7 Mart 1931 Tarihli Yarın Gazetesi Sayfa 2

7 Mart 1931 tarihli Yarın Gazetesi Sayfa 2

Böyle mi olmalı?| Yılan hikâyesi Berberler dün dük- kânlarını açmadılar Berberler verdiği — karar dün berberlerin hemen ek- sserisi açmamışlardır. Yal- nız Beyoğlunda bir kısım dükkânlar açmışlardır. Belediye halkın ihtiya- calı umumiyesini temin e- den bu gibi dükkânların kalmalarına katiyen de edilmiyeceği alâ- kadarlarınt bildirmişti. Bununla beraber beledi- ye ayni zamanda ruhsatiye resmini de istemektedir. Bu içde yalnız berberler vazi- yetlerini tayin etmişlerdir. Bu karar dolayısile Perşembe berber dükkânları oldukça kalabalık olmuştur. —..— ümrükte: İmza meselesi Gümrükte dert halini aldı Son zamanlarda güm- rüklerde muamelâtın mun- atazaman cereyan etmeme- sinden ve ağırlığındau do- layı şikâyetler çoğalmıştır. En ziyade şikâyeti mucip olan cihet imza işidir. Gümrüklerde imzasalâ- hiyeli olan üç makam var- dır. Müdiriyet, muavinlik, başkitabet. Eğer bu üç zat birden tasdik — yapsalar — İstanbul Gümrüğünün işleri ancak tabii vaziyette yürüyebile- cektir. Halbuki iş böyle değildir. Müdir ve muavin beyler makamlarından bulunduk- ları zaman baş kâtip bey tasdik işine bakamaz. Muavin Bey orada iken müdir bey tastik ve imza işile uğraşmağa ihtiyaç gör- mez, Muavin Bey kendi kıs- minin — işlerine — bakıncıya kadar da — bütün eshabı mesalih ve — kumisyoncu- lar — karşısında — ayakta bekler. Bu bekleme müd- detinin asgari haddi bir saattir. İstanbul gümrük başmü- dıriyetinin bu vaziyeti na- zarı dikkati celbetmiş ve bunun sebebi müdürlerden sorulmuştur. Hüteferrik: şeker kaçakçılığı Tahkikata göre yapıl- mamış mı? Bulgaristandan muhacir namı altında gelen bazı kimselerin — beraberlerinde şeker getirdiklerini yazmış- tik Bu mesele etrafında Rüsü- mat idaresi tahkikatını bi- tirmiştir. “Gümrük idaresi şeker meselesi hakkında şu İza- hatı vermektedir : — Muhacirler beraber- lerinde 5bin liraya kadar eşya getirebilirler, — şeker ticaretile meşgul olan tacir- ler memleketimize girerken beş bin liralık şeker getire- bilir. Kanun sarihtir. Diğer taraftan aldığımız malümata göre bu mesele gömrük idaresini alâkadar etmekten çıkmış Maliye ve- kâleti tarafından tetkik e- dilmektedir. cemiyetinin mucibince Adalar ne zaman elektriklenecek? Şimdiye'kadar geçirdiği bütün safhaları kaydettiği- miz Adalar ve Anadolu elektriği mukavelesi derin bir uykuya daldı. İstanbul belediyesi bu işi tam neticeleneceği — sırada yeni bir mesele çıkarmıştı: Kurbağalı derenin elektrik şirketi tarafından temizlen- mesi.. Belediyenin bu işde hak- sız olduğunu evvelce izah ettik. Nihayet belediye de bunu anladı ve bu fikrinden feragat ederek Kurbağalı- dere meselesini Adalar ve Anadolu yakası elektrik mu- kavelesile alâkadar olmıya- rak mütalea edeceğini bi- lirdi. Vali ve Belediye Reisi Muhiddin Bey de bir refi- kimize Adalar ve Anadolu yakası elektrik mukavele- sinin imzalanacagına hiç bir mâni kalmadığını söylemişti. Aradan 15 güne yakın bir zaman geçti. Mukave- lenin imzalacagın dair hılâ hiç bir haber yoktur. Anlaşılıyor ki belediye- nin imzaya mani görmediği Kurbağalıderenintemizlenmesi İşi tama mile halledilmeden, Nafıa vekâleti mukaveleyi imza etmiyor. Belediyenin yerinde 0!