26 Mart 1934 Tarihli Vakit Gazetesi Sayfa 2

26 Mart 1934 tarihli Vakit Gazetesi Sayfa 2

—— 2—VAKIT Paris, 25 (A. A.) M. Dumerg dün akşam, radyo ile tamim edilen bir nutuk irat etmiş- tir. Fransa milletine hitap eden başvekil, kendisinin Fransaya ve ' cümhuriyete 40 sene hizmet ettik- | ten sonra huzur ve istirahat eme- linde bulunduğu halde, reisicüm- hur ile fırka reisleri kendisine da- hik bir harp patlamak üzere ol- duğunu söyledikleri için inzivagâ» | hım terke mecbur kaldığını beyan etmiştir. M. Dumerg, hemen, alelacele Parise koştuğunu, bütün fırkalar- dam samimane istiane ederek baş vekâleti kabul eylediğini ve ancak her fırkanm kabinede temsil edil- esinin kendi yedi iktidarından harjç bir keyfiyet olduğunu ilâve etrsiştir, Hükümetin vazifesi geniş ve çetindir. Bu meyanda, fazla te- heyyüce kapılmış ihtirasları teskin ibtiyatsızlıkları ve cezadan masun kalmaları dürüst, namuskâr ve manen sıhhatli olan milleti hak- kile iğzap eden suçluları şiddetle | tecziyesi vardır. Adalet ve manevi tasfiye emrin- de ihtiyar olunan hareket devâm | etmektedir ve 'bilâmerhamet de- | vam edecektir. Hükümetin daha pek çok görülecek işleri vardır ki bunları muvaffakıyetle başarmak, muhitin iyice tasfiyesine bağlıdır. Fransada parlâmanter rejimin leri yerler için belediye işgal resmi 26 MART 1934 Fransa hü vazifesi geniş ve çetindir Başvekil M. Dumerg radyoile | neşredilen bir nutuk söyledi — Başvekil ; selâmeti, dahilde nizamın ve oto- ve satış vukuunda da ihtisap res- mi almaktadır. Bu resimleri bazı yerlerde ayrı ayrı tahsildarların topladıkları görülmüştür. Beledi- ye dün şubelere müstacel bir ta- mim göndermiş, sürü sahiplerin- den her iki verginin ayrı ayrı de- | kümetinin ritenin mutlaka ve süratle iadesini | ve bu rejime hâkim olacak ka- nunların ıslahı, metotların değiş- | mesini ve inzıbatın tesisini istil- zam etmektedir. Bundan önce ise, diğer bir vazi- fe daha vardır: Gelecek bütçenin muvazenesini temin için 1934 büt- çesi sağlam esaslara dayanmalı- dır. Fransız vaziyeti maliyesinin dahilde ve hariçte herkese büyük bir itimat telkin etmesi zaruridir. Frangın kıymetine halel gelmeme- lidir, Fransız milletinin, bazıları- nın istibzalarını mucip olan ve fakat çok kıymetli bir meziyet olduğu şüphe götürmiyen tasarruf meziyetini idame için franga do- kunulmamalıdır. Devlet bütçesinde olduğu gibi, aile bütçesinde dahi masraf, hiç- bir zaman iradı tecavüz etmeme lidir. Yeni vergiler ihdas etmek, Fransada mümkün olmuyan bir keyfiyettir. Bilâkis, zaman müsait oldukta, şimdiki vergileri hafiflet- mek muvafık olacaktır. Devlet masraflarını kısmalı, suüistimalleri, ilâvei memuriyetleri masraflı devairi kaldırmalı, resmi devairin çok kalabalık olan kad- rolarmı tenkis etmeli ve masraf | bütçesinin sair fasıllarında da ten- kihat yapılmalıdır Bu kabil islahat karşısnda te- reddüt etmek, memleketi felâkete sürüklemek olur. M. Dumerg, bu sözlerinin, mem | lekete karşı duyduğu derin aşktan ve hürriyet rejimine olan merbuti yetinden mülhem bulunduğunu ve İ korporatif bir meclise terki mevki Dün mebus