11 Nisan 1930 Tarihli Yarın Gazetesi Sayfa 3

11 Nisan 1930 tarihli Yarın Gazetesi Sayfa 3

İBüyük dünya harbine girdik mi sokulduk mu? a O zamanki bu hattı hare- keti tasvip ve haklı gören va- tandaşlarımız da, — Almanların bu mukabil maazeretine iştirak edeceklerdir. Fakat, biz, burada bu Mezopotamya demir yolunu müdafaa eden Alman ve Türk- lere şu sual ve itirazları der- Meyan edeceğiz ki; kari, bunlar nda kendisi hükünı versin Almanların düşündüğü ve rkiyeden imtiyazını aldıkları bu Bağdat demir yolunun A- Manoslardan aşağısına da İngi- er daha Mmuüteriz ve daha TMuhalifti, Bu efendiler tabiidir » bu hakikati inkâr edemez- “Şimdi suallerimize başlıyoruz: 1918—1914 Türk-Alman-İn- tiliz, Bağdad demir yolu itilâf- ne idi? Merhum Cemal paşa, tıratında “ bu ililâfların mahi- Yetini biliyorduk; fakat, memle- ” ketimizi asrileştirinceye kadar, Avrupanın, bizi muvakkaten kur- elmesine razı olmuştuk.,, di- Yör ki, bunun mana ve delkleti nedir? 1911 Potsdam itilâfı nedir ve neyi istihdaf eder? Aceba, Al- Man diplomasisi, Ankara - Erzu- Tum hattı için Rusya ile böyle bir İtlâf yapamaz mıydı? Şu suallerimizin cevaplarını gene kendimiz verelim: 1913 Eylülünde Osmanlı mü- dafaası için bir Mezopotamya demir yolunun lüzumu, kat'i olduğuna karar veren Genç Türk hükümeti, Genç ,Türk sadıraza- Mmından Hakkı 'paşayı Londraya elçi ve mürahhası 'fevkalâde ola- rak gönderdi ve bu hukukçu sabık sadırazama şu talimalı verdi: “ İngiltere ile mevcut ve askıda bulunan ihtilâfları hallet- mek için baş vurulmadık çare irakmaması,, Bu muktedir sabık sadırazam Almanyanın Londra elçiliği müs- teşar (Fon Gülmanın) yardımile Memleket Şaki deli imiş E"“'şclıiı—ılı»ıı gelen telgraflar Bunu gösteriyor Bornava yolunda jandarmalar '::ıh:.dhın yakalanan, otomobil araba soyguncusu — haydut Eskişehirli Ahmedin dün birinci "“""'“Hu- verdiği — saçma- ıe..“.m sonra cinnetle 'malül oldugu hakkında bir zan uyan- mişti.. Keyfiyet yandarma ku- mandanlığınca Eskişehirde Ah- medi — tanıyanlardan telgrafl: sorulmuştur. Cevaben ..ı_.ı,; telgrafta Ahmedin şuurunda halel bulunduğu, arasıra bu gibi delilik- ler yaptığı bildirilmiştir. Bir soyğuncu yakalandı Yirmi gün kadar evel Süirt yolunda bir kârvan soyanların ele başısı Savurun Ahmedi küö- yünde mukim Ali oğlu İsmail takibat neticesinde Direveran dağlarında ele geçirilmiş ve evin- de yapılan taharri neticesinde gasbedilen eşyadan 170 parçası zahire çıkarılmıştır. Avnesinin daha evel cenuba kaçtıkları - anlaşılarak bunların eslimi hakkında icabeden teşeb- büsata girişildiği anlaşımıştır. Yazan 23 S. $ — uşamaammaaıaaın (?1) İngiltere ve Almanya hükü- metlerile bir takım ilAâflar ak- tetti. İngiltere ile halledilen itilâ- fın birinci maddesinde, bu esbak sadırazam veyahut, lemgll ettiği Genç Türk hükümeti; « İngiltere- Mr;ııpıı!uııı_ı/ıulakı' mevkü | mahsus ve mümlaziyelini tanıdı» Bu şartın ne demek olduğunu kariin — takdirine — bırakıyoruz. Yalnız, garip olaun nokta, Os- manlı imperatorluğunun müda- faasında, Mezopotamyaya bir demir yolunun Jlüzumu, kat'i olduğunu söyliyen hükümet veya erkânı harbiyesi, aradan b'r kaç sene geçtikten sonra, Mezopota- myanın bir İngiliz nüfuz 1amta- kası ve daha açık tabirile bir İngiliz “mahmiyesi olduğunu ka- bul ediyor ve bunu resmi bir muahede ile de teyit eciyor. 