12 Ağustos 1934 Tarihli Vakit Gazetesi Sayfa 4

12 Ağustos 1934 tarihli Vakit Gazetesi Sayfa 4

Devletin nakliyat işlerindeki rolü ve (Başmakaleden devam) de tenzilât yaptı. Devlet Demir- yolları idaresinin.bu yolda göze al- dığı fedakârlığın derecesini anla - mak için herhangi bir tüccarın on yedi ilâ otuz beş lira arasında bir fedakârlık ile on beş günden bir aya kadar memleket demir- yolları üzerinde (o gezebileceğini, ye istediği gün ve saatte, istediği İstasyonlarda inebileceğini düşün- mek kâfidir. Demiryollarının Oher gün mu- ayyen miktarda idare masrafı var- dır. Yolcuların miktarı yüzde me aelâ on beş nisbetinde (artmakla bu masraf artmaz. Fakat varidat o nisbette çoğalır. Fazla gelen yolcunun verdiği bilet parası sade- ,ee kârdır. Bunun için O muhtelif “memleketlerde demiryollar o ida- releri normal yolcu miktarını art- .tıracak tedbirler almaktadır. Hat- ta bazı memleketler turistik faali- erin artmasından hasıl olacak ,başka türlü faydaları düşünerek bir kısım yolcular için demiryolla- ki ile parasız seyahat usulü bile ih- /das etmişlerdir. Bu cümleden © “Dalin birkaç ay evel İtalyanların kabul ettikleri bir usule göre ge rek yerli, gerek ecnebi yeni evli- Muhacir ve mu uba- ler bal ayı müddeti zarfında bütün memleket dahilindeki demiryolla- rından bilet ücreti vermeksizin is- tifade edebileceklerdir. Fakat bir memlekette © umumi nakliye vasrtalarının devlet elinde bulunmasının en mühim faydası sadece memleket dahilinde seya- hatleri kolaylaştırmağa imkân bul- mak değildir. Umumi iktısadi buhran içinde harici ticaretleri git- tikçe dâralan memleketlerin ihra- cat mahsulleri ecnebi piyasalarda rekabet edebilmek için maliyet fi- atlarını düşürmeğe mecburdurlar. Bu da ancak tenzilâtlı tarifelerle temin edilebilir. İhracatı — arttır mak için demiryolları ücretlerin - den tenzilât yapan devlet memle- ket tüccarlarına bir nevi prim ver- miş olur. Nafıa Vekâleti yeni ih- das ettiği tenzilâtlı tarife usulleri! ile bu cihete de kâfi derecede e- hemmiyet vermiştir. Nihayet de-| miryollarını kendi idaresine alan devlet bu vaziyetten istifade ede - rek memlekette hayatı ucuzlatmak| için de tedbirler alabilir, Şehirler- “le zirai mahsuller sahası arasında ucuz tarifeli (seferler (tertip ederek (o şehirlerin (o gıda mad. dalerini oucuzca temin et- melerine yardım — edebilir. 5 ,Nafıa vekâleti tenzilâtlı o tarife i- sinde memleketin bu nevi ihtiyaç- larını da unutmamıştır. Fakat bütün bunlarla beraber mühim bir nokta daha: Bir mem- lekette umumi nakliye vasıtası de- nince yalnız demiryolları anlaşıl- maz. Demiryolları milli iktisadi - yat cihazı içinde limanlar ve deniz yolları ile tamamlanır. Binaen-) sisyh Nafıa Vekâleti tarafındar| teşsbbüs edilen tenzilâtlı tarife o) sullerinden memleket | hesabına beklenen iyi neticeleri alabilmek için limanlar ve deniz yolları 3a- halarmda da ayni istikamette ça- lişmak lâzıradır. Ne vakit bütün li- manlar ve rıhirmlar devlet eline göçer ve deniz o yollarında da dei! miryollarmda olduğu gibi