26 Eylül 1934 Tarihli Vakit Gazetesi Sayfa 4

26 Eylül 1934 tarihli Vakit Gazetesi Sayfa 4

o. “Parlâmentolar birliği konferansında ikinci gün “işsizlik harbın neticesidir; sulhü temin edelim,, Necip Ali bey mühim bir nutuk söyledi — Bir Zenci murahhas: “ Insanları derilerinin renginden dolayı mes'ul etmek doğru, değildir.Türkiye ırk — gözetmiyen bir millettir!,,dedi Beynelmilel parlamentolar kon- | | de Gazinin bütün şahsi serveti feransmın dünkü toplantısında il Necip Ali Beyin ehemmiyetli bir İni milletine terk ettiğini okudu » İ ğum zaman, heyecandan gözlerim © smifletlerin en sabit ve en normal nutuk söylediğini birinci sayıfa - mızda yazmıştık. Necip Ali Be-| yin nutku şudur: Necip Ali Beyin nutku “Hanımlar, efendilci; Yalnız bazı memleketlerin ik - tısadi faaliyetlerine dair istatistik- | lere istinat edilecek olursa insana neşe ve emniyet verecek bir ne- tice elde edilbilir. Filhakika bu vesikalara bakarak bütün dünya- ' nın muzlarip olduğu iktisadi buhranın azalmağa başladığma hükmetmek kabildir. Fakat bu buhranın bazı memleketlerde or- tadan kalkması, maalesef beynel- milel iktısadi vaziyeti güne salâha doğru gittiğini göser- mekten çok uzaktır, Açıkça söy- lemek isterim ki, ittihaz edilen bütün tedbirler nihayet mevzii bir mahiyeti haizdir ve bugüne kadar zavallı beşeriyetin baştan başa muztarip olduğu bu beynelmilel buhran hastalığını ortadan kaldır rabilmek için şimdiye kadar haki- ki bir formül bulunamamıştır. Bunun en bariz delili, henüz | bir çok memleketlerin bu buhran iztırapları içinde çırpınmakta ol - duklarıdır. Bir çok konferanslar- da, müteaddit mütehassrslar u - mumi buhranı izale için bir çok tedbirler teklif ettiler. Fakat her | tedbir, önüne geçilemiysesk müş“ külât ile karşılandı. Londra kon- feransı bu hus parlak bir mi- sal addolunabilir. Simdiki vaziyete bakarak ik- tısadi kalkınmanın yeniden ser - best mübadele usulüne rücu ile kabil olabileceğinden ümitvar de- ilim. Milletlerin 1914 ten evvel - ki vaziyetinde bulunmadıklarm - 'da şüphe yoktur, Ve o tarihten beri de milletlerin iktisadi ve hu: kukt münasebetlerine dair bir çok mazariyeler meydana çıkmıştır, Şunu demek İstiyorum ki, bu imütalâalar istikbalde milletlerin hayatmda birer yer tutacaktır, Meselâ Türk hükümeti, mütead - dit ve ser tecrübelerden sonra, kendi ihtiyaçlarımıza tekabül ede: cek, milletimizin beynelmilel va - ziyetine uyabilecek ve memleke « tin umumi refahi seviyesini yük - seltecek surette bir sânayicilik ittihaz etmiştir. Bugün hiç bir memleketin yal- niz zirai bir memleket gibi kala - rak az çok refah içinde yaşaması ihtimali mevcut değil gibidir. Bu şerait altında bizim gibi sa- mayiini yeni tesisle meşgul olan milletlerin hiç bir tahdide tabi bir serbest mübadele usulüne taraf - tar olmalarına ihtimal yoktur. E - minim ki, münasebetleri günden güne tezâyüt etmekte olsn millet- ler için, iktisadi vaziyetler'ni hu- susi mukavelelerle tanzim etmek Bugünün ihtiyaçlarına ve hakika- te en ziyade tevafuk edecek bir tedbird'r, Sön #amanlarda kendini gös - teren m'İli cereyanlar, geçmiş 2a- © manların cebren kabul ettirdiği Yerate tetabuk etmiyor. Bütün günden | esaslar ve vasıtalar üzerinde mu- tabık kalmaları, her milletin bey- İ mi arzularından Fransız murahhası M. Sandas, Necip Ali Bey, Lehistan murahhassı nelmilel münasebatı noktai naza- rından ahenktar ve normal bir tarzda iktısaden inkişaf edebil - mesi için bütün milletlerin en sa- dık ve en normal esaslar ve vası- talar üzerinde mutabık kalmaları" na vabestedir. Bu hususta en sa- | lâhiyettar zevatın yaptıkları tet - kikat, şu neticeye varmıştır: İs- tikbalde beynelmilel iktisadi mü- nasebetlerin sabit ve normal reji- mi tahdidi şeraite tabi olmıyan bir serbest mübadele olmıyacak - | tır. Milletlerin, iktısaden inkişaf ederek sulhun ve beynelmilel em- niyetin mecrasına gireceği muhakkaktır. Milletler cemiyeti (o müessesesi, milletlerin sut Materia Ky UYU doğan madde - ten ve manen büyük bir &ser ol- makla beraber, kendisiden bek - lenen, ümit edilen neticeleri da- ha verememiştir. Milletler Cemiyetini kuvvet- lendirmek için yapılan teşebbüs - lerin akim kalması gibi vaziyet ler, sulh taraftarlarmı mükedder etmekle beraber, bu büyük sulh müessesesinin (o beynelmilel bir müessese olarak mevcudiyetinin, İ geçen asra nisbetle, ileriye doğru ehemmiyetli bir adım olduğuna kaniiz. Hattâ yakında karârlarını mevkii icraya koyacak vasıtalara malik olacağını da ümit ediyoruz. Milletler Cemiyetine mensüp milletler, bu yüksek müesseseyi tenkit etmekten ise ıslah ve mu - vaffakiyeti için (one mümkünse | yapmalıdırlar. Memleketimizi idare eden bü » yük liderlerimiz, muhtelif vesile » lerle söyledikleri nutuklarında, Türkiyenin sulh ve müsâlemet ül küsüne ne kadar taraftar olduğu" nu ifade etmişletrdir.. Memlekette sulh, dünyada sulh. İşte Türkiye Cümburiyetinin en aziz düsturu. Türkiye, Milletler Cemiyetinin muvaffakiyetine böyle bir haleti ruhiye ile çalışıyor. Türkiyenin en aziz arzusu, hudutları dahilinde kendi inkişafı için (o ve dünyada İ daima yürüyen terakki ve mede - niyetin unsurlarından birisi ol- mak için çalışabilmektir. Balkan misakı işte böyle bir program mu- hassasalasıdır. Milletler cemiye - tinin rehberliği altında, imza edi- İecek bu gibi misakların Milletler İ Cemiyetine dünyadaki vazifesini teshil etmesini bütün kuvvetimiz- | İe ümit etmekteyiz.” rastnet bulması ile tabii | nutuklarını okuyorlar | Necip Ali Beyden sonra söz a- lan İngiliz murahhasi M, Davis birinci #ayıfamızda yazılı sözle“ tirzm bahsine . geçerek dünyada €n iyi rejimin “demokratik parla- | mentarizm,, olduğunu söyledi ve sözlerini şöyle bitirdi: “— Sulhu, her halda harbe ter- cih etmeliyiz. İşsizlik harbin ne- ticesidir. Bu, ancak sulh devrin- de nihayet bulabilir.,, Zenci mebusun sözleri Söz sirası, heyetinden zenci mebus M, Kan- das'a geldi. Fransada nazırlık ta yapmış | olan M. Kandas, alkışlar arasında kürsüse çıkesak dedi kis “.. Az zamen zarfında Tür kiye Cumhuriyetinin başardığı büyük işleri tebrik ederim. Tür- kiye ile Fransa arasında ananevi bir dostluk vardır. Türkler, Fran- sızlar gibi siyah, beyaz ırk far- kı gözetmiyen bir millettir. İnsan- larr, derilerinin renginden dolayı mesul etmek doğru değildir. Dün- yaya, istediğimiz gibi değil, na- sıl gönderilmişsek öyle geliyoruz. Türkler! Önünüzde şapkamı çı * karır ve: “Yolunuz açık olsun!,, derim,, Mösyö Kandas bundan sonra heyecanla ve yüksek sesle şöy - le söylemiştir: “— Hepimiz, can ve gönülden Beynelmilel par « | sulh istiyoruz. lamentolar birliği bayrağına bun- dan sonra şu sözleri yazalım: “İhtilâflar bitti! Sefalet bitti! Yaşasın sulh, kardeslik ve refah!,, En sonunda umumi kâtip M. Buasye ayağa kalkarak pazar gü- nü yapılacak komisyon içtimalrı- nın hafta içinde yapılması arzu e- dildiğini, bu yeni şekle göre iktı- sadi ve mali komisyonun bugün misyonun akşam 18 de toplanaca- ğını bildirdi. Bu akşamdan itibaren Melek tebessümü ve şeytan Böyük ve zengin filmini görerek rinden sonra bir aralık parlaman- | Fransiz murahhas İ saat dokuz buçukta ve hukuki ko- l SUME Konferans reisi Hasan Bey, beynelmilel parlamentolar birliği | 30 uncu konferans ikinci heyeti umumiye toplantısmı tatil etti. Birgün evel alınan kararlar Bir gün evvel toplanan birlik mıştır: “Belçika murahhası M, Karton Dö Viyart birlik reisliğine ve Le- histan murahhası M. Lövenhertz icra komitesi reisliğine seçilmiş - tir. Dün sabah toplanan s#ilâhsız - lanma ve emniyet komisyonu, ge- İ suretini gözden geçirmiş ve bazı tadilâtla kabul etmiştir. cesi, bugünkü heyeti umumiye ictimaı müzakerelerinin esasını teşkil edecektir. mar, sabah on buçuktan 13 e ve öğleden sonra 13 buçuktan 18 e kadar devam edecektir. Romanya murahhasının muharririmize beyanatı Bir gün evvel könferans salo - nunda heyecanlı bir nutuk söyli - yen Romanya murahhası M. Flo- resko, celse arasında kendisiyle görüşen muharririmize demiştir ki: «..- Türkiye hakkındaki sami” mi düygularımı, dün konferans kürsüsünden b'ldirmiştim. Bu su retle vaktiyle aramızda geçmiş ih- flara ve savaşlara rağmen bu- gün Romenlerin Türk dostluğunu, mertliğini, âlicenaplığını takdir İ etmekte olduklarını anlatmak i6€ terim, “Türkiyenin büyük reisi Gazi Mustafa Kemal Hazretlerinin hây- ranıyım ve Büyük Gaziyi görmek şerefini kazarımadan memleketi - İ dığımdan müteessirim. İ “Gaziye dair yazılmış bir eser- (Eski Artistik) sinemasında vücudile öyniyan ve seyircileri teshir eden sarışın ve çapkın yıldız ANNY ONDRA tarafından temsil edilen AŞIKLAR OTELİ bütün kederlerinizi unutacaksınız. Yeni FOX JURNAL'de: Morrocastle vapürü faciası ve Amerikadaki grev vesalre... vesaire (2913) idare heyetince şu kararlar alın - | İ çen sene hazırlanmış olan karar | Komisyonun vopranmaşi neti * | Bugünkü heyeti umumiye içti- | me dönmek mecburiyetinde kal - | yaşardı. Bundan yüce bir büyük- lük olamaz. “Türkiyeye ilk defa olarak ge- liyorum. Şunu da söylemek rim ki: Bükreşteki Türk iste- elçisi | Hamdullah Suphi Bey, yeni Tür - kiyeyi ve onun yapıcısı Gazi Mus- tafa Kemal Paşayı biz Romenle » İ re tanıtmakta büyük yardımı de- kunmuştur. Bu değerli elçi, ayni zamanda iki memleket münase - batını sağlamlaştırmağa muvaf fak olmuştur. Bükreşte verdiği konferans samimi ve geniş bir a - lâka uyandırmıştır. Türk ve Ro- men milletleri ona çok borçludur. | lar.” Murahhaslara birer dosya verildi Konferansın her günkü zabıt » ları Büro tarafından hülâsa halin- de bir araya (getirilerek, Türk grupunun yardımiyle bir gece içe risinde derhal bastırılmakta, ve ertesi sabah azaya dağıtılmakta - dır. Bundan başka Türk grupu ta - rafından hermurahhasa üzerinde ismi yazılı olan bir desya veril - #. Bu dosyada, (o Türkiyenin | mele arkarahın FTANBIZÇA rehberi, Türkçe nasıl konuşuldu - ğuna dair küçük | bir dil kitabı, teşkilâtı esasiye kanununun Fran- sızça bir tercümesi, Türkler tara- fından neşredilen bir mecmuanın son iki sayısı ve “Lâ Türki Kema- Yist”” adlı © diğer bir. Fransizça mecmua, Devlet : demiryolları ve tramvaylar için ücretler seyahat pasosu, rozet, yazı kâğıdı ve ka * lem bulunmaktadır. Murahhaslar, götdükleri yar - dım ve müzaheretten fevkalâde memnundurlar. Belediye reisinin ziyafeti Vali ve Belediye reisi Muhiddin B. İ dün akşam Tokatlıyan otelinde parlâ- mentolar konferans azaları şerefine bü- yük bir ziyafet vermiştir. VAKIT Gündelik, yiye Gazete Utasbul Agkars caddesi, (VAKIT) yurdu TELEFON NUMARALARI: Yazı işleri telefonu: 74378 taa O: Tatanbul — (VAKIT) ABONE BEDELLERİ; Türldye 1400 ir, 150 w w . FLAN DÖRETLERİ: Ticari Unnların Uân sayıtalarında Bân- teli 30 İkümuştan başlar. İlk sayfada 250 Kuruşa kadar çıkar. Büyük, tasla, devaanlı Hz verenlere mit aym tetzllar vardır Resimli Hanlarm bir satımı 10 kuruştur BUÇUK HLANLARI Bir deltası 80, Uki de”as 50, üç detam 65, dört dalan T5 ve on detam 100 kuruştur. Cç aylık Uün verenlerin bir defikm mecca- bendir. Dört satar geçen Uânlarm fazla satırları beş kuruştan Besup edilir Ecrebi zo uW » A0 “ .