1913-1914 itilâfları hakkında dahi resmi bir Almaı rücülünü dinliyelim. “Aynı zamanda (Fon Gül- man) in — dirayetli yardımile Londrada şu mahut Bağdat muahedesini müzakere edi- yordum. — Her ne kadar açıkça finle etmeklen çeki- niliyorduysa da - bu muü- hedelerden hakiki maksat ( yani Hakkı paşanın Londrada müzakere ettiği Türk İngiliz Alman tripartist muahedeler) padişahın hukukunu na- zarı — ilibara almıyarak Anadolüyu menfaal mm- takalarına taksim etmeklir (O Zaman Almanyanı.ı Londra elçisi, prens, Lichnovsky - Alman- yadan ifşaat - sahife 21-72) — ADevanmn var) ) BB Manisa'da İki amelenin geçirdiği kaza Manisa'da birbiri arkasına iki feci kaza olmuştur. İstasiyon dahilinde çatıda tamirat yapmakta olan iki amele bir direğin yıkıl- ması ile yere yuvarlanmış, her ikisi de vücutlarının — muhtelif yerlerinden yahim sürette yara- lanmışlardır. erleri Pamuk piyasası yükseliyor Adana'da pamuk piyasası birdenbire canlanmışlır. İtalyan' lar Mersin'de pamuk almağa başlamıştır. Rus harici ticaret mümessilliği de 15 bin balya yeniden pamuk alacaktır, mu- bayaata bu hafta başlanacaktır. Flatlar yükselmektedir. Bazı müesseselerden para alanlar l.'.'h'“l neşredilen Ticaret gözelesi” muharrirlerinden İzzet 'e Süleyman beylerin, gazetecili- :':I:t_:d".;;:m müesseseler- el a ienğen NDN MA larında takibata başlanılmış ve polis müdiriyetince — tahkikatın tevsiine başlanılmıştır. İ7 G;diyan BeRüğea Tevkif edilli Geçenlerde - İstanbul - tevkif- hanesinden 26 seneye mahküm Çutalcalı Ahmet Besim ve katil mes'elesinden 15 seneye muhküm Haydar pencere parmalıklarını kesip firar etmişlerdi. Katil Haydar zabıtaca meyyiten Balatta yakalanmış Ahmet Besim ise Çatalca hududu üzerinde yakalanmışlır. Bu mühim firar hadisesi hak- kında müddetumumilikçe tah- kikat yapılmış, iki şeririn kaçtığı gece nöbetçi bulunan on yedi gardiyanın işten eli cektirilerek tahtı muhakemeye alınmalarına | karar verilmiştir. Bundan imaada firar mes'ele- sinden evvel iki mahkümun hapishaneye — testere sokmağa muvaffak — olduğundan — dolayı vazifelerinde terahisi görülen 17 gardiyanın da tahlı muhakemeye alınmasına mahkümlara testereyi getiren katilden mevkuf arap Osmanın karısı kara Fatmanın da tahtı tevkife alımarak beraberce muhakemelerinin icrasına karar verilmiştir. Tevfik Kâmil B. | İK Dün, Ankaradan, İstanbula geldi Muhtelit mübadele komisyo- nu, Türk hey'eti mürahhası reisi Tevfik Kâmil B. dün, An- | karadan, — şehrimize gelmiştir. Ankarada devam etmekte olan müzakerat hususunda kendisile | görüşen bir muharririmize, mu- maileyh demiştir ki: Ankarada, büdce mes'elesini | neticslendirmek için kalmıştım. İtilâfname hususunda, — söyliye- ceğim hiçbir şey yoktur. Yalnız Yunan hükümetinin — cevabını | bekliyoraz. Bu cevaplan sonra, vaziyetin hakiki şekli tavazzul edecektir. Gelecek seyyalhlar Evelki gün limanımıza gelen İngiliz bandıralı ( atlantis ) va- puru Suriyeye gilmiştir. 