5 Mart 1930 Tarihli Yarın Gazetesi Sayfa 3

5 Mart 1930 tarihli Yarın Gazetesi Sayfa 3

5 Mart YARIN —__R—aıg Z a Milli feassüransın tesisine sebebi-'| Köylüler içinde ©| yet veren ahval ne gibi şeylerdir?) 2 Pazar hayat sigortalaları diğer kısımlara Hazaran bazi hususiyeti haiz olma- | sından dolayı her kombinezonun ' Muamelesi ve komisyonları ayrı | mükerrer sigortacıda bu reassü- ayrı şekildedir. Millt reassüransın Türkiyede larından yaptıkları işlerin yarısı- ni mecburi bir surette alırken her tertip için başka şekilde ko- :l.ım verdiği gibi bu işlerin bir .d:::hl dmnıoıyun suretile iade €enı İmllılıyu. ayrı ıdy':ı şekillerde Bunu layıkıla anlatabilmek için milli reassüransın sigorta kumpanyalarile yaptığı mukave- yİ aynen neşre lüzum gördük. Madde 1 — Mükerrer sigorta hakkındaki 1160 numaralı kanun ile 1173 numaralı müzeyyel ka- nun ve 7480 numaralı kararna- meye Mmüzeyyel 7720 numarali kararname ve bunların tatbikatı- Da aft nizamname mucibince, devreden, işbumukavelenin mer'i yete girdigi tarihten itibaren Türkiyede işbu mukaveleye mer- Ut sigorta mukavelenamelerinin Umumi şeraitine tevfikan aktet- tiği her sigorta işinin fazlasının temin edilen meblağın her halde çalışan hayat sigorta kumpanya- | - ikü nushadan devam nısfına müsavi olması lâzım gelen, bir kısmının reassüransın müker- rer sigortacıya devretmeği ve ransı mecburen kabul eylemeği taahhât ederler. “Fazla,, tabirin- den maksat, tatbikat nizamna- mesine merbut cetveller muci- bince devredenin kendi hesabına muhafaza etmekte yahut dilediği gibi tasarrufta serbest olduğu nisbetin ifrazından sonra kalan kısımdır. İşbu mukavelenin mer'i- yete girdiği tarihten itibaren aktedilen işlerden maksat devre- denin merkezine ( ecnebi şirket- leri için Türkiyedeki kanuni mü- messillerine ) 19 Temmuz 1929 tarihinden itibaren — vasıl olup kaydedilen işlerdir. Bu mecburiyet gerek vefat vukuunda yahut — hali hayatta tediye edilecek sigortalara, gerek derhal yahut müeccel olarak ka- ydi hayatla teşkil olunan Iratlara şamildir. Devir muamelesi, asıl sigorta gibi, devredenin Türkiye İktisat vekâletince alelusul tasvip edilmiş olan tarifeleri mucibince lcra edilecektir. (Devamı var) erlerntk Atinada bir infılâl_c neticesi Yüzbin bomba berhava olmuş »4 Vdasaa ——— Biri binbaşı, digeri yüzbaşı olmak üzre dört zabit ile beş nefer ölmüş on bir kişi sadece Ölenlerin — ailelerine ıYııııııı gazetelerinin verdikleri Mmalumata nazaren. Atinada Li- bosyos civarındaki cephane de- Posuna kamyonla getirilmekte o- lan bombalar birdenbire infilâk etmiştir. * Verilen malumat, müthiş bir tarake ile patlıyan bombaların 700,000 parça italyan mamnlatı ve gülleden ibaret oldu- | hare masumiyeti tebeyyün etmiş ğunu göstermektedir. Zaylat mübalağalı olarak 80 Milyon Drahmi tahmin edilmek- tedir. İnfilâk neticesi olarak 11 Davamı edecek? Ali Cenani Bey Matbuata kızmış mı? Ankaradan İstanbula gelen Gazi Antap mebusu Ali Cenani | B. ile bir muharririmiz görüş- Müştür. Mumaileyh hakkında yapılan neşriyata temas ederek, demiştir ki: Hakımdaki dedi kuduları pek yakında anlaşılacaktır. — Pans;)'onlarîı_ak—lunda İstanbul Beyoğlu, Galata ve #«air-mahallerde açılan pansiyon- ların belediye nizamnamesine mugayır olduğu görülmüştür. Şimdiye kadar açılmış bulu- nanlardani nizamnameye mugayir olanlar seddedilecektir. Ayni zamanda yeniden açıla- €ak pansiyonlar merdiven oda ve tavanlarının betondan olması, su, slektrik tesisatı mükemmel ob Makla beraber havadar ve her türlü esbabı Istirahatı havi olma- larıma dikkat edilecektir. | , yaralanmıştır. taziyet edilmiştir, kişi mecruh olmuştur. Ayrıca biri binbaşi olmak üzre diger bir yüz başı, dört zabit ve beş nefer ter- kihayat etmiştir. Gayet gariptir ki, infilâk vuku bulan kamyon şöförüne bir şey olmamıştır. Hezhangi bir sul kast ihtimaline şofer tevkif edilmiş sıkı surette istiçvab edilmişse de bila- ve serbest bırakılmıiştır. Yunan hükümeti ölenlerin â- ilelerine taziyet beyan etmiş ve cenazeleri defnettirmiştir. .Sigortalar —e — Birleşiyor mu? Geçen gün bazı sigorta şirket- lerinin zarar etmekte oldukları- ni yazmeştık. Sigorta inhisarının teessüsünden sonra işleri mühtm miktarda azalan — Milli, İtim Millt sigorta ||ık:ller|n;n Tzi sıgorta şirketile birleşecel mevsukan haber aldık. Gelen seyyahlar Evuelki gün limanımıza İn- giliz bandırah (Karintiya) — va. pürile 250 seyyah gelmiştir. Dün akşamda ( Roterdam) İğgiliz seyyah vapurile 400 kadar Amerikali, İnılliı, Fransız sey- yahı gelmiştir, Kaçak rakılar Bakirköyünd Vahramın Y.ü'u:' K.z'î::n“k:e çeşme — sokağında — ipçi Hasan beyin evlerinde Bizli rakı imal edidiği haber alındığından — iki evdede taharriyat yapılmış iki büyük — kazanla rakı, cibre, derece ve salre müsadere edi- lerek — kaçakçılar mahkemeye verilmiştir. güneş klerini iile üü Güzel hisar, 22—2—930 | Ormanlar icinde bir serin de- renin kenarında kurulan Güzel Hisarın bugün güzelliği içindeyim. Memleketi gibi insanları da şen olan bu zumrut, yeşil köyün harimi ismetin de geçen dakıka- larım.Bilseniz ne kadar tallıdır..: karanlıklar basıyor.Köyün sabah- lara kadar bacasından duman tü- tüten odasında şimdidön mahsus bir faaliyet mevcuttur. Evet köy ödası oyun 'yeri ve dertleşme sahnesidir. Bu dört duvarın kendisine göre bir cazi- besi vardır ! Köy ihtiyarlarının, delikanlı- larmın ruhundaki kalbindeki çot- kunluklarının izhar ve ifade yeri burasıdır. Tariht kahramanlıkla- rını yana yakıla büyük heycanlar| la anlatan bu cesur insanlar içe- risinde insan sırapa cesaret kesi- Hiyor. son inkilapların manevi mah- sulatından layıkı veçhile istifade eden. Köylüler yeni harfleri çok mükemmel okuyorlar. Ve mem- leketin ahvali umumiyesi hak- kında dâ tani manasile malumat alıyorlar .. Halk Idaresinin ne demek ol- duğunü anlayan köylü cümhuri- yete karşı layemüt muhabbet ve merbudiyet - hislerile bağlıdır. Köylünün istiklali citten