27 Şubat 1934 Tarihli Vakit Gazetesi Sayfa 1

27 Şubat 1934 tarihli Vakit Gazetesi Sayfa 1

Amerikada mötkiş yağmur yüze yakın bir kim- senin ölümüne sebep oldu 17 ini Yıl : Sayı: 5798 ” Telefonu 21379 Yarı İşleri SALI, 27 ŞUBAT (3inclay) 1934 mam Istanbul limanının dertlerinden Ötedenberi İstanbulun O belli başlı ticaretlerinden biri Boğaz- lardan geçen gemilere ihrakiye denilen maden kömürü ile beraber et, sebze ve saire gibi ihtiyaçlarını temin etmesi idi. Bu vesile ile her | gün hariçten İstanbula, ve dolayı- l siyle memlekete binlerce lira gi- rerdi. Büyük kömür tüccarların- dan başlıyarak şehrin her türlü es- nafı, hattâ hamallarr ve kayık- çılar: bu ticaretten birer suretle is- tfade ederdi. Son beş sene içinde bu tica- ret muhtelif âmillerin tesiri altm- da gittikçe azalmıştır. Şimdi sıfır haddine doğru inmiş bir haldedir. Eğer İstanbulun coğrafi mev- kii sayesinde elde ettiği bu türlü imtiyazlı bir kazancın böyle sıfıra sadece zaruri ve ö- doğru inmesi nüne geçilmez bazı sebeplerden İleri gelmiş olsaydı bu elim hâdise karşımda tabii sabırla süküt et- mekten başka yapılacak bir iş kal mazdı. Halbuki hakikat böyle değil dir. Zira iktisadi buhranın beynel- milel ticart faaliyetleri ve nakli- yatı azaltmış olmasının fen“ tesir- leri muhakkak olmakla beraber bazı mahalli ve arızi sebepler de transit gemilerine eşya satmak fa- aliyetini azaltmıştır. Geçen gün bu türlü ticaret işleri ile alâkadar olan bir zat bize uzun uzadıya dert döktü. Bu zatın şikâ- vı da mekik kakleneyelrimie. yetlerinden Çıkaruıg'mız netice $U/ dur: Boğazlardan geçen gemilerin hemen hepsi evelce limanımızdan kömür ve $âire alırlarken son s€- nelerde hu itiyatlarını terketmeğe başlamalarında başlıca iki sebep vardır: 1 — Liman şirketinin işlerinde icap eden sürat ve intizamı bir türlü temin edememesi. Meselâ li- mana bir ecnebi gemisi gelir. Bu- rada kömür alacaktır. Kömür tüc- carı akşamdan Liman şirketine müracaat eder, ertesi sabah erken- | saat yedide kendisine verilmesini ister. Şirket mavnası ise hiç bir zaman istenilen saatte gelmez, Saat ona kadar beklenir. Nihayet saat ondan sonra mavna gelir. Bu defa gene Liman şirketi- ne sit olan remorkör gelmez. Hal! buki vapurlar ic'n bir manda bir saat fazla beklemek bile büyük bir masraf ve zarardır. Onun için “etimet AS'M mavna ——— | (Devamı 4 üncü sayfam 3 üncü sütunünda) | Ceza Boykot kararı alan futbolcular Karar tasdik egilinciye kadar geçecek müddet zarfında da oynayamıyacaklar Galatasaray » Fenerbahçe maçını yarı- da bırakan girkin döğüşme hadisesi tra fında alman ceza kararlarını dün yazmış- tık. Bir oyuncuyu müebbet, iki oyuncu- yu altışar, on dört oyuncuyu da ikişer ay boykota mahküm eden bu karar spor ef- kârı umumiyesi üzerinde çok iyi bir te- nuvgalı maçın başladığı dakikalarda sir bırakmıştır. Cezalanan oyunculardan bir kısmının itiraz edecekleri