16 Mart 1934 Tarihli Vakit Gazetesi Sayfa 2

16 Mart 1934 tarihli Vakit Gazetesi Sayfa 2

— 2—VAKIT SON HABERLER : TELGRAF - TELEFON - 16 MART 194 Avam kamarasında müzakereler “ Lord Edenin son seyaha- öd ti fayda verdi mi ? Londra, 14 (A.A.) — M. Mor- gan Jones avam kamarasında mu halefet namına M. Edenden, ahi- ren ziyaret ettiği muhtelif mem - leketlerin hattı hareketleri hak- kında umumi bir fikir varmesini istemiştir. . Eden, ziyaret ettiği hükümet- lerin kendisine söyledikleri şeyler hakkında malümat © vermesinin muvafık olamıyacağını söyledik- ten sonra Avrupadaki seyahati - nin maksat ve şümulünü tek bir meseleye hasredilmiş olduğunu ve bu seyahatten sonra (İngiltere hükümetinin kendi teklifleri üze - rinde ne dereceye (okadar noktai nazar itilâfr mevcut (olduğunu anlıyacağı ümit edildiğini işaret ederek ancak Fransa hükümetinin noktai nazarmın mezkür hüküme- tin dahili işlerle fevkalâde meşgul ve bu yüzden İngiliz muhtrrasını tetkike fırsat bulamamış olmasına binaen bir kaç günden evvel ma - lüm olamıyacağını ilâve etmiştir. M. Eden, İngiltere ve Amerika hükümetlerinin s3öhsızlanma konferansının son safhaları hak - kında mutabık olmadığını tekzip ederek silâhsızlanmayı muallâkta bırakan şeyin milletlerin bir mu- kavelenin imza ve idamesine kâfi itimat ve cesaret ihraz etmemiş ol- malarından ileri geldiğini söyle - miştir, M. Eden, son haftalar zarfmda İngiliz muhtırasımın tevdi edilmiş olmasından dolayı kendisini piş man edecek hiç bir hâdise cereyan etmediğini söyliyerek demiştir ki; “ Ecnebi memleketlerde efkârı © umumiyenin İngilterenin milletler | cemiyetine olan itimadmdan şüp- he edeceğini zannetmediğim gibi İngilterede de böyle bir şüphenin mevcut olduğunu zannetmiyorum. Yalnız İngiliz teşebbüsünün mev- cut boşluğu doldurmağa kâfi gel mesini beklemek fazla olur, fakat boşluk daha küçültülmüş ve şim - di artık diğer memleketlerin mes- uliyetleri ortaya atılmıştır. Londra, 15 o (A.A.) — Avam denin işinin esâsen içinden çıkıl « maz bir iş olduğunu söylemiştir. Milletler bugünkü şartlar içinde şahsi emniyetlerinin (o büyük bir mikyasta azalmasını kabul ede- bilecek bir vaziyette ( değildir ve sulhu elde etmek için en iyi çare bizzat kendimizi makul bir emni- yet veziyetine koymaktadır.,, İşçilerden M. Wedgwood, Al- manların Baltık devletlerine doğ- ru yayılmak ve oraları müstemle- ke haline getirmek istiyeceklerini tahmin etmekte ve Lokarno pren- siplerinin genişletilmesini ileri sürmekte ve demektedir ki: Danzig meselesi ile uğraştık . Geleeck sene Sarre meselesi ola - cak, Avusturya meselesi ise daima mevcuttur. o Tehlikede (olan memleketlere İngilterenin daya - nabileceği hududu bildirmek lâ - zımdır.,, Muhafazakârlardan Ooo Locker Lampson, Avrupadaki gerginliğin Polonya — Almanya muahedesi - ile azalmış olduğunu ve bu mua- hedenin milletler cemiyeti haricin de yapılmış olduğunu, bunun mil- İet cemiyetinin . nüfuzunu azalt- tığını söylemiştir. Sir Con Simon o şüphesiz çok karışık ve müstacel olan vaziyet- ten faydalı bir şey çıkarıp çıka- ramıyacağının araştırılmasmdan başka yapacak başka bir şey kal- madığını ve silâhları bırakma me- selesi için fena bir (o anlaşmanm, hiç bir anlaşma olmamasından iyi olduğunu söylemiştir. Hava kuvvetlerine ait bir mu- kavele hakkında Sir Con Simon, böyle bir mukavelenin yalnız bir kaç memleketi alâkadar edeceği- ni, çünkü yalnız büyük hava kuv- vetleri olan memleketlerin bu iş için söz sahibi olabileceklerini bil- dirmiştir. Müzakere reye müracaat edil - kamarasında M. Çorçil, Lord E-| meden bitirilmiştir. 