yuce- dir. * Köyün bir minderi üzerinde otur «uş bulunuyorum. Tarlasın- dan gelen bir ihtiyar bana ekdiği altın başaklar hakkında izahat veriyor. Bu şirin, saf ve temiz simanın sözlerini aynen naklediyorum. — Felaketlerden. Kurtulduk saadete, seri hat velerle ulaşmak istiyoruz. Bu sene çok buğday ektim Tarlamın yeşilliğine meftunum. eğer Allah — bereket / verecek olursa benim ve fatmamın yüzü gülecektir. Çocuklarımı okutmak adam etmek en birinci emelimdir. En büyük san'at mektebleri neredeyse oğullarım orada oku- yacaktır, Ellerim evlatlarım için nasırlaşmaktadır. Bu günkü me- salmin istikbalde faldelerini gö- receğimden çok Gümitvarım, Biz öyle bir milletizki yoktan varlıklar vücude Betiriyoruz. Lehülhamt esir değil hürüz za- ten esaret ve zillet bize nasip ol- ııımılıı: Maneviyatı maddiyatı, demir gibi sağlam olan Türklerin ölme- tine öldürülmesine aslâ imkân yoktur. Açlığa sefalete veda edeli e- Peyce zeman oldu. Cehlin kuyu Karanlıkları da ufuklarınızı terk etmektedir. Efendişegerbir kaç senesonra çok sevdiğiniz köye avdet edecek olursanız, kafa ve ruh itibarile bizi çok değişmiş bulacaksınız. Ziraat sanat ve para kazanmak. bu üç mühim hayati şey bizi bekliyor. Bir kafa bir mesele üzerinde ne kadar çok düşünürse o kadar muvaffak olur. Mütemadiyen çalışmak — ve muvaffak olmak. İşte düsturü- ŞEMSETTİN ERTOĞRUL Sahife 3 Tuhaf — kose Ayni yerde iki defa yaralanmış Bundan biray evvel gece vaktı Menemenin Duvar kö- yünden İbrahim oğlu Mehmet namında bir şahıs, arkadaşile sokakta — gezerken, — içlerinden kasım namında bir çahit tara- Mehmet. Kasımla arasında eskidenberi mevcu) olan alâka yüzünden kendisini kazaen vur- duğunu söylemiştir. Bu esraren- giz hadise bvndan 38 gün evvel gene tekerrür etmiş ve Mehmet gene gece yarısı ilk yaralandığı mahalde Kasım tarafından ya- ralanmıştır. — İzmir memleket hastanesine - yatırılan Mehmet hadiso etrafında: — Kasımla kahveden çıktık. Bir duvar kenarında muhabbet ederken Katım tabancasını kur- calamağa -başladı: — * Kasım onu yerine koy, bir kaza çıkmasın., Dedim. O dinlemedi. Ben tabancayı yavaşça elime aldım bu sırada ateş aldı ve ben ya- ralandım. Demiştir. Şahitlerin mütte- fikan Mehmedi Kasımın yara- ladığına dair şahadetine reğmen mecruh hakikatı gizlemekte de- vam ediyor. Hadise adliyeciler arasında büyük bir tecessüs ve merak uyandırmıştır. Izmirde Kambiyo borsası açılmıyor Maliye vekili Saracoğlu Şükrü bey, şehrimizde tetkikat- yapan Ali Rıza beyden aldığı :uknll tetkikat netice- sinde İzmirde kambiyo borsası açılmasını muvafık görmemiştir. Edremitte Zeriyat Edremit kazasının kışlık zeri- yatı şu suretle tesbit olunmuştur. 