24 Şubat 1934 Tarihli Vakit Gazetesi Sayfa 2

24 Şubat 1934 tarihli Vakit Gazetesi Sayfa 2

— 2—VAKIT 24 ŞUBAT 1934 SON HABERLER : TELGRAF - TELEFON - RADYO Ismet Paşanın dün An- Bulgar Kralı Muafiyetten istifade kara Halkevinde .. e .. söyled YAŞ” (Düş tara 1 inci sayımda) İsmet Paşa Hazretleri irat buyurmuşlardır: “Hanımefendiler, ler; Size söz söylerken şimdi Türki- | yede bütün memleketin halkçıla- rını, şmünevverlerini ve idealist- lerini toplıyan bütün halkevlerine hitap ediyorum. Memleketin her tarafında şimdi anlayışta, azimde | ve çalışmak harsinde başlı başı- na kuvetli olan bütün © unsurları| bir tek adam gibi nefes almakta» İ dır. l Size bugün (mevcutolan 55 halkevine orada toplanan bütün vatandaşlara müjdeliyorum ki bu anda 25 yeni halkevi daha açıl- mış bulunuyor. (Alkışlar) buhalk evlerini, yeni 25 halkevini, bü- tün halkevlerinin ve memleketin | huzurunda © açıyorum. Memnun olmanız için halkevi ailesine karı- şan yeni uzuvları adlariyle birer | birer huzurunuzda sayacağım. beyefendi- Bayazıt, Düzce, Elâziz, Kula, Maraş, Adapazarı, Bitlis, Çorlu, Erzurum, Iğdır, Mardin, Milâs, Mudanya, Muş, | Sandıklı, Siiri, (Silvan, Ünye, Ödemiş, Uşak, Urfa, Uzunköp- rü, Bergama, Ürküp. Yeniden faaliyete geçen halk- evlerine hep birden muvafakıyet, ve bu aziz vatana yüksek hizmet- | ler diliyelim. (Alkışlar.) Arkadaşlar; Halkevi yeni Türkiye hayatı-| nin başlı başma bir unsuru, başlı başma bir remzidir. Yeni nesil a- çık havada ve spor meydanında bir dam altında halkevinde topla- nıyor. Ancak böyle bir nesildir ki beden kuvveti ondan daha mü- him olan fikir kuvveti (o ve iman| kuvetiyle yeni Türkiyenin istik- balini kuruyor. Yeni zamanın bü- | tün sert dileklerine cevap verme: | ğe hazırlanıyor. Halkevleri kuru- geçmek iddiasında bulunan Tür- kiye cümhuriyetinin hayatı için a- | ziz bir toplantı . yeri bütün bu ka biliyetleri inkişaf ettiren bir mih- rak sayılmalıdır. Halkevleri bi- zim kendi anlayışımıza göre Türk vatandaşında Türk cümhuriyetin- de ahlâk, ilim ve anlayış (Omef- bumlarmnın tatbik olunduğu, izah olunduğu genişletildiği, kökleşti- rilip yerleştirildiği yerlerdir (Şid- detli alkışlar). Halkevlerinin ve bilhassa ka- rakter ve ahlâk - mefhumlarımda oynıyacağı role, büyük role, bu- gün şu anda bütün halkevlerinde toplanın vatandaşlarımın dikkat lerini celbetmek isterim. Halkev- lerinde her toplanış o vatandaşm karakterini sağlamlaştırmak, yük- seltmek, güzelleştirmek için iyi| bir fırsat — olrnalıdır. Bütün ah-| lâkların başında, bütün hassa | larm üstünde Turk vatandaşı va- tanperverliği düşünmelidir. (Al- kışlar). Arkadaşları Amasya, ığı şu nutku | dettirmeliyiz. Ve her | Yâr ettiğim bütün halkevlerinin ! terbiye etmek tsin belli başlı uğ-| Vatanseverliği raşacakları, dikkat nutuk ve takip edecekleri bir mevzu ad- vesile ile anlatmalıyız. Zamanın vesaiti ne | kadar ilerlerse ilerlesin memleket- lerin zenginlikleri ne kadar çoğa- hırsa çoğalsın, bir