28 Şubat 1934 Tarihli Vakit Gazetesi Sayfa 2

28 Şubat 1934 tarihli Vakit Gazetesi Sayfa 2

V 4 — 2—VAKIT 28 ŞUBAT 1934 SON HABERLER : TELGRAF - TELEFON - RADYO Bir örnek - elbise Köy tahsildarları hakkında bir karar verildi Ankara, 27 (A.A.) — Köyler» de dolaşan ve halkla daimi temas halinde bulunan tahsildarların ay- ni örnekte yeknasak elbise giyme- leri halk üzerinde iyi bir tesir ya | pacağı düşünülmüş ve tahsildarla- rin açık gri renkte yerli kumaştan ve çorap yerine de ayni kumaştan dolak ve elbiselerin kol kapakları üzerine vişne çürüğünde şerit ko- nulmak suretiyle yeknasak elbise yaptırmaları bildirilmişti. Bu gri elbiseler polis elbiseleri- ne benzediğinden halen yenileri» nin tepdilinde âcele edilmiyerek bundan sonra yaptırılacakların ge- ne ayni şekilde ve fakat koyu kah- ve rengi yerli kumaştan (olması maliye vekâletinden temin miştir, Yeni mebuslarımız kimler olacak ? Ankara, 27 (Hususi) — Mün- hal bulunan beş mebusluk için C. H. fırkasmea namzet gösterileceği tahmin olunan zevat şunlardır: Şair Yahya Kemal, Hakimiyeti Milliye gazetesi yazı müdürü Na- şit Hakkı, eski maarif eminlerin- den ve sabık müderrislerden Mu- zaffer, maarif umumi müfettişle- rinden--Ali-Canip, miralay Hüse- yinRahmi Beylet ve Sabri Paşa.. Hayvan neslinin islâhı için.. Ankara, 27 (Hususi) — Bursa- da yün iplik fabrikası açılacaktır. | İyi İkumaşlar çıkarmak için yün- lerimizin islahma ve Merinos ko- yunlarının çoğaltılmasına çalışıla- caktır. Beş senelik proğramla ya- pılacak mslah işi şimdilik Bursa, Balıkesir ve Çanakkalede başlı- yacak, bilâhare teşmil - olunacak | tır, Koyun, keçi ve inek gibi et ve süt veren hiyvanlarm evsaf ve kabiliyetleri de şimdilik on vilâ- yette tetkik olunacak, ileride bu iş köyleri gezen fen memurla- rından mürekkep bir teşkilâtla i- dare edilecektir. e i Fırka divanı Ankara, 27 (Hususi) — Perşem ee Büyük millet meclisi içti ından sonra fırka divanı topla" nacaktır. Toplantıda £ fırka ni zamnamesiyle halli divana bıra- kılmış bazı işlerin o konuşulacağı tahmin olunmaktadır. —— Memleketimize gelecek Alman malları Ankara, 27 (A.A.) — Yeni iti- lâflar mevkii tatbika girinciye ka» dar Alman mallarının eskisi gibi protokol ve takas itilâfı hükümleri dairesinde geçirilmesine devam e dilmesi gümrükler umum müdür- lüğünce tamim edilmiştir. Suriyedeki Türk malları Ankara, 27 (Hususi) — Suriye- de Türklere ait emlâk hakkındaki itilâfname Büyük Millet Meclisine gelmiştir. edik | Avusturya- da Krallık! .Habsburgların dön- mesi ihtimalı var mı? Berlin, 27 (A.A.) — Habsburg hanedanmın Avustüryaya avdet- leri ihtimaline dair, matbuatta Vi- yanadan ve Bükreşten © gelme u- jam telgraflar intişar etmiştir. yeniden canlanabilmesi imkânını yeniden canlanabilmesi imkânını hazırladığı için M. Dolfusa şiddet- le hücum ediyorlar. “Deutsche Tages Zeitung,, ga- zetesi Avusturyada (memleketin krallığı iade suretiyle, nakabili iç- Alman gazeteleri, bu