1928-29 kışlık zeriyatı, 10 bin dönüm buğday, 8,000 dönüm ar- pa, 2,000 dönüm çavdar, 120 dö- 'nüm yulaf, 1200 dönüm bakla, fından tabanca ile yaralanmıştı. x 1929-30 senesi kışlık zeriyatı ise | 14,000 dönüm buğday, 11,000 üm arpa,, 2.500 dönüm çav- :::, 150 dönüm yulaf, 2,000 dö- nüm bakladır. Yunan hali icaresi İzmir Ticaret odasına verilen malâmata nazaran Yunan halı idaresi meclisi idaresi bu seneye ait bütçeyi tasdik etmiştir. Bütce tesisat masarifi hariç olmak üzere 4 milyon dırahmi- dir. Bundan — 700,000 dııı:ı:: iştiral neşr yat ve : 1,000,000 dırahmisi Seyahat ma- / aıfi, 690,000 dırahmisi de köy- gade halıcılığı öğretmek masa- rifi olarak ayrılmıştır. Ocakta — reaedke— 'Türk ocaklarına 125000 İira Ankara, 3 (Hususi| Hersene tertip edilmekte olan Türk ocakları Piyangosu karşılık tatlmak şartile 125000 İlra istik- raza kefalet için maliye vekâ- letine mezuniyet verilmiştir. | Gümrük — madı— İşlerinde bir tadil Gümrük umum müdürlüğün- den alâkarlara gelen bir emre göre: Gümrük kanununun beşin- ci madddesi aşağıdaki şekilde ta- dil edilmiştir. İthalât beyannameleri, taal- luk ettiği eşyanın tabi olduğu teklif ve resimlerin ve muayene heticesi terettüp edecek para ceza Tarmnın tediyesini icap ettirir bir taahhüt mahiyetindedir. Türkiyede ithali memnu oldu- ğu cihetle hudut haricine fadesi lâzım gelen eşyadan, beyanna- mede gösterilmiş bulunmak şar- tiyle, resim alınmaz. Türkiyeye ithal edilmek üzere gümrüğe beyannamesi verilen eşyanın it- halinden sahibi vaz geçecek olur- sa bu eşya gümrük müdür ve ya müfettişi dahil olmak üzere en *#Z ÜÇ zaltan mbrekkep bir hey'et tarafından birer, birer muayene edilerek para cezasını ve müsa- dereyi icap ettirmezse sahibinin talebi kabul olunur. Muayene neticesi karar cezasını icap ettirir bir hal görülürse talebin kabulü eşyaya terettüp edecek para ce- zası ile satr teklif,ve resimlerin tesviyesine bağlıdır. Şu kadar ki, mal sahibi bu kabil eşyayı güm- rüğe terketmek isterse kendisin- den yalnız para cezası alınır. Munyene neticesi kaçak eşya görüldüğü takdirde müsadere ve kaçak hükümleri tatbik olunur. Firariler —kR Memleketimize avdet etmek istiyorlar Ankara, 4 (Husus1) Halide Edip hanımın Türki- yeye avdetine dair bir müracaatı yoktur. Bu hususta harlciyede tahkikata bulundum; ademi ma- lâmat beyan ettiler. Mamafi Ha- Hide hanımınavdeti için kanun! bir mani yoktur. Yalnız; Halide hanım son za- manlarda Türkiye aleyhinde şid- detli neşriyatta bulunmuştur Memleketimizo ihanet edip fi- raredenlerin bir çokları vatanı- mıza gelmek istediklerini mevsu- kan haber aldım. Hükümet firar edenlere hudutlarımızdan içeriye girmek için müsaade etmiye- cektir. Yunanistanda zahire meselesi Geçen - hafta Dede Garbi Tirakyanın bll'ıııııımAıı.:lılI.— re tüccarları arasında bir içtima vuku bulmuştur. Bu içtimada tüccarlar ellerin- de mevcüt yüz elli milyon dırah- mi kıymetindeki wtok malları (mısır, arpa, çavdar) satmak ve — bu yükten kurtulmak için satılan ekmeklere yüzde on beş nisbe- tinde bu zahireden karışdırmala- rını emretmesi için Yunan dahi- liye nezaretine muracaatı karar- laşdırmışlardır. Dahiliye nezareti bu tetbirin kontrol edilemiyeceğini ileri sü- rerek bu muracaatı retetmiştir. Ka D c