seç- meleri yapıldı Roma, 25 * (A.A) — İtalyada İ bugün meb'us intihabatı yapılmak | tadır. Sokaklar son derece ka» labalıktır. o Pek çok kimseler rey vermek hakkından istifade ediyor- lar, Müntehipler Oumumen kara gömlek veya üniforma giymişler- dir, Şehir civarmda türküler çağı» ran genç faşistlerle ( dolu süslü kamyonlar yollarda gidip gelmek: tedir. M. Musolini bu sabah, vali ve belediye reisi ile birlikte Poli mey» danma giderek, sandığa rey at mıştır. e Halk, başvekili alkışla” mıştır. n Roma, 25 (A.A) — İntihabat çok kısa sürmüştür, Bu son gün lerde, umumi meydanlarda ve fa- sist fırkasının mahalle ocakların- da sık sik toplantılar olmuştur . Nazırlar (o eyaletleri dolaşarak nutuklar irat etmişlerdir. İntihabat, daha ziyade reyiâm mahiyetini arzetmiştir. Rey pus- Jalarında yalnız (Evet), (Hayır) yazılıdır. Zira arzolunan intiha - bat listesinde, büyük faşist mecli- si tarafından namzetlikleri tesbit edilmiş bulunan 400 mebusun is- mi vardır. Bugün intihabı hitam bulacak olan meclis, yerinde kalıp kalmı- yacağımı ve kalmadığı » takdirde edip etmiyeceğini kendi kararlaş- tıracaktır. Bundan evvelki meclis intihaba- italyada Silâhları bırakma mese- lesi etrafında temaslar.. | Ingiltere, Fransanın verdiği notanın | daha sarıh olmasını istiyor Paris, 25 (A.A.) — Mesul ma- hafil emniyet meselesi (o hakkmda Fransız noktai nazarın tasrihi ta- lebini mutazammın olarak Parise | hiç bir İngiliz notasının gelmemiş olduğunu beyan etmektedir. Bu- nunla beraber Sir Jon Simon, ge- çenlerde Fransız sefirine bu me- sele hakkında bazi malümat almak arzusunda olduğunu beyan etmiş- tir. M. ze Fransız sefiri M. Kori büne İngiliz o nızırlariyle gö- rüşebilmesi için lâzım gelen tali- matı vermiştir. ketinden başka bir şey olamaz. ve asıl müzakerata girişmenin zama- | ni henüz gelmiş değildir. Şimdiki görüşmelerin bilhassa akti muhtemel silâhları (o birakma mukavelesinin icrasına müteallik teminat hakkında olduğu farzedi- lebilir. Milletler cemiyetinin çerçevesi demek olan bu çerçeve haricinde beynelmilel taahhütler araştırılma. sını bugün için imkânsız (olduğu | zannolunmaktadır. » İ Londra, 25 (A.A:) — İgiltere | hükümetinin, silâllerı — bıraluna | mukavelesinde teklif edilip ken- dince elzem addolunan icra temi- natı hakkında Fransa hükümetin- tı 1929 martında ve beş sene için icra edilmişti. Yunan ikbal ve iktidar hevesinden azade olduğu cihetle hususi hiç bir men- öül, birlikte almmasmı bildirmiş - | faat gözetmediğini beyan etmiş- tir, ” Bayram münasebetiyle Kadın birliğinde dün 50 o fakir çocuğa elbise, ayakkabı, kasket dağıtıl mıştır. Son bir hafta zarfında Kadın birliğince ( yardım edilen çocukların sayısı 250 yi geçmiş - tir. Kadın Birliğinin elbise dağıt - tığımı haber alan bir çok fakir ka- dımlar ikişer, üçer çoculleriyle | birliğe gelmişler, kendi çocukları- | nın da giydirilmesini ( istemişler- dir. i Birlik elbise vereceği fakir ço- cukları mektep idareleri vasıtasiy- le tesbit ettiğinden ancak bunlara yardım edebilmiş, diğer müracaat- çilerin istediklerini yerlerine geti- rememiştir. £ İş bununla