meselenin | tarifeleri Devlet demiryolları | tatbikata hazırlanıyor Ankara, 27 (A.A.) — Devlet demiryolları yeni tren hareket ta- rifelerinin martın yirmisinde mev- kii tatbika geçmesi için tertibat | almaktadır. | Her istasyona uğramak © şartile | seyrüsefer edecek yolcu treni Hay- | darpaşadan 19,30 da © hareket ve | Ankaraya 9,50 de muvasalat ede- | cektir. Ankaradan 19,5 te (kalkacak Haydarpaşaya 9 da o varacaktır. tinap bir harbe sürüklemek mes- | uliyetini o üzerine alacak kadar cüretkâr bir dvlet adamının bulu- nup bulunmadığını sormaktadır. Telgraf ve mektuplar sansöre tapi Paris, 27 ( Hususi) — Viyana i dan alınan haberlere göre Dollfus — Musolini mülâkatı Kazma ka" sabasında vuku bulacaktır. Avusturyadan ecnebi - memle- ketlere gönderilen telgraf ve mek- tuplar sıkı bir sansöre tabi olduk” larından bu bapta fazla malümat almamamıştır. SonDakika: Paris, 28 (Sant 2,30, Hususi) — Yukarı Avusturya Diyet meclisi demokrasi parlimanter esaslarını terketmeğe ve intihap edilmiş bu- lunan meb'uslarm intihap vekâ - Kontenjan tevzlatı Gümrükler müsteşarı takip olunan usulü anlatıyor Ankara, 27 (A.A.) — Konten jan tevziatı hâkkında takip edilen | usul hakkında alâkadarların tem viri için izahat vermesini rica et- tiğimiz gümrük ve inhisarlar ve kâleti müsteşarı Adil Bey bize şu beyanatta bulunmuştur: “Kontenjan o miktarları heyeti vekilece 3 veya altışar aylık olmak üzere kabul ve neşredilir. Güm İ rüğe tebliğ edilen bu Hsteler kıç aylık üzerine ise o kadar aya tak- sim edilerek bir aylığı bulunur. Bu sırada gümrüklerin bir ay evvelki ay başında ambarlırında her maddeden mevcut stokları s0- rularak tesbit edilir. Her maddeye isabet eden aylık koritenjan miktırlarnm yüzde 85 i gümrük ambarlarında mevcut stoklara nazaran (o mütenasiben taksim edilir. Ay başları stoklarından sonra yeniden gelen eşya münasebetiyle hasıl olan ihtiyaçlari karşılamak için baş müdürlerden gene kon- tenjan istenildikçe bu isteğin mik- tar ve zarurekine göre eldeki yüz- de 15 ten tevziat alınır. Edirneyi ziyaret Ankara, 27 (Hususi) — Devlet adamlarımızın yakın bir zamanda Edirneyi ziyaret ve şehrin imarı, Trakyanın inkişafı işlerini yerinde l iş letnamelerini iptale karar vermiş- | Liselerin oniki sınıf ola- tetkik edecekleri anlaşılmaktadır. | Bunların zamanı bugünkü yolcu- luğa nazaran gelirken bir buçuk saat ve giderken bir saat 25 daki- ka kısıltımıştır. Her istasyona © uğramak ve az marşandiz vagonu almak şartiyle işliyecek olan İstanbul | mubhteliti Istanbuldan saat 10 da hareketle Ankaraya 8,43 te gelecek ve An- karadan 20,10 da kalkacak 12,36 da İstanbula varacaktır. Bu tre- nin de gelişinde iki buçuk ve gidi- şinde bir buçuk saat kazanılmış- tır, İzmir — Konya muhteliti Ankı- radan 12 de kalkarak 20,20 de Es» kişehire varacak ve Eskişehirden de 8,40 ta kalkıp saat 17 de Anka- raya gelecektir. Lise tahsili cağı haberleri tahakkuk ediyor Ankara, 27 — (Hususi) — Lise tahsilinin