memleketin em- niyeti için başlıca vasıta, esaslı vasıta ve tek vasıta evlâtlarmın vatanperverliği ve fedakârlığıdır. (Alkışlar), Diğer malzeme, diğer her va- sıta ve silâh olarak kullanılacak her şey vatanperverliğin ve feda- | kârlığın yanında yüzüne bakılmaz yabancı bir şeyden ibarettir, (Al- kışlar). Ancak milletlerin, fert- lerin memleketi korumak için, memleketi yüksek, sağlam ve bil hassa masun yaşaması için İca- bında gösterebilecekleri fedakâr. lığm hudutsuz olduğunun bilin- mesi ö memleketi yaşatacak olan | tek şarttır. Arkadaşlarım; Bütün halkevlerinde toplanan- lâr sözümü işitsinler. Bu zaman, gelecek zamanlar geçmişler gibi Türk vatanperverliğinin bu memleketin hudutlarmı bekliyen başlıca vasıtası olduğunu hiç bir kaçırmıyacaklar- Vatanperverlik üzerinde 1s- bu sözlerimi dünyanın dört köşesinden (o türlü bulutlar geçtiği bir zamanda ta rafrmızdan serdedilmiş O başlıca ve zaman gözden dır. bir endişe olarık telâkki etmeyi- ' niz. Bunu halkevlerininde terbiye unsuru olarak bunu bilhassa te- barüz ettiriyorsam ve bu tebarüz ettirmem dünyanın bir çok yerle. rinde karışık havalara rastlryorsa bu bir tesadüften ibarettir. Ge- | bulanık bir zaman niş zamanda olsun, zamanda olsun ve her Türk mevcudiyetinin yatanperve: liğe ve fedakârlığa istinat ettiğini ! İ ve bu ahlâk mefhumunun bizim için esas olduğunu söylemektir. Halkevlerinin karakter saha- smdaki vazifelerini . anlatırken büyük Gazinin milletin yüksek karakterli olarak yetiştirilmesine verdiği ehemmiyeti tebarüz ettir- mek isterim. Yüksek karakterin başlıca tecellileri doğru ve haysi yetli ve çalışkan olmaktır. Halk- evlerinde Bu mefhumları her ve- sile ile tebarüz ettirmeğe, doğru vehaysiyetli ve çalışkan vatandaş | lar yetiştirmeğe hususi bir itina gösterilmelidir. Arkadaşlarım, Bu vesile ile müsbet (ilimler üzerine verdiğimiz (o ehemmiyeti tekrar bütün halkevlerinin dikkat- leri önüne koymak O isterim. Bu zamanda yetişen nesillere, gele- cek nesillere müsbet ilimlere sade ve yaratıcı mahiyetini Obütün memleketin entelektüelleri, me- murları, şurada ve burada göi müş olanları her veçhile anlatma» | lıddır. Arkadaşlar, Yeni Nesiller bizim bu bulun duğumuz o şartlardan çok daha muğlak şeraitte yaşamak için ha-| zırlanıyorlar. Fizik, © elektrik, | kimya ve bu gibi müsbet ilimlerin M. Dumerge Bulgaristanın misaka neden girme- diğini anlattı Paris, 23 (Hususi Belçika kralmın cenaze merasiminde ha- zır bulunmak üzere Brüksele gel- olan Bulgar kralı Boris Haz- retleri ve (beraberindeki zevat bugün buraya gelmişlerdi. Fransa cümhur reisi M. Lebrun © Bulgar kralını kabul etmiştir. Öğleden sonra Bulgar kralı ha- riciye nezaretine giderek başvekil M. Dumerg ve ondan sonrada Bartu ile mülâkatlarda bulunmuş- tur, OKralbu mülâkatlar esna- sımda başvekile Bul, anm A- tine Balkan anlaşması © misakını imza etmemesini icap ettiren se- bepleri izah etmiştir. Yeni Kral Üçüncü Leopold dün sadakat yemini etti