kalma.» mış, muhtelif (semtlerden gelen fakir kadmlardan bazıları gürültü patırdı ederek elleri boş geri çev- rilmemelerini | istemişlerdir. Bu kadınlardan bir çoğu birlik bina- sından çıkmamakta ısrar edince iş büsbütün sarpa (sarmış, nihayet kadınlar polisler tarafından birlik binasından şıkarılabilmiştir. Bir- ik âzaları maddi imkânsızlık kar- şısmda bütün fakir kadınlara yar- dm edememekten çok müteessir olmuşlardır. wi Glei Jar ve tetkikatta bulunacaklardır. e tir. Hakikst zannettiği şeyleri dai- ma söylemekten çekinmiyeceğini ilâve eden M. Dumerg, Fransız milletini, 1914 de Marn zaferini temin eden ayni vahdet ve fırka ihtilâflarmdan ayni surette fera- gat içerisinde, mali kalkınma mu- İ cizesini ifa hususunda kendisine yardıma davet etmiştir. Başvekil, hitabesine şu sözler- le nihayet vermiştir: “Eğer birleşirsek, elbet muvaf- fak oluruz. Bizi gözetlemekte o- lan cihan, Fransanın kendi ken - dini bir kere daha (kurtardığını görecektir. , Ismet Paşanın İzmir seyahati nin İzmiri ziyaret edecekleri yazıl maştı. İzmirli refiklerimizde okun- duğuna göre Başvekil Pş. Hz. nin gelecek hafta İzmiri şereflendir- meleri ihtimali vardır. Başvekile, bu seyahatinde dahiliye vekiliyle İzmir ve civar vilâyetler mebuslari refakat edeceklerdir. Bu ziyaret tahakkuk ettiği takdirde Başvekil Pş. Hz. İzmirde bir hafta kalacak- O bayramı DostCümhuriyetin onuncu B.y. yıl dönümü kutlulanıyor Atina, 25 (Hususi) — Dün çok güzel bir hava ile Yunan cümhuri- yetinin onuncu yıl dönümü tesidi merasimine başlanmıştır. Merasim bütün Yunanistanda ayni zaman- da başlamıştır. Öğleden sonra yu- nan milli kahramanlarının heykel- lerine Yunan talebe birliği (O tara- fından çelenkler konulmuş, mütea- kiben Yunan meçhul asker abidesi de ziyaret edilmiştir. Merasim esnasında, Türk tay- yareleri Atinanm üstünde uçarak pek mahirane manevralar yapmış- lardır. Yunan talebe birliği tarafından ' meçhul asker abidesine çelenk ko- nulduğu sada bir komünist, ko- münizm lehindesöz o söylemeğe kalkışmış, kendisi derhal yakala- © Başvekil İsmet Paşa Hazretleri | narak karakola götürülmüştür. Kral taraftarlarından mürekkep bir grup da Sindagi meydanmda kraliyet lehinde tezahürata kalkış- mıştır, AÂtinanm diğer yerlerinde de bu kabil hadiseler vuku bulmuş, zabıta kuvvetleri kraliyetçi nüma- yişçileri dağıtmıştır. Parinasos cemiyetinde aşarı a- tika mütehasaıslarndan M. Kipa" risis konferans verirken, bir fır- satını bularak kral Kostantinden ii. panyasınıncemilesi Ankara, 25 (A.A.) — “Paguet,, Fran- sız deniz nakliyatı kumpanyası, “Ecols süpericure de tommerce de Ja ville de marseille,, mektebinde bir Türk talebe sini leyli olarak tahsil ettirmiye © karar verdiğini Iktısat Vekili Mahmut Celâl Vekil Bey kumpanya müdürüne ver- diği cevapta kumpanyanm bu suretle Türk zençliği hakkında gösterdiği alâ- kadan dolayı teşekkür etmiştir. vi e Vekil Bey bu kurstan istifade edecek talebenin Istanbul Ticaret hisesi mezun larmdan kâfi derecede Fransızca bilem leri arasında açılacak bir müsabaka imti- hami ile seçilmesini kararlaştırmış ve imtihanın