- mayan bir ısrası yüzünden, daha uzun - seneler İstanbu- lun hemen “yarısı karanlık- lar içinde bulunup kalacak- tır. Bu günahtır. Şehre hizmet şehir işlerile iftihar etmek buna denmez! Bele- diye yaptığı yanlış hareketi anlamalı, bir an evvel bu işi halletmek için harekete geçmelidir. İnhisarda : — Asker sigarası Bunları satanlar cezalandırılacak Tütün inhisar — idaresi asker ve köylü sigaralarının şehir dahilinde menetmişti. Fatih'te Malta çarşısında Behçet isminde bitinin dükkânında 750 pake; asker sigarası bulunduğun- dan tütün muhafaza müdi- riyeti bu paketleri satan adama kaçakçı muamelesi yapacaktır. Kibritler en fazla İstanbulda satılıyor Yapılan bir hesaba göre Türkiyede — vasati olarak adam — başına senede 400 kibrit çöpü isabet etmekte- dir. En ziyade kibrit sarfe- dilen yer İstanbuldur. İstan- bulda senede adam başına 1220 çöp isabet etmektedir. İkinck derecede - İzmir gelir.İzmirde de adam başına 1125 çöp isabet eder. Edirne'de adam başına 790, Mersin'de 750, Aydın'da 700, Bursa'da 550, Trabzon da 4C0 çöp isabet eder. En az kibrit sarfedilen yerler Urfa, Mardin, Artvin taraflarıdır. Bunlardan Urfa da bir sene içinde adam ba- şına isabet eden kibrit mik- tarı S0 yi geçmez. satılmasını YARIN Ormancılık tahsili Bazı memurlar Avru- paya gidiyor İktısat vekâleti orman- cılık tahsili için Avrupaya 11 orman memuru göndere- cektir. Bunlardan altısı Al- manya'ya diğerleride Fran- saya gideceklerdir. Petrol fiatleri Soön günlerde çok ucuzladı Romanyadan gelen ha- berlere göre petrol - fiatleri düşmüştür. Romanyada toptan sa- tışlarda bir kilo petrol 40 para, İstanbul piyasasında ise 20 kuruştur. Aradaki bu kadar fark doğuran nakliye, sigorta, gümrük ve istihlâk resmi, rıhtım masrafıdır. Poliste: Casus değil mi? Ali Can'ın komünist olduğu anlaşıldı Polis birinci şubesince tevkif edilen — Ali isminde bir adam Adliyece de tahtı tevkife alınmış bulunmak tadır. Ali Can'ın — cürmü her hangi bir devlet hesabma casusluk değil; komünistlik- tir. Üzerinde ve evinde ya- pılan tabarriyatta komünist- liğe ait evrak — ve vesaik bulunmuştur. Bu komünist hakkında ilk tahkikat bittikten sonra Ağırceza mahkemesinde mevkufen muhakeme edile- cektir. Sahtekârlık mı? Sen Benua tahkikatı ilerliyor Sen Benua ve Sen jorj emlâki üzerinde yapılan vasi sahtekârlık hakkındaki ihbarat üzerine, müddeiu- müumilik harekete geç mişti. Bu meseleye dair tah- kikatın icrası, hali hazırda zabıtaya havale edilmiş bu- lunmaktadır. Polis bu işle alâkadar eşhası ve bu İşi takip eden- lerin malümatlarına müra- caat etmektedir. Bu malümat peyderpey Müddeliumumiliğe ve Defter- darlığa bildirilmektedir. Sahte isbatı veraset mu- ameleleri yapıldığı, bu su- retle veraset senetleri alın- dığı anlaşılmıştır. Tahkikat bir kaç güne kadar bitecek ve alâkadar- lar Adliyeye verileceklerdir. Çarpışmışlar Dün gece, Pangaltıda Şoför Rüştünün idaresinde 1791 numaralı otomobil ile Vatman Bekirin idaresinde- ki 125 numaralı Tramvay çarpışmışlar, bu esnada ©- tomobilde bulunan dört müş- teriden ikisi ağır surette yaralanmıştır. Rolisler, ypralıları has- tahaneye — kâldırmışlaldır. Henüz — hüviyetleri — tespit edilememiştir. KUŞ Ki o ——T İNSSÜMEMLEKETLERDE, Davetiye — 110 Epi zamandanberi işiti- yordum, müstakil ressamlar bir sergi açmışlar. Bir türlü vakit bulup göremediğim bu (nefaset meşheri) ne dün nihayet gitmek kısmet oldu. Lütfen gönderdikleri da- vetiyeyi