26 Eylül 1934 Tarihli Vakit Gazetesi Sayfa 3

26 Eylül 1934 tarihli Vakit Gazetesi Sayfa 3

İŞARETLER. Dil bayramı 26 Eylül, bugün dilin kurtuluş bay- ramıdır. İrsinlik savaşınm tarihini yazan el bugün için de şunu söylüyor: Dil kurtuldu! Dil bir budunun özü, varlığı, ben liğidir, Her dil bir topluluk düşünce- sinin acunu görüşün ta kendisidir. Ya-| hancı dille konuşan, yabancı kafn ile! ile düşünüyor demektir. Bir budun yabancı dille konuşup, yabancı kafa ile düşünemez. Böyle bir budun yer yü- zünde yaşamak istese de onun yeri an-| enk ölüler arasında sayılmaktır. 26 Eylül böyle bir diriliğin, böyle bir canlılığın dile gelmesidir. a Kendine gelmek, kendi diliyle ko- nuşmak, kendi kafasiyle düşünmek di- leği 26 Eylül günü bir ülkü güneşi gi- bi doğdu. Onun için 26 Eylül budun çocuklarının bu ışık altında acunu Yep- yeni bir varlık gibi gördükleri gündür. Kültürünün irkinliğini korumak ük küsü, kendi içini yolan, kendi açık yü- rekliliğini sezenlerin harcıdır. Bundan önceki tarih yıllarında ©- kur yazar, düşünürler böyle bir ülküye gönül veremezlerdi. Çünkü onların kafaları tpicı imparatorluk Türkiyesin de olduğu gibi yabancılar tarafından baskına uğratılmışdı. İmparatorluk batarken toprakları bir yarı koloni olmuştu. Onun okur yazarlarının kafası da irgin bir kafa değildi. Bir yarı kolo- niydi, İmparatorluk güçlü iken bile arap, acem kültürü bu okur yazar, dü: kafaları kendine tutsak etmişti. En büyük savaşları kazandıkları günlerde bile bunların kafaları, önle- rinde baş eğen yadların kültürüne köle olmuştu. taçlar geçirdiler. lerini bitiren erkânı harp zabitle- rimize dün merasimle diplomala- rı verilmiştir. Saat on beşte Yıldızdaki Harp akademisinde merasime başlan - mıştır, Merasimde bazı paşalarla ordu erkânı davetliler (o arasında bulunmuştur. İlk olarak İstiklâl marşı çalın - mış, sonra Birinci Ferik - Cevat Paşa, akademileri bitiren zabitle- re diplomalarını yermiş, hepsini ayrı ayrı kutlulamıştır. demisi kumandanı Fuat Paşa bir nutuk söylemiş ve demiştir ki: — Genç erkânıharpleri #evgi Deniz Harp akademisinin ikinci çıkan sınıfı, Kara Harp akademi- sinin on altıncı sınıfı, yüksek le - vazım mektebinin yedinci sınıfı diploma aldı. Deniz Harp Akademisi mezun- ları Beyler; sizinle deniz erkânı- harp zabiti on iki olacak. Seci- yeniz, cehdiniz, şerefinizle Cüm - Iran — Efgan ! Türk hakem komisyonu Efganistana gidiyor * kendilerini tutaklıktan kur- AMADE FİL çaların dilleri ve kafaları kendilerinin değildi... Kafalarında arap ve acem sosyalığı bir yarı koloni kurmuştu. 26 Eylül kafada, düşüncede yarı koloni olmaktan kurtuluş günüdür. Sadri Etem sa a vav “Okutganlar arasında yapılan değişmeler Orta okutganlar arasında ya” pılan değişmeler kendilerine bil » diriliyor. Yeniden yapılan değiş - meler şunlardır: Nişantaşı Okutma evi tarih o- kutganı Nail Reşit Bey, Gazi Os- j rasında, amir, İran ve Efgan hükümetleri a - 1g tetkike olocele olan“ İRazk ales komisyonu Obir haftaya kadar Tahran yoliyle Efganistana gide - cektir. Komisyonun reisi (o Fahrettin Paşadır. Paşanın beraberinde er- kânıharp miralaylarından Ziya, hariciye müşaviri Kemal Beyler- le iki emir zabiti, ik topoğraf za - biti, bir doktor gidecektir. Okuma evlerinde İlk okuma evlerinde Pazarte - si günü okutma işlerine başlana - caktır. man Paşa olsutma evi tarih okut- ganlığına, Gelenbevi okutma evi tarih