icrasını Istanbul yüksek iktısat ve ticaret mektebine tevdi eylemiştir. Tik talebe önümüzdeki birinci Teştin. de başlanacak olan ders senesinde Mar. silyaya gönderilmiş bulunacaktır. l Eski bir insanın bacağı Taşkent, 25 (A.A) — Çelekin gö- lünde kadim insanm tehaccür etmiş ba- cak kısmı bulunmuştur. Bacağın büyük cüsseli bir adama ait olduğu görülmüş tür. Sovyet Rusya ilim akademisi (o bu keşiften haberdar edilmiştir. ve krallıktan bahsedince (birçok dinleyiciler bu hareketi protesto etmişler ve konferans O salonunu terkeylemişlerdir. Girite bulunan (M. Venizelos, beyanata bulunarak (o cümhuriyet rejiminin faydalarından bahsetmiş ve ğe cinleri örinin s6 jimi herhangi bir sui kısta karşı müdafaa etmek azminde ( bulun- duklarını söylemiştir. | den daha sarih izahat talep edece- ği tahmin olunuyor. Cenevredeki intiba Cenevre, 25 (A.A,) — Havas ajansı muhabirinden; Akvam cemiyeti mahafili, Fran- sa hükümetinin silâhları brrakma- ğa dair olan İngiliz (o muhtırasma verdiği cevabı dostane bir surette karşılamışlar ve (Fransanm bir çok devletler tarafından müdafaa edilen esas (o prensiplerine sadık kaldığını O görmekten mütevellit sevinçlerini gizlememişlerdir, Ayni mahafil, konferans büro- sunun, evvelden otakarrür ettiği gibi, 10 nisanda (toplanacağını ve Fransanın teklif eylediği veçhi- le heyeti umumiyeyi mühim ka - rarlar aldıracak bir vaziyet karşı- sında bırakacağını tahmin eyle- mektedirler. Amerikanın noktai nazarı Londra 25 (A.A.) — Birleşik devletlerin, silâhları bırakma mü- kavelesi ahkâmna riayet etmiye- ceklere karşı teyit tedbirleri almak hususundaki tasavvurlara iştirak etmemesi, salâhiyettar mahafilin beyanatıma (Omzaran, İngiltere nin Paris ile müttehiden; bu kabil gitmeli: bu suretle mukavelenin icrasmı te- min eylemesine mani olmıyacak- tır. 7 74“emasına VE Bir Fransız kum- (Berlin caddesinde patlıyan bomba Berlin, 25 (A.A.) — Havas a jansı muhabirinden: Geçen persembe günü vuku bu- lan suikastın herhalde siyasi şah- siyetlerden biri aleyhine matuf ol- duğu ve M. Oliverin sırf bir tesa- düf eseri olarak yaralandığı anla” şılmaktadır. Zabıta bu suikastın sebepleri ve safahatı hakkında malümattar gö- rünüyor. İşin garibi: Matbuat, bu sujkast faillerinin komünist maha- filine mensubiyetlerine dair en w fak bir telmihte dahi bulunmamış- tır. i Dolaşan şayialara nazaran, M. Ernestin en yakınlarmdan bir zat, tevkif © edilmiştir. Suikastın M. Ernst'i istihdaf etmiş olması muh” temeldir. “i .Mütecavizin tarifi mukavelenamesi Moskova, 25 (A.A.) — Türkiye mas” lahatgüzarı Mehmet Ali Tevfik (o Bey; mütecavizin tarifi hakkında Londrad” imza edilmiş olan mukavelelerin mü © saddak suretlerini dün hariciye komis€"” liğine tevdi etmiştir. Süreyya Paşa fabrikasında yangın oldu Dün alışam saat yirmide Balatta Sü reyya Paşa mensucat Fabrikasında eğ yangın çıkmış, büyümesine meyda “© rilmeden * söndürülmüştür. Gez | vit yaptığımız tahkikata göre yangın kale” odasından çıkmış, muhasebeye sit b“ yanmıştır. lamışlardır. Ateşin bir hademenin atbğ* Ateşin in a cigaradan çıktığı zannedilmektedir. » ği İ