27 Şubat 1934 Tarihli Vakit Gazetesi Sayfa 2

27 Şubat 1934 tarihli Vakit Gazetesi Sayfa 2

Yağmur ve kar Ame- rikada facıalar doğurdu Zarar pek mühimdir, yüze yakın ölü, yaralı var bir çokda New-York, 26 (A.A.) — Mis-| sisipi, Alabama ve George hükü- metlerinde yağmurla karışık şid- detli sağnaklar olmuştur. 17 kişi | ölmüştür. Bunlar arasında bir ba- | ba, bir ana ve 4 çocuktan ibaret | bir aile de vardır. Missisipide Chester Millde | bir zenci ile bir kadın ölmüştür. | Alabamada Kalerada ölenlerin | çoğu yıkılan evlerin enkazı altın- da kalmışlardır. 40 kişi kadar yaralı vardır, Za- rarlar mühimdir. 50 kadar ev yı- | kılmıştır. Ağaçlar ve telgraf di- rekleri sökülmüş, yollar kesilmiş- İ tir. Amerikanın merkezinde şark | ve garbinde Aklahama ve Nobres- | kadan gelen kar fırtmaları Atlas | Janizine doğru esmekte devam e- ayar. | 4 kişi ölmüştür. İlinois'da yol- larda 50 santim kar vardır. Müna- | kalât durmuştur. Chikago, Washington ve New- York hükümeti dahilinde tayyare | seferleri tatil edilmiştir. Hususi şirketler, Amerikanm | muhtelif noktalarında durdurmuşlardır. Kaliforniyada yağmurdan önü- nü görmiyen bir şoför, Saramen- toda bir köprüye çarpmıştır. Otomobilin içindeki 4 kişi öl müştür, Kar yüzünden Nainede Cari- bouda bir tren yoldan çıkmıştır. Trenin makinisti, makineden atlı- yarak kurtulabilmiştir. Nev-York, 26 (A.A.) — Cenu- nakliyatı bi Amerika arazisinde fırtına yü- | zünden ölenlerin miktarı 23 tür. Kayseride Kayseri, 26 (A.A.) — Kış ve soğuk çok şiddetle devam etmek- tedir, Bu gece soğuk sıfır altında 18 idi. Adanada Adana 26 (A.A.) — Şehrimiz- de soğuklar devam ediyor. Bugün hararet derecesi nakıs bir buçuk- tu. Vilâyetimizin Karaisalı kaza- sı merkezinde on iki gündenberi yağan yağmur ve devam eden şid- detli fırtmalardan önevin damı tamamiyle çökmüştür. (günün siyaseti İ 5 : Avusturyadaki , Huzpler Avusturya içinde üç hizip mücadele ediyor. Bu hiziplerin en küçüğü “Dol. İfs,, ön hızbıdır. Bu hızıp şiradilik ikin. ci hığbı yenmiş oldüğu için vaziyete hâ- kimdir. Bu hızıp, anlaşıldığına göre, her taraftan fazla İtalyaya dayanıyor. Beyenilen, fakat sayıca kendini beğenen- lerden daha çok olan hizip, sosyalistlere mensuptu. Bu hizibin efradı, hasımlariy- le, askerce döğüstüler ve kumandanları» nm kaçması yüzünden - mağlübiyete uğ- Tadılar. Avusturya #osyalistlerine silâh ve mühimmat Yetiştiren devlet, Londra İ gazetelerinden birinin anlatışına göre, Çekoslovakya idi. Üçüncü bızıp Naziler hızbıdır. Gittik- çe büyümekte olan bu hizip, Almanyaya İdayanıyor. Nihayet muvaffak olacak ve iş başı na geçecek olan hizip, budur, Bunların gayesi Avusturya ile Almanyayı birleş- İtirmektir. Avusturyalılarm da bunu için için dilediklerine şüphe yok. 1930 da, İgümrük ittihadı projesi ortaya atıldığı zaman Avusturyalılar, Almanya ile bir- leşmeye taraftar olduklarını apaçık göt termişlerdi. Avusturyanm içinde vaziyet bu mer- kezde olduğu halde