5 Ağustos 1938 Tarihli Yarım Ay Dergisi Sayfa 3

5 Ağustos 1938 tarihli Yarım Ay Dergisi Sayfa 3

in /5 Günden /5 Güne KRALICE MARİL'NIN OLUMU omanya valide Kraliçesi Marie'nin R ölümü, halâ saltanat süren kral hanedanları arasında yetişmiş dikkate âyik ve kudretli çehrelerin en cazip- rinden birini maziye intikal ettirmiş, mazi yapmış oluyor. Kraliçe Marie güzelliği dillere destan olmuş, İham ettiği sayısız aşklardan bazısı 'acin ile nihayet bulmuş bir kadındı: Tahtına çıktığı memleketin mukaddera- anda mühim bir rol oynadı, aynı za- nandada hakikaten kuvvetli emle güzel eserler yazdı. Hahkında yazılmış şeyler ise müteaddit ve kalın siltler vücuda getirecek kadar çoktur. Kendisi bundan altmış üç yıl önce, 3ir İngiliz Prensesi olarak İngilterede doğmuştu. Babası Edimburg Dukası ınvanını taşıyan bir İngiliz prensi olup pek uzun yıllardanberi İngiltere iahtını işgal eden Kraliçe Victorya'nın İkinci oğluydu. Anası ise Rusya Çarı İkinci Aleksandre'ın yegâne kızı idi. k — Şalter ve Rusya hanedanları, İn- giltere ile Rusya arasır'aki rekabetle- fim ihtilâfların kanlı «ir boğuşmaya inüncer olmasını; böyle bir izdivaçla mennetmek istemişlerdi. Genç prense- iin, pek genç ölecek bir erkek karde- iile üç küçük kızkardeşi oldu. Bir müddet sonra babası Akdeniz filo- mı başkomutanı yapıldığı için, çocuk- luğunu pek mesudane geçirdiği İ iereden ayrılıp Maltaya gittiler. Bun- dan az sonra ise; Kraliçe Victorya Kraliçe Marie'nin tevazin: ; sigarasını yakıyor. Bir köylünün Kıraliç Marie » Romanya ordusu süvari Komutanı üniformasıyle bir Saks Koburg Prensile evlenmiş olduğu ve kayınbiraderi olan Saksı Koburg hükümdarı da evlât sahibi ol- n öldüğü için, en yakını bulunan Edimburg Dukası bu küçük prensliğin ahtına tevarüs etti, Kraliçe Marie de, Reyap yaşaması icabeden bir Al- n Prensesi oldu Almanyada Bel kalacak, çünkü daba on yedi- sinde iken evlenecekti. İngiltere veli- ahdının ikinci oğlu olan prens- yani şimdiki mejeste kralın pederi mütevaf- fa beşinci Jorj - da ona aşık bulun- makla beraber, siyaset icapları kendi- ni Romanya Veliahdı prens Ferdinand- la evlendirdi. Ferdinand'da hakikatta bir Alman prensi, hem de Almanya kpa emi hanedanına (omensup bi Höhenroleri” di. 1866 da, hele Romanya bize tâbi bir devletken, prensliğe intihabedilen amcası birinci Carol, evlât sahibi olmadığı için, Ro- manyaya getirilen bu delikanlı, gayetle mütehakkim n amcasının yanında tiril tiril titriyordu. Carol'ın karısı yani raliçesi ise, Carmen Sylva namı müs- tearile pek çok eser yazmış bir kadın- dı.. ve Romanya tahtına veremediği veliahtın hasreti içinde yerini alacak ve kendi doğurmadığı şehzadeleri do- ğuracak genç ve güzel kadına, birde kendisi hiç güzel olmadığı için, düş- man görünüyordu. Uzun yıllar böyle O YARIM AY Yazan: NAHİD SIRRI geçti, ve Kraliçe Marie'den, güzelliği- nin uyandırdığı aşklardan ve kılükal- lerden başka bir sebeple bahsolunma- dı. Fakat Cihan harbi patlak verir vermez vaziyet değişecek ve Marie siyaset sahasında görünüverecekti. Romanyada İtilâf devletlerine mey- yal politikacılar bulunduğu gibi, Maca- ristanın hükmü altında yaşayan mil- yonlarca Romeni ana vatanına mal- etmek istiyen vatanperverler de çoktu. Halbuki, o vakte kadar vaziyete mut- lak surette hâkim olan ve damarlarında Cermen kanı dolaştığını aslâ unutmıyan ihtiyar kral, gizli bir ittifakla Almanya ve Avusturya « Macaristana bağlı bulu- nuyordu. 1816 harbinde Ruslarla itti- faktan Basarabyayı kaybetmek suretile mükâfat gördüğünü de unutmıyan hü- kümdar, İtilâf devletleri safına girme- ğe şiddetle mubhalifti. Romanyada bü- yük bir buhran birden başgöstermişti ve Marie, gölgeden çıkmağa halâ cür'et edemiyen kocası veliaht namına saltanat meclisinde söz alıyor, İtilâf taraftarla- rının başına âdetar geçiyordu. esmen İhtiyarCarol az sonra Fransızların Marn- Arkası 24 üncü sayfada Romanya Kralı majeste Karol vatanına geri dön- düğü zaman Annesi Kraliçe Marie ile beraber © 15 Ağustos 1038