat daha yükseldi- ğini, azim ve irademizin bir kat daha kuvvetlendiğini duymakta- yız. Milli benliğimizin nihayetsiz derinliklerinden (kopup büyük Türk inkılâbmın . ilk başlangıcı olan istiklâl kavgası ** devirlerin- den başlıyarak gittikçe artan ve yayılan bir nehir gibi akan azmis mizin bizi en yakın ve en şaşıla- cak bir zamında maksadımıza götüreceğinden asla şüphe etmi- yoruz. Müteakiben milli bünyenin iç hayatı, manevi varlığı (o üzerinde durmuş, imparatorluk devrinde en ziyade ihmal edilen ve ayni 21- manda yanlış ve korkunç bir is- tikamet verilen şeyir manevi ha- yat olduğunu, büyük şefin irşat ve himayesi altındı çalışan ilim- lerimizin faaliyeti dünya kazanç telâkkisine yeni ufuk açmıya baş- ladığmı zikretmiş, sonra Halkev- lerindeki şubelerin bilhassa tarih, dil çalışmalarını anlatmıştır. l Amasyada Amasya, 23 (Hususi) — Vata- hın bir çok (yerlerinde (açılan Halkevlerinden biri de bugün A» masyada açıldı. Açılma merasimi büyük bir k-lablık içinde yapıldı. Candan ve heyecanlı o nutuklar İ söylensrek bu uğurlu — irkilâbin başında bulunan Oulu kurtarıcı hakkında coşkun saygı duyguları izhar edildi. Orta mektep talebe- si tarıfından (İstiklâl marşı söys lendi. Sonra and icildi, nutuklar söylendi. Halkevine alâka büyük- tür, Adapazarında Adapazarı, 23 (Hususi) — As dapazarı Halkevinin açılma şenli- ği bugün büyük merisimle yapıl dı. Halk fırkası binası tamamen dolmuştu. Fırka reisi Galip Bey ve diğer katipler tarafından nu- tuklar söylendi ve alkışlandı. A- i dapızırklar Halkevine büyük bir alâka göstermektedir.