Fransa, Italya, İn giltere hükümetleri oAvuşturyanın müs- takil yaşsması lâzimgeldiğine dair bir beyanname neşrettiler. Bu beyanname. den maksat, devletlerin Avusturya istik- lâlini Alman tecavüzünden korumak Je hinde olduklarını anlatmaktı. Halbuki, Avusturyanın maruz olduğu tehlike hariçten değil, dahildendir. Fran- sa ve İngiltere, Avusturyanın dahili iş- İm karışmak ve müdahale etmek is- : temedikleri için neşrolunan beyanname, manasız ve neticesizdi. Almanya hazır ol! “Mağrur İngiltere ! mahve mahküm! ,, Londra, 26 (A.A.) — Alman yazıcılırından (OEdvar Bansenin | “Almatiya, harbe hazır ol” isimli kitabının İngilizceye ( tercümesi bugün neredilmiştir. Banse, Alman istilâ fikrinin | propagandacısı olarak tanınmış - tır. Onun buson eseri, İngiliz matbuatındı derin bir heyecan w- yandırmıştır. Zira, ! bunda yalnız Alzasın, nın, İsviçrenin ve Holanda müs- temlikelerinin değil, İngilterenin | de istilâsını tavsiye etmektedir. Ezcümle, Banse, kitabında di - | yor ki: “İngiltere, bu o kadır mağrur | ve zahiren yenilmez görünen mil- let, mahve mahküm © olacaktır. Her halde, günün birinde, son de- fa 1066' da fethedilmiş olan bu bir devletin tahıkkümü altında e- gilecek, ve hiç olmazsa müstemle- kelerini terkedecektir. ,, Eserin bu fıkrasını © neşreden bir çok gazeteler, ayni zamanda | Banse tarafından mürettep, İngil- terenin istilâsr plânmı da gösteri- | yorlar, Almanyanın Londra sefiri M. Bansenin kitabının ancak müelli- müellif | Holanda- | i pılan maçtı memleket, bir defa daha yabancı | mağlüp etmiştir. GaziHz.ninBelçika'Tütün şirketi nasıl çalışacak ? Ankara, 26 (A.A.) — Gümrük ve İnhisarlar oVekâletinden öğ- rendiğimize göre, tütün limited şirketinin yapacağı teşkilât hak- kımdaki gazeteler neşriyatı şahsi tahminler mahsulüdür. Bu şirke- tin nasıl idare (o edildiğini tayine | selâhiyetli olan heyet limited şir- ketinin idare heyetidir ki bu hey- &t henüz teşekkül etmiş değildir. Şirketin nizamname projesi tetkik için milli bankalara verilmiştir. Kralına telgrafı Ankara, 26 (A.A.) — Kral bi- rinçi Alber hözretlerinin feci bir kaza neticesi vefat etmesi dolayı- siyle reisicümhur © hazretleri ile! Belçikalılar kralı üçüncü Leopold | hazretleri arasında şu telgraflar | teati edilmiştir: | Hasmetlü Belçikalılar Hazretlerine “Haşmetlü birinci Alber haz- retlerinin hayatına mal olan elim hâdiseyi şimdi kederli can ile öğrendim. Zatı haşmeta- nelerine çok samimi taziyetlerimi | Badi ir0ib oleiği arzetmek ister ve kral hanedanile İ iktesat vekâlelinin tasdikine - ikti- Belçika milletinin matemine işti- ran ettikten sonra şirket teşekkül rak etmekte olduğumu temin ede- | sdecek, en isabetli, en verimli ça- kralı bir heye- fini mes'ul edebileceğini ve eserin Italya ve Avusturya M. Dolfus'un bir cevabı Viyana, 26 (Hususi) — Alman * yanın Avusturyayı işgal (oetmesi ihtimali karşısında ve lüzum gö- rüldüğü takdirde buna mâni ol mak için Avusturyaya girmek ü- zere İtalyanın