dört yıla sıkarılacağı haberleri tahakkuk etmiştir; an- cak karar gelecek yıldan itibaren tatbik olunacaktır. Onuncu smıf- larda ipka kalanlar lise tahsilini 12 sene üzerinden yapacaklardır. Burdan başka, yeni yıldan iti- baren, orta mektep sınıflarına elli- den fazla talebe alınmıyacaktır. Müracaat fazla olursa Müsabaka imtihanı yapılarak kazananların | ilk ellisi kabul olunacaktır. | — Yeni bütçe . .. Elektrik ücretlerine cüzi bir zam yapılıyor Ankara, 27 (Hususi) — Yeni yıl bütçesi mütevazin olarak ha- zırlanmıştır. Yeni bütçede memur maaşlarına dokunulmamış, ancak mübrem masraflı bütçeye ithal e- dilmiştir. Tevazünü teminde yeni bazı varidat menbalarından da is- tifade olunmuştur. Bu arada An- kara ve İstanbul elektrik ücretleri- ne cüzi bir zam yapılmıştır. ; * Maarifte bir tayin Ankara, 27 (A.A) — Maarif Vekâleti tedrisat dairesi şube mü- | .dürü Osman Bey üçüncü sınıf maarif müfettişliğine tayin edil- miştir. Günün siyaseti zı bundan sonra dö ü sayfasi mızın beşinci sütunund Rİ aa Yeni tren Fransadaki mali rezalet tahkikatı ilerliyemiyor! M. Prensi n katli hadiseside esrarlı mahiyetini muhafaza etmektedir Paris, 27 (A.A.) — Staviski meselesini tahkike memur anket parlâmenter heyeti, çeklerden müş tefit olan kimselerin natamam bir listesini tetkik etmişlir. Bu listeye göre Bonnure, Gue- bin, Dubarry ve Guiboud—Rıba- uxnun büyük paralar almış olduk- ları ve daha bazı kimselerin az miktarda irtifa eylemiş bulunduk: | ları teeyyüt etmiştir. Bizzat Staviskinin ve tevziata memur bankanın çektikleri me- baliğ ise 40.000.000 frangı teca- vüz etmektedir. Mevzuubahis listede 814 isim - den, ancak 400 isim mevcuttu. Meb'uslardan Boliy ve Mandel, bu noksandan şikâyet etmişler ve para alanların imzalariyle adres- lerini tetkik edebilmek için nama muharrer çeklerle, çek defteri ko- çanlarının fotograflarını istemiş- lerdir. Komiserlerden bazıları Staviski nin kâtiplerini isticvap etmek ni- yetindedirler. Komisyon hükümete ültimatom verdi! Paris, 27 (Hususi) — Staviski hâdisesini tahkike memur olan ko- misyonun buğün öğleden sonra | yaptığı toplantıda âyadan M. Rer | del hükümetten —Staviskiye ait! çeklerin ve bilcümle mazbataların İ komisyona verilmesinin talep €- dilmesini ve bu talep is'af olunma» dığı takdirde istifa etmelerini tek- lif etmiş ve bu teklif — kabul edil- miştir. Esrarlı cinayetin tahkikatı Paris, 27 (Hususi) — Dijondan gelen haberlere göre M, Prensin katli tahkikatı çok büyük zorluk- larla devam etmektedir. Vaziyet- te hiç bir yenilik yoktur, Hâdise | etrafındaki esrar olduğu gibi de vam etmektedir. Bugün maktul M. Prensin zev- | cesi sorguya çekilmiş ise de ifada- tından bir ip ucu yakalamak kabil olmamıştır, Bayon noterlerinden biri istin- | graf dolayısiyle malümatına mü- racaat edilen istasyon memuru M. Rafine kat'i bir şey söyleme - miş, yalnız evvel (o yazmak için kalem istediği halde O sonradan kendi dolma © kalemini çıkarıp