1 110 kişi berhava oldu San Salvador, 15 (A.A.) —Li- bertad limanında bir muhripte 250 kaşa dinamitinin patlaması yüzün- den ölenlerin sayısınm 110 olduğu bildiriliyor. © Patlama yüzünden yangın çık- mış ve limandaki binalırm çoğu tamamen harap olmuştur. Tüzkçe bir dan ile başlanacaktır. Dus dan sonra ibtifali tertip eden Halkevi ve Halk Fırkası namına Nakiye hanım, şe 5 DAVET Milli Türk Talebe Birliği Umumi kâ ; Bugün yapılacak olan 16 mart şehitle- arksndaşla- Artvin belediye meclisi infisah etti Artvin, 15 (A.A.) — Mürettep aza adedinin nısfımdan fazlasınm istifası üzerine belediye meclisi in- fisah etmiştir. £ İstifa edenler a- rasında encümen azaları da bulun- duğundan encümen vazifesi reis vekili muhasip tarafından tedvir olunmaktadır. utta bir kaza netice- sinde 15 kişi öldü Beyrut, 15 (A.A.) — Çok eski bir bina çökmüştür. Bu binada bir »tel ve bir kahve vardı. Ve çok işlemekteydi. Enkâz altından 25 kişi çıkarı mıştır. Mera eek ölmüş Si çekil öld LE dal mektedir. ; Bükreşte | reisi yakalandı Bükreş, 15 (A.A.) — Bükreş “İ dış mahallesinde demir muhafız reisi Cornelius Codrcano tevkif e- dilmiştir. M. Codreanonun M. Dükanın katlinin ertesi günü kaybolduğu malümdur. Şimdiye kadar bütün taharriyattan kurtulmuştu. Muhakeme yakında Bükreş, 15 (A.A.) — Dükanm katline ait mahkeme Bükreş harp divanında 19 martta başlıyacaktır. Teşvikkâr yazılardan dolayı tev « kif edilmiş olan gazetecilerle pro- fesör Nac loneskku ve diğer üç ki- şi müddeiumumilik tarafından tah liye edilmişlerdir. Sovyet Rusya ulüm aka- demisinin etnoğrafya müzemize hediyeleri Moskova, 15 (A.A.) — Tas a- jansı bildiriyor; Sovyet Rusya w- lâm akademisi Türk hükümetine gayet kıymetli bir kolleksiyon he- diye etmiştir. Bu kolleksiyon Al taydaki Türkmen kavimlerin et « noğrafyasını tenvire yarıyacak bir takım eşyadan mürekkeptir. Bin parça şeyden ve Türkmen- lerin ziraat ve avcılık gibi istihsal sahalarmdaki hayatlarını ve ha - yatın sair bir çok ( sahalarmdaki vaziyet ve faaliyetlerini gösteren bir çok'fotoğrâflardat mürekkep | olan bu”kolleksiyorpek orijimi- dir. Türkmenler, hali hazırda Al tayın uzak dağlarmdaki yeni bir sosyalist iktısadiyatı vücuda ge- tirmişlerdir. Trene dinamitle suikast Havana, 15 (A.A.) — Cama- guev vilâyetinde bir trene karşı dinamitle suikast yapıldığı bildi- rilmektedir. Üç kişinin ağır suret- te yaralandığı söylenmektedir. Resmi mahafil bu hususta kati bir ketumiyet muhafaza etmekte sadece Camguey vilâyetinde de - mir yolları grevinin bittiğini haber vermektedir. ————— Sabık Alman imparatoru hakkında şayialar Vazdias, 15 (A.A.) — Alman istihbarat bürosu bildiriyor: Matbuat bürosu tarafından, sa- bık Alman imparatorunun Doon - daki ikametgâhımda aile meclisi - nin toplandığını dair (heyecanlı bir haber neşredilmesi (üzerine. Prusya sabık krallık dairesi umu- mi idaresi bu haberin tamamen uy durma olduğunu — bildirmektedir. Aile meclisine iştirak ettiği mez - kür büro tarfından bildirilen kim- selerden hiç biri sabık imparato - run doğum gün üolan 27/1 tari - hindenberi Doon'da bulunmamış olması bu yalanın nasıl bir hafif- likle işaa edilmiş olduğunu göster- mektedir. Almanyanın ticareti Berlin, 15 (A.A.) — Şubatta Alman harici ticaret muvazenesi 35 milyon marklık bir ithalât faz- las göstermektedir. Kânunusani- de bu fazlalık 22 milyon mark id. muhafız teşkilâtı RADYO Silâhları bırakma meselesi Frame Almanyanın si- ilâhlanmamasında musır Paris, 15 (A.A.) — Meb'usan meclisi hariciye encümeni, harici vaziyet hakkında görüştükten son- ra, bir müstenkif reye karşı, ekse- riyetle bir karar vermiştir. Bu ka- rarda, encümen, teşkilâta tabi tu tulacak bir emniyet usulü dahilin- de kontrollü bir silâhları bırakmı: | ya taraftar, fakat Almanyanm tek rar silâhlanmasını