Brüksel, 23 (Husus) — Üçün- cü Leopold namı altmda Belçika kralı ilân olunan yeni kral bugün meclisi meb'usana gelerek kanu- nu €sasiye sadıkat yemini vermiş- tir. miş Kral meclisi meb'usana gel- mezden evvel ordu yüksek zabit- lerinden mürekkep bir heyeti ka- bul etmiştir. Meclise giderlerken kralın geç- tiği bütün caddeler halk ile dolu idi. Meclisi meb'usanda irat ettiği nutukta yeni kral selefleri gibi bü tün kuvvetini memleketin saadet ve müdafaası emrine. hasredece- ğini söylemiş ve bu sözler meclisi meb'usan ve âyan âzaları arasın- da fevkılâde sevingle karşılan- mıştır, o Bu münasebetle kral için yapılan tezahürat o kadar (fazla idi ki, kraliçe Astrit bundan fev- kalâde mütehassis olarık ağla mıştır, evlerinde toplananlara söylüyo » rum— her vesile ile ilmi 36viyesi mahdut olanların bile kavrıYabile- cekleri sade şekillerle anlatmağa çalışmaııdırlar.Halkevleri tekem - mül ettikçe bir mektebin lâbora- tuvarı gibi sade vasıtalarını top- İnyarak vatandaşlara müsbet ilim- lerin tatbikatını göstermelidirler. Arkadaşlar, Bilinmiyen şeyler ( insanların iradesi üzerinde ürkütecek © tesir yapar. Vatandaşların görgüleri ve bilgileri arttıkça cesaretleri, teşebbüs kuvvetleri ve içinde bu- lundukları şartlara © Ve istikbale emniyetleri artar. un için yeni memleketin kurulmasında büyük Gazi esaslı olarak büyük bir isa- betle gösterdi ki müsbet ilimlerin | memlekette yayılmasına, tatbik edilmesine herkes tarafından he- ves edilmesi lâzımdır. Halkevle- ri içtimai mevzularda vatanı yük- seltmek için sarfettikleri © gayret | kadar müsbet ilimleri vatanda #a- de ve umumi şekilleriyle yaymak için hususi bir dikkat göstermeli- dirler. Güzel sanatlar halkev- lerinin belli baslı iştigal ettiği e- saslı (o bir mevzudur. Halkevleri vatanda güzel sanatlara muhab- beti, güzel sanatlardan vatanda” İn vatandaşın azmi- edecekleri | tatbikatını bilenler — bütün halk | (Devamı Vi inci sayfanın 4 üncü sütununda) | | o Ankara, 23 (A.A) — 28-292) tarih İve 1055 numaralı teşviki sanayi kanu. İnundan istifade eden smai müesseselerin İgümrük resimleriyle munzam resimden ve muamele vergisinden muaf olarak ge. tirebilecekleri iptidat maddeler hakkında. Xi cetvel ile tevzi süretini gösteren tali, 'matnamenin meriyete konulması hakkın. daki kararname neşredilmiştir. Buna na. zaran: I — Yün mensucat © fabrikaları için 1933 mali senesine münhasır olmak şar- tiyle on bin metresi bir kiloyu tecavüz etmiyen tek veya müteaddit telli boya- lı boyasız 350 bin kile kamgar ipliği muafiyeti kabul edilmiştir. Bu miktar, iplik tesisatını haiz bu- lanan yün mensucat fabrikalarının 1933 İmali senesi şubatı nihayetine kadar işle- dikleri kamgam ipliğine göre mütenasi- ben tevzi olunur. İplik tesisatı olmıyan (fabrikalar bu İtevzinta yukariki müddet zarfmda tahak- kuk edecek sarfiyatlarınm nısfı ile ithal edilir. 