yazdığını beyan etmiştir. Katili bulana ikramiye Paris, 27 (A.A.) — Mahkeme mersupları, dostluk O cemiyetinin daimi idare heyeti, temyiz âzasım- dan müteveffa M, Prensin katille- rini keşfe medar olabilmek için, mumsileyhin seyahati veya hâdi- seci katli hakkında malümat vere- ce garaj sahipleri, otelciler, yel - cular, bıçakçılar ve saireye onar İ bin ve beşer bin franklık ikrami- yeler vadetmiş ve bu parıyı temin için de bilümem hâkimler arasm- da bir iane defteri açmıştır. Adliye nazirının şikâyeti Paris, 27 (A.A) — Adliye na- zırının şikâyeti üzerine, muhake- me, Staviskinin muamelâtını ko - laylaştırmış olmaktan dojayı, em- niyeti umumiye polis komiserle- rinden M. Bayart ve ticaret neza- reti belediyeler kredi müfettişi M. Konstantin hakkında adli tahkikata girişmiştir. Diğer taraf- tan, sabık maliye nazırı M Rp“ © net'in hususi kalemine memüre- dilmiş olan M. Guibout —Ri- boux aleyhine de, memuriyet nü- fuzunun sulistimali töhmetile ta- kibat yapılmaktadır. Kabinenin içtima! Paris, 27 (A.A.) — Nazırlar bu sabah, Reisicumhur M. Lebrun'un riyaseti altmda, Elize (sarayında toplanmışlardır. Adliye nazırı M. Cheron, bu top- lantıda M, Lesconve'nin riyasetin- deki tahkikat heyetinin raporunu bu akşam alacağını ve lâzım gelen muameleyi ifa edeceğini söylemiş- tir, Müstemlekât nazırı M. Layal, vefat eden M. Pasguier'nin yerine Hindiçini valiliğine eskiden bu va- zifeyi vekâleten ifa etmiş olan tak hâkimi M. Rabü'ye gönderdi- | Kobinin tayinini mutazammın ka- ği bir mektupla bu katil hâdisesi | rarnameyi Reisicumhura imza et- hakkındaki fikir ve mütalealarını bildirmiştir. Bu mektuptaki ma lâmatta bir ip ucu teşkil edebile- ceği tahmin olünüyor. Hâkime gelen bir mektup Paris, 27 (Hususi) — M. Pren- sin katli hâdisesini ( tahkik eden M. Gabiyoya gelen mektuplardan biri mühim izahatı mubtevi bulun- maktadır. Mektum tutulan bu mektup sa- hibi salrakşamı Kondorse yakınm- dan geçerken bir otomobil gördü- ğünü ve bu otomobil yanında bera: berinde köpek bulunan bir madem bulunduğunu, biraz sonra bunun yanına bir erkek geldiğini (ve a- yakta bazı sözler (konuştuktan sonra birinin Paris, (diğerinin de Dijon istikametine gittiklerini bil- dirmektedir. tirmiştir. Kabine gelecek içtimaını cuma günü aktedecektir. iyileşen mebus Bayon, (A.A.) — Fevkalâde ihtimam sayesinde iadei sıhhat e- den mebus Bonnaure, bu sabah hastahaneden çıkacak ve hemen istiçvap edilecektir. Eski bir rezaletin sonu Paris, 27 (Hususi) — Mali da- lâverlar maddesinden dolayı Pa- ris 11 inci ceza mahkemesinde mu- hakemesi cereyan etmekte olan sa- bık banger Gustric ve arkadaşları hakkında bugün hüküm verilmiş- tir, z 1867 tarihli ceza kanunu muci- bince verilen bu hüküm ile Gustric on bir bin frank, banka idare he- Bu haberi Dijonda sorguya çe- İ yeli azasından altı kişi de 3 — 6 kilen bir genç dahi teyit etmiştir. Maktul M. Prensin aldığı tel! edilmişlerdir. bin frank para cezasma mahküm.