21 Haziran 1934 Tarihli Vakit Gazetesi Sayfa 7

21 Haziran 1934 tarihli Vakit Gazetesi Sayfa 7
Metin içeriği (otomatik olarak oluşturulmuştur)

Yeldönümü Richard Sire Sirauss (Güz Sün'atişr) sayılamış nil şe ai inle ei gindan bu makale de bu nüsha in Bülow'ün muhitine e par e ei ai hale lüzumunu takdir ederek Vaymır. Asrımızın en süksek musiki üsta!- a gitmiş ve bu gidişten sonra kuv larından Ri eni Strauss o Hai ın ALE z 1 “ . İowetli Kn hi hi Wagner 1 inci günü doğum nci | çereyanma kapılmış ve bunların orta- ele dürümü katluladı. > a | dönü. m pane alim klas nk münü yalnız Richard Strauss değil o- nunla ber: ri bütün Sin dünva- Kia lü yeni si andı ve kutlulad Günün elin birinin “e tat bilhassa bı gibi: musiki ilim ve katinda iki bir inkilâp Yapmış ve yeni bir çı “> ai ş olan bir şahsiyetin meslek, hayat ve eserini ya- zacak olanlar re sl nesiller- dir. Maamafih musiki nesli- nin başmda a nan ea nurlu, ruhlu ve büyük üstadın hayatından, eserie- rinden ve açtığı çığırdan bahsetmek, onu ear Payas tanıtmak bir kül- 'd Strauss, ona a bötiziyen bü- 23 , Strau: Demekten kendilerini alamam: dir, Richard Strauss 11 Haziran 1864 ştur. Zaten Mayo İm mesil ri inde en ve Semi > telâmeğe başlamı Sir bestelediği kler “Viyolon serena senfoni opus:7” ii dir. ve “d mül : ei öy > re renadı opus: - moll Wagner ve Franz Liszt gi- iki musiki üstadın ğ üzere oldukları anlarda Ri - hard Strauss henüz on dokuzuna gir Memiş t musiki mah» fellerinde ve muhitlerinde tanınmağa bir deli idi. Bu tarihte bir taraftan ntusiki bilgilerini art Mağa döğer felsefe yordu ki, felsefe se'in ruhunda derin ” vücude getir. miştir, Strauss'in dehasınm tekemmülü, i- ki büyük cereyanın biribiriyle çarpıs- tığı bir devreye tesadüf etmiştir. Bir klasizm şekillerine (| katiyyen tahammül etmiyen Ye- ,er taraf- i roman! mücahidi gri lioz, Macar Liszt ve Alman W. Mer Gibi inkılâpçıların çarpıştıkları Bi devrede Richard Straüss w444'in ruh ve de- » Bu mücadele ibi, modern mu- map o a ise, fetret devresidi: bi Babası Erme Mrmee'ten vü ter- Ye om e bu İşte tiye | am Strauss'in masiki i in nda uzun ve esaslı bir istihale l Heçirmesini ve baginkü dern. "eya ini, bugünkü e üslüp tarzını yaratarak za Manay Vi mer üstadı ol Main mucip ol Richard Yağ evvelâ aldığı ter na ile İz deği, erman e eek la Bu poem nik'ler arasmda gir Ea “Don Kichot” ir kahra hayatı” gibi Ül e birer şaheser olan Ni pon nevi anlarda Richard V uss bu eseriyle modern romantizm'in gramerini, simalar ve bilhassa serbest üslüp tarz azetmiş ve musikide sre asil rn at- mıştır. Bugünkü mı çe id dan doğr ruya onu! çılık ili noktasından çok ileri gideni Me ve Strau: 88'i asmda kugi in, vk “Salome” den ev- e gerek &oi yatı devamlı © Telek ii Ni ğa Stra ıss“in hakiki şahsiyetini ortaya atmış ve bu gheiye et bilhassa “Elekra” Ja ebarüz etmiştir. Strauss eserleriyle halk arasına sokulma- ğa ve işğal iğ müstesna mevkiden a m ruhunu teshire mu- vaffak olan statlarda biridir Gariptir ki, Elektra' dan sonra rai Strauss'ta dr a zına irtica bi görülmektedir. Maskeli