1 Mayıs 1940 Tarihli Yarım Ay Dergisi Sayfa 23

1 Mayıs 1940 tarihli Yarım Ay Dergisi Sayfa 23

daha ol ah bul. etlerine ıkesirin a kadar ü bakir yesi gi- telâkki İeri dökmüşler, esir gibi çalışmış, suçlu gibi munmele görmüşler. Büyük ve ebedi Şe vi köylüye kıy y met verişinden ve Mİ Bunun babi neticeti olarak herkeste demokrat bir ruh münevveri yanyana tesanüt ruhu. İşte bu ruhun ekseriyet tesis ettiği günden bu yana Türk köy- lüsünün vaziyeti değişmiştir. Memleke- tin içini gezenler buna şahit olabilirler, Her vilâyet gibi Balıkesirinde umu: mi nufusunun yüzde nisbet kabul et. miyecek mühim bir kısmını köylü teş- kil ediyor. Bu vaziyet göz önüne geti. rilecek olursa Balıkesirin iktisadi, tica” ri ve zirai hayatında köylünün oynadı- ğı mühim rol derhal anlaşılır. belirdi: Köylü ile yürütebilecek bir üzerinde Balıkesirin değerli velisi bay Recai Güreli, vilâyete gelirgelmez yaptığı fet kiklerle bu şayan dıkkat vaziyeti hemen ihata etmiş ve © da selefi bay Ethem Aykut gibi köylüye kalkınma ve rıfuh kapılarının anahtarını “verebilmek iç'n derhal tedbirler almıştır. Şimdi Balıke- sirde bu mevzuda büyük bir hassasiyet gösterildi iğinim ve > metotlu bir çalışmaya köylürün, aradığı ve istediği evsafta kalkınma ve yetişme yoluna girmiş olduğunu görü” YOTUZ. İlke iş olarak, köylünün münevverle teması hazırlanmış, salma derdi müm- kün olduğu kadar haf fletilerek asgari hadda indirilmiş, ekseri köylere müş- terek gelirler temin olunmuşlur. Vali- nin Bahkesire tayini henüz bir yıl bile olmadığı için kendisinden bu vadide bir çok eserler beklemek hakkımız ol- mamasina rağmen onun boş oturmadı- Sını ve seri imkânlar elde ettiğini öğ” Tenİyoruz; müddet zarfında köylerde yollar, okullar, sığır, koyun ve diğer hayvanatın cinsini ıslâh yolun- da ciddi hamleler, umumi köy hamam” ları, meydanlıklar, köy konakları, ecza dolapları, fenni kümesler, fenni kovan. lar yapıldığını burada kaydederken hay- ret duymıyoruz. Çünkü ©, Muğla köy- lerinide böyle sür'atle ayağa kaldırmıştı. live etmeliyim ki bu köylerde “kalkın- ma. adını alan davranışlar, hayali ve “gelişi güzel» olmaktan azade, tamamen hakiki ve elile tutulur esaslara istinad etmektedir. Tatbik kabiliyeti olma- yan işler üzerinde tevakkuf edilmemiş” tir. «Önce tetkik, sonra tatbik» düstu- Tu dairesinde hareket edildiği kadar “ nün kafasını kültür veri yanyana yürü tebilec ek bir tesan İesis ettiği larin buyana Türk kö hü, ye vaziyi ii değişmiş Memleketin isten içini gezenler buna şahit olabili zamanı öldürmemek, köylerin arttırılan gelir kaynaklarının taba de hamleler yapmak ve köylüye «eser? teslim iz gayesi daima göz önünde mmnülü nispetin- tutulmuş öze görünen eserlerden mada, gö- ze görünmeyen, fakat hukikatta köylü. we medeniyet âle- mine mal etmek gayesine dayanan ma- nevi eserler de şayanı kayttır. Lüzumu olan köylerde açılan halk dershaneleri, Balıkesir köylüsünün okur yazar nispe* tini, birkaç yıl önceki rakamların ta Köylünün ve kaza merkezlerindeki üstüne çıkarmıştır. , vilâyet işlerinin der- bal intac edilmesi, idari lüzum arasın» da tercih hakkı taşımaktadır. İşte. Balıkesirde kısa zamanda köy mevzuu üzerinde gösterilen hassasiye- tin bir bilânçosu.. asıl ve daha mühim eserleri önümüzdeki yıllarda göreceğiz. 23