2 — Pamuklu mensucat fabrikaları için 1933 mali senesine münhasır olmak şartiyle beraber teli 22 ve 22 den fazla İngiliz numarasından yukarı (o tek veya müteaddit telli, boyalı, boyasız bin kilo pamuk ipliği (o muafiyeti kabul edilmiştir. — Kasarlı ve merserize ips likler dahil değildir.— Bu miktar, pamuk mensucat fabrika: larının 1933 mali senesi şubatı mihaye- tine kadar işledikleri umum pamuk ipliği miktarına göre mütenasiben tevzi edi 3 — Madeni eşya fabrikaları için 1933 İmali senesine raünhasır olmak, va yalnız ölçü o imaline sarfedilmek üzere (o 400 bin kile pirinç çubuk muafiyeti kabul e İdilmiştir. | Bu miktar madeni eşya fabrikaların 1933 mali senesi şubatınm nihayetine kadar ölçü imaline (| sarfettikleri pirinç çubuk miktarlarma göre (© mütenasiben tevzi edilir, 4 — İnce pamuklu ten fanilâsr yapan fabrikalar için senevi 150 bin kilo 22 ve 22 den fazla İngiliz numarasından yuka- rı pamuk İpliği muafiyeti kabul edilmiş» tir, (Kasarlı ve merserize iplikler dahil İdeğildir. 5 — Madeni eşya fabrikalarının dör İküm için sarfedecekleri külçe ve küçük demirin muafiyeti kabul edilmiştir. | 6 — Prina fabrikaları için sülfür de karbon ve triklor etilen muafiyeti kabul edilmiştir. 7 — Tel çekme fabrikalarında kulla” nılmakta o olan 6 -— 9 milimetre kalın- ilığında kangal halinde çubukların beher 1100 kilosunun 40 kuruş gümrük resmine tabi olarak munzam resim © ile muamele İvergisinin bu esas üzerinden hesap edil- İmesi ve mütebaki resimlerinin muafiye- & kabul edilmiştir. 8 — Kurşun flotasyon fabrikaları için çam yağı, tiyo kar. ksantat de potas, âmil kesan. kibritiyeti tutya, kibritiyeti mu- kibritiyeti hadit, karboniyeti sod- kiyanosu sodyom, banilit, İtant, İbas, yum. Senelik muafiyet yekünu 40 bin lira yı geçmemek şartiyle kurşun © flotasyon fabrikaları için yukarıda yazılı maddele- İrin muafiyeti kabul edilmiştir. 9 — Mevaddı harbiye fabrikaları içi Ham demir, demir levha, demir çubul ve şerit, çelik levha, çelik çubuk © 6 İşerit, buçuk, levha, şerit veya boru balinde bakır ve pirinç külçe, levha, $U- buk veya tel halinde alaminyum. Mevaddı harbiye fabrikaları için harp malzemesine şarfedilmek ve senelik mun- fiyet yekünu 150 bin lirayı tecavüz et memek şartiyle yukarıda yazılı madenle- İrin muafiyeti kabul edilmiştir. 10 — Çimento fabrikalarında kulla nılmakta olan antrasit tozunun bir tonu- un bir lira resme tabi olarak (o munzam resim ile muamele verisinin (bu esas üzerinden hesap edilmesi ve üç mali sene için mütebaki resimlerin muafiyeti kabul Bu üç sene zarfında tesisatlarını yerli 150| . edecek maddeler tali- ; — matnamesi çıktı kömürü kullanacak şekilde değiştirmiye çimento fabrikalarma tekrar antrasit to zu muafiyeti temin edilmez. Kullarılmı p» ak dördüncü mali seneye devredile antrasit tozuna ait muafiyetler istirdat e dilir. 11 — Galvanizli saç fabrikaları içir #enevi iki bin ton saç levhanm © behei 100 kilosunun 10 kuruş gümrük resmine tabi olarak munzam resim ile (o muamele vergisinin bu esas üzerinden hesap edil İmesi ve mütebaki resimlerinin muafiyeti kabul edilmiştir. 