Avusturya hudutla- rmda mühim tayyare kuvvetle- ri tahşit ettiği hakkındaki haber- lerin doğru olup olmadığma dair sorulan suale verdiği cevapta baş- vekil M. Dollfuss bundan malâ- matı olmadığını ve fakat Alman- yadan böyle bir tecıvüz vaki ol- duğu takdirde Avusturyan istik- lâlini himaye edecek ecnebi dev- letler bulunduğunu söylemiştir . —— Boks maçı Paris, 29 (Hususi) — Bu ak- şam Fransız (boksörü ve dünya şampiyonu Marsel Til ile İspan- yol boksörü İgnasiyo arasında ya- Fransız İspanyolu B.M.M. Perşembe günü toplanıyor Arkara, 26 (Hususi) — Maliye Vekâletinde vekil Fuat Beyin re- isliğinde toplanmakta (olan ke- misyonun bütçe üzerindeki tet- kiklerini bu akşam bitirerek neti- ceyi Başvekil Paşaya vermesi mu- karerdir. Bütçe perşembe sabahr Büyük Millet Meclisine, Meclis o Avasturyünm içinde devam eden mü.| Almanya canibinden red ve tak- cadeleriin neticesi, bu £ memleketin muz) bih ölünduğunu mutazammıri Yw Bu tetkikat neticesinde şerikle- | nizamnme | rim.,, Türkiye Reisicimhara Gazi M, KEMAL Türkiye Reisicümhuru Gazi Mustafa Kemal Hz. ne “Benim ve hanedanımın ve Bel- | çika milletinin feci mateminz #ti- rak buyurduğunuzdan dolayı zatı devletlerine teşekkür ederim.,. LEOPOLD) İ Bulgaristanla ticaretimiz | hakkında bir karar Ankara 26 (A.A.) — Bulgar- larla yapılan, henüz tasdik edi| memiş olan ticaret anlaşmasına göre, bir sene içinde Bulgarlarm Türkiyeye ithal edecekleri on bu- çuk milyon kilo odun kömürü mik ! tarmdan mahsup edilmek üzere kontenjan listesine ilâveten ve i- kinci 3 aylık devreye mahsus ol- mak kaydıyla Bulgaristana bir bu- guk milyon kilo kontenjan veril miesi İcra Vekilleri heyetince ka- bul edilmistir. lışma yolunu tutacaktır. Kaymakamlar arasında yeni tayinler Ankara 26 (A.A.) — Münhal olan Üsküdar Kaymakamlığına Çatalca kaymakamı Lütfi, Çatal- caya, Karacabey kaymakamı Rem zi, Şarkışlaya, Mucur kaymakamı Sırrı, Dikiliye Dahiliye Vekâleti vekili vilâyetler idaresi şeflerin- den Necdet Yılmaz, Şuşehrine ve- kâletinde bulunan Alâeddin Bey- lerin tayinleri âli tasdika iktiran eylemiştir. Cam ve şişe fabrikâsı Ankara 26 (A.A.) — Balıkesir, Bürsa, İzmir, İzmit Tekirdağ, Zonguldak ve Bolu vilâyetlerinin cam ve şişe ihtiyaçlarıni tesis ede- i ceği 600 bin liralık sınai müessese kadderatımı ve atisini. tayin edecektir. Onun için bu meraklı mücadele her ta- rafta en derin alâkayla takip olunmakta» dır. ö. R. Katil Ayşe Adana mahkemesi idam kararında israr ediyor Adana 26 (A.,A,) — Yanmda hizmetçi olarak çalıştığı hanımı dudu ile dudunun çocuğu küçük Aliyi bal içine arsenik koymak su- retiyle ölümlerine sebebiyet ver- mekten suçlu ve mevkuf katili Ay- şe ile bu işte malümat V€ alâkası olmaktan suçlu ve öldüren Dudu- nun kocası ve Alinin babası Ka- sum Ali Hasanın şehrimiz Ağırce- za mahkemesinde nakzen devam eden duruşmaları buğün bitmiş, Ayşe gene ölüm cezasına, Kasım Ali Hasan da yedi sene ağır hapse mahküm olmuşlardır. m Romanya