aleyhtar olan | siyasetini teyit etmiştir. Encümen, umumi bir silâhları bırakma mua- hedesi yapilmasma, (bu olmazsa yeni bir silâhlanma yarışmm sulh için doğuracağı tehlikeleri berta - raf etmek için bir silâhları tahdit muahedesi yapılmasma şiddetle taraftardır. | Paris, 15 (A.A.) — Havas â jansından:14 şubat tarihli Fransı muhtırasma Almanyanm verdiğ cevabı hariciye nezaretine gelmi: tir. Almanya hükümetinin arzusu i zerine, cevap metni neşredilmiye İ cektir, Şekil itibariyle çok nazik ola cevapta yeni bir hadise teşkil ede cek bir şey yoktur. Söylendiğine göre, cevapta, A) manyanın mesul © şahsiyetlerinir şimdiye kadır bir çok fırsatlarda silâhları bırakma hakkında Alma, tezini müdafaa için ileri sürdük leri muhtelif deliller vardır, şş—ğ—ğşğşğşğ—ğ—ğ—ğ—ğ—-—ğ—-—-—- ——r Yeni demiryollar Fevzipaşa - Diyarıbekir hattının inşaatı. Ilk tahsil Tetkikâta memur komis. yon dün toplandı Ankara, 15 (Hususi) — Fevzi paşa — Diyarıbekir hattı son kis- mınım inşası için dört milyon lira- lik tahsisat verilmesi hakkındaki kanun lâyihası vekiller heyetine verilmiştir. İnşaatm pazarlıkla yaptırılması düşünüyor. Bu hu- susta hazmlanan esaslar Devlet Şürasma verilmiştir. Maarif Seki yarın Istanbulda... Ankara, 15 (Hususi) — Maarif Vekili Hilmet Bey yarın akşam İstanbula hareket edecektir. Fethi Bey Ankarada Ankara, 15 (Hususi) — Lond- ra büyük elçiliğine nasbi tekarrür eden Ali Fethi Bey bugün buraya gelmiştir. Ereğli ve Mersin limanları Ankara, 15 (Hususi) — Mersin ve Ereğli limanlarının inşası için bülümete muhtelif ecnebi grupla” rı tarafından teklifler yapılmıştır. Bu teklifler tetkik ediliyor. gi Mn, gine lanacaktır. Ankara, 15 (Hususi) — İl) tahsil meselesinin tetkiki için fırkı meclis grupu idare heyetine teş kil olunan komisyon bugün ilk toj lantamı yapmış, reisliğe İsbet (Çı vaa, mazbata muharrirliği Haydar (Afyon) Beyleri seçmi tir. Komisyon cumartesi ıslâhat, diğeri mali. . mesel, meşgul olacak iki encümene aya lacağı söylenmektedir. ww sağ Nafia vekâletinde bir tasavvur Ankara, 15 (Hususi) — N:fi: Vekâletinde inşaat dairesi ile şir ket demir yolları ve imtiyazlı şir ketler dairelerinin bir umum.mü dürlük idaresi altında birleştirile csği söyleniyer. Akil Muhtar Bey Ankara, 15 (Hususi) — Burad bulunın üniversite profesörlerin den Akıl Muhtar Bey bu akşamlı trenle İstanbula hareket etmiştir. B.M. Meclisi dün toplandı Ankara, 15 (A.A) —B.M.M. bugün reis vekili Esat Beyin riya- setinde toplanmıştır. Yeni intihap edilen mebuslar- dan Ali Muzaffer (Konya), Yah- ya Kemal (Yozgat), Naşit Hakkı (Kütahya) Beylerin intihap maz- bataları tasdik edilmiş ve bazı me- buslarım mezuniyeti tasvip olun- Ağaçlarda bulaşik hastalık o- lan mahallerden fidan çıkarılma- sının men'i hakkımdaki kanun ire yihasmın geri verilmesine dair baş vekâlet teskeresi okunduktan son- ra arazi kanununun 5 inci mad - desinin ve askeri, mülki tekoüt ka- nunünun 25 inci maddesinin birin- ci fıkrasınm tefsirine ait mazbata- ları kabul edilmiştir. Meclis cumartesi günü toplana- caktır, Sovyetler İsveçteı borç aldılar Moskova, 15 (A.A,) — İsve hükümeti (Sovyet ohükümetin borç olarak 100 milyon İsveç kı ronu vermeğe muvafakat etmiş tir. Borç Sovyet hükümeti tarâfir dan İsveçten yapılacak mübayat ta tahsis edilecektir. e Borç mu. | kabili 1939 ağustosu ile 1941 ma yıs vadeli Sovyet devlet tahville çıkarılacaktır. Bu tahviller sene lik yüzde beş buçuk faize tabi tı tulacaktır. Bu itilâf Sovyet Rusya ile İsve arasında ticari münasebatın ink şafına doğru atılmış (omübiin b adım teşkil etmektedir. Staviski meselesi Bayonne, 15 (A.A.) — Meb Bounoure tekrar kalbinden mü tarip olduğu için hastahaneye ni ver ği