okutganı Recep Kayser Bey Nişantaş okutma evi tarih okut - ganlığma, Kız orta okutma evi tarih okutganı Nüzhet Hanım Ka- krköy Kız orta okutma evi tarih okutganlığına, İstanbul kız orta okutma evi Türkçe okutganı Ce - lâl Bey Kabataş yüksek okutma evi Türkçe okutganlığna o Vefa Gerek olan bütün eksikler biti- rilmiştir. Okuma evlerinin ötesinde be - risinde bulunan yıkıklıkların dü - zeltilmesi için yapıcılara son söz söylenmiştir. Selim Sırrı Beyin konferansı Yarın akşam saat 9da İstan-| bul radyosunda Selim» Sırrı Bey “Çocuk maşallarmın terbiyeyi kıy- mevzulu bir müsahabe ya- meli” Sonra Kara Erkânıharp Aka- | ali Gazi Mustafa Kemal, ve Dum- ve heyecanla karşılarım. Bu yıl, ! RE tebliğ edildiğine Kara ve deniz Harp akademi» | huriyet donanmasının güvenile » | harbiye reisi cek erkânrharp zabitleri olması - na namzet bulunuyorsunuz. Si - zinle öğünüyoruz. Kara Harp Akademisi mezun- ları Beyler: Sizinle beraber Kara Harp Akademisinden on altı se - nede 462 zabit diploma aldı. Ulu Başbuğumuza mensup ol makla mübahi olan meslek sizin intisap ettiğiniz meslektir. Böyle bir intisap şerefi dünyada ve ta - rihte yalnız Türk erkâmharp za » bitine nasiptir. Türk Erkânıharp zabitinin ide- lupınardır”, Fuat Paşadan sonra (o Birinci | Ferik Cevat Paşa, Büyük Erkânı- Fuat Paşanın nutkunu yarın aynen vereceğiz Fuat Paşanın çok değerli nutkunu bu sayımızda aynen neşre imkân bulamadık. Ya- rınki sayımızda bu güzel nut- kun bütününü vereceğiz. Şark demir yolla- rında tenzilât yapıldı Şark Demiryolları kumpanya- sı nezdinde hükümet başmüfet - afra Vekilimiz Ali Beyin Şark de- miryolları kumpanyası ücret tari- felerinde tenzilât yapılması hak - kında kumpanya müdürüne yap - tığı tebliğat ve Nafia baş müfet - tişliğine verdiği emir üzerine hü- kümetle kumpanya arasında ya - pilan müzakerat anlaşma ile neti - celenmiştir, Sirkeci » Edirne yolunda yal - nız gitmeğe mahsus âdi biletler İ de esas tarifeden yüzde otuz, bü- yük merkezler arasında geliş - gi- diş ücret tarifelerinde ise yüzde elli tenzilât yapılacaktır. Bundan başka Sirkeci Küçük- çekmece arasındaki banliyö kıs .l mında da halkın isteğini arttırma- | yı temin için gerek yalnız gitme - ğe veya gelmeğe mahsus âdi bi - let tarifelerinde — €sas tarifeden yüzde otuz tenzilât yapılmasın- da iki taraf mutabık kalmışlar - dır. Tarifelerde yapılacak bu ten » | zilât Birinci Tesrinin ilk günün - ! den başlanacaktır. » v. Gazetelerle ilân edecekmiş. 'erkânıharp İ zabitlerimiz dün diplomalarını aldılar i şet, Celâl, birinci mülâzım Hüse - | Muhtar Latif Ağayı öldürerek ts- ! | ocağını yıktığı yetişmişyormuş gi- Müşir Fevzi Paşa Hazretleri namına bir nutuk söy - liyerek mezunlara muvaffakiyet temenni (o etmiştir. Nutuklardan sonra davetlilere hazır bulunan büfeden çay, pasta, (dondurma ikram edilmiştir. Mezunlar şunlardır: Piyade Yüzbaşısı Bozkurt, Ha- va Yüzbaşısı Ferruh, Yüzbaşı Mu- hittin, Muzaffer, Mithat, İsmail | Hakkı, Yüzbaşı Nafiz, Ragıp, Şükrü, Sadettin, Hüseyin Avni, Cemal, Mehmet Zeki, (Mustafa Sabri, Kâmi, Talât, Gavsi, Birin - ci Mülâzım Muharrem İhsan, Sır- rı, Salâhattin, Hasan Rıfkı, Meh- met Ali, Saim Halil, Neşet, Sıtkı Beyler, Yüksek levazımdan Binbaşı Ahmet Tevfik, Yüzbaşı Mehmet | Arif, Raşit, Kemal, Osman, Ne - | yin Avni Beyler,. Genç Erkânıharp zabitlerimizi tebrik ediyor, kendilerine muvaf- fakiyet diliyoruz, Bursa cinayeti İzzet Latif ağayı niçin öldürmüş? Bursanın Samanlar köyünde tanbula kaçan katil İzzetin yaka - landığını yazmıştık, İzzet Bursaya gönderilmek ü - zere Adliyeye verilmiştir. İzzet cinayetini zabıtaya şöyle anlat - mıştır: — Bahriye isminde bir kız! kardeşim var, Evlidir. Kocası as - kerdedir. £ Ben vaktimin çoğunu Bursada geçiririm. Kız kardeşim köyde yalnız oturur, Lâtif Ağa «| niştemin bulunmamasından isti « | fade ederek kiz kardeşimi kan - dırmış, nihayet münasebetlerin - den bir çocuk olmuştur. Eniştem köye gelip bunu ha - ber alınca kız kardeşimi boşadı. ve köyden gitti. Lâtif Ağa bir aile | bi üstelik (kız kardeşimi köyden gitmeğe mecbur etmek için teh - ditlere başlamıştır. Ben bunu ha ber alınca dayanamadım, öldür - düm,” Üniversitede imtihanlar Üniversitede tamamlanma im- tihanları sürmektedir. Dün de| Görüvor? ,. Seaba © oşları böylece teş- hir etmenin ne faydası olabilir?.. veren sinssrnes aş sansamaarnın saman Söz geçirmek gerek Pazartesi gecesi, Fransanın Beylik Başkanı müs” Dumerg radyoda könüştü. Sesini ne de ğin fransız varsa bütününe du- yurda. Gelgelelim bu sesi rad- yoda söylediğinden - ancak ken- di ülkelileri odeğil, yeryüzünün radyo © dinliyenlerinin bütünü işitti, Müsü Dumerg, Başıbuyruk- luktan bışırganlığını, düpedüz, açıkça ağzıyla söyledi, yüzünü astığını dışına vurdu. Dedi ki: “Ben Başıbuyrukluğu seve rim, şu var, ki başıbuyruklar da söz dinlemelidirler. Nerede kal- dı, ki bizim ulus, başımıza buy- rakuz, bağsız, ilişiksiziz diye, başı boşluğu ele aldı. “Unutmamalı, ki başıbuyruk- luk bu değildir. Söz dinlemek gerektir. Beylik, ulusa söz ge çirmelidir. o Ancak fransızlara ne ben söz dinletebiliyorum, ne de Beylik söz geçirebiliyor. Ba iş böyle yürümez. Fransayı kar tarmak istiyorsak, Beylik sözü- nü dinlemeliyiz. Bunu sizden beklerim. Buyruk sizindir; siz ne buyurursanız o olur. Ancak kötüden iyiyi ayırdetmek için yıllardanberi o sürüp gelen dü- sünceleri, demokresinin eski an- | laşılanını bir yana bırakmak is- ter. Beylik sözgeçirimi'nin ku. İ rulmasına elbirliği ile çalışalım, çalışınız.,, Bizde de demokrasiyi kendi- lerine göre yontmak isteyenler, Fransayı göresek gibi öne sürer- İ ler. Oysam Fransa kendi bağ- sızlığından, başkanı ağzıyla dü- pedüz doğru söyleyip bışırgan- lığını acunun dört yönüne du- yuruyor. Ağrıkaraların bir tutamyeri- de İngilteredir. Ancak müsü Dumerg, onların da ağzının pa- yını vermiş oldu. O da kendile rine göresek deye İngiltere de | mokrasisini, İngiltere başıbuy- rukluğunu aldı. Dedi ki: “Büyük Britanya da başıbuy- ruk budundur. Gelgelelim on- ların Beylik Oo Başkanının sözü sözdür. O sözünü geçirir. İngi- lizler bize göresek olsun. Bey- liğin söz geçirmesi gerek oldu- ğunu alıp kullanalım.,, Benim buna ekleyecek tek deyimim yok. Demokrasiyi söz geçirimsiz beylik deye yuttur. mak istiyenler müsü o Damerge karşılık versinler görelim. Selâmi izzet Mecidiye köyü tramvayı Mecidiye köyü ile Sirkeci ara» sında yeni Tramvay seferleri ku rulmuştu. Bu tramvaylardan Mecidiye köylüler çok memnun olmuştur. Şimdilik günde on dört sefer ya - pılmaktadır. Seferlerin arttırılması da kısa bir zamanda temin edilecektir. m e Hukuk fakültesinin Hukuku âm- me imtihanı yapılmıştır. e düre e rn era ver arana Dehri Efendi — Olsa olsa evlerini bulamıyan sarhoşların ailelerini ha - berdar etmek gibi bir faydasr olur!,