memle- Met iktısadiyatı namına tenzilâtlı ömrileler Mhdns ve tatbik olunabi. lirse ancak o zamax derletin nak- liyat işlerine müdahalesinden bek- inin lenin eği ç ği. 1 bağ di si 4 — VARIT 12 AĞUSTOS 1934 Tramvay şirketi, ucuz Tavlamim | geri bırakılmasını istedi! Kadıköy su şirketi tarifesinin indirilmesi içinde şirketle! hükümet murahhasları arasındâ müzakereler yapılıyor Bu ayın on altısında tatbiki ka-| rarlaşmış olan tenzilâtlr tarifenin bir müddet sonraya © bırakılması için tramvay şirketi nafıa vekâle- tine müracaalte bulunmuştur. Şirket hazırlıklarmı bitireme- diğini ileri sürmektedir. Vekâlet - ten bu müracaate henüz bir cebap gelmemiştir. Diğer taraftan elektrik saatleri kiralarında mühim terzilât yapıl- mıştır. On ampere kadar olan sa atlerin kirası on iki buçuk kuruşa indirilmiştir. Elektrik saatlerini on beş sene- dir kullananlar, bu müddet zar- fında verdikleri kiraya bedel saa- te sahip olacaklardır. Bunu tes bit için tetkikat yapılacaktır. Elektrik ücretleri, şirketin on dillerin borcu. | İskân kanununun otuz doku » zuncu maddesine göre mübadil ve! gayri mübadil, mahacir, mülteci, göçebe ve naklolunanlara adi is- kân haddi için verilmiş olan teda- vül sermaye, sanat, ziraat alât ve edevatı, hayvanlar, koşum, araba takımları, tohum bedelleri gile dilmiştir. : “ Bu s bu gibilerden lal lamp ta (oOsnunun neşri tarihine kadar tahsil edilmemiş olan tak - sitlerin tahsil edilmiyeceği bildi - rilmiştir. Ayni maddenin hükmüne göre, yukarıda zikri geçenlere borçlan- .ma suretiyle adi iskân hadi için de verilmiş olan yapı ve toprak bedellerinin, verdikleri | tarihten itibaren yirmi sekiz yılda ve kırk müsavi tsksitte tahsil edilmek ve tahsile de sekizinci yıldan sonra başlamak icap eder. Bu sebep'e kanunun neşrine ka- dar tahsil edilmiyen taksitlerin bu esasa göre tadil ve tashihi ve peşin vermek istiyenlerin de yarı borçlarının affedilmelerinin lâ - zım geleceği Dahiliye Vekâletin- den vilâyetlere bildirilmiştir. YEN va Idari tatbikata ait bir hatanın: tashihi Geçenlerde “Adres vergisi!,, başlığı altında neşrettiğimiz bir yazıda, Ankara postanesinin fir- malı mektup zarflarma on paralık fazla pul yapıştırdığından bash ve bunun usulsüzlüğürü işaret et- miştik. Nafia Vekâletinden aldığımız bir mektupta bu hatanm kanuna ait yanlış bir tefsirden ileri geldi-! ği, bu muamelenin düzeltildiği; ve müsebbiplerinin tahkikine te- vessül olunduğu bildirilmiştir. | Vekületin bu hususta gösterdi - ği kıymetli alâkaya karşı duydu- ğumuz takdirkârl'k hissini mem - nuniyetle kaydederiz. lenen büyük maksada erişilmir; olur, Mehmet ASIM İ Zer iş altı buçuk kuruş üzerinden ısrarı « na rağmen, on beş kuruş olarak tasdik edilmiştir. Ancak, bu kararın temmuzdan itibaren tatbik edilmesi lâzım gel- diğinden, şirketle bu hususla gö- rüşülmektedir. Geçen zaman zar- fında eski tarifeye göre para alın- dığı için halkm hukukunun kay: bolmamasına dikkat edilmektedir. Talebelerin tramvay ücretleri, “Mımtaka usuliyle tarife,, tat- bik edildiği zaman mümkün