bu irtica vel resinde de büyük Strauss çok sevilen ve beğenilen eserler yaratmıştır ve bunların başında da “Rosen Cavalier” gelir. B nin başlıca göze çar pan eserler iz kadın” ği ee Bu eserler» de “Şaldme udreti 21 fa uğramıştır. Fıat kak te kusa derecesine varmıştır. Strauss'in in hu si hayatı da şayanı dikkattir. yük yaşı yetmisi geçmiş a çalışme! tadır. Büyük üstat vk aa re otomobille Parise, | vr lan Miyim Romaya gitmekte » büyük konserleri | dirije vanil. ii İ Tabiatin Strauss'a verdiği büyük ©. ein en biri de dirije etmekteki üsti K.M. | Musiki : Musiki, “kontrol olurmu olmazmı? Cevat Memduh Beyin (Yeni Adam) gâzetesinde bee yazılarımdan biri be. | Ecnebi €cnebi edebiyatı Evelce bu sütunlarda kendisin- p Kaybolmuş insanlar ,, ee teneke sahanlardam aş ye- den bah: vii i 7 ni çok » alâka ederek şu yazıyı yaz - Pp im .. yz mz Fallada| m ek onların nasibi dir. Va v Eiki sebili faaliyeti | kontenla! niyle Alman ve ae ii eği, dışarıda ya » dn ni ei ve yat dünyasını şa. Eğe wurlu bir görüş hiç bir demiyette kont- çeki La il a ya a girer bir görün, her Amerikalı gencin Adali mu — istiyen her işten reddedil- zünden bir şan e Si iü kaddes bir kiti e p gibi iamiidön'a! a-| mekten ra koruyan bir terbiyesi narin dolayı eza $,, olsun ?. Muharri, anladığıma göre, (o muriki eşriyat ve icraatımın, yani eer nım semi basılıp çalınan şeylerin kontyola, nuiyete ve sair tahditlere tabi tutu- lamıyacağını anlatmak istemiştir ki bu- bul mpi imkân yoktur. ki - sek musiki ei ken üründe | in iz ink ve imi hâs diselerini ibretle göz m nek Mekin yek asir - Halkımızın mi ik niyetini i kont-ol ile tahdit etmek yin geldiği ki kanaatini şiddetle müdafaa ediyoruz; öt. rolsuz ve başı boş kalmış musiki «sla- ikiden kr terbiyevi fav şe musiki nir sansörü Xe başlanmalıdır. Önüne geleh yi 5 bu- na mâni ol susi bir sys veya; Maarif v âleti neşriyat Bae ne bağlı bir musiki müfettişliği bu vaz! teri görebilir, Her yerde Maarif Nezaretlerine bağ-| h ve. musiki terbiyesiyle alâkadar yi teftiş san'at lar,, daire da beynel milel olmamış genç müelliflerin sert rülürler, mi can kendi hususi mühitlerinde revaç bu labilerek muhitlerinin halkı (oarasında moda olabilirler, ve devrini ikmal edin- ciye kadar yaşarlar, ie at için deki sırf eğlence mi yeni dans e arpteki (o müellif lerecelerini tasnif leri kendisini olabiliyor; ötesini reşit zümre haller: - oraların ne müthiş ve yüksek ur. bizde yegâne (sansör alkımızın « ise harici musikileri o kadar se - fih ve usulsüz bir . irtical aleti haline ğe tü ki, rahip musikişinaslar, mey: anı kilisenin “âlima —. hr — ve Sovyet ebenlarinda caz ı çekilen isyan bayrağı da nun diğer şekildeki bir ( tezal Rusyadaki “Voks,, cemiyeti MEL, lık kolunun, eserleri © kontrol ve kabul işinde, ne kadar titiz davrandığını alâka» darlar bilirler; Sovyetlerin yeni | radyo : binler ili nt musikisine bu: Ey tiyazi haricindeki eserler, an- yırmadığı bu “Kaybolmuş insan- lar,, romanı hakikaten Alman ka- rakterinin Zen hususiyet ve e saslarını PN K az hari ikulâde re