anlaşılmak» tadır. Bununla beraber mafevk makam. larda bu cezaları indirme yolunda hiçbir temayül yoktur. Mıntaka heyetinin ver- diği kararlarm olduğu gibi tasdik edile- ceği tahmin olunmakta ve böyle çirkin hâdiselere yol açan oyuncuları hakkında bizzat klüplerin nasıl bir karar alacakla- Dün öğrendiğimize göre haklarında ceza kararı verilen oyuncular, bu karar» lar kat'i şekil alıncaya kadar geçecek müddet zarfında da yapılacak maçlara iştirak edemiyeceklerdir. Dün İdman Cemiyeti tifakı Umu- mi reisliği mıntaka reisliğine gönderdiği bir tebliğde verilen cezalar kat'iyet kod- pedinceye kadar bu oyuncuların maçlara iştirak ettirilmemesi ve nizamnamenin on ikinci maddesi mucibince ernumi mer kezin haiz olduğu salihiyete binaen bu iki klübün, evvelce tertip! edilmiş olan program mucibince cezasız oyunculariyle ami devamlarının temini bildirilmiş- Bu yeni vaziyet üzerine 934 Istanbul Bombalar o... “Sipariş ettiğiniz eşyayı gö tim fakat Fayıkla gönderemedim. Çünkü o korkaktır ,, Iki tüccar arasında tamamile şahsi ihtiraslardan doğan bu çirkin komedyanın failleri bugün Adliyede Şişli o tramvayında bulunan bomba meselesi dün akşam tama- men aydmlanmış, Bir ermeni tüc“ car aleyhine bir süjkast komed- yası tertip edenler Adliyenin eline verilmişlerdir. Siyasi bir maksat ve gaye zan- İ nı uyandırmak şeklinde tertip e dilen bu komedyayı (İstan bul Emniyet müdürlüğü teşkilât kısa bir zamanda meydana çıkar mağa muvaffak olmuştur. İki tüc- carm yekdiğerine düşmanlığın - dan ve birinin diğerini mahküm ettirmek için çirkin bir icadından ibaret bulunan bu bomba hikâyesi zabıta tahkikatına (göre aynen şöyle geçmiştir Şişlide Halâskâr Gazi cadde- | sinde 137 numaralı evde oturan Bafralı tütün tüccarlarından Ar- tin Tülekyan Efendi sekiz sene evvel Bafralı tütün tüccarlarından İbrahim Beyle bir şirket kurmuş” tur. Şirket altı sene yaşamış, bun- dan iki sene evvel feshedilmiştir. Fesihten evvel şirketin kâtibi Cevat (eski adı Hamayan) Beye de yol verilmiştir. Şirket feshedi- | lirken İbrahim Bey Artin Tülek. | yan Efendiye 3800 lira kadar bir borcu kalmış, buna mukabil edönl! verilmiştir. | Balkan Misakı Yunanistanda i Çaldaris Venizelosun teklif- lerini fırkacılık tuzağı irem vaziyeti cidden merak edile çek Bir salhaya girmiş bulunuyor. Bu bahse yarınki sayımızda tekrar” termas etmek istiyoruz. ——————— Denizlide iki kişi dondu Denizli, 26 (A.A.) — İki gün evvel Tavasın Hirka köyünden Dir erkek değirmene giderken ve gene Tavasm Balçrka köyünden bir kadın diğer bir köye giderken | yolda soğuktan donarak ölmüşler- dir. İ zelos, bugünkü içtimada, Yuna- telâkki ediyor —— Atina 26 (Hususi) — Yunan Hariciye nazırı, kendilerine Bal- kan misakı hakkında izahat ver- mek için bugün bütün siyasi fır- kalar reislerini toplanmaya ça- ğırmıştır. M, Venizelosun daveti üzerine dün de muhalif fırkalar reisleri aralarında bir