7 Eylül 1934 Tarihli Vakit Gazetesi Sayfa 2

7 Eylül 1934 tarihli Vakit Gazetesi Sayfa 2

— 2— VAKIT Çi 7 EYLÜL 1934 Japon gazeteleri hattın işgalini 73 numaralı trene taarruz edenler Sövyetler mi, yoksa bizzat - Japonlar mı?.. Mosova, 6 (A.A.) — Harbin - den bildirildiğine (göre, mançuri ve Japon gazeteleri için şark de miryolunun cenup kısmında 11! numaralı trenin uğradığı felaketi | istismar etmeğe ( başlamışlardır. Bu gazeteler, Sovyet Rusya aley - hindeki mücadelelerine, bu vesi - le ile daha büyük bir şiddet vere » rek Sovyet memurlarını, trene taa- | ruzeden şakilerle beraber hareket ! Küçük Paris, 6 (A.A.) — Romanya hariciye nazırı M. Titülesko Evian yolü ile Cenevreye hareket etmiş- tir. M. Titülesko Havas ajarısına beyanatında demiştir ki: “-— Paristeki görüşmelerimden çok menun olarak gidiyorum. Gü. nün bütün meseleleri (hakkında Fransiz ricaliyle tam bir mutaba » | kat halinde bulunduğumuzu gör » | .edüm, . Bu meselelerin © başlıcası | Sovyet Rusyanın milletler cemiyes tine kabulü şark ve Akdeniz emni- İ Amerika Cümhur grevcileri anlaştırmağa uğraşıyor Vaşington, 6 (A.A.) — Bitaraf bir şahsiyet tarafımdan neşredilen bir statistiğe göre, mensucat sana- yiinde greve iştirak edenlerin sas yısı dün akşam 301.000 olmuştur. Bu artışa, kısmen; tehdit ve şid- det sebep olmuştur, Bazı patron- lar, fabrikalarını, işçileri şiddet « ten ve fabrikayı yağmadan koru - mak için kendileri kapatmakta - dır. M. Gorman ve arkadaşları, haf- ta başından evvel grevin tamam" olması için gayretlerini arttırmış- lardır. Cumhurreisinin o bir tavasşut Komisyonu yapacağı haberi grev liderleri arasında heyecan uyan » dırmıştır. Tavassutun neticesine kadar grev emrinin geri almması teklif edildiği takdirde sendikalar rm alacakları vaziyetin ne olacağı m dir. Bunları gören mavnacılar yaralı mubariplerin(!) hemen imdatlarına koşarak kuşları tutmuşlar ve kahveye Burada sırtlarından, ve bacakla - riyle gagalarından yaralı olan iki kar. tala ilk tedavi yapılmış, balık ve et | yedirilerek karınları doyürulmüştur. Mavnacılar bu iki muharibi kü - yekçilerden birine hediye etmişlerdir. ; Yaralı kartallar dün akşama kadar kü. * rekçinin dükkânı önünde durarak ge- lerdir. O civarda bulunan halktan bir — «e bilhasın kahveye gelmişlerdir. © © ip geçenler tarafından seyredilmiş - bi pilise LE a ; sakilerin kimler tarafından silâh « itilâf Tuna iktisat teşkilâtının vücuda getirilmesini istiyor.. İ vücude getirilmesi anını itimatla istiyor. etmiş olmakla ittiham etmektedir. Çin şark demiryolunun Japon as - keri kuvvetleri tarafından işgalini istemektedirler. Halbuki taarruz mahallinde hadiseden sonra Ja- ponların kurşun kovanları topla » | mak hususunda gösterdikleri iti «| naya rağmen elde edilen kovanlar | landırılmış olduğunu göstermek » tedir. Bu kovanların o üzerinde “Orizava,, Japon markası vardır. yet misakları ve M. Bartunun ya - | kmda Romaya yapacağı seyahat- tir. Görülüyör ki sulh lehinde ça- İışan âmiller o rütemadiyen art- maktadır. Bütün devletlerle bilâ- istisna halisane bir tarzda teşriki mesai siyasetini takip eden küçük itilâf herkesin menfaatleti herke- sin define olarak hemahetik kıla - cak bir Tuna iktisat teşkilâtınm beklemektedir.,, Reisi Patronlarla meçhüldür. Fakat grev komitesi, Cumhutreisinin arzusunu müm - kün olduğu nisbette tatmin etme - ğe çalışacağını bildirmiştir. Diğer taraftan başlıca fabrika törlerden M. Sloan, patronların, Reisicumhurun yapacağı bir ta - vassut komisyonunu hürmetle kar- şilyacaklarını bildirmiştir. Muhtelif noktalardâ karısık » lıklar olduğu haber veriliyor. Tri - on şehrinde grevcilerle bir fabri » kanın hususi bekçileri arasında #teş açılmış, bir kişi ölmüş, 20 ki- şi kadar yaralanmıştır. m Şark Demir Yolu Macaristan Avusturyanın istiklâlini müdafaaya hazır! Peşte, 6 (A.A.) — Macarista- nın milletler cemiyeti murahhas Avusturya hakkında şu beyanatta bulunmüştur: “Macaristan Avusturyanm is- tklâlini müdafaaya hazırdır. An- cak ondan ötesine gidemez. Biz den komşularımızın istiklâlini zr- man altına alan bir beyannameye iştirak etmemizin — isteneceğini zannetmiyoruz. Bize kalırsa, şe- kil ve mahiyeti her ne olursa ol- sun Avusturyanın dahili sükünü- nu temine kâfi değlidir. Buna mus vaffak olmak için Macaristan, A» vusturya ve Çekoslovakya (gibi | kayit şartlarına malik memleket- | Ter iktisnden teşkilâtlandırılmalı. dır.,, Yunanlı küçük san'at erbabı ve bir Yunan gazetesi Atina, 6 (A.A.) — Yunanlılar da dahil olmak üzere Türkiyede bütün yabancıların bazı sanatla » rım icrasından ienedilmeleri do « layısiyle memnuniyetsizliklerini a- çığa vuran bitataf Estia gâzete « sinin neşriyatını hükümet taraf - tarı Katimerini gazetesi tenkit e » derek diyor ki; “Eğer bir mesele varsa, bu me sele, Türk — Yunan dostluğu das hilinde halolunabilir, ve şartla » rından birini, iki mer'-ketin bey» nelmilel konferanslar: « müşterek surette temsil olunması teşkil 8 « den itilâflarm esasına halel ge - tirmez.;, Liberal Elefteron Vima gaze « tesi de ayni mealde nesriyatta bu- lünarak Türkiyeye, milletler cemi- yeti meclisinde bir azalık verik mesi için M, Maksimos tarafından Cenevrede yâpılatak o gayretleri tasvip ediyor ve diyor ki: “Gerek Yunanlıların, O gerek Türkiyenin menfaatleri milletler cemiyeti meclisinde bir reye ma « lik olmalarını icap ettirmektedir.. Mademki Türkiye ile müsterek bir vaziyette bulunuyoruz, M. Maksi- mosun Cenevrede yapacağı feyiz« ii eserden dolayı memnun olmalı- yiz.,, Harp gemilerile silâh o ve mühimmat Vaşington, (A.A,) —* Silah ve mühimmat satışları hakkında telkikat yapan âyan komisyonun- da dün, cenubi Amerika devlet- lerine yapılan denizaltı gemileri satışlarında verilen tahşiş gö. rüşülmüştür. - “Elektrikli gemi,, şirketi yük- sek memurları, cenubi Amerika- da iş yapabilmek için komisyon verdiklerini, fakat böyle bir u» sulün gayri meşru olmadığını ? “Cenubi Amerikada işlerin yürü- kısımı da yaralı kartalları görmek üze- | mesi için çarkların yağlanması is cap ettiğini,, söylemişlerdir. Ayan azasından Klek'a göre cenubi Amerikaya deniz heyetle- ri göndermekten omaksat, harp gemileri ile silâh ve mühimmat salmaktır. Bu maksat, şimdiye kadar gizli tutulmuştur. “Elektrikli gömi,, şirketi mü » dürü Leticia o ihtilâfr esnasında Perüya mühimmat sattığını söyle- MİŞ ve: — Bü mühimmat, Vikers tara- #mdan Verilmiştir. Mühümmatın Brezilyada para şehri vasıtasiyle | gönderilmesi için yapılan teşeb- büs, neticelenmemiş, Antil ada- larında bir binada teslim edilmiş- tir,, demiştir. (ab 231 “ij Ankara hiizıssıha lâbo- ratvarında bir patlama Lâboratvar şefi Hamdi Bey yaralandı Ankara, 6 (Hususi) — Bugün saat 13,30 da yüksek ziraat ensti- | tüsü hıfzıssıha o lâboratuvarında eterin (opatlamasiyle bir yahgm! | çakmış, fakat çabuk © söndürül müştür, Lâboratuvar şefi Hamdi Bey patlama neticesinde yaralan” mış, hastahaneye kaldırılmıştır. Zeytin yağları ihracına ait kaplar Ankara, 6 (Hususi) — Zeytin | yağları ihracatına ait kapların be- dellerinin klering hesaplarından mahsubu usulü zeytin yağı ihra- catiyle uğraşanların şikâyetlerini | mucip olmustur. İktisat