ola- caktır.. Bu, vekâletle şirket arasında bir anlaşmıya mütevakkıftır. Ayni zamanda amele için de| tenzilât yapılacaktır, | Tramvay şirketinin, hatlar için iade etmesi lâzım gelen bir buçuk milyon lira kadar birikmiş opara Polis haberleri Iki kişi boğuldu Bayazıtta Çatal hanında otu- ran Nimet hanım dün Florya plâjı haricinde denize girmiş bir daha dönmemiştir. Cesedi her ne kadar! aranmış İse de bulunamamıştır. Hamal Salih dün arkadaşla-. rın an Hüseyin, Ali ve Bayram e- fendilerle birlikte Unkapanı köp - rüsü altımda denize girmiş, fakat yüzmek bilmediğinden -boğulmuş- tur. Polisçe tahkikata başlanmış- tır. $ Ticaret odası azasımdan Sab- ri Bey dün tramvayla giderken sa- bikalı Caferin ceplerini karıştırdı» ğt görülmüştür. Caferin üzeri a- ranınca dokuz lira ile sekiz — tane tayyare piyango bileti bulunmuş - tur. Cafer yakalanmıştır. Rea Şehrimize gelen Romen cenerali Evvelki akşam şehrimize tay» yyare ile gelen Romen Cenerali, dün sabah gitmiştir. Ceneral otele dahi inmeden Ye- şilköyden hareket etmiştir. Belediyenin pürüzlü hesapları İstanbul umumi meclisi sor fevkalâde toplantısında 1931 se- nesi kati hesap raporunda müna- ziünfih 578 bin lirayı tasdik etme- miş, - bunun hesap işleri müdür» lüğü tarafından tetkik edilmesine karar verilmişti. Gene o vakit ve- rilen karara göre meclis bir fevka- lâde toplantı daha yaparak bu he- sap işini görecekti. Hesap işler: müdürlüğü 1931 senesi pürüz- lü hesaplarını tetkik edip ağustos syı içinde ikmal edebilirse, mec lis buaysonunda, tekrar fev kalâde bir toplantı yapacaktır. E ikmal edilemezse, 1931 senesi kati hesap raporunu Teş: rinisanide yeni intihap olunacal metlis tetkik edecektir. Kadınlar birliği kongresi Geçen hafta ekseriyet olmadığı i için geri birakılan kadınlar birli - İ ginin senelik kongresi bügün ve on dörtte yapılacaktır. vekâletin emrine hazır rulmaktadır. Kadıköy su şirketi Diğer cihetten Kadıköy su şir -| ketinin de yapacağı tenzilâtı ko-| nuşan komisyonun © faaliyeti bit- mek üzeredir. Şirketle murahhaslar arasında “Tesviyei turabiye,, amelesinin va- sati ücreti üezrinde ihtilâf çık- mış, bunun için ekserisi, beledi yenin su idaresi amelesinin vasati yevmiyesini tetkika (lüzum gör- müştür. Bu miktar esas tutularak şirkete bu yolda teklif yapılacak. ur. Komisyon bu sebeple tekraı toplanacak ve karar alacaktır. Belediye su idaresi amelesinin vasati yevmiyesi tatbik < edildiğ takdirde, fiatları bir miktar indir- mek mümkün olabilecektir. Sofya elçimiz Istanbulda Şehrimize gelmiş bulunan Sof- ya elçimiz ve muhtelit mübadele komisyonu Türk heyeti reisi Şev- ki Bey, komisyon işleriyle uğraş- .aktadır. Komisyon on dokuz teşrini ev « velde fanliyetini tatil edecektir. Alâkadirler o zamana kadar bütün işleri tasfiye, Siesiklerini ummaktadırla DE pa Şi, Antropoloji kongresindeki murahhasımız geldi Londradaki Antropoloji kon - gresine Türkiye hükümeti namına iştirak eden Üniversite profesör - lerinden Şevket Aziz Bey dün şeb-i rimize dönmüştür. Şevket Aziz Bey kongrede A - nadolu Türklerinin antropolojisi kadar tetebbu eseri tetkik edilmiş- tir. Kongreye bin murahhas iştirak etmiştir. On komitede dört yüz kadar tetettbtbu eseri ekik edil - mişir Belediye, mallarını sigorta ettiriyor Belediyeler bankası; esas ni- zamnamesi mucibince belediye - lerin gayri menkul mallarını biz - zat veya bilvasıta sigorta edecek- tir. Yangın sigorta işlerinin şim- dilik bilvasıta yapılması banka idare meclisince okararlaştırı! - mıştır. Bu sigorta işleri için iki siğorta şirketiyle iki sene müddetle bir an- laşma yapılmıştır. Keyfiyet dahi- liye Vekâletinden vilâyete bildi - rilmiştir. Liman şirketi umumi heyeti bugün toplanıyor İstanbul liman şirketi o umumi! heyeti bugün saat on beşte topla - nacaktır. Toplantıda şirketin tas fiyesi hakkında karar © verilecek tasfiye heyeti seçilecektir. Deri—Lâstik rekabeti Deri — lâstik rekabetini halle decek olan komisyon yarın topla İ nacak ve raporunu ikmal edecek - tir. Anlaşıldığına © göre vaziye lâstikçilerin Tehindedir. bulundu: | “Girremin ermiş ve buğ ” ma iktisadi bir mesele: | Amerika, gümüfl niçin millileşti istiyor ? Gümüşün millileştirilmei kında Amerika reisicüm Roosvelt tarafından ittihaz kararın şümul ve mubtem celerine dair Londra mahafi bir hüküm yürütmekten iht lemektedirler; Arcak, vaziyetini Amerikan i tayin eyliyeceği noktasınd? | edilmektedir. Diğer tarafi merikan hazinesinin icraaW nız dahile mi inhisar (o ef” yoksa ecnebi piyasalara da ! mil eyliyeceği piyasayı mektedir. İhsas olunduğu” bu hafta içinde piyasadı” rika hükümeti hesabına #l” yon onsluk gümüş satın al gelecek hafta içinde de ya daha bir miktar gümüf için hazırlıklar yapılmıştır” Amerika hükümetinin ai” kında ( takip etmiş olduğ” seti gümüş sahasında da 1# mesi burada hayreti mucif yacaktır. Evvelâ, Amerikadaki stoku üç ay içinde topli sonra ecnebi piyasalara d* hale edilecektir. Gümüş P' nın temayülü büyük bir ni hilinde bu muamelelerin yetine tabi olacaktır. Am derpis ettiği siyaset mühif tarda gümüş mübayaasın! etmektedir. Şimdiye kadi ğu gibi bugün dahi Amfi spekülâsyon maksadiyle mük-vaalın mühim bir i üzerinden gümüş stoklar” kısmı sürmek suretiyle etmiştir. Ancak mübade”/ ne olacaktır? o Amerika stoklarının bir kısmını razı olabilecek midir? Gi bir şeyden herhalde çok kalacaktır. Burada An yasetinin sarahat bulmasf zar edilmekle beraber Amerikanm gümüşü mek hususundaki karar!” İar miktarının çoğaltılmii, da yeni bir adım olarak dilmektedir. . (A.A) “4 Esnaf bankası hi”. ları toplanama” Esnaf bankası hisse“ mi heyetinin dün tep! karrerdi, fakat eksöriy€* ğından toplantı yapıla” Gümrük mal kumandan! Gümrük muhafaz8 Seyfi Paşa cuma akşa” den şehrimize gelmiştir” sl yk Yüzme müsabakf üzerinde bir d£ Evvelki gün Moda vuzunda yapılan iz Be eslerini dün yazmış! cak gece yarısı yanal çi iki isim ve derecenin a bugün gördük, Dü: i ler arasında atlamad8 , zananın İsmi Arnolde' P klübündendir. Kule 8! zananlar şunlardır: bahçe) 1i — Behçet Halit (Vefa). Tramer ği şöyledir: 11 — Mazhar (1. 8: Kİ ei i 4 ii dil