18 ni- san 1930 da limanımıza ( Lut- sof) seyyah vapuru 200 seyyahla amerikadan (21) nisanda ( Stel la polaris ) Horveç vapuru 350 seyyahla _and'ldlh ( 283 ) ni- sanda ( alandora ) seyyah va- puru Bahrı gefitten 380 seyyahla limanımıza - gelecektir, Bunlardan maada 24 nisanda ( Monte Serventi ) alman vapu- ru 1650 alman Mmühendis ve fabrikacıları ile limanımıza gele- eektir. —es..—— Alman seyyahlarına alınan | sefarethanesi İtarafından bir zi- | yafet verilecektir. Monte Serventi dünyanın en büyük seşyah — vapurlarından 28,000 ton bacminde 20 mil sur'- atindedir. Yeşilköyde çele yapanlar Dün birinci ceza mahkeme - sinde Yeşilköyde bir çete yapa- rak muhtelif evlerden eşyalar sirkat etmeklen maznun Şevki, Feyzullah, Bekir mahalle bekçisi Resulün muhakemesine devam olunmuştur. Âsıl çetenin efradın- dan altındiş Niyazinin firar etti- ginden bunun ayrı olarak muha- kemesi görülecektir. Bazı şahitlerin celbi için mu> hakeme diğer bir güne talik edil- miştir. Polis ha Cok bir şey değil az calmışlar Kurüçeşmede kir. sokağında tütüncü yorgunun dükkânına hır- sız girmiş tütün sigara 15 , lira çalmışlır. Carpışmışlar Dün saat dört buçuk radde- lerinde 2164 numaralı otomobil ile 48 numaralı Edirnekapı tram- vayı Bahçe kapıda Hasan ecza deposu önünde çarpışmışlardır. Otomobilin sağ tarafı kırılmış ve kimse mecruh olmamıştır. Öfke baldan tatlıdır Beyoğlunda Ekler sinemasın> da Darülaceze memuru Burhan efendi Tünel hattına işleyen tramvayda biletçiye werdiği para yüzünde kızmış, biletciyi tokat- hyarak yumrukla gözünü şişir- miştir. Tramvaydan düşmüş Taksimde Apastobidis hanın- da oturan madam Eleni tram- vaydan düşmüş başı yarılmıştır. Mantarcılıkla parasını almışlar Galatada oturan Alman Sen- korl tulumba sokağından geçer- ken mantarcılıkla 90 lirasını iki kişi almıştır. Mantarcılıkla parasını dolandırmışlar Fatihte oturan İsmail Ziya efendi karaköyden *geçerken sabıkalı İbrahimle Kirkor man- tarcılıkla parasım dolandırmış- lardır. Üç aylık bir kız çocuğu bulunmuş Evelki gece Aksarayda Murat- paşa camisinin avlusunda” Üc aylık bir kız çocuğu bulunmuştur. Tramvaydan düşmüş Kurüçeşmeden arnavut köyü- ne gelen tramvaydan kunduracı Nikonun oglu sekiz yaşında Sa- zal düşmüş ayagından yaralan- dığından hastaneye yalırılmıştır. Amele Ahmedin eşyaları Hasköyde cami sokağında oturan ameleden Ahmet efendi- nin evine hirsız girmiş, eşyasını çalmıştır. üzerine Muharrem is- minde biri yakalanmıştır. Bir kız çocuğu bırakmışlar Dün köprüden saat onda ha- raket edn (Kalamış) vaporunun birinci mevki salonuna on gün- lük yeni doğmuş bir kız. çaçuğu terkedilmiş, Darülazeceye gönde- rilmiştir. Ateş çıkmış söndürülmüs Galatada İskender caddesin- de İlyazar apartmanında üçüncü kıııı' oturan Sami efendinin dairesinden