çidden kalbe işliyen, ii had- dind taptır. » mız zaman artık neşenin, saade- tin ve sevi ie bizim için ebedi- yen kaybolduğunu anlıyoruz. Fa vere ders c Son yaprağını Ml EE na Ölsübelziğ di ramıyorsak ta, rde, uzun veya kısa hapis müd:| ini p ta rklarr medeni dünyaya (dönen bahtsızlara m Bu a) vallılara (o dedirgindir. Yenideni girdikleri ve ed tanıdan muhit; © onlara şüphe ile bakıyor| ve her evden ali kirler, şu sesler| ml bizd aka artık hapishane karavana- sından aş yiti lerdir... Bu, artık onlar * insan değildirler ve bizim cemiyetimizde yerleri (o yoktur..,, emektir. Serbest hava, bu talisizleri sı- kacak, ve kendilerini “dışarıda bırakan kanunlâra isyan ettire- kti oraya, hapishaneye (dönmek ve .. e psi Arkasında koyu kızıl bir alev Kalbi gibi ses veriyor, tanı Aylar ve y ruhumun annesi, Seslerin yarim içerim, içer, u böyledir. Bu her akşam, Bir kayıkçı çeker kürek, rkadaşı, bir türkü ve karan! ze gibi; sete gibi “Dikmen” zak- tan uzağa alâkadar oluyoruz. E- “ Gi Deniz engin, bir çift yeşil göz gibi engin ve derin, » bir alev Çarpıyor kayalara aa bie daşbe de dinlerim her gen beki yarn da eni biler) Hiç durmadan ben i gecenin açar gözünü lık.. Çek, Ayvasıla! e gam Çek kayıkçı enginlere| bü yıl yok, bu yıl yok sıla. kurtarıcı ol Fallada romanında yepyeni ve taze bir hayat kurmak ietiyi; fe- a nç larını hayrete değer ve üstatça bir bakiniivetil land Şurasını da hemen © ilâve ede- yim ki; bu kitap alelâde “Hissi- yatı,, coşturan, ve böy iniz mu- vaffakıyet kazanmak isi i bir âmil olduğunu ——— İçtimaiyatçılar, nç mücrim- ne suretle GM "edilebilir? Sorgusuna karşı çeşit çeşit nazari- yeler yürütmüşler, metotlar kul- kadar da e- ve min bir hal çaresi EE ön sözünde söylüyor — cı, yalnız o gördüğünü tesbit “edebilir. Görebileceğini değil... Ibrahim Hoyi vak çesi ; u siz kiyi aranda m türküsünü; | uydurma ve iddiacı “eser, lerin tahrip» kâr tesirlerinden kurtarmak © yolunda lere bağlı bulunuyc>, Binaenaleyh, yapmak mecburiyetin - işi, şekil de bulunduğumuz mürakabe kararlı işi lenüz gramo- İm n ve nota neşriyatı rada mevzuu me da radyo #ezaletlerinin olsun önüne geçilebilme- übu»- Akşam, yine akşam.. aye ilya yanıp Me Karşı dağlar ve Fes bu a veşil, mor, Bir gün daha b son m geri ge Taze bir dul in e yerin yaz akşamları! Rifat Necdet itibariyle bu eski asırlarm kontrolculuk| si irfan seviyemizin selâmeti — namna cereyanına behziyecel t mâna atis) büyük bir himmet ve iyilik olacaktır. ondan. farklı tamimiyle surette gö- ü dersin ve seen. bir himmet| re, genç ve çok münevver Mat- müdürümüz Vedat Nedim Bey de öğrendik ki, Büyük | meclisin bu kararı vali Meclisi 86 İğtimilernde Yi irmek yani yeni bir radyo proğramı ve çi pm meseleyi — kısmen) çizdirmek alarok radyo işini giriz| Iuümağa Meli piyasa ami Anlattıklarna göre (Vedat Nedim Bey vaktiyle bizzat musiki ile uğtaymış ve yüktek musikiden hakkiyle anlıyan bir sima olmakla tanınmış o bulunduğu için bu işi tam bir muvaffakıyetle başa» rabileceğine ayrıca inanıyor ve sevini » Nuri Çelik

Bu sayıdan diğer sayfalar: