2 Ocak 1939 Tarihli Vakit Gazetesi Sayfa 6

2 Ocak 1939 tarihli Vakit Gazetesi Sayfa 6

Uyku Minik çocuk, yavru çocuk Yalnız sensin uyumayan. Haydi uyu, sonra uyan! Yalnız sensin uyumayan Her tarafta karanlık var Ormanlıkta susmuş kuşlar. Gece oldu haydi uyu! Seni bekler tatlı uyku. Keçilerle koyunlar da Uyumuşlar ağıllarda Gece oldu haydi uyu! Seni bekler tatlı uyku. Rüyanda bir küçük melek Bekler seni ister öpmek Gece oldu haydi uyu! Seni bekler tatlı uyku. Ömer Seyfettin Oyun Gün Aydın Oyunu: Çocuklar bir halka olurlar, Iç- lerinden birisi de ebe olarak dai- renin dışına çıkar, dolaşmaya başlar, Dolaşırken istediği çocuklardan birinin arkasına vurür ve koşar, Arkasına vurulan çocuk da ak- #i tarafa doğru koşar. İkisi karşı karşıya gelince; birbirlerinin elle rini tutarlar ve “Gün aydın,, diye üç defa diz kırarak söylerler ve ondan sonra koşarak boş olan ye- re giderler, kim daha evvel boş yere gelirse o kazanır, di ebe olur; TEPSİ OYUNU Oyuncular yere bağdaş kurup bir daire yaparlar. Ebe dairenin ortasında ayakta durur, Elinde bir tepsi bulundurmalıdır. Tepsi yi havaya atarak döndürür, Atar» ken dairenin etrafındaki çocuklar lan birin çağırır. İsmi çağırılan hemen yerinden fızlayarak hava» da dönen tepsiyi yere düşürmeden tutmalıdır. Yeni yıla girerken.. Hergün karşılaştığımız şeyler arasında en önemlilerinden ikisi de saat ve fakvimdir Yeni 1939 girel! o bugün iki gün oluyor. Doğan, evvelki akşam yapılan eğlenceyi bir tür İl urutamıyordu. Evlerinin bü- yük salonunda çatir çatır yanan soba karşısında ne Kadar eğlen- mişlerdi, Bir zaman radyoda, tayyare piyankosunun yılbaşı keşidesin - de kazanan numaralar okunmuş ve ne çalman birçok sarkılar dinlenmiş. bundan sonra da ev- de türlü eğlenceler yapılmıştı. Doğanı sevindiren yalnız bu eğlenceler değildi. Onu asıl se- vindiren anne ve babasınm al- dığı armağanlardı. Çünkü Do Zan yılbaşı gec okuldan eve numara kâğrdile dönmüş ve jik Üç aylık yoklamada kazandığı iyi ekiyi numaraları yük yelkovan dakikaları, küçük yelkuvan da saatleri (o gösterir. Rakamlar da saatlerdir. Bu sa- atlerin arasında gördüğün siyah çizgiler dakikalardır. Bir gece ve gündüzde, 24 saat vardır. Bir saatte 60 dakika, bir dakikada da 60 saniye vardır. Saatler kurularak (işler. Cep defa Kurulmalıdır. Duvar saat- leri sâatin yapılışma göre hafta da bir veya birkaç günde bir ol- mak üzere kürülür. Son zaman- larda duvar saatlerinin çoğu © lektrikle işlediği için, kurulma” ya lüzum yoktur. Saatin içinde makineler vardır. Bu makinele- rin en mühimmi zenberektir. Zen berek saatin nm kısmıdır. Fazla kurulursa kırtlır . — Bir yılda kaç ay var baka- Ji, çocul klârınm böyle gü- zel bir müjdesi ni anne ve babası armağansız bırakacak değillerdi. Öna bir saat, bir takvim ve bir çok küçük şeyler almışlardı. Do- Zen © zamana kadar saat gör- müştü, görmüştü fakat, bu saa- tin nasıl çalıştığını dakikalarmı ortadaki büyük küçük yelkuvan İzrın ödevlerini pek iyi anlamı" yordu. Sabahleyin saati, takvimi g- — Ağabey dedi, gu saatin na- gil çalıştığını bana anlatır mı * sm? Ağnbeysi güldü, santi eline 4k & va onlatmaya başladı: “«— Bak, Doğan dedi. gu, gör- düğün biri büyük diğeri küçük iki ince değneğe benzeyen gey“ #aatleri, kol saatleri günde bir” rm. dedi, — Oniki! — Okay! Peki ya bir yılda kaç gün var? Doğan biraz düşündü. Bulama dı, ağabeysl anlattı; — Bir yılda 365 gün ve 12 ay ve 52 hafta vardır. Heray 30 veya 31 gün olur. Yalnız şubat ayı 28 ve her dört yılda bir ke re de 28 Bir yılda dört mevsim vardır, say bakalım? — İlkbahar, yaz, kış! — İlkbahar martta başlar. Ha- Zirana kadar sürer yaz haziran, temmuz, ağustos Yaz, eylül, citeşrin. İkinciteşi ) Birincikânun, ikincikânın ve şu bat kış mevsimi a Bir eline takv bir eline de saatini alarak uzaklaştı , sonbahar Kış sete vaa en güzel meyveleri PORTAKAL Türkiyede portakal yetiştiren bölgeler Portakallarımızın çeşitleri Yılda 400,000 kental porlakal yetiştiriyoruz Bu mevsimde en fazla yetişen şik Amerkla Cumhu wriyetleri 935 . ra İspanya, üçüncü meyvalardan biri de portakaldır. Portakalın bize birçok faydaları yardır. Sıcak günlerde hârâreti- mizi dindirir. Yalnız. kabuğunu soyarak yemek, suyunu sıkarak şurup yapmak suretiyle istifade etmeyiz. Meselâ portakal kabu- undan türlü reçeller ve şekerle- meler, içinden komposto, süyu ni- şasta ile karr k portakal pel tesi yapı Çiçeğinden de gürel kokulu esanslar çıkarılır, Portakalın içinde insan; besli- yen ve vitamin denen bir madde vardır. Vitaminden başka, portakalın daha çok sıhhi değerleri vardır. Hastalara sık sık ver Grip, humma, tifo gibi hastalıklarda pek faydakdır. Yüz gram portakalda şu mad- deler vardır: Gram Atozlu madde 0,69 Yağ 007 Şeker ve uzvi hamıztar (11,43 Sellüloz 0.93 Tuzlar 0,28 Se 86,7 100.00 TÜRKİYEDE PORTAKAL 1 — İskenderun körfezi (Dört- yol), 2 — Çukurova ve Içi 3 — Antalya ovası, 4 — Muğla vilâyeti sahilleri. 5 — Büyük Menderes sahas 6 — İzmir etrafr. 7 — Rize mntakası, TÜRKİYE PORTAKALLARI. NIN CİNSLERİ 1 — Yerli Dörtyol, 2 — Yafa (Mersin) 3 — Şekerli portakal 4 — Kan portakah 5 — Diüüimli portakal 6 — Trablus portakali, En fazla yetişen Dörtyol cin- sidir, Yılda 180 - 200 milyon ka- dardır. Yalaların ağırlıkları 250 - 400 gram azasındadır. DÜNYADA PORTAKAL üyük harpten sonra iklimi el- verişli bütün memleketler; porta- kal bahçeleri yapmaya başlamış- lardır, Harpten &vvel Akdenizde İs- panya, İtalya inhisarlarında bulu- nan portakâl bahçelerinden başka, Amerika Birleşik Cumhuriyetleri de portakal yetiştirmiştir. Birle- 936 yılında 18.020.000.000 ken- tal portakal yetiştirmişlerdir. Pörtakal yetiştirmede Birleşik merika Cumhuriyetler inden son . Türkiyede son yık şe büyük hir ehemmiyet 936 yılındaki satış artmaktad larda bu vermektedir. şudur « Amerika Cumhuriyetleri: 16.324.000 9.098.000 İspanya: rae olarak da Ital ya gelir, BAŞKA MEMLEKETLERİN PORTAKAL SATIŞI Bugün yetiştirme işi gittikçe İtalya: 2.743.000 Yunanistan » 135.000 Tunus: 22.000 Fransa: 8.000 Filistin: 2.326.000 Türkiyeş 400.090 Kentaldır. Tabiat bilgisi i KARTAL Yukarıdaki'resim, Cenubi Ame de olmasından İleri gelmektedir. rikada bulunan ve “Altf Kartal, körtal cinsi 'gösteri Altın İsmini almasın tüylerinin n ssebebi resimle bir ke rengi altın sarısı reügin lamış olarak görlyorsunuz, Avını yakalamak istediği za- adında çok büyük ve kuvve bir man başdöndürücü bir hızla aşa- indr ve yakalar. Yukarıdaki yavrusunu yaka» ye e!