ateş çıkmışsada söndürülmüştür. Mantarcılıkla dölündermış Beyoilundı tepebaşında A- man müsafirhanesinde — oturan makinist Hanrest Sandiv 280 silivini iki kişi yanına sokulmuş arcılıkla dolandırmışlardır. Poliste tayinler Polis müdiriyeti ikinci şube dördüncü kısım baş memur Sa- dullah bey üçüncü kısım baş m.mnrluğunı. üçüncü kısım baş memuru Mazhar bey dördüncü kısım - baş memürluğuna edilmişlerdir. mantı tayln | konyaya gilmek | Emniyeti umumiye birinci şube müdürü Emniyeli umumiye - birinci şube müdürü İbsan bey evvelki gün Ankaradan şehrimize gelmiştir. Sabıkalı İhsanin hüderi Beyoğlunda İstiklâl oadde- sinde, Balıkesir otelinde müsafir Sait zade Ali beyin pora cüzda- nini, sabikalı İhsanla Mustafa Apturahaman ve Muammer lara- fınd'ın çarparken curum meşhut halinde yaklamışlardır. Ali beyin cüzdanını çarpaken Muammer tutulmuştur. Semiha hanım kaybolde Pangaltıda oturan on sekiz | yaşlarında ( Semiha ) hanım yir- mi gün evvel ailesine darılarak üzere evden çıkmış şimdiye kadar kendisin- den haber alınamamıştır. Semiha hanım her tarafta ârındığı halde bulunamamakta- aK . Semiha hanımın bir kazaya kurban olduğu zannedildiğinden endişe edilmektedir. Kurşun isabet etmemiş Kasımpaşada — dört kuyuda oturan pazarcı Selahttinle dayısı makine yağcısı Mehmet arasın- da bir arta meselesinden kavga çıkmış, Selahattin üç el silah atmış, fakat isabet etmemişlir. Elizanm randevü evi Bazı gazetelerde Beyoğlun- da ( glavni ) sokagında ( Liza ) namında bir kadının evinde ren- devu yapıldığından dolayı polis müdiriyetince yapılan taharriya- tın gayri kanuni olduğundan do- dolayı makamat aldesince tahkı- kat yapıldığı yazılmıştır. Bu mes'ele hakkında yaptı- ğımız tahkikatta Lizanın evi polis zabitei ahlakiyesince tahar- ri edilmiş yedi hastalıklı fahişe yedi erkek yakalanmıştır. Esasen Liza ecnebi "tabaasın- dan 'olduğundan memleketin ah- lakımı ifsat edenler hakkındaki polis nizamnamesi — mucibince hudut haricine çıkarılmıştır. Lizanın Glavani sokagındaki otelide evelca set edilmiş dostu beyaz kadın ticareti yapmakla maruf Romanya Yahudilerinden Vati hududu milli haricine çıka- rılmış ( Mısira ) gönderilmiştir. Liza ile dostu Vati bu ker- re Mısırda birleşerk yine eski san'atlarına — devam — ettikle- rinden Mısır polisi bunları tahtı nezarete almış. esbabı tebitleri- ni ve sabıkalarını İst. müdiriyetinden ıoıulıı::rı:ıı.ı:.puıh Liza ile Nati Mısır hüküme- tincede hudut haricine çıkarıla- cakları haber alınmıştır. Emanette Bülce Hazirana kadar yapılmıyor Emanet bütçe encümeni ha- ziranın bidayetine kadar emanet ve şuabatın 930 bütçesini ikmal edemeyeceklir. Çünkü ancak bir buçük ay gibi az birzaman kaldığı halde hâlâ bütçe açığının ne suretle kapatılacağı tesbit olma- mıştır. Bu itibarla hazirandan itibaren tatbik edilmek üzere üç aylık muvakkat bir bütçe kabulü muvakkat gibidir. Mamafih bu şeklin tercihinde bütçeyi ye- tiştirememek olduğu gibi eylül birden — itibaren emanet ve vilâyetin — tevhidi — meselesi de mevcullur