kabinesinde iki istifa Bükreş, 26 (A.A.) — Mesai na- zırı M, Dimitrio ile Ziraat nazırı M. Cipaino istifa etmişlerdir. Mesai nazırlığına doktor Çois- tnesco tayin edilmiştir. Ticaret nazırı M, Sassu ziraat nezaretine fıkra neşrettiğinden © gazeteler, bilmukabele Bansenin Brünsvik üniversitesinde resmen müstah - | dem bulunduğunu hatırlatmakta. ! Takas meselesi Suistimal tahkikatı günden güne ilerliyor ipne leş (A.A) — Hiriste- | Yihidis ismindeki adamın âmil ol- duğu takas sulistimali © üzerinde | | müfettişler | tarafından yapılan | tetkikat ilerlemektedir, O zaman- ki bütün takas muamelâtına teş- mil edilen bu tetkikatm kereste ihracatı kısmı için Belgrat orman- ları işletme müdürü Emin Bey de memur edilmiştir. Müfettişler komisyonu, takası esas olın bütün (O muamelâtın &- hemmiyeti nisbetinde tetkik için lâzm olan vesaiki alâkadar vekâ. letten istemişlerdir. mam —— İlspartadakı kükürt made- ninin işletme imtiyazı ANKARA, 26 (A.A.) — İspar- ta vilâyetinin Geçiborlu nahiye- sinde hükümetin malı bulunan kü- kürt madeni imtiyazının Türkiye İş Bankasiyle Sümer Banka veril- mesi Heyeti Vekilece kabul edil- miştir, geçmekte ve ticsret © nezareti de şimendiferler sabık müdürü mü - hendis Teodoseco tarafımdan der- uhte edilmektedir. Yeni nazırlar bugün öğle vakti yemin etmişler- dir. rinden istifade etmek üzere 25 se- ile temin etmeyi taahhüt eden ne müddetle imtiyaz verilmesine Türkiye İş Bankasına Teşviki Sas | Icra Vekilleri heyetince karar ve- Temyiz mahkemesinde yeni bir âza ANKARA, 26 (A.A.) — Mün- azalığına Temyiz mahkemesi u- mumi heyetince yapılan intihabat- ta en çok rey alan İstanbul İkinci Ceza reisi Hamit Beyin tayini âli | | başmüşavir, hal bulunan Temyiz mahkemesi| gün saat on dörtte toplanıcaktır: Teni bulçeüe mmddfli Barla, 1k“ tısat, ziraat ve dahiliye vekâletleri tahsisatının fazlalaşıcağı, diğer vekâletler tahsisatının geçen se neki gibi olacağı anlaşılmakta * dır. Vekiller heyetinde Ikinci umumi müfettişlik ihdası kabul edildi Ankara 26 (A.A.) — Edirne, Kırklareli, Tekirdağı ve Çanakka” le mıntakalarında nafia ve iskân işlerinin esaslı bir surette tanzim ve idaresi için Trakya umumi mü- fettişlik teşkili icra vekilleri heye» tince kabul edilmiştir. Bu teşkilâtın kadrosunda bir bir asayiş müdürü, bir yazı işleri ve bir kalemi mah- sus müdürü, bir iskân müdürü ve on memur mevcuttur. Muhacirlerin eşyası Ankara, 26 (Hususi) — mu» hacirlerin memlekete gelirken be- raberlerinde (getirdikleri mallar hakkında yapılacak muameleye dair hazırlanan Oo kanun lâyihası Büyük Millet Meclisine verilmiş» tir. kl Barselonada Türkiye konsolosluğu Ankara, 26 (A.A) — Barselo - na şehrinde yeniden konsolosluk kurulması İcra Vekilleri heyetince | kabul edilmiştir. İk amin Giresunde zelzele Giresun, 26 (A.A.) — Şehri- mizde sekiz saniye devam eden bir hareketi arz olmuştur, Hasa- nayi kanununun muvaffakiyetle- | rilmiştir. tasdika iktiran eylemiştir. rat yoktur.