cebime koydum ve serginin bulunduğu yere git- tim. Daha kapıdan girerken ahengi kulaklarımı okgayan bir cazbant beni karşıladı. İçerde masalardan ancak bir kaçı işgal edilmişti. Bir iki çift te dansediyordu. Bir tarafa iliştim. Keten ceketli garson bir fincan çayla bir pastayı önüme u. zattı, arkadan da bir pusula... Alelürul nihayetine baktım 110 yazılı.. Üç kişi idik.. 330 u verip, Allahaısmarladık de- dik. * Ressaamlar sergi yapmış, gözel gidip gezmek herkesin arzusuna tâbidir. Bizim bildiğimiz dave- tiyenin manası başkadır. Sergiye kimse gelmiyor, gezmiyor diye şikâyet eden bu hanım ve bey restamlara acaba: — Sergi bedava iken kimse gelmez se paralı olunca ziyarele koşulurmu? dersem acaba kızarlarmı? Polis imtihanları yapılıyor Polis müdüriyetinde ya- pılan komiser muavini ve komiserlik imtihanlarına ait evrak, bir heyeti imtihaniye tarafından tetkik edildikten sonra, Emniyeti umumiye müdürlüğüne gönderilmiştir. Emniyeti umumiye mü: dürlüğü terfi edenleri tayin edecektir. Terfi edenlerin adedi ge- çen seneye nazaran fazla olacaktır. Terfi eden memurlar, me- murin kanunu abkâmına tevfikan şark vilâyetlerinde de muayyen müddet ifayı hizmet edeceklerdir. Bir ceset bulundu Evvelki gece Beyoğlunda Yeniçarşıda bir mahzende bulunan Nikola ismindeki şahsın cesedi üzerinde yapı- lan muayene ve bu ölüm etrafında icra edilen tahki- kat intaç edilmiştir. Buna nazaran 10 gün ev- vel öldüğü tahakkuk eden Nikolanın zaten fartı zaruret içinde bulunduğu ve mahzen- lerde yatıp kalklığı ve ni- hayet bu mahzende yattığı bir gece soğuğa tahammül edemiyerek öldüğü — tesbit edilmiştir- Cesedin boynunda — ve vücudünün bazı mahallerin- deki çürük ve diş yerlerinin mahzende on gün kaldığı müddet zarfında fare ve kö- pekler tarafından yapıldığı anlaşılmış ve cesedin defni- ne müsaade edilmiştir. Evkafın nazarı dikkatine Üsküdarda (Surphaç) ki- lisesinin uhdesindeki 20 ilâ 30 parçadan mürekkep mül- kiyeti vakfa ait olan emlâk Kırıstoodur. veledi. Hosep oğlu Hacatur oğlu Hampar- son ve kızı meryem uhde- Kembriç Darül- fünununda Esrarengiz bir ölüm vak'ası Londra, 5 (A.A) — Es- rarengiz bir cinayet mevzuu bahsolunduğu zannını uyan- dırdığından — dolayı İngiliz matbuatını telâşa düşüren ve on günden beci yevmi Londra gazeteleri okuyucu- larını heyecan içinde bırak- mış olan bir mesele dün yapılan tbbi ve adli tah- kikat neticesinde (tenevvür edilmiştir. 23 Şubat sabahı, Ellis namında ve 19 yaşında ganç bir talebe meşhur Kemriç darülfünunu binası dahilin- de kâin odasında ölü olarak bulunmuştur.Maktulün na'şı yüzünün ve kolunun etra- fında sıkı bir surette sarıl- mış ve düğümlenmiş olan sekiz mendille bağlanmıştı. Biçarenin bacakları do- laklarla birbirine bağ'anmış ve bacakları da elektrik kablolarile kollarına rapte- dilmişti. Tıbbıadli mütehas- sısı, doktorlarlarla diğer dok- torların Ellisin bizzat kendi kendisini bağlamış olduğu ve kazaen boğulduğu sure- tindeki — ifadeleri üzerine Juri heyeti ölümün kazaen vukubulmuş olduğuna karar vermiştir. Ingilterede bir istifa Londra. 