Vekâle tince, bu kapların klerniğsiz mu“ vakkat kabul suretile ithal edik meleri terviç edilmektedir. Bu hı susta gümrüklerin fikirleri soru muştur. Diyarıbekir - İstanbul tayyare seferleri Ankara, 6 (Hüsusi) — Önü- müzdeki haftadan itibaren Diya- ribekir — İstanbul arasında tay - yare seferlerine (o başlanacaktır. Tayyare Ankara ve Kayseriden de geçecektir, | Cumartesinden itibaren de An- kara — İsatnbul arasmdaki tay- yare seferlerinin santi değişecek- Tayyare postası Ankaradan saat üçte kalkacak, Eskişehire uğ” rıyarak beş buçukta İstanbula va” racaktır. Tayyare cumartesi pa “*” zarlesi, çarşamba günleri Anka radan kalkâcktır. Pazar, sali perşembe günleri de sabah saat tir. | onda İstanbuldan kalkacaktır. Sultan Ahmet cami kütüphane haline konulacak Ankra, 6 (Hususi) — Aldığıs miz mevsuk malümata göre” Sul- tanahmet camiinin kütüphane ok masına karar verilmiştir. Maarif Vekâleti ile alâkadarlar bu husüs- ta tetkikat yâpmaktadırlar. Bu takdirde İstanbul kütüphanelerim | deki bütün kiatplar Sultanahmet camiinde toplanacak, bu sureti? | büyük ve milli bir kütüphane vü" cuda getirilmiş olacaktır. — ——— e rr 5101 mr amme — — Selânik sergisinde Türk pavyonu Ankara, 6 (A.A.) — 9 Eylül Selânikte * yapilacak sergideki Türk pavyonunun masrâfina âit dört bin liralik döviz, ofis emrine verilmiştir. Muallimler arasındaki nakillerin listesi Ankara, 6 (Hususi) — Ba - zı mektep . müdürleri ilemu- allimler - arasında yapılacak | nakillerin listesi bugün Maarif Vekili Abidin Bey tarafından tas- | dik edilecek, Cumartesi günü Ma- | arif idarelerine tebliğ O olunacak- | tır, Balkan tütün borsası Ankara, 6 (Hususi) — Tü- tün < istihsal (oo ve ibraç öden Balkan o hükümetleri, denin sürümünü temin edecek bir Balkan borsasının tesisi etrafında müzakeratta bulunmaktadır. Mü- zakere müsait bir surette cereyan etmektedir. Müzakereden iyi ne- ticeler alınacağı muhakkak görü- lüyor. bu mad- g— m — grevcilerin sayısı her gün artıyor Nevyork, 6 (A.A.) — Mensu- cât grevcilerinin miktarı 450.000 e çıkmıştır. Grev reisleri bugün de greve yeniden 100.000 aâmelenin iltihak edeceğini söylemektedir - ler. Bu suretle mecmuu 600.000 olan mensucat &melesinin hemen hemen hepsi grev ilân etmiş ola- caktır. Dün muhtelif yerlerde bir çok kanlı hâdiseler olmuştur. Bu hâdiseler esnasmda üç kişi ölmüş ve biri polis olmak üzere 23 kişi yaralanmıştır. Muhafaza işlerinde ikramiy? nizamnamesi Ankara, 6 (Hususi) — Mw” hafaza (umum O kumandani" ğında, muhafaza işlerinde yararlıkları görülenlere verilecek * ikramiyeler hakkında bir nizam * name hazırlanmaktadır. Buna gö” re, tnemurlara yakalıyacâkları k* çak eşyanın yüzde on beşi ikrami" ye olarak verilecektir. inegölün kurtuluşu İnegöl, 6 (Hususi) — İnegöl kurtuluşunun yıldönümü: bugü” cöşkün tezahürlerle ( kutluland” İnegöllüler sonsuz neşe ve sevin, içindedirler. Avusturya itiraz etmiyecek Viyana, 6 (A.A.) — Viyan siyasi mahafilinde ( söylendiği"? göre, Avusturya hükümeti Sovyet Rusya ile tabii münasebatta bu” lunduğundan iki memleket ars * tında ihtilâf da o olmadığınd»” Rusyanın o milletler cemiyeti”? girmesi Avusturyann itirazın” uğramıyacaktır. Sovyetler proles'o ediy0” . Moskova, 6 (A.A.) — Tas # jansı bildiriyor: Sovyet Rusyanın Harbin eh” ral konsolos vekili M si mümessiline bir nols ve”! Döktor raporların dk” girbe bulunduğu bu notada esns€? a fi'bir tarzda tevkif ediles Sovye vatandaşlarına yapılan İçer ler şiddetle protesto elilmeli? süratle tahkikat yapılmıssr v6" sullerin ağır cezalandırılması * rarla istenmektedir.