toplantı ya- parak hattı hareketlerini tesbit et- mişlerdir, Alman malümata göre M. Veni- nistanım Balkan misakının ihdas ettiği müşkül vaziyetten ne suret- le kurtulabileceğine dair hüküme- te mühim bazı tekliflerde buluna- cak ve bu tashih ve tadilin sonra- dan bütün fırkalarm anlaşmasile hâsıl olduğu zehabını efkârı umu- miyeye vermek için cereyan ede- sek olan müzakeratr mahrem tuta- zağını taahhüt edecektir, M. Veni- zelos, bu noktai nazarını Sovyet Rus sefirinden almış olduğu malü- mala istinat ettirecektir, «Yan odalardan İirinden bir ses) — Ayşe.. Mahakkak gene bir kâse kırdın!) (Devamı 4 üncü sayfenm 4 üncü sütununda) rakyada ikinci bir müfettişlik ihdası Vekiller heyetince kabul olundu İdare” “Telefonu . 24370 Sayısı 5 Kuruş meselesinin iç yüzü derecek- 3 CEVADIN YAZIFANESİNİN 5 BULUNDUGU BİNA Artin Efendi bundan sonra | yapmaya karar vermişler, bomba Felemenk tütün şirketinin hizme- | meselesini tertip etmişlerdir. tine girmiş, bu şirkete tütün ver- meğe başlamıştır. Cevdet B. ken- ŞİRKETİ . Bip rİ Perşembe günü Şişli - Tünel | hattında işliyen bir tramvay ara- YAZ £ a umumi disine yol verilmesine kızmış. Ar- tin Efendiyi bir kaç mektupla teh- bası Şişliye vardığı zaman biletçi ufak bir çantanın dördüncü sira- dit etmiştir. Bir müddet sonra da İbrahim Beyle Cevat (Bey ortak olmuşlar, Galatada Domuz soka- ğında Nişastacıyan hanında 21 numarada bir yazıhane açmışlar- dır. da unutulduğunu görmüş, hemen alarak Şişli tramvay deposuna gö- türmüş, açılıp bakıldığı zaman çantanm içinde dört bomba bu- lunduğu görülmüştür. Hâdise he- men Şişli karakoluna oradan da İki yeni ortak, aralırı acık bu- | derhal Emniyet müdürü Fehmi ve landuğu oArtin Efendiyi ağır bir töhmet altnda bırakacak bir iş (Devamı 4 üncü sayfam 1 incf süt ta); Italya— Macaristan müzakereleri aaa ama A a a Va A a Almanlar İtalyanları ri- yakârlıkla itham ediyor Büdapeşte, 26 (Hususi) — Korbürolpa kıt'asında vaziyetin iyileşmesi husüm Italya hariciye müsteşarı M. Suviçin bu- sundaki arzusu cümlece bilinmektedir. dapeşte ziyareti hakkında neşrettiği res) (M. Soviçin bu seyahati ve yaptığı ko- mi tebliğde diyor ki: 'nuşmalar iki memleket arasında mevcut “M. Musolininin orta Avrupaya ait sıkı dostluğu bir defa daha teyit etmiş- bütün meselelerle alâkası ve gerek siya, ür ve zikredilen bu meseleler halkında : K Ğ Budapeşte ve Roma hükümetleri arasın. si ve gerek iktisadi meselelerin halli bere aki tam düşünce birliğinin delilidir. susunda sarfettiği gayret ve bu suretle,| —— yalnız Orta Avrupada değil bütün Avru. | ( Devin 5 inci sahifenin 8 Sü sütununda ) O Kİİ M. Ş: Beyin bilhasan “VAKIT,,, için hazırladığı bu büyük milli » bilkası yük milli romana 12 mart pazartesi günü başlıyoruz. Ankarada rast gelinen bazı tipleri tahlil ve tasvir eden bu eser mevsimin en büyük edebi hadisesi olacaktır. 12 Mart tarihini unutmayınız Pi