5 (A.A) — Ha- zine nazırı Lort Arnould, sıhhı sebeplerden — dolayı isttifa etmişe, Bir Yunan istikrazı Londra, 5 (A. A.) — Yu- nanistan bankası müdürü M. Diomede Londra bankerle- rile icra ettiği mükâlemeler- den sonra bugün Parise mü- teveccihen hareket etmiştir. Mumaileyhin bu ziyareti Yu- nanistanın aktetmek tasav- vurunda bulunduğu bir is- tikraz ile münasebattardır. Bu istikraza Londra ve Paris piyasaları iştirak edecektir. Amele fırkasında bir istifa Londra, 5 (A.A) — Ge- çen hafta Avam kamarası reisinin nüfuzunu Istihkar etmiş olduğundan dolayı tep- ril vazifesini ifadan mu- vakkaten menedilmiş olan amele fırkasına mensup meb'uslardan M. Brovvn, M. Macdonald'a bir mektup göndererek fırkadan istifa ettiğini bildirmiştir. Bu ise- tifa, son günlerde vukua gelen istifaların beşincisidir. Birmanya'da Rangoon, 5 (A.A) — Bir- manya teşrii meclisi bir tak- rir kabul etmiştir. Bu tak- rirde, Birmanyaya en ziyade uygun gelecek kanunu esa- sinin intihabı için bir yuvar- lak masa konferansının içti- maa daveti talep edilmekte- dir. -— —— ——— — lerindeki emlâk Meryemin terketmiş olduğu üç evlâdın intikal kanununun neşrinden mukaddem — vefat ettikleri halde bu emlâkin Hazinei vakfa intikal etmesi lâzim gelirken uzun müddettenberi vakfın malını kilisenin hiç bir suretle yedlerinde senet ve saire mevcut olduğu halde. Gandinin be- yanatı Yeni Delhi, 5 ( A-A.) ” Gazetecilere beyanatta lunan M. Candi, pek canlı bir ifade ile valil mi hakkında takdirkâraf' sözler söylemiş ve milli farkk kongresinin Hint rıl"'IJ maşa konferansının tana istiklâlini bal ğgini ümit etmekte bul ğunu söylemiştir. Hindistan'da Yeni Delhi, 5 (A.A) © Milli kongre, silâhsız itanb sizlik ve vergilerin tedif sinden imtina :ıı:lcıdel.”’ buna mümasil faali; hitam bulmuş olduğunu gll etmiştir. Deniz itilâfı meselJ Paris, 2 (ALA) — Salk hiyattar — Fransız ııılı’ Messagero gazetesi dan deniz itilâfı ile tesbi' edilmiş olduğu — beyatf neşretmiş olduğu hacmi ” tiabilere ait erkamın olmadığını beyan et dir. Bu rakamların Paztf tesi akşamı matbuata ** rilmesi muhtemelldir. Cenubi Amerika tay” yare servisi Paris, 5 (A.A) — Centl Amerika posta servisini B etmekte olan tayyare panyası mali bir bul geçirmekte olduğundan kümet devletin ku 5 nın sermayesine yüzde nisbetinde — iştirak etmesi? ve kumpanyanın ulıd görülmesi hususunda devl” tin hâkim bir nisbette raki suretile kumpanya re meclisinin tensikımı d&f piş eden bir kanun llyv tevdi elmiştir. Mezkür kulf” panyanın tensiki için W komisyon teşkil edilmişti” Fransa - Lehistan Paris 5 (A.A.) — M: Ö lapovski M. Briand'ı ziyâ ederek daha şimdiden ret ederek daha şim: beynelmilel vaziyeti etmek süretile sulhun teptf kını teshil edecek olan Frsf” sız.İtalya — deniz — itilâ! aktinden dolayi — Lel hariciye nazırı na tebrikâtta bulunmuştur. İngiliz bahriye büt! Londra, 6 ÇA.AJ — G£ lecek mali senenin neşredilmiş olan harp babit ye bütçesi 50 605,000 İnti liz lirası mikdarında bir Y? kün göstermektedir. Şu w'.. nazaran 1930 tarihindeki çB kamlara nisbeten geçen muz ayı zarfındaki ıııun:" tahminatta dahil olduğu 342 bin ingiliz lirası mil rında bir teaakus vardır. Bir — muhtirada ı.f' sene bidayeten yapılmış ** tahminatın 1930 prog! için hiçbir. meblağı ihtirf etmemekte olduğunu, © zaman Deniz konfıınl’ henüz içtima halinde duğunu kaydetmektedir: Bu servislere ait olan M zam tahminat bilâhara 14? vip edilmiştir. Deniz böteü tahminatı bilhassa bıh':; zabitleri miktarlarının 3- 'çdk kişi noksan olarak tesbit leceğini — ve Bılııl"% yekünu miktarının 93“ kişiye irca olunacağın! piş etmektedir.