12—)it mensucat fabrikalarında /kasarsız jüt ipliğinin beher 100 kilosu- nun 5,5 lira resme tabi olarak (o munzam İresim ile muamele vergisinin bu esas ü- zerinden hesap edilmesi ve iki mali sene liçin mütebaki resimlerin muafiyeti ka- bul edilmiştir. | B— Kablo fabrikalarında bakır tel- lerin beher 100 kilosunun 13 lira resme tabi olarak munzam resim ile (muamele vergisinin bu esas üzerinden hesap edil- mesi ve mütebaki resimlerinin muafiye- ti kabul edilmiştir. | 4—4,65,6,7, 8,9,10,11, 12,13 üncü maddelerde yazılı muafiyetler fab- rikaların her maji senenin ilk dokuz ayı zarfındaki faaliyetlerine göre tesbit edilecek senelik istihkakları miktarında İtevzi edilir. İ 15 — Birinci, ikinci ve üçüncü fık- ralarda yazılı maddelerin mayıs 1933 ni- hayetine kadar işlenmiş olması —o şarttır. , İBu müddet zarfında işlenmemiş olan mik- tarın muafiyeti istirdat olunur. 16 —4, 5, 67/6“ Oplee, i3 İüncü fıkralarda yazılı maddelerin. maafi- İyeti, mukabili mallar için mevzu güm- rük resmi tezyit edilmedikçe bes mali se- ne için muteberdir. Muaffen getirilen maddelerden senesi zarfmda sarfedilmiyen miktar ertesi sene dna mahsup ve 6 mer maliseneye vredilen miktarlarm maafiyeti istir. t edilir, 17 — Her mali sene o muafiyetinden istifade edebilmek için mâzkür mali sene mart nihayetine kadar mahalli en büyük İmülkiye amirine müracaat ve yukarıda yazılı müddetler zarfındaki mevaddı ipti- daiye sarfiyatı alâkadar memurlar vası- tasiyle tetkik ve tesbit ettirilerek iktisat vekâletine gönderilmesi şarttır. — İktisat vekâleti 15 nisana kadar gelen müracaat evrakına göre İstihkakları tesbit ederek nihayet 15 mayısa kadar gümrük ve in hisarlar vekâletine bildirir. 18 — Bu tnlimatnameye göre ve teşvi- ki sanayi kanununa tevfikan mevaddı ip- tidaiye getiren sinai müessese sahipleri gümrük beyannamelerini tarife esaslari- na göre tanzim etm ki; beraber eşyanın muafiyetine müessir olan (o vasıfları da beyannamelerinde göstermeğe ve gümrük idareleri de Muayene neticesiyle taayyün İeden bu vasıfları beyannamelerinde tesbit etmeğe mecburdurlar, de dai Bu şartlara uygun olmıyan beyanna- İmelerle gesirilmiş olan iptidai maddelerin muafiyet vasıfları sabit olsa bile sonra- dan istihsal edilen muafiyet cetvelindeki istihicaka mahsupları caiz değildir. 19 — Bu cetvelin hükmü birinci cet- in inkizası tarihinden muteberdir. Bi- naenaleyh bu © cetvele dahil olup oda 2261 numaralı İcanunün mevkii meriyete vaz”t tarihinden bu cetvelin neşri tarihi- ne kadar gümrükten çıkarılmış olan ipti- /dni maddeler o hakkında dahi (cetvelde ,gösterilen miktardan mahsup edilmek su- retiyle yukarıda yazıli hükümler (tatbik olunur. | Nevyorkta infilâk Nevyork, 23 Oo (Hususi) -— (Bugün İNevyork hükümetine tabi Yungert nam mahalde bir sinemada büyük bir infilâk İolmuştur. Bu yüzden iki kişi ölmüş ve İbirkmç kişide | yaralanmıştır. İnfilâkm İsebebi henüz anlaşılamamıştır.